Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Survival of the fittest. 20 år med økonomisk stagnasjon og deflasjon har ikke bare redusert Japans muligheter til å bli en økonomisk stormakt, men også redusert japanske bilprodusenters muligheter til å være teknisk og markedsmessig førende. Tyskland slo nok engang tilbake og ble den førende makten i Europa. Dette igjen har ført til at EU har gått fra å ha ca. 400 millioner innbyggere på slutten av 90-tallet til å ha ca. 510 millioner innbyggere idag. Dette er ca. 200 millioner flere innbyggere enn USA og den europeiske økonomien er derfor idag ca. 16 billioner kroner større enn den amerikanske (BNP 2014). Det økonomiske styrkeforholdet er totalt endret siden slutten av 90-tallet og USA's fokus har derfor gradvist endret seg fra Japan og østen generelt til Europa. EU og USA vil derfor i løpet av året bli enige om et transatlantisk handels- og investeringspartnerskap (fri flyt av de fleste varer og tjenester, offentlige innkjøp samt investeringer). Dette blir verdens største av sitt slag og partnerskapet vil uten tvil bli en stor utfordring for Japan, Kina og ikke minst Russland.

Det er ellers korrekt at Porsche kjøpte en rett til å bruke Mitsubishis balanseaksler på modellene 944 og 968. Porsche betalte dyrt for denne retten og da de økonomiske nedgangstidene kom på slutten av 80-tallet (jappetidens fall) ble økonomien i 944 prosjektet totalt underminert. Det var meningen å forlenge 944 prosjektet med en tredje og temmelig omfattende facelift (bl.a med nye motorer som også inkluderte balanseakslene), men Porsche besluttet at det i denne sammenhengen var mer hensiktsmessig å gi modellen et helt nytt navn (968) for på den måten å kunne markedsføre modellen bedre. Dette tiltaket var dessverre temmelig mislykket. Porsche nådde kun å bygge ca. 13000 stk. varianter av 968 modellen før prosjektet ble skrinlagt etter knapt 4 år i 1995.

Japanske bilprodusenter har alltid vært teknisk innovative, men konseptmessig har de nesten alltid lagt seg i kjølevannet av britiske og amerikanske bilprodusenter. På 60-tallet og deler av 70-tallet var japanske biler stort sett kopier av britiske biler. I nyere tid er det amerikanske bilprodusenter som har blitt kopiert. Fokuset har endret seg med markedstilgangen og ikke minst hvor de økonomiske mulighetene for de japanske bilprodusentene har vært størst. Vi skal i denne sammenhengen være glade for at de tyske bilprodusentene frem til idag har hatt mest fokus på hjemmemarkedet. Det er ikke nødvendig å utvikle biler som kan kjøre i 250 Km/t eller klare Nürburgring på under 8 minutter hvis primærmarkedene først og fremst er USA og Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket rundt på nettet for en stund tilbake siden og kom over girutvekslingen til Cayman med manuell girkasse.

"Here are the top speeds per gear:
Gear / km/h
1 78 
2 133 
3 184 
4 233 
5 281 
6 - "

Mulig det er litt forskjell avhengig av modellene. Felles er uansett at alle er veldig høyt giret. Blir stort sett en "første gir bil" om man liker turtall, offentlig vei og sertifikatet sitt.  Nytt "final drive" hadde gjort susen. Kraftigere motor hjelper nok litt også (på bane). Noe som fører oss tilbake til GT4. :)

EVO sin test

Chris Harris sin anmeldelse hos Goodwood kan være verdt å lese for de GT4 interesserte. Litt annerledes sammenlighet med videoen som ble postet tidligere i tråden.

https://grrc.goodwood.com/road/drives-and-rides/porsche-cayman-gt4-driven

Synes denne er verdt å poste også. Litt GT4 humor før helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Cayman GT4 er utvilsomt ganske imponerende, men det er litt av et paradoks at Porsche stadig ikke kan utnytte potensialet fullt ut når det gjelder denne modellen. På den annen side har Porsche gått så langt de kunne uten å trå 911 GT3 samt enkelte av de andre 911 modellene for nære. Porsches modellhierarki og tilhørende prispolitikk er sensitive saker... :)

Det som imidlertid er veldig interessant er hvordan den kommende BMW M2 modellen kommer til å klare seg vis a vis Cayman GT4. Hvis ryktene stemmer vil M2 få rundt 370 HK og 500 Nm i et et chassis som veier rundt 1500 Kg. GT4 har 385 HK og 420 Nm i et chassis som veier 1350 Kg. Porschen har i tillegg en midtmotor med alt hva dette betyr for en nøytral vektbalanse. Jeg tror at disse modellene ytelsesmessig kommer til å bli veldig like. Dette blir helt klart veldig spennende... :)

http://www.dinside.no/933145/slik-blir-bmw-m2

gallery_38233_76_42661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frem mot nye M2, endelig en ny og morsom modell ifra BMW :) Jeg tipper også at den prismessig vil plassere seg ett stykke under en million kroner, M235I koster 762 000 kr og M4 koster 1,180 000 kr. Jeg vil tro et sted i området rundt 900 000 kr, veldig mye penger for en såpass liten bil men man vil få en fullblods M bil med utstyr til den prisen en M4 begynner på. Jeg tror også den vil ligge ganske tett opp imot M4 ytelsesmessig, tipper 0-100 på rundt 4,3 sek med manuell kasse. Ryktene sier også at denne kun skal leveres med manuell, slik at man ikke skal miste kunder ifra M4 som man får både manuell og M DTC til :)

Gjenstår å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at biljournalist Morten Abrahamsen i E24 treffer spikeren på hodet med denne analysen av Tesla Motors og Model S. Spesielt det siste avsnittet påpeker noe som langt på vei er et mysterium og som bare blir understreket av Porsches administrerende direktør, Matthias Müller.

http://e24.no/bil/biltester/som-en-sprettert/23414095

Jeg kom tilfeldigvis over et par litt artige videosnutter (begge har engelsk teksting)... :)

Dweezil: Jeg ser helst at innlegg i denne tråden inneholder informasjon og/eller legger opp til konstruktive kommentarer fra andre. Apropos "Dweezil" er det ikke så mange som heter dette utover Dweezil Zappa som er en av Frank Zappas fire barn. Han er en fabelaktig musiker og virker ellers som en ganske ok fyr... :)

http://www.nrk.no/kultur/se-zappa-spille-zappa-1.7378676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Dweezil: Jeg ser helst at innlegg i denne tråden inneholder informasjon og/eller legger opp til konstruktive kommentarer fra andre. Apropos "Dweezil" er det ikke så mange som heter dette utover Dweezil Zappa som er en av Frank Zappas fire barn. Han er en fabelaktig musiker og virker ellers som en ganske ok fyr... :)

Mottatt.

Jeg kan dessverre ikke påberope meg noe kjødelig slektskap med godeste Frank, men har i over to tiår hatt et intimt forhold til hans musikalske verden. Han var en svært allsidig musiker og komponist som behersket en rekke stilarter, fra rock, via jazz til klassisk samtidsmusikk. Han var svært kreativ og produktiv, noe hans enorme platekatalog og omfattende turnévirksomhet vitner om. Han fostret også opp nesten en hel generasjon av amerikanske musikere, som startet i bandet hans som unge lovende, og etterhvert gjorde sine egne karrierer, f.eks. Terry Bozzio (trommeslager og perkusjonist, bl.a. kjent for "verdens største trommesett"), Michael Brecker (saksofonist), Vinnie Colaiuta (trommeslager, mye brukt studiomusiker, har bl.a. spilt med Sting) og Steve Vai (gitarist). Det sies at han måtte la musikerne gå fra bandet når de ble så gode at han ikke lenger hadde råd til å matche jobbtilbudene fra mer kommersielle artister...

Han var også svært intelligent og reflektert, og hadde sterke meninger om hvordan det amerikanske samfunnet burde organiseres. Han var også flink til å snakke for seg, noe som kom tydelig fram i senatshøringen i 1985 der han argumenterte i mot Parents Music Resource Center og Tipper Gore (Al Gores kone), som ønsket å innføre tvungen merking av musikk som inneholdt "støtende" tekster, for å "beskytte" barn. Zappa mente at dette på ingen måte ville gjøre amerikanske barn noe tryggere, samtidig som det ville føre til sensur og innskrenking av ytringsfriheten, og fore det amerikanske rettssystemet med slike saker i årevis. Tipper Gore vant til slutt fram, og resultatet ble innføring av klistremerker med "Parental Advisory", som kan sees på enkelte platecover den dag i dag. Men Franks innlegg i høringen er interessant og taler for seg selv.

Nick'et mitt er fornavnet til Franks eldste sønn og kan betraktes som en homage til Frank. For de som vil vite mer om Frank Zappa, anbefaler jeg hans selvbiografi, "The Real Frank Zappa Book".

Mulig dette var noe på siden av hva som er tenkt skrevet om i denne tråden, så jeg skal holde meg til bilrelaterte innlegg fra nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... absolutt ikke... Frank og Dweezil Zappa har vi kort vært innom tidligere i tråden. Jeg har sansen for Zappa, men jeg har større sans for kunstneren/musikeren Zappa enn for musikken han laget. Musikken han laget er teknisk suveren (iht. Dweezil er årsaken at Frank begynte som trommeslager og ikke som gitarist), men jeg synes at den til tider kan være vanskelig å få taket på. Man bør like jazz for å like Zappa, men jeg har dessverre ikke helt sansen for jazz og spesielt ikke eksperimentiell jazz (iblandet rock og klassisk musikk). I likhet med mange andre liker jeg derfor best hans mest kommersielle låter som f.eks "Bobby Brown" (som handler om å komme ut av skapet som homofil) og albumet "Joe's Garage". Jeg har det litt med Zappa som med REM. Jeg vil gjerne like ham/de, men jeg går litt lei etter å ha hørt noen låter. Dette er litt dumt iom. at Zappa hadde en temmelig stor og omfangsrik produksjon. Som samfunnskritiker og politiker var Zappa også viktig og han hadde stor innflytelse i spesielt akademiske kretser. Han engasjerte seg også for frigjøringen av den tidligere østblokken (ikke så alminnelig blandt amerikanske musikere) og for dette arbeidet fikk han mange tilhengere i Europa... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen i bunnen av denne artikkelen viser litt hvor morsom P85D er å akselerere.

Her er det Molly Pettit som har med diverse folk rundt i "insane mode".

http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/elbil/model-s-d/6620359

Molly Pettit er forøvrig mer enn et pent ansikt på tv. Se http://www.mollypettit.com/

Når det gjelder Zappa synes jeg "one size fits all" er et fantastisk album.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at (store deler av) Zappas musikk kan være krevende å komme under huden på. Selv har jeg brukt en god del år på å sette meg inn i større og større deler av hans katalog, men det er fremdeles utgivelser som jeg strever med å høre på. Jeg har imidlertid alltid likt jazz, og det letter nok absorpsjonen en del. En ting jeg har lagt merke til er at samtidskomponisten i Zappa skinner gjennom i mye av musikken, også på de utgivelsene som er innenfor mer tradisjonell rock. Også i solospillet hans mener jeg å høre fraseringer som lener mot det atonale og disharmonier vel så mye som tradisjonelle blues-løp.

Apropos trommeslager, Zappa skrev en trommesolo kalt "The Black Page" som gikk for å være så vanskelig å spille at bare noen få trommiser klarte å prestere etter hans forventninger. Terry Bozzio ble kjent som "Mr. Black Page", og han gjorde denne mange ganger, også som gjesteartist på Zappa Plays Zappa-turnéene til Dweezil. "The Black Page" ble senere skrevet om og arrangert for fullt band.

"One Size Fits All" er et legendarisk album, og et godt sted å starte for å nøste i Zappas rikholdige katalog. "Uncle Meat" er et eksempel på et litt mer krevende album, som jeg lenge slet med å få taket på, før jeg ganske nylig kjøpte det på vinyl, og fascinert lyttet gjennom sammenhengende fra start til slutt. Det kan selvsagt ha vært resultatet av en modningsprosess, men jeg velger å tro at enkelte album bare fungerer når de spilles av med nål i rillene...

Apropos Franks engasjement for østblokklandene:

AP111219028839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja... Frank Zappa sammen med Tsjekkias tidligere president Vaclav Havel (1936-2011). Havel var også Tsjekkoslovakias siste president før landet i 1992 ble delt i to deler: Tsjekkia og Slovakia. Havel var imidlertid en kjent dramatiker og menneskerettsaktivist før han ble politiker og senere president. Igjennom teaterverdenen kom han på begynnelsen av 70-tallet i kontakt med musikere og band som hadde et politisk budskap. Dette falt ikke i god jord hos kommunistregimet og på midten av 70-tallet ble vestlig populærmusikk forbudt. Som en motreaksjon på dette dannet Havel Charta 77 som var et ikke voldelig manifest for demokrati og ytringsfrihet i Tsjekkoslovakia. Jeg formoder at det var i denne sammenhengen at Havel ble kjent med Frank Zappa og hans musikk som helt sikker også ble spilt på bl.a Radio Free Europe. Selv om jeg har et litt vanskelig forhold til Frank Zappa kan jeg iallefall påberope meg å ha et langvarig forhold til ham. Den første platen (altså vinyl) jeg kjøpte med Frank Zappa var Sheik Yerbouti da den kom i 1979-80... :)

Space: Jeg har også lyst til å prøvekjøre P85D. Jeg tror at det er umulig å ikke bli imponert over akselerasjonen i denne bilen. Fantastisk reklame for Model S og ikke minst for elektriske biler som konsept... :)

Over til noe helt annet. Jeg regner med at det er flere enn meg som er litt bekymret over hva slags data og hvor mye data Google samler om brukerne av deres tjenester. Nikolaj Sonne som bl.a sto bak det geniale IT-aktualitetsprogrammet "So ein Ding" på dansk TV (DR) forklarer her på en enkel måte hvordan man får innblikk i hva Google vet om deg og hvordan du evt. kan slette dette.

http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/video-saadan-sletter-du-hvad-google-husker-om-dig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zappas Sheik Yerbouti er en fin blanding av lettere materiale og lengre, mer krevende utgreiinger. Jeg synes imidlertid ikke det er av Zappas mest spennende. Kan anbefale tvilling-albumene Over-Nite Sensation/Apostrophe (') fra 70-tallet, her er det mange iørefallende godbiter. Artig at du har fulgt med på Zappa såpass lenge, det er lenger enn jeg kan skryte av! :-)

Tesla Model S: Jeg hadde en Nissan Leaf et par år, en overraskende morsom bil å ratte rundt i. (Jeg synes den var vesentlig bedre å kjøre enn Passaten min!) På akselerasjon 0-60 km/t er den overraskende sprek, og hadde nok dratt i fra f.eks. 520d ut fra lyskrysset. Den var imidlertid vesentlig mer sedat på fartsøkninger i hastigheter over ca. 60 km/t. Jeg har hatt lyst til å prøvekjøre Model S en god stund, men har bevisst holdt meg unna, i frykt for hva jeg kan finne på å gjøre av impulskjøp. Nå som jeg har "låst" bilkapitalen i en F11 er det antakelig tryggere å bestille en prøvekjøring, siden jeg er avhengig av å ha en bil med tilhengerfeste, og dermed ikke vil kunne klare meg med en elbil alene. Har sett videoene av "Insane Mode" på P85D, og det frister å prøve! :-)

Google: Det er en grunn til at Google kan tilby alle sine tjenester gratis; de samler inn informasjon om brukerne og bruker dette til å selge brukertilpasset markedsføring. Foreløpig har Google holdt seg på matta og hatt en (tilsynelatende) bruker-vennlig filosofi rundt hvordan de behandler informasjonen, men hvis de bestemmer seg for å "bli onde", har de et godt utgangspunkt for misbruke sin makt...

Det er imidlertid ikke bare Google som vet mye om oss: Facebook og andre sosiale tjenester sitter også på veldig mye kunnskap om våre liv, ikke minst om hvem vi anser som våre venner, og kan sammenstille informasjon på tvers av slike venne-nettverk i en såkalt "social graph". Virkelig skremmende blir det når informasjon fra ulike slike tjenester kobles sammen, som ofte er tilfelle i smarttelefoner, gjerne koblet sammen med epostsystem og kalendertjeneste fra din arbeidsgiver. Jeg kan ikke skjønne annet enn at moderne mobiltelefoner er rene huber for utveksling av personlig informasjon mellom tjenester, som oftest uten at brukeren har noen bevissthet om hvordan dette skjer. Etter hvert som mer og mer informasjon flyter ut i skyen og flere og flere enheter kobles på nett, tror jeg personvernutfordringer kommer til å bli et viktig tema i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... dette er det ingen tvil om. Jeg har helt bevisst latt være å installere/bruke sosiale apper på min mobil (FB, Instagram, Snapchat etc.) nettopp fordi de som regel vil vite hvor jeg er, dele min brukerprofil med andre i deres nettverk og/eller "kikker" i mine mail/sms'er (det er bevist at FB gjør dette). Jeg har heller ikke LinkedIn på mobilen av samme årsak. En annen ting jeg gjør helt bevisst er å slett alle cookies på både mobilen og laptoppen med jevne mellomrom og spesielt før/etter jeg skal gjøre noe viktig som f.eks å betale regninger eller besøke hjemmesider der det er viktig å ikke fortelle hvor jeg ellers har vært på nettet (som f.eks i sammenheng med jobben). Det finnes ganske bra programmer som kan gjøre denne jobben automatisk med et tastetrykk... f.eks Glary Utilities. Utfordringen i denne sammenhengen er at uansett hva man gjør vil noen (f.eks NSA) alltid vite hva man holder på med på nettet. På den annen side har man lite å frykte hvis man ikke gjør noe ulovlig... :)

Jeg vil imidlertid anbefale alle som kjøper en ny PC å formatere harddisken samt installere en ren/clean versjon av et operativsystem. Alt for mange nye PC'er idag har forhåndsintallerte søppelprogrammer som kan fiske etter sensitive brukerdata (kinesiske Lenovo har bl.a hatt dette). Formaterer man harddisken er man ganske sikret mot dette fenomenet med mindre slike programmer er installert på bios nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående loggføring av dine "whereabouts" vil jeg anbefalle samtlige til å vurdere custom-rom. En ROM som ikke er fullt så custom og vanskelig lengre er Cyanogenmod. Svært clean og lett å få inn på mobilen, denne har en funksjon som heter noe så enkelt som "personvern" - den lar deg enkelt og greit nekte apper adgang til f.eks steder, sms/anrop-info og ting du helst ikke vil dele med storebror Google.

( Bonus er også at telefonen din blir fri for bloatware og annet skit ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...