Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Føler hydrogenbiler er "det riktige"... Fin blanding av null utslipp samt ubegrenset med rekkevidde kontra elbiler som må stå og lade i en evighet (sett bort ifra Tesla). Mazda hadde også sine Rx8 hydrogenbiler putrende rundt i Oslo området for par år siden...Ser de titt og ofte med diverse firmalogoer på.. Om jeg først skulle kjøpe meg en "sparebompengertiljobben-bil" så tror jeg nok hydrogen hadde vært tingen... BMW har også sin E67 hydrogenbil putrende rundt ett eller annet sted i verden... Men tror Mercedes satser mer på hydrogen mens bmw satser på EL...

 

Men mener likevel at det vil ta mange mange år og enormt høye avgifter til før de fleste legger fra seg fossilbilen... 

 

BMW beynte med Hydrogen tidlig, og kanskje for tidlig kan det se ut til?

Bl.a mener jeg E38 var rigget med Hydrogen.

Tankene på disse hydrogentankene var så bra isolert at om helte man varm kaffe på en slik tank hadde man det en latterlig lang stund. (jeg husker dessverre ikke tallet, men imponerende var det)

 

Skal skrape sammen en liten greie om turen og litt historie om det overnevnte Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW var veldig tidlig ute med hydrogen. Den første testmodellen kom allerede i 2002 med 750hl og i 2007 kom Hydrogen 7. Idag har BMW en F20 hybridmodell som er basert på både hydrogen og elektrisk drift. Jeg tror imidlertid ikke at BMW fokuserer på hydrogen idag, men dette kan fort endre seg hvis Toyota og Mercedes-Benz får et teknisk og økonomisk gjennombrudd med denne teknikken.

 

Citroën, som er en del av PSA Peugeot Citroën, er under store forandringer. DS konseptet er skilt ut som et eget premium bilmerke og den gjenværende delen skal gjøres folkelig, men moderne, sofistikert, praktisk og komfortorientert. Citroën tar dermed utgangspunkt i hva de er mest kjente for i en historisk kontekst og modellene C4 Picasso og Cactus er de første modellene i denne sammenhengen. Citroën vil også utvikle et nettbasert og transparent forhandler/verkstednettverk som de kaller for Citroën Advisor. Målet er å lage en slags TripAdvisor der kundene kan gi forhandlerne karakterer etter hvordan de opplever kvaliteten og servicen. Disse karakterene blir gjort tilgjengelig for alle andre (kundene, forhandlerne og Citroën sentralt) på nettet slik at man bedre kan vurdere hvilket verksted man bør bruke. Dette er en kjempegod ide synes jeg... :)

 

http://www.topgear.com/uk/car-news/citroen-future-sales-concept-2014-10-13

 

En litt artig film om E30... "Respect Your Elders"... :)

 

http://autoweek.com/article/classic-cars/film-friday-respect-your-elders-celebrates-bmw-e30-3-series

 

Og jeg som trodde at Citroën var alene om sære førermiljøer. Dette er Subaru XT Coupé fra perioden 1985-91

 

gallery_38233_76_26511.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, kult var ikke det første ordet som traff meg når jeg så det der, men... :P  
 

ang. Vemork så er det noe helt spesielt å være der, både med tanke på hvordan det ser ut og ikke minst historien som er knytta til det... har hytte ikke langt unna Rjukan, har flere ganger tatt krossobanen og gått tur innover fjellet fra toppen :)   hender jeg er i de traktene om jeg bare er ute å kjører (bor ikke så langt unna, og tinnsjøvegen er fantastisk når det er lite trafikk  :bounce:  )

a9751915-a9bb-4db1-bfab-1887fc4f720d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos amerikanske biler... Ford Mustang... selve inkarnasjonen på en såkalt amerikansk "pony car" med stor V8 motor og et massivt dreiemoment. Ford Mustang var tradisjonelt både mindre og hadde færre hestekrefter enn "muscle cars" som f.eks Pontiac GTO og Chevrolet Chevelle Malibu SS, men det handlet stadig om en enorm V8 motor på rundt 5 liter. Nå har Ford presentert den 6 generasjonen av Ford Mustang og i motsetning til den 5 og 4  generasjonen har de nå også en 2,3 liter firesylindret motor på programmet. Den 3 generasjonen av Ford Mustang hadde også dette i perioden 1979-93, men det var ingen stor suksess når den kun utviklet 85 til 145 HK. Dagens EcoBoost rekkefirer utvikler imidlertid hele 310 HK og 434 Nm... og det gjør selvfølgelig en stor forskjell. Spørsmålet er om det er nok når vi forventer en skikkelig V8 under panseret. Jeg er ikke så sikker på akkurat dette, men jeg liker generelt bilen...  :???:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble endel lesing og stoff om Rjukan, Sam eyde og hans virke og det er mer imponerende enn hva jeg tidligere trodde.

Jeg skal forsøke å komprimere det noe, og legger ved et par linker for spesielt interreserte.

Det hele begynte med en foss, Rjukanfossen.

Derav fikk Rjukan sitt navn.

Rjukanfossen er en foss som ligger lengst vest i Vestfjorddalen i Tinn kommune i Telemark, like vest for byen Rjukan. Fossen, som er en del av elva Måna, var en stor turistattraksjon i førindustriell tid og ble besøkt fra alle verdenshjørner. Den var et av de første vannfall som ble opplyst ved hjelp av egenskapt elektrisitet. Ved fossen ble det tidlig bygd et eget hotell med tennisbane for ressurssterke turister.

Fossen har en total fallhøyde på 238 meter og høyeste loddrette fall er 104 meter.

Tilfeldighetene ville det slik at en Pioneer innen vannkraft skulle se fossen i 1888, og ønsket å ta dens krefter i bruk til industriell bruk.

Mannen var Sam eyde.

Han var utdannet bygningsingeniør i Tyskland i 1891og jobbet deretter med jernbanebygg og broer.

Han startet etterhvert for seg selv og innen århundreskiftet drev Eyde en av de største ingeniørforretninger i Skandinavia.

Sam Eyde var en visjonær når det gjaldt vannkraftutbygging i Norge. Allerede i slutten av 1890-årene sikret han seg rettigheter til vannkraftutbygging i Telemark.

Drømmen var å bruke de enorme kreftene i vannet og benytte den rimelige elektrisiteten til industriell produksjon.

Sam Eyde møtte etterhvert fysikeren Kristian Birkeland i 1903, som hadde fått en kraftig elektrisk kortslutning etter en katastrofal test av en elektrisk kanon. Det viste seg at denne var egnet for å reagere nitrogenet og oksygenet i luften, noe som trengs for å produsere salpeter. (Birkeland/Eyde-prosessen la grunnen for å etablere Norsk Hydro.)

Sam Eyde søkte deretter etter nødvendig kapital for å realisere drømmene sine, og etter flere mislykkede forsøk, henvendte han seg til Wallenberg. Og med vannkraften som dannet sikkerhet for kapitalutlegget klarte han å overtale Wallenberg.

Marcus Wallenberg sa det slik: «Hestekrefter til en pris av 13 kroner kommer alltid til å bli etterspurt»

Eyde fikk den nødvendige kapitalen og Norsk Hydroelektrisk Kvælstofaktieselskap (Norsk Hydro) ble stiftet i 1905.

Etter at Norge ble selvstendig nasjon i 1905 ble Stortinget oppmerksom på at utenlandsk kapital skulle gjennomføre en kraftig industriutbygging i øvre Telemark. Dette førte til at man etablerte konsesjonsbetingelser for utbygging og overføring av elektrisk kraft i Norge. Stortinget ville ikke at den nye Norske selvråderetten som man hadde kjempet hardt for, skulle selges til utlandske industriherrer!

Etter en lang tautrekking med Stortinget ble det klart at siden Eyde hadde skaffet seg rettighetene til vannkraften på Rjukan før konsesjonsordningen kom igang, kunne han starte utbygging av denne.

Dermed begynte Norsk Hydros influens på Rjukan, som fra før var befolket av et par hundre sjeler, som kun drev med jordbruk.

Samtidig med etableringen og oppbyggingen av fabrikkområdene bygges byområdene opp - og i Rjukans tilfelle hele byen, dette for å huse og ivareta funksjonærer, arbeidere og deres familier.

Byområdene ble designet og planlagt i tråd med rådende arkitektur- og byplanidealer, inkludert infrastruktur og transportsystemer, etter engelske hagebyidealer og tyske company-towns.

Rjukan var i 1907 den første planlagte company-town i Norge.

Rjukan fikk jernbaneforbindelse i 1909, med Norges største privatbane, Rjukanbanen (opprinnelig kalt Vestfjorddalsbanen), som ble offisielt åpnet av Kong Haakon VII 10. august 1909.

Dette gav grunnlag for god fysisk standard for arbeiderne. Livskvalitet skulle også tilbys gjennom boligstandard med varmt vann og elektrisitet og en sosial infrastruktur som inkluderer skoler, bakeri sporstsplasser, bad og fellesarealer.

Det ble bygget flere standariserte hus, til funksjonærer, administrasjonen og Rjukan ble etterhvert Norges mest moderne by.

Rjukan regnes som en av de første byene i Norge som ble planlagt fra grunnen og tegnet av arkitekter. Selv postkassene, kioskene og parkbenkene ble designet spesielt.

Da Vemork kraftstasjon, Rjukan I, stod ferdig i 1911 (ble påbegynt i 1907) var den verdens største i sitt slag. Det omfattende arbeidet ble på mange områder gjennomført ved hjelp av tradisjonelle verktøy og hjelpemidler som håndbor og trillebår. Til tross for dette var Vemorkanlegget et pioneranlegg både ved sin størrelse og ved utnyttelsen av vannets fallhøyde. På det meste arbeidet 7 ingeniører, 8 oppsynsmenn og 600 arbeidere på anlegget.

I 1934 bygget Norsk Hydro verdens første kommersielle tungtvannsanlegg på Vemork.

Og nettopp tungtvannet gjorde Vemork historisk under den andre verdenskrig.

Hitler ønsket å lage "den totalitære bomben", atombomben.

For å lage dette trengte de tungtvann.

Like før krigen hadde de forsøkt å bestile 2 tonn av dette produktet.

Når de etter okkupasjonen var i besittelse av tungtvannet så ble det en nødvendighet å sabotere produksjonen.

Og 27 februar i 1943 ble sabotørene udødeliggjort i form av en sabotasjeaksjon på vemork.

Senere besluttet hitler å transporte de gjenværende dyrebare dråpene til Tyskland, her ble D/F Hydro også senket av sabotørene.

Senere har de overnevnte hendelsene blitt filmet en rekke ganger og snart kommer det ytterligere en tv serie om dette dramaet.

Under oppblomstringen av Rjukan er det flere signifikante ting å ta med.

Og siden Rjukan ligger i en trang dal, har de ifra november til 12 mars ikke sol.

Som en gave fra Norsk Hydro til innbyggerne på Rjukan, fikk derfor Sam eyde og Norsk Hydro oppført Krossobanen.

I 1928 var dette Nord-Europas første taubane. Dette slik at de skulle kunne komme seg opp i sola i vinterhalvåret.

Runder av nå, men slenger med noen linker for videre utdyping av temaet.

http://www.niku.no/filestore/Landskap/Rapporter_og_artikler/Delrapport_Rjukan_red.pdf

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Krossobanen

http://www.solfesten.com/om-solfesten/

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Sam_Eyde#Norsk_Hydro_og_Elkem

http://www.visitrjukan.com/attraksjoner/solspeilet

post-38418-0-66752500-1413241860_thumb.j

post-38418-0-43527400-1413241872_thumb.j

post-38418-0-88581000-1413241893_thumb.j

post-38418-0-84610300-1413241909_thumb.j

post-38418-0-44432600-1413241937_thumb.j

post-38418-0-32644300-1413241985_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos midten av 80-tallet, jappetiden og dyre sportsbiler som f.eks Porsche. Det fantes imidlertid også en annen virkelighet på 80-tallet... små 45 Km fra den nordtyske havnebyen Kiel, som mange nordmenn kjenner fra deres besøk i Tyskland. Østtyskland... en totalitær kommunist stat som var en marionettstat for Sovjetunionen under den kalde krigen.

Østtyskland som landområde oppsto som et krigsbytte... skjult som Sovjetisk okkupasjonssone etter krigen i 1949. Landområdet som hadde vært Tyskland før krigen ble i 1945 delt i fire såkalte demarkeringssoner mellom USA, Storbritania, Frankrike og Sovjetunionen. Tysklands hovedstad Berlin lå i den Sovjetiske demarkeringssonen og ble derfor delt i to med en "vestlig" del og en "østlig" del (fom. 1961 delt av en 43 Km lang mur). Resultatet var et grusomt kommunistisk overvåkningssamfunn som hele 16 millioner tyskere kom til å føle på kroppen. Familier ble splittet, folk ble henrettet av sikkerhetspolitiet (Stasi)... enten fordi de visste for mye, snakket for mye eller forsøkte å flykte fra elendigheten. Først i 1989 falt muren som delte Berlin i to... en symbolsk handling som førte til at både Sovjetunionen og Østyskland falt samt at Berlin igjen ble én by.

Dette var virkelig store tider og interessant nok med tanke på svenske Trafikmagasinet skulle man nesten tro at programlederen Carl-Ingemar Perstad hadde synske evner da han i 1985 dro på en turist/reportasjereise til nettopp Østtyskland... temmelig artig egentlig.

http://www.youtube.com/watch?v=SpQxb4NHH4c

Som den nerd jeg er har jeg selvfølgelig tatt vare på dagsavisene fra den 3 oktober 1990 da Tyskland igjen var samlet til et land... :)

j73wh1djoo2mysw30wgr.jpg

67gmb0sapj87dn5e6ymr.jpg

 

Om ca. tre uker den 9 november 2014 er det nøyaktig 25 år siden Berlinmuren falt og markerte den symbolske enden på den kalde krigen mellom daværende Sovjetunionen og Vesteuropa (NATO). Året etter den 3 oktober 1990 ble Tyskland formelt gjenforent som et land og året deretter den 12 juni 1991 ble Boris Jeltsin valgt til president i det første demokratiske valget i det som den gangen var den russiske sosialistiske føderative sovjetrepublikk. Denne republikken var den største av de femten republikkene i Sovjetunionen og den kom senere til å gi navnet til dagens Russland.

 

Tyskland og Berlin feirer i disse dager selvfølgelig de historiske begivenhetene og ikke minst murens fall samt gjenforeningen, men få om noen trodde for noen år siden at nettopp den kalde krigen på nytt skulle kaste skygger over Europa i 2014. Med situasjonen i det østlige Ukraina, Krim og gjentatte militære russiske provokasjoner ved internasjonale landegrenser er vi dessverre tett på å få en ny kald krig. Igjen snakker man om hurtige militære innstsstyrker og invasjonsforsvar i land som grenser til Russland. 

 

Jeg vokste opp med dette og gjennomførte førstegangstjenesten da vi stadig hadde høy beredskap og et invasjonsforsvar. Målet var at militæret inkl. Hjemmevernet kunne stille ca. 170000 mann med våpen innenfor 3 uker. Jeg hadde på et tidspunkt et krigstjenestekort med høy beredskapsgrad og jeg skulle derfor i tilfelle en militær krisesituasjon melde meg på Gardermoen så hurtig som mulig ved mobilisering. Jeg kunne ikke forlate landet uten tillatelse fra rulleførende enhet. Kort tid etter at jeg hadde importert en tidligere dansk NATO spesifisert Land Rover 88" (kort) Series III mottok jeg sogar et brev fra forsvaret der de fortalte at i tilfelle en militær krisestiuasjon kunne bilen bli konfiskert av militæret som et ledd i forsvaret av landet. Dette var sannelig tider og jeg håper ikke at vi går mot en ny slik tid i Europa.

 

Nå er det høstferie her i Danmark og turen går selvfølgelig til Berlin... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske overbevist om at brenselceller kommer til å spille en stor rolle i framtiden, men det der er vel i grunn "bare" en elbil med ny type batterier, ikke brenselceller? krever jo mye energi å skulle ionisere vannet, og da er det ikke så "grønt" likevel... 
spørsmålet rundt brenselceller er vel å finne en måte å utvinne hydrogen fra vann på en energieffektiv måte, og få brenselceller til å bli mer effektive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt stille fra min kant de siste dagene og årsaken til dette er at årets høstferie gikk til Berlin, Dresden, Dessau og Hannover. Dette er forøvrig årets tredje ferietur til Tyskland for min del. Berlin er alltid en interessant by og årets tur var intet unntak. Vi kjørte bil ned og brukte rundt 6 timer på turen (Århus-Berlin) helt inn til den sentrale delen av byen. Vårt hotell var for anledningen "H10" som ligger på Joachimsthaler Strasse ca. 200 meter fra Kurfürstendamm i sydlig retning direkte motsatt Berlin Zoo. Man kan trygt kalle dette en temmelig sentral beliggenhet i forhold til både byen og u-bahnsystemet. Det er heller ikke langt til Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, som er et av Berlins mest berømte vartegn. Et annet berømt vartegn er det 368 meter høye Berliner Fernsehturm som i klart vær er synlig så langt borte som 42 Km. Vi tok heisen opp til utsiktsnivået som er på 204 meter. Berlin by night er et fantastisk skue, men er dessverre vanskelig å ta bilder av med et automatisk kamera.

 

gallery_38233_76_2997791.jpg

 

gallery_38233_76_3378928.jpg

 

Riksdagsbygningen ble oppført i perioden 1884-94 og huset Riksdagen i det tyske keiserriket frem til 27 februar 1933 da den ble satt i brann. Av hvem er stadig usikkert, men symbolikken var klar iom. at både parlamentet og demokratiet opphørte med brannen og nazistene tok over styringen av landet. Resten av historien kjenner vi og da heller ikke kommunistene hadde sansen for demokratiske symboler ble bygningen ytterligere ødelagt da Stalins hær stormet Berlin i 1945. Idag er bygningen gjenoppført etter alle kunstens regler og huser den tyske Forbundsdagen.

 

gallery_38233_76_2811814.jpg

 

gallery_38233_76_4746061.jpg

 

Brandenburger Tor står for enden av paradegaten Unter den Linden og ble oppført i 1734 (i et noe mindre omfang enn dagens variant). Portalen ble ombygget i 1788-91 og i 1793 ble den utvidet med en kvadriga øverst... en firspent vogn kjørt av den romerske fredsgudinnen. Kvadrigaen ble tatt som krigbytte av Napoleon i 1806, men iom. at han til slutt tapte krigene som er oppkalt etter ham kom kvadrigaen tilbake til Berlin allerede i 1814. Utrolig nok ble Brandenburger Tor ikke nevneværdig skadet under den andre verdenskrigen og portalen fremstår idag som original fra 1700 tallet.

 

gallery_38233_76_1499223.jpg

 

Under den kalde krigen i perioden 1945-91 gikk grensen mellom det vestlige og østlige Berlin igjennom Brandenburger Tor. Hullene i kolonnene ble lappet og all trafikk dirigert via offisielle grenseoverganger som f.eks Checkpoint Charlie... ikke langt fra Potsdamer Platz, som delvis lå i det østlige Berlin under den kalde krigen. Den 9 november i år er det nøyaktig 25 år siden muren falt og dette markeres bl.a på Potsdamer Platz.

 

gallery_38233_76_332722.jpg

 

De nordiske landene har, som de eneste, en felles ambassadebygning i Berlin. Dette er en gest til dagens demokratiske Tyskland samt at bygningen symbolsk markerer at Berlin idag står for vennskap og samarbeid i motsetning til krig og ødeleggelser.

 

gallery_38233_76_4703592.jpg

 

Bak denne anonyme fasaden er inngangen til Deutsches Technikmuseum i Berlin og det er helt klart verdt et besøk. Museumet har for mange spennende ting til å nevne alle her, men jeg festet meg ved bl.a en replika av verdens første mekaniske datamaskin fra 1938... den såkalte Zuse 1 etter oppfinneren Konrad Zuze (1910-95). Datamaskinen brukte det binære tallsystemet og hadde både lese og skrivemuligheter via hullkortbånd. Datamaskinen besto av over 30000 deler og det viste seg hurtig at det i praksis var umulig å få alle delene til å bevege seg helt nøyaktig i forhold til hverandre. Den virket, men kunne ikke beregne store kalkulasjoner helt nøyaktig.

 

gallery_38233_76_7005130.jpg

 

gallery_38233_76_3683238.jpg

 

Helt nøyaktig var imidlertid Zuse 3 anno 1941 og da var de mekaniske delene erstattet av elektromekanisk teknikk (bl.a telefonreleer). Datamaskinen brukte stadig det binære tallsystemet og kunne lese til/fra et eksternt lagringsmedie. Zuse 3 hadde ikke internt lagrede programmer, men teknikken bak dette beskrev Konrad Zuse allerede i 1936... 12-13 år før britenes første digitale datamaskin "Manchester Baby" anno 1948 og amerikanernes første digitale datamaskin EDSAC anno 1949.

 

gallery_38233_76_6184557.jpg

 

BMW 109-003 jetmotoren var sammen med Junkers Jumo 004 den første jetmotoren som kom i produksjon og dette skjedde allerede i 1940. Prosjektet var såpass vellykket at vi idag bør takke Hitlers militærstrategiske udugelighet for at kun ca. 500 stk. ble produsert i løpet av krigsårene. Man kan lett forestille seg hvordan krigens gang hadde gått hvis nazistene virkelig hadde forstått hvor revolusjonerende jetmotoren var.

 

gallery_38233_76_858835.jpg

 

Som en kontrast...britenes arbeidshest... Rolls-Royce Merlin 68 som utviklet 1710 HK. Dette var en ekstremt vellykket motor, men i forhold til jetmotoren var den som en hest i relasjon til moderne biler. Det er derfor ironisk at jetmotoren faktisk var en britisk oppfinnelse. Flyingeniøeren Frank Whittle patenterte konseptet allerede i 1930. Den første Rolls-Royce Merlin motoren startet opp for første gang i 1933.

 

gallery_38233_76_4193920.jpg

 

Et par år tidligere kom Junkers Ju 52 for første gang på vingene. Dette var også en ekstremt vellykket konstruksjon som ble benyttet både i sivil og miltær regi. At flyet hadde tre motorer var med tanke på ekstra sikkerhet. Flyet kunne alltid fly videre selv om en motor skulle svikte og i værste fall kunne det også lande selv om to motorer skulle svikte. Ca. 5000 stk. ble produsert.

 

gallery_38233_76_6827530.jpg

 

Ekstremt revolusjonerende var også Horten IV anno 1940. Denne flygende vingen hadde ingen motor, men det hadde prototypen Horten 229 fire år senere... sogar to Junkers Jumo 004 jetmotorer. Krigen var imidlertid på dette tidspunktet allerede avgjort til de alliertes fordel, men du verden så langt fremme tyske ingeniører var på enkelte områder.

 

gallery_38233_76_1900050.jpg

 

Da de tyske ingeniørene først behersket teknikken med jetfly/motorer var det neste naturlige målet å gjøre konstruksjonene enklere og billigere. Dette var naturligvis også en konsekvens av krigens gang som tappet tyskerne for både mennesker og materielle ressurser. Heinkel 162 Volksjäger ("Salamander") var bygget av finértre (forøvrig i likhet med bl.a de Havilland Mosquito) og hadde en topphastighet på 850 Km/t. Ca. 170 stk. ble bygget og kun 7 stk. eksisterer stadig.

 

gallery_38233_76_5828489.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=1g056BfCU5Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dresden, som ligger ved Elben i delstaten Sachsen ca. 200 Km syd for Berlin... ikke langt fra grensen til Tsjekkia, var frem tom. den 13 februar 1945 kjent for å være en av Europas vakreste barokke byer. Populært ble byen kalt for "Elbfirenze", noe som var en like stor honnør til begge byene og som forteller ganske mye om hvordan Dresden som by var kulturelt og ikke minst arkitektonisk. Byen hadde i mange hundre år blomstret i det som var/er Europas kulturelle hjørne der store kulturer som den polske, tyske, tsjekkiske og østerriske møtes. Det er ikke langt til Praha og Wien... og heller ikke langt til Lviv, som er den mest europeiske byen i Ukraina. På tysk kalles Lviv for Lemberg og det er en levn fra da byen var en viktig del av det Habsburgske riket.

 

Dresdens gamleby var en av verdens fineste og mest komplette barokke byer. I likhet med Brandenburger Tor ble mye av byen bygget på 1700 tallet og utover på 1800 tallet ble den en av Tysklands viktigste byer innenfor teknologi og kunst. J.C. Dahl, som er en av Norges store klassiske malere, viet mye av sin tid til Dresden. Han ble professor ved kunstakademiet i 1824 og i 1857 døde han i byen. Dresden var kort og godt setet for tysk høykultur og tiltrakk seg vitenskapsmenn og kunstnere fra hele verden.

 

Under den annen verdenskrig var Dresden i likhet med Rothenburg ob der Tauber (en annen historisk svært velbevart tysk by - dog fra middelalderen) ikke militære mål. Dresden var derfor praktisk talt inntakt og uskadet da det gjensto ca. to måneder av krigen. Statsminister Winston Churchill ville det imidlertid annerledes og mellom den 13 og 15 februar 1945 ble byen bombet av tilsammen 1250 bombefly. Dette var ren terrorbombing som en hevn for tyskernes V1 og V2 rakettbombing av London samt bombingen av katedralen i Coventry i begynnelsen av krigen. 25000 mennesker ble drept og over 90% av Dresden ble ødelagt. Så massive var ødeleggelsene at selv i 1991 et par år etter murens fall var store deler av byen stadig ruiner.

 

"Blick Auf Dresden Bei Vollmondschein" som ble malt av J.C Dahl i 1839 forteller ganske tydelig hvor elegant Dresden var. Frauenkirche er til venstre i bildet og renessanseslottet er til høyre. Selv broen er der den dag idag også.

 

gallery_38233_76_60001.jpg

 

Dresden etter bombingen i 1945

 

gallery_38233_76_91722.jpg

 

Frauenkirche i 1991

 

gallery_38233_76_54850.jpg

 

Idag er de vesentligste delene av det historiske Dresden gjenoppbygget etter gamle bilder og tegninger. Det mangler stadig mye, men man får et relativt godt inntrykk av hvor flott byen var før bombingen. Frauenkirche fra 1743 er helt ferdig gjenoppbygget og det samme er renessanseslottet fra 1547. Noen av broene over Elben mangler samt sentrale jødiske boligkvarterer, men byggeaktivitetene med disse har begynt. Jeg vil tro at de historiske delene av byen er komplette om 10-15 år. Når man ser på bildene er det viktig å huske på at alt praktisk talt er nytt. Kun enkelte stener/mursten her og der er originale fra før 1945.

 

gallery_38233_76_4862612.jpg

 

gallery_38233_76_2636662.jpg

 

gallery_38233_76_6988288.jpg

 

gallery_38233_76_4118011.jpg

 

gallery_38233_76_6895826.jpg

 

Dessau ligger ca. 140 Km sydvest for Berlin og ca. 60 Km nord for Leipzig. Byen er kjent for to ting... flyfabrkken Junkers-Werke (som ble totalt ødelagt av allierte bombeangrep under krigen) samt kunst og designskolen Bauhaus. Skolen ble etablert av Walter Gropius og han regnes sammen med bl.a Le Corbusier for å være blandt pionererne innen moderne arkitektur. Skolen ble etablert i 1919 og gjennombruddet kom i 1925 da hovedbygningen sto ferdig. Bygningen markerte med sin lette og funksjonalistiske stil et klart brudd med tidligere relativt tunge og massive stilretninger. Borte var alle påvirkninger av barokken og nyrenessansen... og visste man ikke bedre kunne man tro at bygningen er 80-90 år yngre enn den er. Dette er i sannhet god arkitektur!... :)

 

gallery_38233_76_4867411.jpg

 

gallery_38233_76_2986514.jpg

 

Jeg er selvfølgelig klar over at historien om Dresden og Dessau for noen fremstår som ganske nerdete og for spesielt interesserte. Det er naturligvis mulig, men jeg har den oppfatningen at Tysklands enestående teknologiske og kulturelle fremganger ikke kommer av seg selv og det er definitivt ingen selvfølge at det er slik. Tysklands historie er svært kompleks og er sterkt påvirket av at ulike stammer og folkeslag har kjempet om det samme landområdet. Allikevel ble Tyskland et av verdens mest avanserte og vellykkede samfunn allerede tidlig på 1800 tallet. Det gikk imidlertid helt galt på 1930 tallet og landet ble et diktatur under Adolf Hitler. Dette straffet seg ved at Tyskland i krigsårene frem tom. 1945 ble bombet til det ugjenkjennelige. Allikevel reiste tyskerne seg igjen og skapte verdens kanskje mest demokratiske stat samt et økonomisk mirakel uten sidestykke. Idag er Tyskland igjen blandt verdens rikeste og mektigste nasjoner... og de opplever igjen enestående teknologiske og kulturelle fremganger. Historie er viktig... ofte forteller historien hvorfor fremtiden er som den er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "tilbake til fremtiden" så er det en interessant indirekte relasjon mellom Bauhaus som symbol på effektivt fremtidsrettet tysk industridesign og DeLorean DMC-12. Relasjonen er den italienske designeren Giorgetto Giugiaro som blandt mange kjente bilmodeller også har tegnet DeLorean DMC-12 og de første generasjonene av Volkswagen Passat, Golf, Scirocco og Jetta... samtlige eksponenter for tysk industridesign av den kanskje mest karakteristiske typen. Man kan tydelig se designlikheter mellom spesielt Scirocco og DeLorean DMC-12, men egentlig kan man trekke designlinjene helt tilbake til Lotus Esprit, som også er tegnet av Giugiaro. Espritens relativt strikte rette linjer i kombinasjon med Golfens markerte hjulbuer og veien var ikke lang til designet på DeLorean DMC-12.

 

Det er andre likheter med Esprit og Volkswagen også. John DeLoreans visjon var at bilen skulle ha en midtmotor (bak). Dette var datidens store kjøredynamiske gjennombrudd vedr. sportsbiler for det åpne markedet. Autounion utviklet konseptet i formelsammenheng, men i denne sammenhengen var Colin Chapman først ute med Lotus Europa. Det var imidlertid Lamborghini Miura som stjal oppmerksomheten i 1966, som den første superbilen med midtmotor. Så stor var inflytelsen at selv Porsche i samarbeide med Volkswagen introduserte en tilsvarende layout med modellen 914 i 1969. Colin Chapman var forøvrig også ansvarlig for utviklingen av understelet på DeLorean DMC-12, som til forveksling er det samme som på Lotus Esprit (også utviklet av Chapman). Motoren ble imidlertid av produksjonstekniske årsaker flyttet og bilen fikk tilslutt en hekkmotor a la Porsche 911. Chassiset er sogar bygget opp rundt et sentralt tuberør og denne konstruksjonen er bl.a Volkswagen Boble kjent for å ha.

 

Selve motoren skulle iht. John DeLoreans visjoner være en Wankelmotor, men spesielt NSU Ro 80 prosjektet hadde vist at disse motorene både var tørste og lite holdbare. Valget falt tilslutt (dessverre får man vel si) på PRV V6 motoren... et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. Nettopp motoren er bilens akilleshæl iom. at den ikke på noen måter tilfredstiller de forventningene som bilens elegante design og sofistikerte tekniske løsninger ellers inviterer til. Dette i kombinasjon med manglende finansiering og ledelse av DeLorean Motor Company (John DeLorean ble f.eks arrestert for narkotikaforbrytelser, men senere frikjent) gjorde at hele prosjektet endte opp som "a lost opportunity". Som en viktig del av suksessfilmen "Back to the future" fra 1985 med Michael J. Fox ble den imidlertid mot alle ods allikevel sikret evig berømmelse... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt tilslutt (dessverre får man vel si) på PRV V6 motoren... et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. Nettopp motoren er bilens akilleshæl iom. at den ikke på noen måter tilfredstiller de forventningene som bilens elegante design og sofistikerte tekniske løsninger ellers inviterer til. Dette i kombinasjon med manglende finansiering og ledelse av DeLorean Motor Company (John DeLorean ble f.eks arrestert for narkotikaforbrytelser, men senere frikjent) gjorde at hele prosjektet endte opp som "a lost opportunity". Som en viktig del av suksessfilmen "Back to the future" fra 1985 med Michael J. Fox ble den imidlertid mot alle ods allikevel sikret evig berømmelse... :)

 

 

Bilen hadde fortjent en GM-motor, f.eks. 5.7l-poteten som funker som fy i alle slags biler.

De Tomaso produserte jo faktisk biler på 70-tallet som fungerte! Italiensk design og amerikansk drivverk var genialt - Pantera var en vakker skapning som kunne brukes mye og hardt uten problemer allerede for 40 år siden. En skikkelig drømmebil:

 

post-47117-0-44427400-1413999021_thumb.j

 

Men på tross av småslapp motor har DeLorean en fordel da den er et ikon som veldig mange mennesker har et forhold til. Min drøm er å ha en slik som helgebil utstyrt med "Back to the future"-delene, som jeg har skjønt at noen kjører rundt med i USA. Elsker filmtrilogien! Spesielt 1eren har en spesiell plass i hjertet mitt :cool:

 

post-47117-0-64666000-1413999300_thumb.j

 

post-47117-0-71335700-1413999323_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To korte refleksjoner på tidligere innlegg:

 

Sam Eyde møtte faktisk Otto von Bismarck, som var Tysklands første rikskansler. Han var ikke kansler for en forbundsrepublikk som vi kjenner det idag, men derimot for en Riksdag sammensatt av ulike bundesrat fra de 25 statene i riket som hadde oppstått etter den tysk-franske krigen i 1870-71. Eyde møtte trolig Bismarck da han som ung ingeniør i 1892-93 jobbet som brokonstruktør i Dortmund. Etter sigende kom de godt ut av det med hverandre og akkurat det forteller ikke så rent lite om Eyde. Bismarck var beryktet for å være svært kritisk overfor folk. Kanskje ikke så merkelig når han var fyrste av Bismarck-Schönhausen, hertug av Lauenburg og Reichskanzler des Deutschen Reiches... :)

 

Litt mer om den flygende vingen Horton 229.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...