Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Snakker om sola med tanke på at det ikke var lenge siden vi snakket om Tesla og driftsikkerhet. Men det skal ikke stå på viljen ifra Elon Musk iallfall, godt den mannen har dype lommer for dette må jo på sikt koste noe vanvittig med penger :)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/tesla-med-store-motorproblemer-i-norge/a/23340013/

Også må jeg si jeg er glad for at jeg selv kjører bil med velprøvd teknikk, i det lage løp er det ingenting som slår fossilbilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er som tidligere nevnt ikke mer enn et par måneder siden BMW at måtte tilbakekalle hele 1,6 millioner 3-serier pga. problemer med airbagene. Det viktigste i denne sammenhengen er at Tesla tar problemet alvorlig og reagerer hurtig. Heldigvis ser det ut til at det er nettopp dette Tesla sjefen selv gjør. Som alltid kan man ikke garantere seg mot uforutsette problemer, men man kan reagere hurtig hvis de oppstår og det gjør Tesla... :)

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/20/nyheter/industri/tesla/elbil/elon_musk/36343299/

 

Apropos Tesla og mine tidligere innlegg der jeg antyder et tett samarbeide med BMW. Investeringsbanken Morgan Stanley påpeker nå at Tesla burde utnytte dette samarbeidet bedre for å få løst de problemene som er årsaken til forsinkelsene når det gjelder Model X (underforstått er samarbeidet er mer omfattende enn det som er den offisielle utlegningen).

 

http://www.valuewalk.com/2014/11/bmw-tesla-model-x-doors/

 

Oldschool Land Rover er en gammel favoritt som jeg har hatt 3 stk. av. Samtlige Series III (1971-1985), men to var korte (88") og en var lang (109"). Harry Metcalfe har en Series I (1948-1958) og XCAR har en helt ny Defender (1990-)... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor.....Men jeg liker slike jeeper når de er skitne og gjørmete :P

 

Og det med Tesla.... Ser at de skriver i artikkelen at den er utsatt for masse motorbranner... Sist jeg sjekket så var det snakk om maks 10stk....Hvor mange andre merker er ikke utsatt for bilbranner? Er lett å skrive masse drit om en "folkefavoritt" som er litt outsider... De populære tingene er de det snakkes mest om...og da er det veldig lett å skrive shiit om dem...

 

Mercedes, bmw, VW Audi og Toyota har de siste årene hatt massive tilbakekallinger av nye modeller....Men de sakene blir ikke blåst så opp i media fordi "de er jo egentlig trauste gode biler nordmenn liker"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er som tidligere nevnt ikke mer enn et par måneder siden BMW at måtte tilbakekalle hele 1,6 millioner 3-serier pga. problemer med airbagene. Det viktigste i denne sammenhengen er at Tesla tar problemet alvorlig og reagerer hurtig. Heldigvis ser det ut til at det er nettopp dette Tesla sjefen selv gjør. Som alltid kan man ikke garantere seg mot uforutsette problemer, men man kan reagere hurtig hvis de oppstår og det gjør Tesla... :)

Men da spør jo deg hva BMW sin tilbakekalling av E46 har med Tesla å gjøre, spiller ingen rolle for Tesla om BMW hadde tilbakekalling på alle modellene. Jo det er nevnt flere ganger er i forumet, og jeg synes det er bra at BMW gidder å tilbakekalle en modell som er 15 år gammel. Problemene til Tesla blir hverken mindre eller større av at Airbagen i E46 kanskje har en feil eller at nye C-klasse rett og slett ikke er ferdig utviklet og derfor må tilbake med bremsene. For hver 100 E46 som ruller på veiene i dag så går det EN (!) Tesla, så akkruat den sammenlikningen der er ganske irrelevant. Det er rart at Nissan Leaf ikke har hatt tilsvarende problemer, eller BMW I3 for den saks skyd

Tesla er ett uferdig produkt hvor eierne betaler premiumpris for en bil som ikke er premium, de selger ene å alene på konseptet og image :) Tesla har problemer med driftsikkerheten og kvaliteten, det er helt uavhengig av hva andre bilmerker har å stri med. Elon Musk bruker store ord om sitt produkt ute i media, så er det rimlig å forvente at det kommer store ord tilbake når det er skjær i sjøen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler Tesla er som iPhone....Revolusjonerende men med visse mangler....Iphone hadde jo ikke muligheten til mms da den kom og det var visst supernegativt....Men de som hadde iphone brydde seg ikke for de kunne surfe på nett og spille på apper....

 

Istedet for at du gang på gang skal rakke ned på Tesla og det de står for så burde du heller være glad for den nyskapelsen de står for og den revolusjoneringen de vil stå for innen motorisert persontransport....

 

 

Hadde det ikke vært digg med EL-lastebiler om 15år som holder flyten i trafikken uten å forurense som F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakker da overhode ikke ned på Tesla, men jeg forteller da bare at medaljen har åpenbart en bakside og det ser vi jo helt klart og tydlig. Jeg synes Tesla er en kjempefin nyskapelse og jeg har flere ganger hyllet dem for å lage en elbil som faktisk ser normal og faktisk direkte pen ut. De har forandret bilbransjen for alltid men det har ikke vært smertefritt og det må vi alle bare innse, det var dette med de berømte skylappene vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tulletråden og derfor kan vi ha to tanker i hodet samtidig når vi diskuterer (ikke sant Fredrik 90?). Poenget med å vise til BMW's problemer når vi diskuterer Tesla's problemer er utelukkende for å fortelle at selv for BMW er ikke alt like enkelt alltid. BMW har enorme økonomiske og administrative ressurser i forhold til Tesla og allikevel kan det oppstå problemer som gjør at hele 1,6 millioner biler må tilbakekalles (og det behøver ikke engang være BMW's feil). Da er det ikke så merkelig at det kan oppstå et problem for Tesla som gjør at 3-4000 biler må ha en ny motor og/eller et nytt batteri. Tesla er sogar en helt ny bilprodusent som baserer deres produksjon på helt ny teknologi. Feil og/eller mangler vil derfor være en del av hverdagen (akkurat som det tilsynelatende er for BMW) og det vi som forbrukere bør konsentrere oss om er hvordan Tesla håndterer denne utfordringen og i dette perspektivet vil jeg mene at Tesla ved Elon Musk reagerer på en temmelig solid og gjennomført måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller se på Porsche 996/997mk1/boxster. Motorer raser i hopetall pga konstruksjonsfeil og Porsche løfter ikke en finger. De innrømmer vel faktisk ikke engang at det er et problem.

I alle kjøpsråd en leser om Porsche med den generasjonen motor anbefales det å

1. Ta den med til SSP for ombygging, selv om motorer med ombygging også har raset.

2. Ha 150.000 i bakhånd til når motoren raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tulletråden og derfor kan vi ha to tanker i hodet samtidig når vi diskuterer (ikke sant Fredrik 90?). Poenget med å vise til BMW's problemer når vi diskuterer Tesla's problemer er utelukkende for å fortelle at selv for BMW er ikke alt like enkelt alltid. BMW har enorme økonomiske og administrative ressurser i forhold til Tesla og allikevel kan det oppstå problemer som gjør at hele 1,6 millioner biler må tilbakekalles (og det behøver ikke engang være BMW's feil). Da er det ikke så merkelig at det kan oppstå et problem for Tesla som gjør at 3-4000 biler må ha en ny motor og/eller et nytt batteri. Tesla er sogar en helt ny bilprodusent som baserer deres produksjon på helt ny teknologi. Feil og/eller mangler vil derfor være en del av hverdagen (akkurat som det tilsynelatende er for BMW) og det vi som forbrukere bør konsentrere oss om er hvordan Tesla håndterer denne utfordringen og i dette perspektivet vil jeg mene at Tesla ved Elon Musk reagerer på en temmelig solid og gjennomført måte.

Ja men det var nå Tesla vi snakket om her, vi kan gjerne diskutere andre merker opp i mot Tesla men tror du ikke da at diskusjonen vil bli veldig uoversiktlig. Feilprosenten til BMW er ikke på langt nær så høy som på Tesla, de lider under å være ett lite og nytt merke, samt at de utelukkende benytter seg av ny teknologi. Vi kan jo spørre oss selv hvor mange store tilbakekallinger BMW har hatt av sine nye modeller de siste åra. Det var Airbagen på E46 nå nylig, før det så var det en liten tilbakekalling på E60 pga det hadde vært seks tilfeller av brann forårsaket av en batterikabel. Før det igjen så var det vel Nikasil problemene på M52 maskinene men det er vel nå en 10 år siden.

Og jeg spør igjen, hvorfor er ikke Leaf eller I3 plaget av problemer i samme grad som Tesla? Jeg må gjenta at jeg har ingenting i mot Tesla, men jeg er en av de som stiller meg kritisk og noen av oss må gjøre det for å få til en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sin hest hadde aldri motorhavari, men døde plutselig for en tid tilbake. Kanskje vi skulle holdt oss til hest og kjerre for å slippe uforutsette feil med ny teknologi?

 

Mer seriøst så er det jo nok av tilbakekallinger fra forskjellige bilprodusenter pga. feil med motor/drivverk, og det finnes nok av svakheter man bør sjekke når man kjøper en brukt BMW. Ang. brann så kan man jo kanskje se på 458 Italia, en betydelig dyrere bil.

 

For min del så har jeg tidligere så vidt vurdert Tesla, og noe av det jeg tok med som negativt er at det er en ny modell fra en ny produsent, og da er ikke jeg så naiv at jeg forventer full klaff fra første stund. Mindre vanskelig blir det ikke av vekt og krefter i model S, som skal håndteres av all slags folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Det er åpenbart litt vanskelig for deg å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg diskuterer ikke BMW spesielt, men setter derimot de problemene BMW har som en stor og etablert bilprodusent inn i en kontekst der en sammenligning med de problemene Tesla har som en liten og ny bilprodusent absolutt gir mening. Dette forteller noe om at bilprodusenter generelt opplever problemer med kvaliteten på bilene de produserer (som Hansh også poengterer) og det forteller noe om skaleringen/omfanget av problemet relativt til bilprodusentenes størrelse.

 

Tesla Model S er en langt mer avansert konstruksjon enn f.eks Nissan Leaf. Det er derfor jeg spesifikt sammenligner Model S med BMW i8. Jeg tror faktisk at mange har problemer med å forstå hvor innovativ og avansert Model S faktisk er, men den er virkelig state of the art... den er et fremtidsstudie. Les litt hva Car & Driver skriver om Model S... :)

 

http://www.caranddriver.com/features/tesla-model-s-60-2015-10best-cars-feature

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller se på Porsche 996/997mk1/boxster. Motorer raser i hopetall pga konstruksjonsfeil og Porsche løfter ikke en finger. De innrømmer vel faktisk ikke engang at det er et problem.

I alle kjøpsråd en leser om Porsche med den generasjonen motor anbefales det å

1. Ta den med til SSP for ombygging, selv om motorer med ombygging også har raset.

2. Ha 150.000 i bakhånd til når motoren raser.

 

Godt poeng!... Porsche burde helt klart ta en tur i skammekroken med tanke på hvordan de har behandlet deres kunder i forhold til denne problemstillingen. Måten Elon Musk håndterer problemene med Model S burde alle andre i bilbransjen lære av. Selvfølgelig er det mer et være eller ikke være for Tesla, men dette unnskylder på ingen måter Porsche's oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere eiere av i3 Rex i USA som har hatt store problemer og noen har fått BMW til å kjøpe tilbake bilene. Er visst Rex motoren som tar kvelden så vidt jeg har skjønt. Ikke i like stor grad som Tesla selvfølgelig men ingen er feilfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Det er åpenbart litt vanskelig for deg å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg diskuterer ikke BMW spesielt, men setter derimot de problemene BMW har som en stor og etablert bilprodusent inn i en kontekst der en sammenligning med de problemene Tesla har som en liten og ny bilprodusent absolutt gir mening. Dette forteller noe om at bilprodusenter generelt opplever problemer med kvaliteten på bilene de produserer (som Hansh også poengterer) og det forteller noe om skaleringen/omfanget av problemet relativt til bilprodusentenes størrelse.

 

Tesla Model S er en langt mer avansert konstruksjon enn f.eks Nissan Leaf. Det er derfor jeg spesifikt sammenligner Model S med BMW i8. Jeg tror faktisk at mange har problemer med å forstå hvor innovativ og avansert Model S faktisk er, men den er virkelig state of the art... den er et fremtidsstudie. Les litt hva Car & Driver skriver om Model S... :)

 

http://www.caranddriver.com/features/tesla-model-s-60-2015-10best-cars-feature

Den småspydige tonen du kjører innledningsvis burde du holde deg for god til...

Ellers så lurer jeg da på hvorfor å sammenlikne med akkurat BMW? BMW er jo en av de merkene på markedet som kommer best at av dette vi sitter å diskutere her, hvorfor heller ikke sammenlikne med ett mer belastet merke for ikke å sette Tesla i ett så dårlig lys som mulig? Jeg tror ingen hadde forventet at Tesla skulle være feilfri ifra begynnelsen, men det er nå enn sånn at når forbrukeren betaler såpass med penger for ett produkt som dette så forventetes det en viss standard. Ja det taes tak i og ordnes raskt opp i ifra produsentens side, men hvor mye skal kunden måtte akseptere av feil og reklamasjoner?

Jeg prøver liksom å stille noen kritiske spørsmål her men responsen går liksom litt på "repeat", det virker som om du mer eller mindre på forhånd har bestemt utfallet av diskusjon og forholder deg til det. Jeg spør også videre hvorfor Leaf og I3 ikke har hatt problemer med byggekvaliteten, med lading vinterstid og med driv uniten, er Tesla virkelig så veldig mye mer annerledes enn disse modellene på akkruat disse punktene?

Det er greit å være åpen for ny teknologi, men la oss nå for guds skyld også prøve å være realistiske og kanskje en smule kritiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... det er vel først og fremst du som går i repeat etter at du allerede har fått en forklaring. Jeg ser ingen grunn til å endre på mitt svar selv om du gjentar spørsmålet. Du har helt rett i at BMW er blandt de beste når det gjelder kundetilfredshet, men dette er ikke poenget i denne diskusjonen. Det er heller ikke nærmere detaljer vedr. problemene med Model S (som tidligere forklart til Werther). Poenget i denne diskusjonen er spesifikt i forhold til hva slags betydning Model S har for bilverdenen generelt. Dette kan ikke overdrives selv om også Tesla (naturlig nok) sliter med enkelte kvalitetsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...