Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mangler nesten ord når jeg skal beskrive hvor sexy i8 er som konsept og moderne sportsbil (eller kanskje sportslig GT er et mer korrekt begrep). Spesielt fargen... protonic blue... gjør at i8 fremstår som ekstremt moderne i betydningen av clean, suave, fresh etc... helt genialt. Begrepet "protonic" er forøvrig avledet av protonpartikkelen i en atomkjerne i betydningen av å være et løsmiddel som f.eks vann (derfor blåfargen). Denne bilen representerer langt på vei en revolusjon når det gjelder hvordan vi skal oppfatte en sportsbil i fremtiden. i8 er fremtiden... :)

 

 

BMW's evne til å tenke innovativt imponerer stort og jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at BMW er verdens mest velutviklede og moderne bilprodusent idag. Langt på vei oppfatter jeg ikke Tesla Motors som en konkurrent til BMW, men snarere som en del av den samme fremtidsvisjonen. Det BMW gjør med i8 er å poengtere hvor viktig intelligente konstruksjonsløsninger og "packaging" er i relasjon til den samme fremtidsvisjonen. Det handler med andre ord ikke om enten eller, men om et både og i forhold til Tesla's motor/batteriteknologi og BMW's evne til å konstruere moderne karosserier som er tilstrekkelig sterke og lette. Det er utvilsomt Tesla og BMW som setter standarden innenfor bilverdenen idag.

 

Mercedes-Benz ønsker også å etablere seg på nye markeder og har kjøpt 25% av aksjene i motorsykkelprodusenten MV Augusta. Dette er et interessant trekk i relasjon til at Audi for ikke lang tid siden kjøpte Ducati. Trolig handler dette mer om å kunne assosiere seg som en livsstilsprodusent enn om å kunne vise frem umiddelbar teknisk kunnskap... i kontrast til Tesla og BMW.

 

http://e24.no/bil/mercedes-kjoeper-seg-opp-i-motorsykkelprodusent/23328115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal kommentere i tråden så kan du i det minste fortelle hvordan du mener at i8 ligner på Subaru SVX. Jeg eller andre blir ikke bedre informert eller klokere av din kommentar og det er det som primært er meningen med tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta tråden din så høytidelig mister... Min kommentar ytrer min mening om likheten mellom i8 og en SVX... De fleste som er over snittet interessert i bil vet hvordan den ser ut....og resten kommer til å google den.... Legger ved ett bilde så kan folk se hvorfor jeg mener den ligner :)

 

Subaru_SVX_04.jpg

 

 

Med litt senk og større felger på SVXen så hadde i8 sett ut som en facelift version... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter og tilrettelegger tråden akkurat som det passer meg i forhold til deg. Hvis du ikke har noe fornuftig å skrive om kan du skrive et annet sted enn i denne tråden og som vi har snakket om flere ganger tidligere er du ikke velkommen i tråden hvis du ikke klarer å følge dette enkle kravet. Tullball skal i tulletråden og dine sedvanlige spydigheter kan du spare deg for overalt i forumet. Ditt siste innlegg trenger visst ikke ytterligere kommentarer så det lar vi tale for seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet til vinterdekk idag og som seg hør og bør når man kjører Citroën er dekkene også franske (de fulgte med bilen da jeg kjøpte den som ny i august). Dekkene er Michelin Alpin 5 i dimensjonen 195/65-15 (dette er en ren bruksbil). Disse dekkene er nye av året og uavhengige dekktester viser at de er omtrent midt på treet (den bedre halvdelen) når det gjelder gjennomsnitlige egenskaper. Best er dekkene iht. FDM (dansk bilorganisasjon som tilsvarer NAF i Norge) på is og sne... dårligst er de på tør vei (trolig for bløt gummi)... :)

 

gallery_38233_76_53282.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp nye vinterdekk til vår e82, Nokian Hakka R2. Orker ikke spare penger på vinterdekk når man får de "beste" for 6000,- ferdig montert på bil. Er dog fryktelig deprimerende hvordan kjørefølelsen endrer seg. Nå har jeg hørt at R2 er kjent for å være rimelig myk, men det merkes veldig godt når man i tillegg får litt mer profil i sideveggene. Ikke er det veldig estetisk pent å gå fra noen 18" M-sport felger til 16" av ukjent merke heller.

Gleder meg allerede til å få på sommerfelger og dekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg det ja, men var ikke bremsing på våt vei jeg vektlagte mest når jeg handlet dekk, men oppførsel på is og snø. Har en rimelig stygg bakke til og fra skolen, uten noen som helst plass til å ta fart, så hadde mest lyst på piggdekk. Dette var derfor et kompromiss, selv om jeg har mine tvil når snø og is kommer for fullt  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... og akkurat den forskjellen du påpeker awt er veldig viktig. Et vinterdekk kan være fabelaktig på skikkelig vinterføre østafjells, men elendig på våte veier i plussgrader på vestlandet. Vi har jo mye av det samme været her i Danmark som på vestlandet og da er det ikke et sjakktrekk å f.eks ha vinterdekk som gjør seg best på is og sne. Dekkene fulgte med bilen og blir det for håpløst får jeg heller kjøpe noen andre. Et annet problem er at profilen på Alpin 5 dekkene ikke er den beste til Citroën Cactus. Det hopper og spretter bortover veien (noe det ikke gjør med den samme profilen på sommerdekkene)... den alternative dimensjonen 205/55-16 hadde nok vært et bedre valg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har vært borti brukeren "Bajabusta" på youtube. Han la ut en mengde interessante biltester gjort av amerikanske "Motorweek" fra 1980- og 90-tallet, men disse ble med tiden slettet av youtube. Han har nå samlet disse på en egen side, og det er timesvis med snacks der. Blant annet nybiltester av E30 M3, E34 o.l. Anbefales.

http://testdrivejunkie.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg det ja, men var ikke bremsing på våt vei jeg vektlagte mest når jeg handlet dekk, men oppførsel på is og snø. Har en rimelig stygg bakke til og fra skolen, uten noen som helst plass til å ta fart, så hadde mest lyst på piggdekk. Dette var derfor et kompromiss, selv om jeg har mine tvil når snø og is kommer for fullt  :grin:

Den prioriteringen er jeg helt enig i, jeg vektlegger egenskaper på snø og is sterkest da det er for nettopp dette jeg kjøper vinterdekk. Jeg kjøpte Hakka R2 i fjor til E34en med dimensjon 195 og jeg er strålende fornøyd etter en sesong. Trodde ikke at en gammel E34 med åpen diff skulle ta seg så godt frem på vinterføre og i bratte bakker, eksperimenterte litt rundt forbi i enkelte bakker og det var ikke mange gangene jeg måtte gi meg. Har en god bakke opp til husene her og jeg sto ikke fast en eneste gang mens vi hadde snø i vinter, det gjorde jeg med de forrige vinterdekkene som var av kinesisk fabrikat ;)

Blir definnetivt Hakkapelitta R2 på F10en også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: Helt genialt... takker... :cool:

 

Om to dager er det 25 år siden Berlinmuren falt og en av de største milepælene i historien ble virkelighet ved at millioner av mennesker i det østlige Europa ble frie slik som vi forstår det med menneskelige og demokratiske rettigheter. Det er vanskelig idag å forstå hvordan delingen av Europa, det såkalte "jernteppet", også påvirket livet i det vestlige Europa, men som disse bildene fra bl.a Østberlin viser var mye av den økonomiske utviklingen i Europa fastlåst helt frem til 90-tallet. For Tyskland var situasjonen selvfølgelig ekstra utfordrende og selv idag skal man ikke bevege seg langt utenfor de sentrale sentrumsområdene før man se tydelige spor etter både krigen og jernteppet. Spesielt i Dresden er dette veldig tydelig, men også i byer som Hildesheim, Hannover, Hamburg og Berlin legger man merke til at ikke alt er like fint så snart man beveger seg noen kvartaler vekk fra sentrum. Bygningene er billige og enkle, noe som var nødvendig på 50-tallet da landet skulle gjenreises og selve bystrukturen bærer derfor mer preg av behovet for effektiv infrastruktur enn av en naturlig utvikling slik vi ser i bl.a Oslo og København.

 

Østberlin i 1990... altså knapt et år etter at muren falt.

 

Fernseheturm sett fra bydelen Prenzlauer Berg i 1990

pardonreedsostberlin.jpg

 

Anhalter Bahnhof ved Askanische Platz i 1900... ca. 300 meter fra Potsdamer Platz. Både denne plassen og Potsdamer Platz ble totalt ødelagt under krigen.

gallery_38233_76_1506136.jpg

 

Potsdamer Platz 1990

gallery_38233_76_101380.jpg

 

Potsdamer Platz 2014

gallery_38233_76_2057727.jpg

 

Tysk kultur ble selvfølgelig også preget av jernteppet og band som bl.a Kraftwerk og Einstürzende Neubauten ("nedstyrtende nybygg") er gode eksempler på dette. Navnet Einstürzende Neubauten er hentet fra det faktum at mange av nybyggene i Tyskland på 50 og deler 60-tallet var av en elendig kvalitet fordi gjenbruk av mursten fra ruinene etter krigen var vanlig. Problemet var imidlertid at disse stenene var helt porøse etter å ha vært utsatt for de kraftige bybrannene etter allierte bombeangrep. Det var derfor ikke uvanlig at nybygg i Tyskland etter krigen hadde kraftige strukturelle svakheter... noen ganger med fatale konsekvenser. En annen utlegning er at navnet er hentet fra da takkonstruksjonen på kongresshallen i Berlin falt sammen i 1980 pga. korrosjon i de bærende stålbjelkene. Bygningen ble bygget i 1956-57 så det er jo ikke umulig at årsaken har et visst sammenfall med at kvaliteten på nybygg i Tyskland på denne tiden ikke var den beste.  

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=e11h73WhqK4

 

 

 

Synthpop er en variant av krautrock og progrock i kjølevannet av punkrocken som spesielt Kraftwerk er en viktig del av. Musikkstilen utviklet seg senere til New Wave som kom til å prege 80-tallets musikk. I England og på de britiske øyene generelt ble denne musikkstilen en del av de folkelige protestene mot arbeidsløsheten som var et resultat av de økonomiske omstillingene på 70-tallet... som igjen var en forsinket reaksjon på krigens ødeleggelser. Storbritania var ikke lenger en økonomisk stormakt og det medførte sosial armod ikke ulikt det Tyskland hadde opplevd et par tiår tidligere. Band som Ultravox, Human League, Simple Minds og Depeche Mode er gode eksempler i denne sammenhengen. Et interessant trekk ved disse bandene er at de som en reaksjon på den sosiale virkeligheten ofte utviklet musikken i en romantisk retning... i motsetning til de tyske bandene og punken som var mer sosialrealistiske.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: Helt genialt... takker... :cool:

Synthpop er en variant av krautrock og progrock i kjølevannet av punkrocken som spesielt Kraftwerk er en viktig del av. Musikkstilen utviklet seg senere til New Wave som kom til å prege 80-tallets musikk. I England og på de britiske øyene generelt ble denne musikkstilen en del av de folkelige protestene mot arbeidsløsheten som var et resultat av de økonomiske omstillingene på 70-tallet... som igjen var en forsinket reaksjon på krigens ødeleggelser. Storbritania var ikke lenger en økonomisk stormakt og det medførte sosial armod ikke ulikt det Tyskland hadde opplevd et par tiår tidligere. Band som Ultravox, Human League, Simple Minds og Depeche Mode er gode eksempler i denne sammenhengen. Et interessant trekk ved disse bandene er at de som en reaksjon på den sosiale virkeligheten ofte utviklet musikken i en romantisk retning... i motsetning til de tyske bandene og punken som var mer sosialrealistiske.

 

Jeg har faktisk alle disse albumene i CD-samlingen min:

 

post-47117-0-07503900-1415404561_thumb.j

post-47117-0-35992600-1415404580_thumb.j

post-47117-0-45743600-1415404604_thumb.j

 

Kraftwerk kjenner jeg selvfølgelig, men har aldri "satt meg inn" i musikken da jeg synes det ble litt brutalt.

Jeg liker New Wave-soundet, spesielt fordi jeg er vokst opp med slik musikk takket være en far som jobbet med musikk.

 

Ellers...Når vi snakker om britisk musikk. Jeg så nettopp min favorittfilm "Goodfellas", og rulleteksten avsluttes med Sid Vicious sin gromme versjon av Frank Sinatra (Kongen) sin "My Way":

http://www.youtube.com/watch?v=Sv5DdTIKk48

Når man først skal covre en låt, så får man gjøre det ordentlig, Du har jo hørt den før, men den er bra badass.

 

Jeg har aldri vært i Øst-Tyskland, men jeg har hatt armen inne i Sovjet. Satt på med en onkel (som kjørte gul W123) bort til grenseovergangen bortenfor Kirkenes rundt 1989, og sto face-to-face med seriøse sovjetsoldater med våpen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto Motor und Sport hadde en interessant midtside reportasje i ett nummer fra 1989 hvor de kjørte på en rundtur rundt i Øst Tyskland med en rød E34 525I. Reisen gikk til de større byene og ble avsluttet i Øst Berlin, bilen de kjørte vekket enormt med oppmerksomhet i en grå bilpark dominert av Trabanter og Moscovitcher. Veiene var dårlige og Autobahn mellom byene var ifra 1950 tallet og hadde ikke sett vedlikehold siden, fartsgrensene var 80 km/t og bøtene var enormt strenge.

Onklen min var på innsiden av grensen til DDR en gang på 80 tallet. Han drev som entreprenør og var i Hamburg på en Industrimesse, her traff en en tysk venn og de skulle besøke hans familie som bodde i DDR. Så vidt jeg har fått med meg så kjørte de inn i landet med min onkels bil som på denne tiden var en W126, var sikkert en bra staselig bil den gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...