Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er en diskusjon for tulletråden iom. at vi neppe blir enige og du behøver ikke å legge opp til en slik diskusjon i denne tråden. Gjør du allikevel det er du ferdig med å skrive i denne tråden. Vi konstaterer at vi er uenige og slår oss til ro med dette med mindre du kan tilføre diskusjonen noe konstruktivt/informativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet og mye mer interessant. Den gamle Østbanetorvet stasjon i Århus er delvis nedlagt (det er kun på og avstigning på perrongen) og stasjonsbygningen fungerer idag som utstillingslokale for møbelforretningen Paustian; som også finnes i Oslo. Det tilhørende pakkhuset (de tre nederste bildene) har en lignenede funksjon, men er helt nedlagt i forbindelse med togdriften. Dette er fornuftig gjenbruk av gamle funksjonelle bygninger synes jeg.

 

Østbanetorvet stasjon ble innviet i 1877 og er tegnet av arkitekt N.P.C. Holsøe (1826-1895). Han står bak en hel rekke stasjonsbygninger i Danmark og er en av de viktigste arkitektene i denne sammenhengen. Han ble ridder av Dannebrog (tilsvarer borgerdådsmedaljen i Norge) i 1869 for sin innsats. Det man kan si om stilen på de mer alminnelige danske stasjonsbygningene er at de er mindre fremtredende enn de tilsvarende norske (altså i lokal kontekst). Årsaken er formodentlig at jernbanen i Danmark ikke var like viktig i relasjon til den økonomiske utviklingen generelt og sosiale utviklingen spesielt. I Norge var jernbanen pga. den vanskelige topografien helt avgjørende for økonomisk utvikling i mange deler av landet. Dette ble markert med fremtredende og ofte temmelig påkostede stasjonsbygninger. Norge er uten tvil et eldorado for jernbaneinteresserte i denne sammenhengen... :)

 

gallery_38233_76_2089786.jpg

 

gallery_38233_76_1407158.jpg

 

gallery_38233_76_116798.jpg

 

gallery_38233_76_761892.jpg

 

gallery_38233_76_191706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne sette søkelyset litt på en klassiker - Ferrari 308.

Dette er i mine øyne et av de vakreste designene Ferrari har spyttet ut noen gang. Modellen gikk fra 1975 til 1985, og var inngangsbillett-modellen - startprisen i USA i 1980 tilsvarte ca 1,4 millioner kroner.. De første par årene ble bilen levert med glassfiber-karosseri med en vekt på bare 1050kg - da røsket det bra med 3 liter V8 på 240/255hk, mens resterende årganger var stålkarosseri.

Ytelsene er relativ friske til å være 35-40 år gamle, 0-100 på 7 sek (testmålinger viste 6.5) og toppfart på nesten 260 km/t.

 

 

post-47117-0-59481900-1413050762_thumb.j

 

post-47117-0-36832400-1413050785_thumb.j

 

post-47117-0-48969100-1413050795_thumb.j

 

post-47117-0-62250300-1413050849_thumb.j

 

 

308 ble et ikon når den kapret en hovedrolle i den populære TV-serien "Magnum P.I" med Tom Selleck. Handlingen finner sted på Hawaii, og bilen fikk ordentlig juling med skikkelig grisekjøring, herjing og karosseriskader. Tidenes PR!

Porsche ble først spurt om de kunne bidra med 928 med et stort soltak, men på denne tiden hadde Porsche råd til å være nonchalante og takket nei. Her dreit de på draget for å si det pent - dette hadde nok vært en god investering mtp 928 sitt salg og økonomiproblemene som skulle komme 10 år fram i tid.

 

post-47117-0-45659900-1413050810_thumb.j

 

post-47117-0-10509500-1413050831_thumb.j

 

 

Bilen hadde også en stor rolle i den kjente bilfilmen "Cannonball Run" fra 1980, der den ble grisekjørt av legendene Dean Martin og Sammy Davis Jr.

 

post-47117-0-34018600-1413051651_thumb.j

 

post-47117-0-37930000-1413051670_thumb.j

 

Ferrari var flinke, og fikk mye billig markedsføring gjennom tv og film.

I dag får man 308 til ca 275-325 000 kr, og selv om de kanskje mangler kvaliteten til 911 er de på en helt annen planet når det kommer til design og karisma. Disse er ekstremt sjeldne ifht 911 som har blitt en relativt vanlig veteranbil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig denne generasjonen av Ferrari og jeg er stadig temmelig frustrert over at man for 10-15 år siden kunne kjøpe en 308 for lommerusk... og da mener jeg i denne sammenhengen småpenger godt under 100K for et fornuftig eksemplar. Det som slår meg er hvor liten 308 er idag. Den veier knapt 1100 Kg og er kun 112 cm høy. F30 320i er 31 cm høyere og hele 385 Kg tyngre... sånn bare for å sette det hele i perspektiv. Som standard ble 308 GTB levert med 205/70-14 dekk/felger. Vi snakker om en temmelig liten og hendig Ferrari som idag er en perfekt litt mer sofistikert samlerbil på den billige siden av håpløst dyre Porsche 911'er fra den samme tidsperioden. En annen litt artig ting med Ferrari 308 er hva den utviklet seg til... 288 GTO... som i min bok er blandt de aller fineste sportsbilene som noen gang er bygget... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser deg opp på Porsches historie forstår du nok bedre hvorfor mange bilentusiaster liker bilmerket. Porsche har alltid vært en ekstremt fokusert bilprodusent, men det aller viktigste er at Porsche (i likhet med Ferrari) alltid har hatt mest fokus på motorsport. Porsche er verdens mestvinnende bilmerke innenfor motorsport og har en siersrekke som f.eks BMW bare kan drømme om. Dette underbygger standarden på de mer alminnelige modellene og da spesielt 911. Ingen av de andre modellene fra Porsche er i nærheten når det gjelder historie og teknisk integritet.

 

Det er mange som kun legger merke til merkesnobberiet når det gjelder Porsche, men dette er en misforståelse. Modellene Porsche produserer (spesielt 911) holder en standard som er nesten uovertruffen i bilsammenheng (nesten alle undersøkelser vedr. kunde/forbrukertilfredshet bekrefter dette). Hva folk så gjør Porsches modeller til i en sosial kontekst er en helt annen sak som isolert sett ikke påvirker kvaliteten på bilmodellene Porsche bygger.

 

Det er langt fra alle Porsche modellene som er høyt verdsatt i kroner og ører. 914, div. 911 modeller, 924, 944, 928 (tradisjonelt) og Boxster kan knapt sies å være investeringsobjekter... ennå. 914, 911 fra G-serien og 928 har imidlertid begynt å bevege på seg i samlermarkedet. Om dette så vil påvirke verdien signifikant er imidlertid et åpent spørsmål. Det man skal huske på er at de ulike modellene fra Porsche frem tom. slutten av 90-tallet sjeldent ble produsert i et antall større enn ca.100000 stk. Som regel var antallet betydelig mindre og ofte ned mot 30-40000 stk. I dette perspektivet produserer BMW som regel langt over 1 million 3-serier av hver generasjon. Det lave produksjonsvolumet påvirker også verdien i positiv retning når det gjelder de mer sofistikerte modellene fra Porsche... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi pratet om Ferrari, Fredrik. Fikk litt blod på tann, og gikk i skapet og fant bilder fra den gangen faren min og jeg leide Ferrari i Tyskland. Først leide vi en 348 TS (har ikke bilder fra denne turen), og året etter i 2001 leide vi en F355 GTS i en uke. Fantastisk bil. Håper det er greit at jeg legger ut bilder?

Fra den franske landsbygda:

 

post-47117-0-55226800-1413059266_thumb.j

 

 

Blir det mer italiensk? Fiat Panda, Alfa Romeo 164 V6 og Ferrari F355 i samvær på en Agip-stasjon:

 

post-47117-0-46034000-1413059284_thumb.j

 

 

I en landsby langs Gardasjøen:

 

post-47117-0-30178800-1413059387_thumb.j

 

Også noen bilder fra hallen hvor vi leide bilen, i Kirchenhausen mellom Stuttgart og Bodensee: 

 

post-47117-0-63185200-1413059495_thumb.j

 

 

post-47117-0-73364200-1413059646_thumb.j

 

post-47117-0-63025600-1413059682_thumb.j

 

Og apropos 288 GTO:

 

post-47117-0-76629200-1413059719_thumb.j

 

Håper du setter pris på bildene. Jeg har aldri delt dem med andre på nett før, men tenkte skitt au.

Noe som er greit å ha i bakhodet er at Ferrari var et mye mer sjeldent syn for noen år siden enn det er i 2014 i Oslo/Norge.

Før fikk jeg nakkesleng av såpass "vanlige" biler som 964 og 993 - du kan tenke deg den overdosen dette var i forhold.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine bilder Werther som også forteller en historie som gir gode minner. Takk for at du poster bildene i denne tråden. Jeg er faktisk litt misunnelig på at du har såpass mange, gamle og interessante bilbilder. Jeg har dessverre alt for få i forhold til hva jeg opplevde i bilsammenheng på 80 og 90-tallet. Mange flere ble tatt av en venn som jeg var mye sammen med, men han ser jeg dessverre ikke så ofte lenger. Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder antallet av dyre og presumptivt fine biler på veiene idag. Mange flere enn tidligere har råd til slike biler, men hvorvidt dette er en god eller dårlig ting avhenger av ståstedet. Jeg er tilbøyelig til å mene at det er en god ting iom. at det også generelt er et uttrykk for en høyere levestandard. På den annen side har det uten tvil gått litt inflasjon i disse bilene når man ser dem på hvert gatehjørne (spesielt i land som Norge, Sveits og Luxembourg).

 

Jeg har vært litt inne på det tidligere i tråden, men det var helt annerledes før i tiden. På midten av 80-tallet fikk folk stadig nakkesleng hvis de hørte lyden av en Porsche 911 og mer eksotiske bilmodeller som f.eks Jensen Interceptor visste de fleste knapt hva var. Selv når man parkerte en relativt ydmyk Porsche 924 langs Karl Johans gate strømmet folk til for å ta bilen i nærmere øyesyn. I en verden av Volvo 240'er og MB W123'er var Porsche 924 temmelig eksotisk. Slikt er veldig merkelig å tenke på idag... :)

 

By the way... pop up lys er skikkelig kult. Det er trist at det ikke lenger er lovlig å bygge nye biler med slike lys... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov lenger? Er det trafikkfarlig for fotgjengere eller hva er greia med det? Det var rett og slett trist. Men det vil jo at bilene med det vil bli ikoner etter hvert, i enda større grad enn de er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå ble jeg plutselig litt usikker på om det eksisterer et egentlig forbud mot slike lys, men sikkert er det at disse lysene vil skåre såpass lavt på fotgjengersikkerhet i Euro NCAP testen at bilprodusentene er tvunget til å finne andre løsninger hvis de vil ha en nogenlunde bra samlet karakter og dermed 5 stjerner. Jeg har hatt flere bilmodeller med slike lys... Porsche 924/944/928 og Mazda MX-5... :)

 

BMW har forøvrig også et par modeller på samvittigheten med pop up lys... E26 (M1) og E31 (8-serien)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bilen til Arnardo er nevnt i denne tråden.

Fikk tatt den i nærmere ettersyn på Oslo Motorshow, som jeg valgte å ta med min far på i år! Litt artig historikk for min del var at jeg fikk vite at den bilen fikk motorstopp her ute på Nesodden en gang, hvor min farfar tauet den og Arne inn til familieverkstedet vårt! Min far var den gang lærling der, og fikk æren av å jobbe litt på den bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo blod på tann vedr historie, bygninger og industri.

Hatt høstferie på Frøystul (gammelt Hydrosted, som familien har feriere på i 3-4 generasjoner.)

Rjukan og WW2 har endel historie, og denne gangen var vi bl.a på Vemork og tok Krossobanen.

Vet ikke om jeg skal poste noen bilder her eller hvor mye "mat" jeg skal hoste opp Fredrik?

Her er en teaser:

post-38418-0-67411700-1413138927_thumb.j

post-38418-0-95278300-1413138975_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne?... Dette er virkelig interessant... så post i vei Lasse. Jeg har hatt tanker om en ny tur til de historiske områdene rundt Tinnsjøen, Mæl stasjon, Rjukan og Vemork kraftstasjon i lang tid, men etter at vi flyttet til Danmark i 1999 har det ikke vært så enkelt å finne tid til en slik tur. En av de aller beste bilene jeg har hatt (altså i relativ forstand) er en 1987 Ford Fiesta 1,1 "Bravo". Med den gikk turen en vakker høstdag til Vemork Kraftstasjon en gang helt på begynnelsen av 90-tallet. Turen fra Oslo var lang på den tiden iom. at veiene ikke var bygget ut, men den lille motoren i Fiestaen gjorde sitt beste og dette i kombinasjon med en ellers ganske gjennomført bil (litt kjedelig, men solid og gjennomført) gjorde turen til en stor glede. Skikkelig fint høstvær var det også. Hjemturen gikk via Rauland, Seljord og Notodden... absolutt fine veier selv i en oldschool Ford Fiesta... :)

 

Som nevnt tidligere i tråden elsker jeg gamle industribygninger, arkitekturen og historien de representerer (altså ikke nødvendigvis politisk, men historisk) og Vemork kraftstasjon er intet unntak. Historien bak Norsk Hydro er også spennende og boken "Mitt liv og mitt livsverk" som Sam Eyde skrev i 1939 anbefales (Eyde grunnla sammen med Christian Birkeland Norsk Hydro i 1905). Den omhandler alt fra møter med den tyske rikskansleren Otto von Bismarck, den svenske rikmannsfamilen Wallenberg, fransk storkapital, provinsielle norske politikere til geniale norske forskere og forretningsmenn inkl. litt lokalt bondevett fra Telemark. Historien inneholder også en liten relasjon til familen Quandt, som er eierfamilen bak BMW, via Badische Anilin & Soda Fabrik (BASF) og IG Farbenindustrie AG (IG Farben).

 

Alt dette får man en solid dose av når man kjører igjennom Vestfjorddalen og ser den mondene bystrukturen på Rjukan samt den visuelt imponerende bygningen på Vemork som da den ble bygget huset en av verdens største kraftstasjoner. Det var absolutt meningen at både Rjukan og kraftstasjonen på Vemork skulle imponere og signalisere at de representerte fremtiden og velstand for den unge norske nasjonen (les: utbyggingen av Rjukan begynte i 1907). Hvis man har sett et par krigsfilmer om tungtvannsaksjonen kommer man lett i den rette stemningen. Det hviler definitivt stor historisk mystikk over stedet og hele anlegget. Jeg må love meg selv at jeg tar en tur oppover i 2015... :)

 

Som en liten anekdote er IG Farbenindustrie AG mest kjent for å ha produsert giftgassen Zyklon B som ble brukt i konsentrasjonsleirene, men dette har intet direkte med Norsk Hydro og/eller Rjukan å gjøre bortsett fra at det var IG Farbenindustrie AG som formelt bestilte tungtvann fra Vemork kraftstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den internasjonale bilutstillingen i Paris 2014 (Paris Motorshow 2014 eller mer korrekt 2014 Paris Mondial de l'Automobile) pågår i disse dager og som en av de aller største og viktigste bilutstillingene er det der de ulike bilprodusentene viser seg frem med deres siste modeller og nyeste tekniske innovasjoner. Det er mye interessant på årets utstilling, men det meste har vi sett før. Det handler først og fremst om en evolusjon av eksisterende teknikk og design. Dette er et paradoks iom. at mange i forkant av utstillingen nok hadde forventet mer fokus på spesielt elektriske biler, men slik er det ikke. Rene elektriske biler er faktisk ikke et stort tema på utstillingen, men det er derimot ulike hybridbiler som inkluderer elektriske motorer. Dagens dinside.no har en fornuftig artikkel som belyser fenomenet:

 

http://www.dinside.no/930717/satses-det-egentlig-paa-elbil

 

Her er det etter min mening viktig å stoppe opp samt reflektere litt over hvordan ulike tekniske alternativer ofte bringes i spill når verden står på terskelen til en teknisk revolusjon. Eksisterende teknikk blir bedre og selv alminnelige prisgunstige familiebiler med dieselmotorer har nå et gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring ned mot 0,30 liter/mil og et CO2 utslipp på under 90 gram/Km. Ulike hybridløsninger (fortrinnsvis bensin/elektrisk og diesel/elektrisk) gir like gode eller bedre forbrukstall samt at de har fordelen av formidable akselerasjonsverdier. Alternative energibærere som hydrogen foretrekkes av Toyota og Honda... og Toyota er stadig verdens største bilprodsent. Det er sannelig ikke enkelt for lekfolk å vite opp eller ned på hva fremtiden vil bringe, men jeg forsøkte å synse litt allerede i 2006... :)

 

http://bimmers.no/topic/541519-hydrogenwasserstoff-som-et-alternativ-til-fosilt-drivstoff/

 

 

Mercedes-Benz satser tungt på hydrogen som energibærer... :)

 

http://www.dinside.no/930807/mercedes-benz-satser-tungt-paa-hydrogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler hydrogenbiler er "det riktige"... Fin blanding av null utslipp samt ubegrenset med rekkevidde kontra elbiler som må stå og lade i en evighet (sett bort ifra Tesla). Mazda hadde også sine Rx8 hydrogenbiler putrende rundt i Oslo området for par år siden...Ser de titt og ofte med diverse firmalogoer på.. Om jeg først skulle kjøpe meg en "sparebompengertiljobben-bil" så tror jeg nok hydrogen hadde vært tingen... BMW har også sin E67 hydrogenbil putrende rundt ett eller annet sted i verden... Men tror Mercedes satser mer på hydrogen mens bmw satser på EL...

 

Men mener likevel at det vil ta mange mange år og enormt høye avgifter til før de fleste legger fra seg fossilbilen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...