Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hva skal vi med slike lyder og videoer? Visste du ikke at bmw har en 520i sedan som er bedre? :P

Men med slike videoer ser man at Mercedes satser annerledes enn på mange år... De prøver å bli klassens ramp og satse på en annen måte...

MEN... siden det ofte blir dratt frem at BMW satser på miljø... Mercedes tilfredsstiller jo alle miljøkrav rundt om i verden så de kan vel ikke akkurat ikke ha satsa på miljøvennlige V8 motorer?

Men igjen, det er viktig at forskjellige aktører gjør forskjellige ting...Tror verden hadde vært ganske monoton om alle satsa på miljø...

M5 har jo motorlyd på stereoen...litt flaut i en "supersedan"?

Apropo lyd og musikk....Mercedes har blitt brukt i nesten dobbelt så mange sanger enn BMW...

Ja... Og nettopp lydbildet er noe F10 M5 sliter veldig med og har fått mye pepper for. Både dette med syntetisk lyd inn i kabinen fordi motoren ikke låter spesiellt bra, og eksoslyden som for meg høres mer ut som en firesylindret subari er noe jeg ikke helt forstår at de ikke klarer å få til?

Dette er et godt eksempel:

Til sammenligning, her er AMG-gutta sitt resultat. Høres jo ut som Gud rensker strupen :P

 

Nå kom det en advarsel senest på forrige side om å la være med denne "BMW er ræva og Mercedes er best" diskusjonen. Det er greit å diskutere forskjellige biler opp mot hverandre, men folk her begynner og bli mektig lei den konstante nedrakkinga på BMW.

Hvis dere syns Merce er så flott og BMW er så forferdelig, så får dere heller skrive om det på et av Merce forumene istede for å irritere på dere alle BMW eitusiastene på et BMW forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig i at det er nedrakking. Grunnen til at diskusjonen vedr. lydbilde tas inne i Fredriks fritenker-tråd er fordi denne tråden også har åpning for Porsche og Mercedes - ikke bare BMW.  

 

Både Porsche og Mercedes har sine styrker og svakheter i relasjon til BMW, sistnevnte har de siste årene slitt veldig med å få til lydbildet på sine toppmodeller, noe som er dokumentert ubønnhørlig i denne tråden og som vi ønsker å diskutere uten at BMW entusiaster kommer skrikende med "BMW er best ingen protest". 

 

Fredrik modererer vel tildels denne tråden selv, og hvis han finner noe dårlig dokumentert eller sannsynliggjort så sier han vel fra om det, og da modererer man seg.

 

Når det tas inne i denne tråden og ikke andre steder på forumet, så får du respektere det - les Fredriks første innlegg og la han selv styre her, så kan du leke politkonstabel på andre deler av forumet...

 

Over til noe annet....

 

Siste Cayman GTS er som tidligere nevnt her inne...lekker... :)

 

 

 

 

 

 

M235i går i klinsjen med Golf R.... Interessant!

 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med moderatorene i at det kan bli litt vel mye dissing av BMW i noen av innleggene som er postet den siste tiden. Husk at det er moderatorene som bestemmer her inne. Noen må jo ha den utakknemlige oppgaven å moderere i forumet... så la oss prøve å hjelpe litt til. Man kan faktisk si den samme tingen på forskjellige måter og på den måten virke mindre støtende og provoserende på andre mennesker, men samtidig så absolutt få frem poenget...  ;-)

 

Når dette er nevnt synes jeg ikke at BMW har en kjedelig modellportefølje idag og det er flere modeller jeg drømmer om (ønske å betale for dem er imidlertid en helt annen sak). BMW har imidlertid noen markedsstrukturelle utfordringer (som vi har vært inne på flere ganger tidligere), men det er BMW ikke alene om å ha. Bilbransjen endrer seg hurtig og det kan være vanskelig for en stor bilprodusent som BMW å reagere hurtig nok (Tesla Model S er selve symbolet på hvor fort utviklingen går). På den annen side er BMW helt klart blandt de aller beste i bransjen når det gjelder å være kreativ og innovativ. Det står betydelig værre til når det gjelder f.eks franske og italienske bilprodusenter. Alfa Romeo er jo bare en skygge av seg selv tiltross for at 4C er et fabelaktig konsept.

 

Hvor ble det forresten av Lancia som har enormt stolte tradisjoner og var blandt de mest kreative bilprodusentene... og for ikke å snakke om Citroën. Det er ingen tvil om at bilbransjen har blitt mer "A4" og kjedelig. Nesten alle bilprodusentene ønsker idag å bygge premium bilmodeller etter tysk "quadratisch, praktisch und gut" oppskrift. Dette er direkte boooring selv om det er forståelig ut fra et markeds og økonomisk insentiv. Jeg savner definitivt litt mer galskap og spinnvilt i bilbransjen. Litt mer Citroën SM møter Jensen FF møter Lancia Delta HF Integrale møter Porsche Panamera... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner faktisk Saab jeg. Jeg følte Saab var den siste produsenten som våget seg med litt rare løsninger og særheter i bransjen.

De siste modellene var nok litt A4, men det var helt umulig å ikke se at det var en Saab som kom rullende mot deg. Og du visste det var noe rart mikkmakkeri som skjulte seg i interiøret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab var virkelig innovative på 80 tallet, men de led lenge og pinefullt under GMs eierskap. Personlig mener jeg det var en skam, og jeg kjenner enda det koker inni meg når jeg tenker på det flotte skandinaviske bilmerket vårt som ble kjørt på dunken av grådige amerikanere :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scoot: Jepp... Saab og Citroën ble ofte nevnt i samme åndedrag og hadde langt på vei den samme kundekretsen også. Renault og ikke minst Alpine (Société des Automobiles Alpine) bygget også mange rare og interessante bilmodeller. Britene har også noen rare bilmodeller på samvittigheten selv om de generelt hadde en hang til sære og eksentriske modeller mer enn rare biler. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er Bristol Cars... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig godt innslaget på Top Gear hvor godeste Clarkson etterlyser mankoen på Citroëns galspak i nyere modeller. 

Det er en av de få innslagene på Top Gear hvor jeg faktisk er helt enig med den mannen.

 

Når jeg tenker meg om hadde de også en god "minnestund" om Saab når de konket ut.

 

@Merrushe - Det morsomme med Saab når de var under GM var jo at de ofte gjorde litt mer enn de egentlig fikk lov til, det er ganske vanskelig å se at en Saab fra midten av 2000tallet egentlig skal være mye det samme som en Opel (?). De har jo gjort om det aller meste til sin egen vri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner Saab, det skal jeg ærlig innrømme. Det er litt patrioten i meg og litt bilentusiasten i meg som gjør dette, det var sære men gode biler på sin måte og det faktum at det var en av Skandinavias to bilprodusenter. Det er synd at GM ikke lengere så meningen i å legge de pengene det kreves å holde en liten Skandinavisk bilprodusent i gang, for kundeetterspørselen var der og siste 95 var absolutt en bra bil på mange måter. Jeg har selv ikke noe spesielt forholdt til Saab og hadde nok aldri kjøpt en selv men det er først nå som de er borte man faktisk ser at det var gode og allrighte biler på sin måte.

Jeg håper de kunne fått liv i Saab igjen, fått igang produksjonen i Trollhättan og fortsatt produksjonen av siste 95 og en ny 93 som de hadde på tegnebrettet før konkursen var ett faktum :)

post-47692-0-93608900-1418071442_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner Saab jeg også, synes de hadde ganske spennende interiør løsninger og noen av modellene var kjempekule.

 

Citroen sine særpreg fra gamledager er også savnet, men jeg må nok innrømme at jeg savner Mini.

 

Mini er dessverre ikke så Mini (små) lenger, og det var det som var hele poenget med de, ref: bilmerket navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 saaber igjennom årene... elendige girkasser rett og slett...Men ellers gode biler med mye komfort! Kunne igrunn ikke tenkt meg å kjøpe saab igjen... forhjulstrekkere gir ikke samme gode feelingen lenger (med mindre det er Alfa).

 

Citroen har vel begynt med sine særpreg på designfronten igjen (Cactus DS5 etc) og det er bra. Vi trenger å friske opp en ellers anonym bilpark! Mini er egentlig Mega nå...spesielt når den er større enn x3 i størrelse utvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Tesla Model S og BMW i8 i forhold til Tesla vs. BMW med tanke på Teslas aktuelle problemer med Model S. BMW må nå tilbakekalle i8 pga. brannfare og akkurat dét er hva man kan kalle en alvorlig feil.

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/bmw-tilbakekaller-luksushybrid-brannrisiko/a/23352250/

 

Porsche 912 var et ganske merkelig konsept fra Porsche. Den var en enklere utstyrt 911 med firesylindret motor og derfor fikk den neste modellbetegnelse i rekken for å distansere den fra 911. 913 finnes ikke (gammel overtro), men 914 var også basert på 911 (delvis), men med et helt nytt karosseri og midtmotor. 914 var et samarbeidsprosjekt med Volkswagen.Den modellen er den historiske forgjengeren til dagens Boxster (uten sammenligning forøvrig). Tidsmessig var det en overlapping mellom 912 og 914. 924 prosjektet (også et samarbeide med Volkswagen) ble påbegynt på den samme tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BMW måtte tilbakekalle 223 biler på verdensbasis pga en mulig dårlig skjøt i bensintanken, var heldigvis ingen tilfeller av brann eller lekkasje som har oppstått ennå. Hos Tesla så gjalt vel problemene rundt 300 biler....og det bare i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...