Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det dasjbordet av heltre var utrolig lekkert gjennomført (muligens en yrkesskade jeg har), synd det ikke lages slikt lengre..

 

Tror jeg har samme tilnærming til Whisky som du Fredrik. Er ikke helt min greie, men er likevel utrolig fasinerende med en kompleks og interessant whisky. Har etter hvert også funnet meg noen jeg gjerne nyter i stedet for en cognac. Har noen gode venner som er veldig glad i god whisky, og da får man jo etter hvert smake noen interessante, i tillegg til at vi har norges kanskje beste whiskybar i Bergen.

 

Noe som igjen leder meg til at jeg var på hyttetur på Golsfjellet i helgen for å feire en 30-årsdag i godt lag. Noen av gjestene var langt over snittet flinke og interesserte hobbykokker, som sørget for svært god mat, men poenget var at de og hadde med en 36 år gammel armagnac til kaffen. Det var absolutt noe å kose seg med, og siden den ikke er fra Cognac, så koster den faktisk bare ca. kr. 650,- på polet. Det kaller jeg definitivt et kupp!

 

Jepp... dette er uten tvil et av de aller fineste dashboardene som er laget... og armagnac er klart undervurdert i forhold til cognac. Jeg tar heller en god armagnac... :)

 

gallery_38233_76_152866.jpg

 

 

RNJ: Det var faktisk ganske vanlig før i tiden at fjernlysbryteren var en knapp på gulvet. Min første Land Rover Series III fra 1974 hadde også dette, men ikke min andre Series III som var fra 1980... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos amerikanske biler... Ford Mustang... selve inkarnasjonen på en såkalt amerikansk "pony car" med stor V8 motor og et massivt dreiemoment. Ford Mustang var tradisjonelt både mindre og hadde færre hestekrefter enn "muscle cars" som f.eks Pontiac GTO og Chevrolet Chevelle Malibu SS, men det handlet stadig om en enorm V8 motor på rundt 5 liter. Nå har Ford presentert den 6 generasjonen av Ford Mustang og i motsetning til den 5 og 4  generasjonen har de nå også en 2,3 liter firesylindret motor på programmet. Den 3 generasjonen av Ford Mustang hadde også dette i perioden 1979-93, men det var ingen stor suksess når den kun utviklet 85 til 145 HK. Dagens EcoBoost rekkefirer utvikler imidlertid hele 310 HK og 434 Nm... og det gjør selvfølgelig en stor forskjell. Spørsmålet er om det er nok når vi forventer en skikkelig V8 under panseret. Jeg er ikke så sikker på akkurat dette, men jeg liker generelt bilen...  :???:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger Jay Leno's Garage en del, og det har dukket opp en interessant film om hans '72 600 :) Snakk om en rå vogn, og måtte vært hinsides dyr.

Å sette aluminiumsfelger på denne må være ansett som kriminelt!

 

 

 

Vi sitter for tiden og "nyter" bilde på 16:9 format på skjermene våre, jeg kom over denne filmen fra 1957 som annonserer at man ser på "Vidscene-film"(mulig kino-format?).

Med på filmen får man se Oslo sentrum, med alle biler og folk som følger med. At det en gang var et stort verft der Aker Brygge ligger idag er vel vanskelig å se for seg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til å huske at Akers Mekaniske Verksted (populært kalt "akers mek") lå der Aker Brygge er idag. Jeg husker til og med at det på et tidspunkt lå en mindre boreplattform foran rådhuset ved Aker Brygge. På den tiden var det heller ingen Oslo S eller Sentralbanestasjon. Vi hadde Vestbanen og Østbanen (som ikke var forbundet) og det var godstrafikk med tog over Rådhusplassen samt bortover på nedsiden av Akershus Festning mot Østbanen (tunnelene langs havnen er der den dag idag). E18 gikk også over Rådhusplassen og opp Dronning Mauds gate samt videre vestover på det som den gangen var Drammensveien og ikke Henrik Ibsens gate. Når godstoget kom over Rådhusplassen ble E18 stoppet i begge retninger og makan til kaos som fulgte skal man lete lenge etter. Rådhusplassen var uten tvil et mindre attraktivt område.

 

Holmenkollbanen eller Linje 1 som den kalles idag var heller ikke gjennomgående, men snudde på Nasjonalteateret. Skulle man østover måtte man gå ned til Stortinget og det som den gangen ble kalt for Sentrum stasjon. Dette var i 1977 og først 10 år senere ble de såkalte vestlige forstadsbanene koblet på det østlige T-banesystemet. Innslaget med Jay's W100 tror jeg at jeg har postet tidligere i tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog over rådhusplassen var tider... Med litt mer en gjennomsnittlig interesse for jernbane koser jeg meg med Olsenbanden når de cruiser rundt i "gamle" Oslo. Der kan man se litt av den gamle infrastrukturen og de kjører også tog over rådhusplassen i noen filmer :) Forøvrig synes jeg det er veldig synd at Østbanehallen ble nedlagt, sjarmerende med slike bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... der er jeg veldig enig med deg. Jeg liker slike historiske bygninger og man burde kunne finne en ny funksjon til disse. Den gamle hovedbanegården i København er f.eks inntakt og stadig i bruk. Det samme er flere tilsvarende togstasjoner i England og Frankrike. Det du så beskrivende kaller "gammeldags infrastruktur" har etter min mening historisk verdi og noe vi helt klart burde fokusere mer på. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er Majorstuen stasjon på T-banen. Den er stadig mer eller mindre inntakt slik den var for 80 år siden, men nå skal det meste jevnes med jorden. Det er litt trist synes jeg selv om jeg forstår behovet for nye løsninger. Gamle industribygninger kan forøvrig være retro chic... og de store vindusflatene er fantastiske... :)

 

gallery_38233_76_18328.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig. Nå har heldigvis en del av stasjonsbygningene blitt tatt vare på, og er faktisk fredet. Mange av vokterboligene er også ivaretatt og fungerer nå som feriehus. Synd at dagens "blåruss" for det meste kun fokuserer på positive tall, de interesserer seg ikke for å ta vare på kulturhistoriske bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik stasjonen fremstår idag og har fremstått i 80-100 år er unikt, men lite hensiktsmessig med dagens krav til kollektivtilbud. Hele stasjonen skal derfor graves ned og det kommer et lokk med boligblokker ovenpå. I tillegg vil den nye Fornebubanen bli koblet på Majorstuen stasjon. Det jeg spesielt liker med denne stasjonen er at de gamle verksted og garasjehallene er inntakte med tilhørene spor og sporskifter (noen manuelle). Det er sidespor, ventespor og det er spesialtog med utstyr som sneploger, kraner og pukkvogner. Det er kort og godt en fullt ut fungerende stasjon slik som det var i gamle dager. Jeg mener at dette har en stor historisk verdi, men utfordringen er naturligvis at slike stasjonsområder ikke kan fremstå som folkemuseer i fremtiden. Utviklingen går videre, men litt trist er det at mer eller mindre 100 års banehistorie bare blir borte. Nå må jeg skynde meg legge til at jeg liker tog/forstadsbaner og jeg er temmelig historisk interessert... :)

 

http://www.osloby.no/nyheter/Slik-kan-Fornebubanen-forandre-Majorstuen-7196606.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et ganske artig eksempel på hva en nedlagt togstasjon kan brukes til her i Århus. Jeg skal se om jeg kan poste et bilde av den i morgen... :)

 

Porsche 918 Spyder vs. McLaren P1 vs. Ducati 1199 Superleggera. Det er litt merkelig å tenke på at Tesla Model S P85D er like hurtig som både P1 og Superleggera'en 0-60 Mph. Det vil jeg se før jeg tror på det... :-s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den også når det ikke handler om et rent drag race over en engelsk mil der den kun er 0,33 sekunder etter P1 selv om P1 har 28 flere hestekrefter og et signifikant bedre HK/Kg forhold. Porschen er imidlertid hurtigere 0-100 Km/t pga. 4x4 og den vil være hurtigere på de aller fleste baner pga. 4x4... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel ble porscha godt frakjørt på videoen? Altså...jeg ser ikke hva poenget med disse microsekundene er...klarer du å blunke fortere enn 0.33sekunder?? Du forsvarer porsche sine sekunder....Men "mobber" andre merker om de er 0.33sek tregere...? 

 

Man ser klart at porscha blir frakjørt av både P1 og motorsykkelen. Den er derfor treigere selv med 4x4 og bedre grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...