Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nye 911R ser virkelig fantastisk ut, og langt over toppen i forhold til hva en trenger for å more seg :)
BMW burde kjenne sin besøkelsestid å følge opp med ny "back to basic" CSL.

Jeg har et dilemma nå!

Jeg har et meget godt tilbud på en M3 som har alt rett, bortsett fra fargen.

Nye bremser, nylig service, oljeskift på alt fra motor til SMG til diff, subframeforsterkninger av beste merke. Rett og slett kjøp og kjør, uten bekymringer.

"Problemet" mitt er at jeg vil ha svart (jet black) M3, og denne er steel gray.

Fornuften sier jo egentlig at jeg bør kjøpe, siden den er så godt som garantert feilfri. Men kan jeg leve med fargen? Og når dukker det egentlig opp en bil i mitt prisleie som har ALT på stell? Trolig veldig sjeldent. aiaiai. First world problems :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... litt av et luksusproblem. Hva med å foliere bilen så den blir jet black i alle fall på utsiden. Det kan være både billigere og sikrere enn å vente på at den rette bilen skal dukke opp... :)

Apropos "first world problems"... så finnes det åpenbart også "future/next world problems" (sort of) når det gjelder biler og bilentusiaster. Jeg leste en artikkel i Washington Post som dessverre underbygger fenomenet som vi tidligere har diskutert her inne... nemlig at de unge idag ikke interesserer seg for biler. Omtrent halvparten av alle amerikanere ville idag valgt å bo i gåavstand til byenes sentrum fremfor å bo i forstedene der man er avhengig av bil for å kunne komme seg rundt. Samtidig har knapt 77% av dagens unge mellom 20 og 24 år førerkort mot over 90% for ca. 30 år siden og antallet er fallende. Antall unge med førerkort er nok lavere i Norge, men med tanke på at USA tradisjonelt er kjent som bilens hjemland er fallet ganske dramatisk.

Amerikanerne har med andre ord begynt å bekymre seg for miljøet og velger apostlenes hester, sykler, elektriske biler og offentlig kommunikasjon fremfor tradisjonelle biler. Dette er isolert sett en god ting, men det lover ikke godt for fremtiden for de etablerte bilprodusentene med mindre de legger om til alternativt drivstoff og bygger opp deres image rundt dette. Jeg tror at det nå er siste utkall for biler som f.eks M3. Løp og kjøp... :)

https://www.washingtonpost.com/news/in-theory/wp/2016/02/29/are-americans-leaving-cars-behind/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, folie i blank blir fort ripete og stygg, så da må en finne på noe annet.Tror kanskje jeg skal klare å leve med grå bil også. Vet om noen her inne som f.eks. har et rødt interiør liggende på garasjen. Det kan friske opp nok til at det blir bra :)

Du har jo nevt den dalende bilinteressen blandt unge tidligere også. Det er vel en greie nå om dagen at flere og flere unge flytter til storbyen og får seg jobb der, istedet for å fortsette å bo på landsbygda og i forstedene. Det er jo i utgangspunktet ikke en negativ ting. Spesielt ikke i USA, hvor ALT må gjøres med bil. Vet ikke om elbiler heller vil være en løsning. Det er rett og slett for mange biler på veiene, og folk er nok lei av å stå i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt poeng i denne sammenhengen. Køer til og fra jobben fulgte med den gangen forstadslivet for unge middelklassefamilier ble populært på 40 og 50-tallet. Vi hadde jo t-banen og bytrikken da jeg vokste opp i Oslo på 80-tallet, men vi gikk mye på benene for stasjonene lå jo typisk ikke der folk bodde. Det er f.eks ganske store villakvarterer mellom Holmenkollbanen (1) og Østeråsbanen (5). Folk brukte bilen til alt og vi unge flekket rundt på moped til og fra skolen samt venner. Det at mange nå bruker sykkel er derfor en bra ting (og syklene har også blitt veldig mye bedre med årene)... :)

Er du sikker på at lakken blir stygg under folien? Jeg leste et sted at lakken stort sett er som ny under folien selv etter flere år forutsatt at folien ikke er skadet. Dette ville jeg ha forhørt meg om (hvis det er interessant for deg da). På den annen side er steel gray også en ganske fin farge... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, [space] skrev:

Jeg har et dilemma nå!

Jeg har et meget godt tilbud på en M3 som har alt rett, bortsett fra fargen.

Nye bremser, nylig service, oljeskift på alt fra motor til SMG til diff, subframeforsterkninger av beste merke. Rett og slett kjøp og kjør, uten bekymringer.

"Problemet" mitt er at jeg vil ha svart (jet black) M3, og denne er steel gray.

Fornuften sier jo egentlig at jeg bør kjøpe, siden den er så godt som garantert feilfri. Men kan jeg leve med fargen? Og når dukker det egentlig opp en bil i mitt prisleie som har ALT på stell? Trolig veldig sjeldent. aiaiai. First world problems :) 

Denne kamelen hadde jeg nok svelget glatt. Jeg er enig i at det er småkjipt å endre på et så viktig moment, men i mine øyne er Steel Gray en veldig pen farge. Hadde det vært snakk om Titanium Silver (som jeg ikke er så veldig fan av) hadde jeg nok vært mye mer i tvil. Etter mitt syn høres dette ut som et veldig godt eksemplar.

Ellers skulle jeg ønske at jeg også var "uansvarlig" nok til å handle e46 M3 (eller noe lignende), men er redd det blir med drømmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. folien så mente jeg at folien blir fort stygg. Slikt skjules lettere på en folie med metallic.

Steel Gray er vel fargen CSL kom i? Sånn sett er det jo ikke helt fail :)

Her et eksempel på en standard M3 med originale felger:

m3.thumb.jpg.782431aa0c4b91563c3f0d5f015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, awt said:

Ellers skulle jeg ønske at jeg også var "uansvarlig" nok til å handle e46 M3 (eller noe lignende), men er redd det blir med drømmen...

Jeg har hørt det er helt innafor fra det året en fyller 39 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Fredrik said:

Har jeg rett når jeg skriver at 911 R har den samme 4,0 motoren på 500 HK som 991.2 GT3 RS, men med en 7-trinns manuell gearkasse?... :-P

Tja, jeg tror du bommer litt. Nå som de har en ny 6-trinns kasse kommer vi nok til å se mer av den. Å utvikle en ny 7-trinns kasse for en RS modell virker ikke helt logisk for meg, eller basert på ting jeg har lest. 

Bare for å tilføre to sitater.

Quote

" Preuninger also revealed that the 911 R’s new six-speed manual gearbox is likely to be offered in the second generation of the 991 GT3. “I can certainly imagine this gearbox in the GT3,” he said. “There is some overlap, with the 911 R for purists and the GT3 RS for track day fans, and then the GT3 in the middle. Right now it’s just with PDK, but I can certainly imagine gen-2 GT3 getting this manual transmission.” Kilde

Her er noe jeg leste på et forum.

Quote

"Porsche GT3 guru Andreas Preuninger has confirmed the six-speed manual gearbox used in the 911 R will be available as an option on the next generation of GT3 as well. However, the track-focused GT3 RS will remain PDK only.

He confirmed his cars will retain natural aspiration “for the foreseeable future” with the sole exception of the next GT2 RS due in 2017. Contrary to those who maintain the new 718 Cayman will only accept four-cylinder engines, Preuninger said there will be a new Cayman GT4 and it will have six cylinders. Porsche will also look to offer more 'purist' models in the future as part of regular production runs if the 911 R is a success." 

 

Det positive her er jo at manuell kasse kommer tilbake i en GT3. Det er jo litt historisk med tanke på at mange regnet med det var slutt på disse. Noe som trolig har bidratt til prisøkning på mange av de tidligere GT3/RS modellene. Ellers synes jeg det som står i det andre avsnittet ovenfor virker positivt. 

Chris Harris skrev tidligere om GT3 prisøkningen her, hvor han avsluttet med: "Don’t bet against a manual GT3 in future…"

Rett fikk han. Dagens "problem" med tanke på priser ligger til en viss grad i at eiere av Porsche 918 har førsterett på kjøp av Porsche sine spesialmodeller (forutsatt at de har gjort seg fortjent til de rettighetene ved og ikke selge bilen sin for fort etc). Porsche gjorde det stuntet for å letter selge alle 918 modellene og jeg tror det er med på å holde prisene på mange spesialmodeller oppe, noe som igjen er med å styre litt av mentaliteten i Porsche markedet.

Med tanke på prisøkningen alle nyere kjøreglade spesialmodeller har sett, eller det lave verditapet så er det jo nesten en selvfølge at mange av de som har en 918 kjøper nye spesialmodeller selv om de kanskje ikke hadde gjort det ellers. Det bidrar jo ytterligere til verdiøkning når den kundegruppen bilene opprinnelig var tiltenkt til knapt får tilgang. Håper ting endrer seg der i fremtiden slik at alle modeller får en mer naturlig prisutvkling. Det at 991.2 GT3 ligger an til å bli tilgjengelig med manuell kasse vil kanskje være med å bidra til at prisene på 996 og 997 GT3/RS går nedover i pris igjen. 

Porsche markedet er spesielt, noe som også gjør det litt interessant å følge med på.

____

Lykke til med kjøp av E46 M3 @[space]. Sett opp mot kjøp av en Porsche er dagens M3 marked langt mer fornuftig og forutsigbart i mine øyner, spesielt når vi snakker om E36/E46. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk... for korreksjonen vedr. 911 R. Porsche omtaler gearkassen på følgende måte... og spesielt de siste to setningene liker jeg... :)

6-Gang- GT-Sportschaltgetriebe. Manuelles Getriebe mit 6 performanceorientierten Gängen und Zwischengasfunktion. Das heißt viel Hand- und Beinarbeit bei gleichzeitig extrem kurzen Schaltwegen und äußerst präzisen Schaltvorgängen. Im Fokus steht nicht jede Zehntelsekunde auf der Nordschleife, sondern bedingungsloser Fahrspaß und ungefilterte Emotion. Das ist Porsche fahren wie früher.

Hvis det er én ting BMW burde gjøre i relasjon til 911 R så er det å kopiere oldschool konseptet. Tilbake til fremtiden og dermed enda mer fahrfreude.... http://www.porsche.com/microsite/911-r/germany.aspx#home

Apropos E46 (inkl. M3) som modell er det faktisk litt merkelig å tenke på at vi nå er der i forhold til E46 som vi var med E30 da E46 hadde vært på markedet i noen år. 343 HK og 0-100 Km/t på rundt 5 sekunder klarer selv alminnelige (relativt) dieselbiler idag. E30 M3's 200 HK og ytelser var heller ikke så veldig imponerende i relasjon til både E36 M3 og E46 M3. Heldigvis er ikke effekt og ytelser alt når det gjelder kjøreglede (som Porsche også poengterer med 911 R som konsept) ... :) 

Mon tro om Singer og Magnus Walker kan ha gitt Porsche litt inspirasjon til å utvikle 911 R. Singer's "Manchester Car" er i alle fall helt nydelig (spesielt eksteriøret)... :)

RUF... er jo også et alternativ (så lenge det varer og man har pengene) når alt annet er utsolgt... :)

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RUF har mye gromt. :)

Over til et annet og litt mer folkelig "alternativ" til 911 R. 

Abarth 124 Spider har også blitt vist frem på Geneva. Evo video her. I likhet med 911R har den fått en promo video som bygger inn litt historie, samt at vi får høre at Abarth fortsatt kan få relativt bra lyd ute av 4 sylindre (4 eksosrør synes jeg riktignok var litt i meste laget). 

Mattsvart panser ble brukt i Abarth sine gamle rally dager for å minimere gjennskinn slik at føreren lettest mulig kunne fokusere på veien.

6-trinns manuell, LSD og diverse racing/sport inspirerte detaljer og deler. I bunn og grunn akkurat som en 911 R.... :roll:  La oss ikke gå alt for mye inn i detaljer og forskjeller nå, ok.... :lol:

Sålangt ser det ut som prisen på en Abarth 124 Spider blir mye høyere enn MX-5 2.0, så der er jeg litt skuffet uten at jeg skal uttale meg om prisen i Norge.

Orginale 170hk/250nm kan nok lett økes til ca 200hk/300nm bare ved hjelp av en standard "stage 1" omprogrammering. Noe som er ganske så rått på 1060kg, spesielt når effekten er så lett tilgjengelig. Jeg liker turtallsmotorer, respons og mer, ikke missforstå, jeg bare nevner litt tall her etter å ha sett på noen grafer. Sammenlignet med en standard 2.0 MX-5 ND så vil en chippet Abarth ha røflig 50% mer nm og hk ved eksempelvis 3000-4000 rpm. Jeg vil tro den føles rimelig rask ikke bare sett opp mot MX-5 2.0 men også ganske mye av litt eldre BMW. Ulempen med en slik turbo motor er selvsagt at maks effekt kommer allerede ved ca 5000rpm, men den går likevel til 6500rpm som en 2.0 ND. Normalt er jo sugemotor ett argument for godlyd, men jeg vil tro at Abarth utgaven overgår en 2.0 MX-5 på den fronten. Ser frem til denne vs MX-5 ND og andre modeller. Kanskje den møter på 911 R i en "drivers car" test på slutten av året?

Fint å se at det fortsatt lages spesielle kjøreglade modeller i mer folkelige prisklasser. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er naturligvis helt enig, men det store spørsmålet er hvorfor ikke BMW utvikler en slik modell. Intet burde være bedre når det gjelder å booste imaget enn en fokusert og relativt rimelig sportsbil som formidler tradisjonelle BMW verdier. Utfordringen er imidlertid at få idag vet hva disse verdiene går ut på iom. at det er lang tid siden en BMW modell var både rimelig og litt ekstra kjøreglad. Jeg tenker i retning av f.eks E30 318is samt enkelte andre modeller som i større eller mindre grad er bygget etter samme lest. E36/7 Z3 og E85 Z4 var også ganske inspirerende biler selv med de minste motorene og viser at BMW vet hvordan dette skal gjøres. Med tanke på BMW's mange nisjemodeller er det liten grunn til å overse den kanskje mest interessante nisjen. Tenk hvor interessant en bil som f.eks den nye MX-5'en hadde vært hvis det sto BMW på den istedenfor Mazda... :)

Apropos 911 R og hvordan den modellen kom til verden. Iht. Hermann-Josef Stappen, som er teknisk pressetalsmann hos Porsche, var det tilbakemeldinger fra bl.a Chris Harris som til slutt førte til at Porsche selv erkjente at de manglet en GT3 lignende modell med manuelt gear. For ikke å skape forvirring rundt GT3 slik modellen som konsept fremstår idag ble navnet på den nye modellen 911 R og ikke GT3 med manuelt gear... :)  

http://www.roadandtrack.com/car-shows/geneva-auto-show/news/a28351/porsche-911-r-one-year-development/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw laget jo en e90 320is. Det var jo et skritt i retningen du nevner. 

Det som må bli plattformen nå er vel 2-serien. (altså coupe). 

Tenk en 2-serie coupe, med enkle "csl modifikasjoner"  og tja, motoren fra nevnte e90 320is. Kunne blitt bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos VAG dieselskandalen så har den selvfølgelig både dannet et bakteppe og blitt kommentert flittig på den aktuelle internasjonale bilutstillingen i Genève. New York Times har idag en artikkel der ganske sarkastiske kommentarer mot VAG kommer frem fra ulike andre bilprodusenter. De klager over at det nå har blitt vanskeligere å få godkjent nye bilmodeller med dieselmotorer og at dette påvirker prisen på bilene som ultimativt påvirker hvor mange som kjøper dieselbiler. Isolert sett burde dette egentlig ikke være et problem mhp miljøgevinsten, men så enkelt er det naturligvis ikke. Når bilprodusentene selger færre dieselbiler selger de flere bensinbiler og dette påvirker det samlede miljøavtrykket i negativ retning for bilprodusentene. Årsaken er at dieselbilene har blitt brukt som en helt avgjørende faktor for å få ned bilprodusentenes samlede utslipp av co2 (altså for samtlige biler som blir produsert av en produsent). Dieselbiler bruker signifikant mindre drivstoff enn bensinbiler (spesielt store og tunge bilmodeller) og mindre drivstoff fører utvilsomt til et lavere utslipp av co2.

Det er ulike løsninger på dette dilemmaet og den mest aktuelle løsningen er sannsynligvis en kombinasjon av å bygge flere helt små bensinmotorer samt bygge færre helt store motorer som f.eks BMW's V8 motorer. Downsizing av motorer blir med andre ord enda mer viktig enn før for bilprodusentene i fremtiden. Hmmm... nå begynner jeg virkelig å savne tiden da bensinrekkeseksere i alle størrelser var på programmet hos BMW :( 

http://www.nytimes.com/2016/03/04/automobiles/wheels/vw-scandal-clouds-prospects-for-other-diesel-makers-at-geneva-motor-show.html?_r=0

Dette var ikke tilfellet med E10 (den kom kun med M10 rekkefireren), men de større BMW modellene på denne tiden (som f.eks E3, E9 og E12) hadde bl.a ulike varianter av M30 "storsekseren"... :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...