Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Om man ser på Elon som en visjonær så har han mange likheter med selveste Tesla... Han også tenkte langt frem, ville by gratis strøm til hele verden etc... Så en veldig god dokumentar på tv her om dagen som omhandlet nettop Mr. Tesla (den ekte) og ting han gjorde er ting de idag ikke klarer....Blant annet å sende strøm trådløst over lengre avstander. Tesla klarte (usikker på akkurat tall) ca 2km.... Dagens ingeniører har klart under 2meter... 

 

Om man ser under skallet på bilmerket Tesla så er det helt sykt hvordan de har klart å rive opp i den fossile verden... Motoren til Tesla er vel ikke større enn en amerikansk fotball... Tenk hvor liten den vil være om si 20år...og hvor lang rekkevidden vil være...? Jeg tror igrunn at bensinbiler vil være de rikes helge-leketøy da bensinprisene og eventuelle bruk-av-vei-avgifter vil bli ganske høye om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Tesla eller mer korrekt Tesla Motors er en hyllest til Nikola Tesla (1856-1943) som var en genial oppfinner fra Kroatia (den gangen en del av det østerriske imperiet) innen elektrisitet uten å få anerkjennelse for sine bragder. Han utviklet bl.a dagens design når det gjelder elektriske motorer som bruker vekselstrøm (Alternating Current, AC), som også Teslas elektriske biler bruker (derfor navnet "Tesla"). Utfordringen for Nikola Tesla da han levde var at han var langt foran sin samtid med sine visjoner. Hadde han levd idag ville han blitt betraktet som en genial oppfinner istedenfor mer eller mindre rablende gal på begynnelsen av forrige århundre.

 

Det er vanskelig å se hvor vi vil være med elektriske biler om 10 år, men jeg synes at det begynner å tegne seg et bilde av en utvikling som kan karakteriseres som "tilbake til fremtiden". Ferdinand Porsche begynte også med elektriske biler fordi det var fremtiden på slutten av 1800 tallet. Det at vi fikk strøm i stikkontakter "opplyste" billedlig talt samtiden og ga oss uendelig med nye muligheter. Da kunne man utvide og effektivisere arbeidsdagene til gavn for både mennesker og økonomien. Som alltid med slike paradigmeskifter der teknologien relativt plutselig endres vet man ikke helt hva den bringer med seg og i hvilken retning den går. Tenk bare på IBM som på begynnelsen av 70-tallet trodde at verden bare trengte 5-6 store datamaskiner. Bensinmotoren viste seg å være mer hensiktsmessig pga. dårlige batterier og et manglende distribusjonsnett for strøm. Selv på 50 og 60-tallet skulle man ikke langt utenfor allfarvei i Norge for å finne områder som ikke hadde strøm og telefon. Nå er imidlertid teknologien moden for elektriske biler og jeg tror at utviklingen fremover vil gå svært hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spør hvem som vil ha en tørst BMW eller Mercedes når P85D gir så mye mer? Jo det er folk som vil ha en bil med kjøreegenskaper og komfort, det er folk som vil ha det imaget MB eller BMW gir, det er folk som ikke vil være avhengige av ladetid og ladestasjoner, det er folk som vil ha biler i høy kavalitets utførelse og de som rett i slett vil følge flokken å ha en helt tradisjonell bil. Også må du huske på at det er kun i Norge at Tesla koster like mye som en moderat 5-serie, ellers i verden ligger den oppe blandt M5, S500, 750i, E63 AMG i pris. Og dette er som kjent ett vanskelig selskap å få innpass i, kundene vet i større grad akkurat hva de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen her får meg nok en gang til å tenke på min farfars avdøde bestekamerat, som jeg besøkte en sommer for en del år siden. Har flere ganger prøvd å finne informasjon om han, og en dokumentar han lagde om personlige datamaskiner, på samme tid som IBM snakket om 5 datamaskiner i verden. Han likte for øvrig dårlig å ha bursdag samme dag som Hitler.. Fant dette som ihvertfall gir et lite innblikk i et meget interessant liv:

 

Pioneer of the microelectronics industry who foresaw the modern era of MP3 players and PDAs

Ian Mackintosh was a pioneer of the microelectronics industry, one of the generation of physicists who developed the semiconductor and were ahead of their time in foreseeing the modern era of MP3 players and PDAs.
Born and raised in Nottingham, Mackintosh left school at 14 to become a telephone engineer. After national service, he attended Nottingham University where he got a first in Physics and then a PhD. Headhunted by the Bell Laboratories in New Jersey, Mackintosh and his first wife set off for the United States in 1956. There he published the first theory and experimental proof of PNPN triode behaviour and distinguished himself by writing the song Hell’s Bells Laboratory, an affectionate parody of the ethos and personnel. He later became director of microelectronics research at the Westinghouse Central Research Laboratories in Pittsburgh before returning to the UK in 1964 as CEO of Eliott-Automation Microelectronics, a start-up venture in the area that became known as Silicon Glen.
When Marconi acquired Elliot four years later, Mackintosh set up his own company, Mackintosh Consultants, which grew to be one of the world’s leading companies, providing governments and industry with research on electronics. In the mid-1980s he started a new company with his second wife advising clients on the growing potential for applying IT technology to everyday life.
In 1986 he published Sunrise Europes in which he expounded a strategy for making the European electronics industry competitive with the Americans and Japanese. He wrote a regular column for the journal Science and Technology in the 1990s and also contributed to the magazine Disability Now after his youngest daughter was born with cerebral palsy.
Mackintosh concluded his career as a visiting professor at University College, London. Both his marriages ended in divorce, but in the last years of his life he enjoyed an active life in Hampshire, attending concerts, operas and pubs, keeping up a lively e-mail correspondence and watching cricket on television.
Professor Ian Mackintosh, pioneering physicist, was born on April 20, 1927. He died on January 8, 2008, aged 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her en artikkel som gjør at jeg velger å blande dette inn i diskusjonen. Legg merke til at dette er skrevet for ti år siden.

 

Second sight

• Ian Mackintosh
• theguardian.com, Thursday 9 December 2004

 

Innovation was long ago deleted from our national curriculum vitae. Although we were once excellent at inventing and exploiting all manner of technologies, there is no longer any point in swanking about things such as railways, penicillin, radar etc, when, in the vital realm of electronics/IT, we have missed almost every boat since 1950. It is depressing to think that PCs, VCRs, packaged software, copiers, microelectronics and so on originated elsewhere.
I have written for years about this national malaise and concluded that the primary cause has been a lack of technical nous at the highest levels of industry, finance and government. Few people in power in Britain have the combination of entrepreneurial and technical skills at the heart of essentially all US successes in this field, especially in Silicon Valley.
Our worst error has been to neglect real broadband services - optical fibre communication cables installed everywhere and capable of carrying, say, 500 gigabits of "information" per micro-second at a cost of millicents. Fibre-optic cables are now universally used for long-distance communications, at unbelievably low costs, which is why it is economic to locate call centres continents away from "callers".
About 20 years ago, I wrote a book, Sunrise Europe, which analysed the technology and economics of my proposed pan-European broadband network - Eurogrid. It made a strong impact; industrial executives throughout Europe read it; serious reviews appeared in broadsheets; and, in the UK, committees of technical directors, departmental secretaries, economists and managing directors were formed to consider my proposals. But it was thumbs down.
There were two main reasons. Most prominent was the projected cost of effectively re-wiring Britain. My calculations were that, just for Britain, installing such a network would cost around £15bn annually over 15 years. Staring at an installation cost of around £225bn, BT board members were scornful; senior civil servants dismissed me, I suppose, as a nutter; and financiers and economists ambled off to destroy other visions.
Meanwhile, in Singapore, fibre-optic cables have been laid throughout the business districts and, later, to homes. South Korea is advancing impressively down the same track and China is installing universal fibre-optic networks in centres of economic significance, for example in Shanghai.
The second reason was that no one could imagine what we might do with the cheap bandwidth. Even today, the ultimate impact cannot be predicted precisely, although I shall attempt it in my next book, Information Vision.
Ironically, none of this has stopped billions being shovelled into dubious 3G mobile telephony. Operators such as 3 and Vodafone plan to provide a communications service that, although mobile, will have massively lower bandwidth and speed and frighteningly higher costs than Eurogrid.
• Professor Ian Mackintosh was a consultant to the electronics and IT industry for more than two decades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Vi er ikke uenige når det gjelder nyansene du påpeker, men jeg tror at bl.a BMW blir nødt til å tilpasse seg den nye virkeligheten akkurat som de har gjort med forhjulstrekk, downsizing av motorer, ladeluft på S-motorene og til sist 4x4 på M-modellene (kommer). De er på stadig vikende front og det rendyrkede sportslige konseptet som vi lærte å kjenne med de eldre M-modellene eksisterer ikke mer. Utfordringen for BMW er at forskjellene når det gjelder M-modellene og hardcore GT modeller som f.eks Mercedes-AMG langsomt viskes ut. Folk flest mister overblikket over hva M-konseptet tradisjonelt står for og begynner å tro at M-modellene og Mercedes-AMG står for det samme. Selve M-konseptet mister substansielt innhold og dette forplanter seg i hele BMW's modellportefølje. Idag er BMW mange ting... det var BMW ikke på 80-tallet.

 

Dette åpner naturligvis opp for at BMW også kan satse på elektriske biler uten å miste innholdet vedr. hva BMW står for og det tror jeg er veldig viktig i relasjon til f.eks Porsche og Ferrari (bare for å trekke frem et par eksempler). Det vil etter min mening være en mye større "revolusjon" om Porsche skulle bygge en elektrisk 911 enn om BMW skulle bygge en elektrisk M3. Jeg har derfor ingen problemer med å se for meg at BMW bygger både hybridløsninger i en overgangsfase og rene elektriske biler på litt lengre sikt. 10 år er svært lang tid i bilindustrien slik som utviklingen går nå. Som vi var inne på i en tidligere diskusjon er dagens X6M monster hurtigere 0-100 Km/t enn f.eks Ferrari F430 Scuderia (altså forgjengeren til 458 Italia) var for bare 6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansh: Det er veldig interessant det du kommer med her og ikke minst viser det hvor vanskelig det er å se hva som blir viktig og signifikant i fremtiden. Selv små avvik fra hvordan fremtiden blir kan få relativt store konsekvenser. Det finnes et par større kjente eksempler og det viktigste er hvordan Kodak ikke klarte omstillingen til digitale kameraer tiltross for at de faktisk var blandt de første med kommersielle digitale kameraer på markedet. Problemet var at de ikke fullt ut trodde på konseptet og dermed droppet intensiv forskning og utvikling på området. I løpet av et par år hadde japanerne tatt store deler av markedet og Kodak var i realiteten dødsdømt.

 

Et annet eksempel er Nordisk mobiltelefonsystem (NMT) som var verdens første helautomatiske mobiltelefonisystem. Dette kom på plass allerede i 1981 som NMT-450 (senere kom NMT-900). Systemet var totalt overlegent alt annet på markedet og flere nordiske produsenter av mobiltelefoner (Mobira/Nokia, Ericsson, Storno m.fl.) fulgte i kjølevannet. Idag er det ikke mye igjen av disse bragdene og forklaringen er trolig flerdelt (manglende strategisk possisjonering, manglende forskning og manglende oppmerksomhet fra myndighetene). Historien om Nokia er i denne sammenhengen bare trist, trist, trist... :sad:

 

Bare for å sette NMT systemet i et perspektiv. Jeg hadde i 1988/89 en Mobira Cityman (samme type som Gordon Gekko hadde i filmen Wall Street fra 1987). Jeg ringte med denne telefonen til USA fra bilen og det vakte relativt mye oppmerksomhet i den andre enden av røret. Der borte var det bare industrimagnater, børshajer som Gordon Gekko og presidenten selv som hadde anledning til å gjøre noe slikt... og da kun i de store byene. Jeg ringte fra Sollihøgda på vei til Hallingdal. Vi lå 10-15 år foran amerikanerne med NMT systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingen må selvsagt gå sin gang, hadde den ikke gjort det så hadde vi fortsatt kjørt hest og kjerre. Etterspørselen etter biler som M modellene er større nå en noen gang, det er folk i nyrike områder i verden som for 25 år siden ikke hadde mulighet til å kjøpe bil en gang som nå bader i penger. Ja konseptet og tradisjonene utfordres stadig med teknologien bringer også med seg mye nytt :) Jeg tror ikke at M og AMG biler er en utdøende rase, det er litt naiv 2007 tankegang da alle trodde verdens skulle gå under pga bensintørste V8ere...

Er det virkelig noen som tror at BMW utelukkende lager elbiler om 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg tror at BMW er en ren elbilprodusent om 10 år og sogar også blandt de aller beste (akkurat som BMW idag bygger noen av de aller beste konvensjonelle bilene), men la meg stille spørsmålet på hodet. Med tanke på hvor Tesla er idag med P85D... hvor tror du Tesla er om 10 år når du ser på hva de har fått til de siste 7-8 årene? Tror du at forbrenningsmotorene har noe å stille opp mot de elektriske drivlinjene Tesla har om 10 år? Jeg tror relativt bestemt ikke det.

 

By the way... i3 er faktisk en av de aller beste elektriske bilene sin kategori... så BMW har allerede idag den teknologien som skal til. Målet for BMW bør imidlertid være å bygge litt mer "normale" elektriske biler (som f.eks en elektrisk 3/5-serie a la Tesla Model S). Det at Model S er en "normal" bil og ikke en typisk elektrisk bil tror jeg har avgjørende betydning for hvor populær den er i markedet. I tillegg til en fantastisk effekt og en fornuftig rekkevidde naturligvis... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i denne sammenhengen være relevant å se litt på hva som skjedde da bensinmotoren for alvor slo igjennom på begynnelsen av 1900 tallet (kortversjonen). Frem til og med 20-tallet ble det produsert dampbiler. Et av de mest kjente merkene her i Europa var tyske Dampfkraftwagen eller bedre kjent som DKW. Firmaet ble etablert allerede i 1904 av dansken Jørgen Skafte Rasmussen og tyskeren Carl Ernst i den tyske byen Chemnitz, som ligger i nærheten av Dresden. Produksjonen av dampbiler var imidlertid ikke vellykket og etter en omstilling til bl.a motorsykler med bensinmotorer var firmaet igjen aktivt i perioden 1919 tom. 1932 da DKW, som en konsekvens av den økonomiske depresjonen, ble fusjonert sammen med Audi, Horch og Wanderer. Auto Union ble navnet på det nye firmaet og symbolet på firmaet inkluderte fire overlappende ringer (et for hver av de fusjonerte bilmerkene)... altså dagens Audi som eies av Volkswagen. Biler under navnet DKW Auto Union ble produsert helt frem til slutten av 60-tallet. I USA var dampbiler virkelig stort helt frem til midten av 20-tallet og de eksperimenterte faktisk med teknologien i ytterligere 30 år (Paxton) dog uten at dette fikk betydning for bensinbilenes stigende popularitet. De mest kjente amerikanske dambilmerkene var Stanley Steamer og Doble.

 

Dampbiler var med andre ord et reelt alternativ for den økonomiske eliten som hadde råd til biler før og rett etter den første verdenskrigen (1914-1918). Det var ingen selvfølge å velge en bensinbil... bensinstasjonene var få og bensinmotorene var upålitelige og svake i forhold til en dampmotor som var mye kraftigere og kun trengte kull og vann (som allerede var tilgjengelig i de fleste hjem). Fra og med ca. 1920 tok imidlertid bensinmotorene mer og mer over. De ble etterhvert både mer pålitelige og kraftigere. I tillegg ble antall bensinstasjoner utbygget kraftig. Det siste var en direkte konsekvens av at mange velstående familier etter den første verdenskrigen ikke lenger hadde råd til å holde et tjenerskap. Det var før krigen ikke normalt at mannen i huset kjørte dampbilen selv. Til dette hadde han en egen sjåfør som også tok seg av håndteringen av dampmotoren (knapt så renslig). Etter krigen kjørte bilens eier selv og da fremsto bensinbilen som langt mer renslig og praktisk.

 

Frem til og med ca. midten av 20-tallet var imidlertid bensinbilene relativt svake og hadde sjelden over 40 HK. Bilene hadde stålrammer og var derfor tunge, langsomme og hadde en kort rekkevidde. I 1925 kom imidlertid Rolls-Royce Phantom I som hadde en rekkesekser på 7,7 liter som ytet respektable 95 HK. Mercedes-Benz var selvfølgelig ikke dårligere og året etter kom Type 630, bedre kjent som Model K, som også hadde en rekkesekser. Denne motoren var imidlertid på kun 6,2 liter, men den hadde en Roots kompressor så effekten var på imponerende 140 HK. En Roots kompressor hadde også Bentley 4½ liter (rekkefirer) anno 1927, men effekten var formidable 175 HK. Racingversjonen ytet hele 240 HK og ikke uten grunn ble modellen et begrep i racing sammenheng.

 

Deretter gikk utviklingen svært fort. I 1931 kom Mercedes-Benz W06 SSKL som var utviklet av Ferdinand Porsche. Den hadde en rekkesekser på 7,1 liter som ytet 300 HK og topphastigheten var 235 Km/t. Felles for disse bilmodellene var at de var svært dyre og ikke tilgjengelige for folk flest. Dette ble et poeng for Adolf Hitlers nazipropaganda og i 1934 ble derfor Volkswagen ("Folkevogn" - en bil for folket) etablert. Ferdinand Porsche ble utviklingssjef og bilen skulle koste maksimalt 990 Reichsmark eller det samme som ca. 8 måneders lønn for en gjennomsnitlig tysk arbeider.

 

Resten av historien kjenner vi, men det er interessant at det kun gikk ca. 15 år fra bensinbilene var svært enkle konstruksjoner med knapt 20 HK til de hadde relativt avanserte motorer med fire ventiler pr. sylinder på godt over 200 HK og skapte et begrep som vi 100 år senere stadig kjenner som "Blower Bentley"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen nevner her er at Tesla har en del voksesmerter og kvalitetsproblemer. Det er veldig dårlig byggekvalitet på Tesla S, og norske kunder opplever en god del problemer med bilene sine. Tesla burde ta tak i dette først og bygge mer solide biler før de begynner med SUVer med måkevingedører og 700hk-versjoner.

I forhold til prisen synes jeg Tesla leverer et ræva produkt kvalitetsmessig når man sammenligner med MB, BMW og Audi. Senest på onsdag sto en Model S havarert på Ring 3 med nødblinker i regnværet. Ikke gøy med en 1 år gammel bil.

 

Sånn sett er jeg faktisk mer imponert over Nissan Leaf. Ja, de har ikke samme rekkevidde eller "flash", men de er mer solid bygget og jeg ser veldig mange i trafikken som tilsynelatende funker fjell. Nissans byggekvalitet med Tesla sin rekkevidde er fremtiden. Jeg tror heller ikke at BMW utelukkende produserer elbiler om 10 år. BMW har ikke råd til å tape så mange salg i Kina og USA, så der vedder jeg 2000 kr i mot, Fredrik. Ting tar tid - amerikanerne har brukt 30 år på å venne seg til diesel og har ikke blitt frelst enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg er ikke her inne om 10 år, men det skal bli spennende å se hva som skjer i fremtiden vedr. elektriske biler vs. biler med forbrenningsmotorer. Jeg tror at de fleste som bare er litt interesserte i biler lurer på dette. Jeg har ikke svaret, men jeg liker en fornuftig diskusjon rundt temaet og jeg synes at det har kommet frem mange interessante synspunkter i denne diskusjonen. Når det gjelder Model S, driftsstans og alvorlige feil vil jeg mene at statistikken så langt klart er på Teslas side. BMW og de fleste andre bilprodusentene gjør snart ikke annet enn å tilbakekalle biler for teknisk sjekk og/eller oppgraderinger. For bare noen måneder siden måtte BMW tilbakekalle hele 1,6 millioner 3-serier produsert i perioden 2000-06 i forbindelse med en feil på airbaggene. Dette er ikke nødvendigvis en feil som BMW er direkte ansvarlig for (det er ganske sikkert en underleverandør), men det forteller litt om hvor komplekse moderne biler har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Bare for å sette NMT systemet i et perspektiv. Jeg hadde i 1988/89 en Mobira Cityman (samme type som Gordon Gekko hadde i filmen Wall Street fra 1987). Jeg ringte med denne telefonen til USA fra bilen og det vakte relativt mye oppmerksomhet i den andre enden av røret. Der borte var det bare industrimagnater, børshajer som Gordon Gekko og presidenten selv som hadde anledning til å gjøre noe slikt... og da kun i de store byene. Jeg ringte fra Sollihøgda på vei til Hallingdal. Vi lå 10-15 år foran amerikanerne med NMT systemet.

Min far har fortalt lignende historier rundt NMT.  

Den ene var da han kjørte inn til Fornebu for å hente en venn fra Texas, hvor det kom som en stor overraskelse at taxiene var Mercedes og at det ble solgt Coca Cola i landet! Det at min far ringte for å fortelle at han var i rute på hjemturen med den fastmonterte telefonen i hans w116 350SE gjorde amerikaneren enda mer forvirret... :)   

Dette var i 1983, og NMT-450 var noe han valgte å beholde på siden av GSM helt frem til 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står fritt til å tro hva man vil selvsagt, fremtiden vil vise hva som skjer :) Jeg tror at det skal langt mer enn 10 år til før en så stor bilprodusent som BMW utelukkende produserer elbiler, hvis det i det hele tatt kommer til å bli en realitet. Det er lett for oss i vår lille bobble her i norge å tro at elbil er fremtiden, men ute i den store verden så er alt så mye annerledes. Jeg tror heller på en kombinert løsning, altså hybrid som fremtiden. Både batteriteknologi og utviklingen av forbrenningsmotorer kommer til å komme så langt at de blir en perfekt kombinasjon. En annen faktor er at frem i mot 2020 så har BMW selv annonsert at det skal satses på luksus, det skal lanseres G30 5-serie, 7-serie som blir mer overdådig enn noen gang, X7 og 9-serie Coupe samt at de skal utvikle en ny V12er for disse bilene. Da er det bare 4 år til de angivelig skal snu helt om å bare bygge elbiler, sier seg selv at dette er svært lite sansynlig. Nå har BMW i en 5 års periode jobbet intenst med I konseptet, de har fått mye erfaring på lettvekstsmaterialer og hybrid teknologi. I den neste 5 års perioden skal det satses tungt på lukus, det er jo bare å se på de siste konseptbilene ifra BMW så får vi en pekepinn på hva som kommer. Akkruat som konseptene vi så i 2009/2010 av I3 og I8, eller BMW I Vision som het den gang.

Nå er det jo ikke så rart at Tesla ikke har hatt de største tilbakekallinger da de produserer bilen i en veldig liten skala i forhold til BMW som er størst blant premium merkene i dag. Det er også viktig å skille mellom tilbakekallinger og driftsikkerhet, for på sistnevnte så er jeg overbevist om at tallene ikke er på Tesla sin side (med mindre du kan vise til en statestikk som motsier dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En absolutt spennende diskusjon.

Personlig syns jeg Musk er en visjonær, spesielt med space X.

Tesla er jeg mer usikker på, mye grunnet teknologi.

Batteriteknologien har stått svært stille, svært lenge.

Hvertfall til at vi kan si at det har vært signifikante forbedringer i teknologien.

Bare se på mobiltelefoni, en så konkret enhet med latterlig lavt bruksnivå før hver lading.

Denne bransjen skriker etter en nyere og bedre teknologi i sine produkter.

Så at Tesla har en revolusjonerende løsning egenhendig, tviler jeg på.

Hvor er bevisene på dette, hva er løsningen?

Man må huske at Tesla sine biler veier godt over 2 tonn, en i3 veier ca 800 kg mindre, selvsagt er det en mindre bil, men samtidig er konseptet langt mer avansert.

Isolert sett er Tesla kun en middelmådig konstruert bil som innehar en stor og kraftig batteripakke.

Deres SUV prosjekt er i tilegg sterkt forsinket (2 år), så hvis det stemmer at det er så "enkelt" å konstruere en annen bil med samme drivlinje, er de neimen ikke mye talent i Tesla.

El motorer er intet nytt, svært driftsikkert og med høy virkningsgrad, så jeg har troen på at denne biltypen - nisjen vil vokse.

Men at BMW har kun elbiler om 10 år blir nok et par 10 år for tidlig.

Det jeg er overbevist om, er at skal elbil vokse og etablere seg ytterligere, må det langt større navn enn Tesla inn.

Personlig tror jeg kun Tyskerene er de rette til dette.

Men pr idag, er ikke etterspørselen stor nok, myndighetenes insentiver er ikke kraftige ei heller forutseende/fremtidsrettede nok, ei heller er det lagt til rette for en tilstrekkelig standarisering og utbygging av ladestasjoner.

Vi er ekstremt bortskjemt med strøm i Norge, kvaliteten, "renheten" og mengden er unik sett i forhold til resten av verden.

Så bare her stopper det opp for mange land og kontinenter

Forbrenningsbilen slik vi kjenner den vil bli ytterligere forfinet og polert, se bare hvordan forbruket har blitt forminsket de siste 10 årene.

Dette er en løsning som er utbygd og som blir satset på stadig vekk, heldigvis.

Hybridbiler vil nok øke mer enn ren elbil, men som konstruksjon er den en bastard, dyrere og mer komplisert og bygge enn en ren elbil.

Fremtiden er spennende, om det er elbil som vinner er mye mulig, men veien ditt er lang og brokete ennå - og en så lenge er det forbrenningsmotoren som vil gjelde i endel år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...