Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... jeg fikk iallefall den samme "vil ha" følelsen som jeg fikk i 1989 da jeg leste om den nye Mazda Miata for første gang i CAR. 3-4 måneder senere var jeg den stolte eier av en av de aller første MX-5'ene som kom til Norge før den offisielle lanseringen. Kolberg Motors hadde importert en batch på 25-30 MX-5'er som ble solgt til spesielt interesserte. Bilen var fantastisk og fungerte faktisk også helt fint på langtur til det sydlige England sammen med en MG Midget. En artig tur... :)

 

Det er fredag og det er Roadkill med Hamburger og Finnegan. Stort mer rural USA blir det ikke... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye MX-5 er meget tøff, ja! De tidligere modellene syns jeg var for feminine i uttrykket til at jeg ville ha en selv  :lol:

 

Da var MR2 mer vellykket syns jeg, eller om man skal ta et steg opp, S2000.

 

2004-toyota-mr2-roadster-wallpaper-01.jp

10541996703_f8da5f9d76_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MKJ: Jeg liker selvfølgelig også MR2 og S2000, men generelt har jeg mest sansen for de første generasjonene med mindre bilene utvikler seg signifikant og f.eks blir mer fokuserte. Som regel er det motsatt ved at bilene får mer utstyr, blir mer komfortable, blir tyngre, får større motor, blir mindre agile og mer satt etc. Hvis den nye MX-5 generasjonen bryter dette mønsteret begynner vi å snakke om en interessant bil ikke før. Moderne konstruksjonsmetoder gjør at høy vekt ikke lenger er nødvendig for at bilene også skal ha en høy sikkerhet. E30 325i, som hadde en rekkesekser på 2494 cm3 med en effekt på 170 HK, veide kun 1210 Kg. Dagens F30 320i, som har en rekkefirer på 1997 cm3 med en effekt på 184 HK, veier hele 1475 Kg. BMW bør kunne klare å høvle av 200 Kg på den neste 3-serien.

 

RNJ: Min PC med Intel Core i5 prosessor, 8 GB DDR3 og et separat NVIDA GeForce GT630M skjermkort hakker håpløst så snart jeg går over 1080p, men ordentlig høy oppløsning er skikkelig snadder... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den internasjonale bilutstillingen i Paris 2014 (Paris Motorshow 2014 eller mer korrekt 2014 Paris Mondial de l'Automobile) pågår i disse dager og som en av de aller største og viktigste bilutstillingene er det der de ulike bilprodusentene viser seg frem med deres siste modeller og nyeste tekniske innovasjoner. Det er mye interessant på årets utstilling, men det meste har vi sett før. Det handler først og fremst om en evolusjon av eksisterende teknikk og design. Dette er et paradoks iom. at mange i forkant av utstillingen nok hadde forventet mer fokus på spesielt elektriske biler, men slik er det ikke. Rene elektriske biler er faktisk ikke et stort tema på utstillingen, men det er derimot ulike hybridbiler som inkluderer elektriske motorer. Dagens dinside.no har en fornuftig artikkel som belyser fenomenet:

 

http://www.dinside.no/930717/satses-det-egentlig-paa-elbil

 

Her er det etter min mening viktig å stoppe opp samt reflektere litt over hvordan ulike tekniske alternativer ofte bringes i spill når verden står på terskelen til en teknisk revolusjon. Eksisterende teknikk blir bedre og selv alminnelige prisgunstige familiebiler med dieselmotorer har nå et gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring ned mot 0,30 liter/mil og et CO2 utslipp på under 90 gram/Km. Ulike hybridløsninger (fortrinnsvis bensin/elektrisk og diesel/elektrisk) gir like gode eller bedre forbrukstall samt at de har fordelen av formidable akselerasjonsverdier. Alternative energibærere som hydrogen foretrekkes av Toyota og Honda... og Toyota er stadig verdens største bilprodsent. Det er sannelig ikke enkelt for lekfolk å vite opp eller ned på hva fremtiden vil bringe, men jeg forsøkte å synse litt allerede i 2006... :)

 

http://bimmers.no/topic/541519-hydrogenwasserstoff-som-et-alternativ-til-fosilt-drivstoff/

 

Som en liten anekdote i denne sammenhengen er det verdt å se litt på dette innslaget av Jay Leno og hans 1925 Doble Series E dampbil. På dette tidspunktet var bensinbilen allerede godt etablert og dieselbilen ble først satt i serieproduksjon 11 år senere med Mercedes-Benz W138 260D. Verdens første serieproduserte bensinbil kom på markedet 25 år tidligere i 1900... også det en Mercedes-Benz eller mer korrekt en bil utviklet av Daimler-Motoren-Gesellschaft. Elektriske biler var også et interessant tema på begynnelsen av 1900 tallet. Ferdinand Porsches første bilkonstruksjon i 1898 var f.eks en elektrisk bil (den såkalte Lohner-Porsche).

 

Briten James Watt patenterte verdens første effektive dampmotor i 1781. I 1925 hadde med andre ord dampmotoren vært på markedet i nesten 150 år. Først som stasjonære maskiner i forbindelse med minedrift og senere som motorer på skip og lokomotiver. Verdens første reelt fungerende damplokomotiv kom i 1802. De første kommersielle dampbilene kom på markedet rundt 1850, men dette var lavtrykkmaskiner og de var langsomme samt lite effektive. Det var bl.a dette som førte til at man begynte å undersøke mulighetene for alternative energibærere som bensin og elektrisitet. Som Jay forteller var løsningen for å få en god dampmotor et lukket system med høytrykksirkulasjon og gjenbruk av dampen. Etter 70 års utvikling kom dette på markedet når det gjaldt biler rundt 1920, men da var det for sent. Bensinmotoren hadde vist seg å være lett, effektiv og ikke minst letthåndterlig. I tillegg var det enkelt å bygge ut et distribusjonsnett for bensin og det var nok av bensinen (det britiske imperiet hadde sine fordeler).

 

Høytrykksystemet på Jay's Doble Series E dampbil er imidlertid stadig såpass sofistikert at representanter fra de ulike bilprodusentene jevnlig avtaler møter med Jay for å ta bilen i nærmere øyesyn. Intet er tydeligvis avgjort når det gjelder hva slags energi fremtidens biler skal kjøre på... :)

 

 

I dette innslaget med en "søstermodell" av Doble Series E viser Jay mer detaljert hvordan dampmotoren i disse bilene fungerer. Det mest interessante er etter min mening når han forteller om virkningsgraden på motoren. I motsetning til en firetakts bensinmotor, som kun utvikler et press på stempelet for hver annen rotasjon av veivakselen (altså hver fjerde takt på sylindrene), utvikler en dampmotor et press på begge sider av sylindrene (altså hver takt på sylindrene). Dette betyr at dampmotoren utvikler et press på stempelet to ganger for hver rotasjon av veivakselen eller fire ganger mer enn en firetakts bensinmotor. Det er derfor ikke så merkelig at motorene i Jay's dampbiler utvikler rundt 1400 Nm fra 0 rpm (eller mer korrekt <> 0 rpm).

 

Jeg har skrevet litt mer om firetaktsmotorer i denne artikkelen.

http://bimmers.no/page/index/_/bimmers/bmw-og-rekkeseksere-%E2%80%93-en-kort-motorteknisk-gjen-r53

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos bimmers+ artikkelen "BMW og rekkeseksere – en kort motorteknisk gjennomgang" så kom jeg tilfeldigvis over en annen artikkel der forfatteren hyller rekkesekseren med en del utfyllende informasjon i relasjon til min artikkel. Denne artikkelen er meget bra skrevet og har flere interessante motortekniske poenger... :)

 

http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/the-enginerdy-dept-straight-six-revival-17192403?spr_id=1457_95996914

 

Jeg er ingen erfaren whisky drikker, men etter et par interessante introduksjoner til de finere merkene av den edle drikken sammen med et  mer erfarent familiemedlem synes jeg at selve temaet whisky er spennende. Den godeste Ralfy er en av de beste og mest interessante av entusiastene på nettet. Han når snart 500 anmeldelser av ulike whisky sorter... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dasjbordet av heltre var utrolig lekkert gjennomført (muligens en yrkesskade jeg har), synd det ikke lages slikt lengre..

 

Tror jeg har samme tilnærming til Whisky som du Fredrik. Er ikke helt min greie, men er likevel utrolig fasinerende med en kompleks og interessant whisky. Har etter hvert også funnet meg noen jeg gjerne nyter i stedet for en cognac. Har noen gode venner som er veldig glad i god whisky, og da får man jo etter hvert smake noen interessante, i tillegg til at vi har norges kanskje beste whiskybar i Bergen.

 

Noe som igjen leder meg til at jeg var på hyttetur på Golsfjellet i helgen for å feire en 30-årsdag i godt lag. Noen av gjestene var langt over snittet flinke og interesserte hobbykokker, som sørget for svært god mat, men poenget var at de og hadde med en 36 år gammel armagnac til kaffen. Det var absolutt noe å kose seg med, og siden den ikke er fra Cognac, så koster den faktisk bare ca. kr. 650,- på polet. Det kaller jeg definitivt et kupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...