Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Absolutt... Mercedes-Benz er helt klart back in business og på vei mot nye høyder. Jeg tenker at når bilprodusentene (og andre produsenter) tør å gå deres egne veier (som f.eks Mercedes-Benz med bl.a det nye og temmelig elegante instrumentpanelet) blir det vanskelig å bare følge tradisjonene, som BMW ser ut til å gjøre med de kommende modellseriene. Innovasjon handler også om å tørre... prøve ut nye ting... selv om det noen ganger koster kassen. Alternativt stivner man og henfaller til noe som tilsynelatende er trygt og godt, men ikke innovativt og spennende.

Jeg er dessverre ikke en stor tilhenger av hydrogenbiler. Jeg mener at teknologien idag er litt som å gå over bekken for å hente vann. Den mest effektive måten å bruke hydrogen på i biler er å bruke hydrogenet til å produsere strøm for så å ha en eller flere elektriske motorer for fremdrift. Ergo må vi først bygge opp en infrastruktur som kan tilby hydrogen overalt før hydrogenbiler kan bli et alternativ. Dette er ikke spesielt rasjonelt når vi allerede har en infrastruktur som tilbyr strøm overalt. Hydrogenet må i tillegg komprimeres til 700 bar for at gassen skal ta tilstrekkelig liten plass for å kunne tilby en fornuftig rekkevidde i en tilstrekkelig liten beholder som kan være i en bil. 700 bar er mye... litt under 700 atmosfærer. Hydrogenbiler er med andre ord elektriske biler der batteriet er byttet ut med en tank med hydrogen + en brenselcelle som omdanner hydrogenet til elektrisitet + et batteri (for ekstra kraft ved akselerasjoner). Brenselcellen er i tillegg både komplisert og dyr (bl.a fordi den inneholder mye platina).

Den store fordelen med hydrogenbiler er imidlertid at brenselcellens avgasser er rent vann. På den annen side har elbiler ingen avgasser. Produksjonen av batterier til elbilene krever store mengder med energi, men Teslas nye gigafabrikk vil bli drevet av solpaneler. På den annen side krever også produksjon av hydrogen mye energi og såvidt jeg vet er regnestykket i relasjon til produksjon av strøm til elbilene beregnet til å være nogenlunde det samme i en større skala. Ergo mener jeg at elbilene har størst fordeler i forhold til en langt enklere konstruksjon + at strøm allerede finnes overalt.

Når dette er nevnt ser jeg store fordeler ved at det er flere forskjellige teknologier som kan supplere hverandre i veien frem mot en renere verden. Det bør med andre ord ikke være en kamp der elbiler står mot f.eks hydrogenbiler, men både og. Jeg sier som Ole Brum når han blir spurt om han vil ha melk eller honning. Ja takk!... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for å gå litt tilbake til Honda, jeg sa et eldre ektepar her kjørte en Prelude eller Legend coupe og jeg skulle poste bilde når jeg så den igjen.
Vel igår kom jeg over den, og knipset et bilde. Viste seg å være 1993 Legend coupe og er veldig fin og velholdt!
Motoren er en 3.2L på 205hk, ser den ble bruktimportert til Norge i 2001 og eier her har hatt den siden 2011. Tøft. :) 
IMG_1538.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan en lure på hvor designerne til Subaru har tatt veien...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/rallybil-i-ny-drakt/a/23647523/

2505119.jpg

Hva er dette her!?

90-tallet vil ha tilbake den kjipeste bilen sin!

Dette var konseptbilen:

bb_182907.jpeg

Her burde noen ta sinn hatt og gå. At de har klart å gjøre dette konseptet så til de grader kjedelig og intetsigende er nesten en bragd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

De har jo alltid laget teknisk bra biler men design har de jo aldri skjønt seg på 

Det er vel ikke helt riktig. Legacy/Outback som kom i 2003 eller 2004 hadde jo et flott design. Så flott design at det kom masse folk under 67, og uten hatt, inn i butikkene. Dette var så uvant og fremmed for selgerne at de sendte klar beskjed til Japan om å slutte å lage pene biler. Og Subaru svingte seg rundt og fikset biffen på et blunk. Allerede neste versjon av Legacy/Outback var tilbake til det typiske triste, uformelige utseendet som Subarufans over hele verden liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru er for nerder akkurat som Citroën (i alle fall noen modeller) er det og Saab var det. Bare det at Subaru lager såpass sære motorer som boxerdiesel (vannkjølt med 4 sylindre) og boxerfirer/sekser (bensin, vannkjølt og eneste bilprodusent i tillegg til Porsche) forteller ganske mye. Citroën og Saab behøver ikke en nærmere kommentar. Automatgear i kombinasjon med boxerdieselen tok det imidlertid lang tid før de fikk på plass og dette begrenset interessen for bilen i bl.a Norge. Jeg mener å ha lest at Subaru i lange perioder har ligget helt i toppen når det gjelder teknisk pålitelighet, så der tror jeg Rune-K har et poeng. Jeg liker Subaru, men designet på bilene er kjedelig (spesielt interiøret).

Marius: Det er ikke så merkelig at du trodde at Honda Legend Coupé var en Honda Prelude (mrk.III)... de er til forveksling like. Det er ellers Honda Prelude mrk.II jeg synes at har et veldig fint og distinkt design, men det er dessverre mange år siden jeg har sett en live nå.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om Subaru, jeg har en god del barndomsminner ifra en 1984 Subaru 1800 4WD. Det var bestefar som hadde den, kjøpte den ny og eide den til ca 2002-2003. Da var den så gjennomrustet under at den ikke lot seg fikse innenfor fornuftighetens grenser, så den ble solgt som rep objekt/delebil til en lokal Subaru entusiast. Motor og drivverk levde visst videre :) Ettersom denne hadde hengerfeste så var det ikke så sjelden vi lånte denne når behovet bød seg, samt flere turer vinterstid når man skulle til plasser med kronglete føre. Bilen hadde både lav og høy serie og tok seg utrolig godt frem, husker en gang vi var langt inni skauen for å hente noe ved. Skikkelig gjørmete traktorvei, men den durte ustoppelig over stubber og lyng :P 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk Subaru Levorg er mye penere en den 2017 Imprezaen.

 

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Vel for å gå litt tilbake til Honda, jeg sa et eldre ektepar her kjørte en Prelude eller Legend coupe og jeg skulle poste bilde når jeg så den igjen.
Vel igår kom jeg over den, og knipset et bilde. Viste seg å være 1993 Legend coupe og er veldig fin og velholdt!
Motoren er en 3.2L på 205hk, ser den ble bruktimportert til Norge i 2001 og eier her har hatt den siden 2011. Tøft. :) 
IMG_1538.JPG

De er faktisk ganske tøff de der. Ser ut som denne har noen spesielle felger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Når vi snakker om Subaru, jeg har en god del barndomsminner ifra en 1984 Subaru 1800 4WD. Det var bestefar som hadde den, kjøpte den ny og eide den til ca 2002-2003. Da var den så gjennomrustet under at den ikke lot seg fikse innenfor fornuftighetens grenser, så den ble solgt som rep objekt/delebil til en lokal Subaru entusiast. Motor og drivverk levde visst videre :) Ettersom denne hadde hengerfeste så var det ikke så sjelden vi lånte denne når behovet bød seg, samt flere turer vinterstid når man skulle til plasser med kronglete føre. Bilen hadde både lav og høy serie og tok seg utrolig godt frem, husker en gang vi var langt inni skauen for å hente noe ved. Skikkelig gjørmete traktorvei, men den durte ustoppelig over stubber og lyng :P 

 

De Subaruene der var jo ordentlige arbeidsjern. 1800 motoren i dem var en såkalt evighetsmaskin. Naboen hjemme var gravemaskinfører og kjørte pickup utgaven av denne i mange år. Det var en flott bil. Dette var jo på en tid som det nesten ikke fantes firehjulstrekk og denne bilen imponerte stort. Husker man kunne demontere takplatene og da ble det nesten kabriolet pickup. 

Jeg har litt sansen for Subaru bare man ikke snakker design. Jeg aner ikke hvordan de er nå men før så var jo drivverket evigvarende. Og boksermotoren er genial og så lettskrudd. Alle aggregater ligger på toppen av motoren enkelt og greit og komme til også har de skjønt en vesentlig ting som andre fabrikanter kunne trengt og lære litt av. Man trenger ikke 15 bolter for og holde sammen motor og gear. Subaru bruker 4. For og løsne drivakslene så bare banker man ut en låsepinne og trekker den av akselen. Man trenger ikke og løsne fjærbenet engang for og bytte drivaksel. Hvis man gikk inn for det så brukte man ikke mere enn en halvtime på og bytte begge drivakselen foran og da var det iberegnet og heise opp bilen i bukken og ta av hjulene. Håper virkelig de har beholdt endel av de geniale løsningene de hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Renault Talisman håper jeg gjør godt her til lands, pen å se på og mye bil for pengene. Det er synd Molde ikke lengre har Renaultforhandler, savner å se nye modeller fra de i bybildet :) 

http://m.dinside.no/936208/test-renault-talisman-utfordrer-selveste-vw-passat

ang. Subaru så er ikke Levorg så ille, faktisk tøff, men interiør kan de ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... det er helt klart for tidlig å avskrive de franske bilprodusentene for etterhvert som de tradisjonelle tyske premium bilmerkene beveger seg videre oppover i både status og pris åpner det seg et marked for ganske fine biler i mellomsegmentet. Dette er et marked som franskmennene behersker til det fulle med deres tradisjonelle fokus på spesielt komfort og design til en fornuftig pris.

Her er det verdt å stoppe litt opp for den store nyheten er at dette konseptet også passer som hånd i hanske for dele/leie/låne/leasing markedet. Derfor har PSA (Peugeot & Citroën) annonsert at de vil reintrodusere Peugeot på det amerikanske markedet. Ikke for privatbilmarkedet, men for nettopp dele/leie/låne/leasing markedet. Dette markedet er i eksplosiv vekst (noe ikke minst Uber har vist) og det folk etterspør er biler med et sterkt fokus på nye designløsninger samt biler med moderne små og effektive motorer, hybridbiler og ikke minst rene elekriske biler. Peugeot vil derfor frem mot 2025 tilby 7 hybridmodeller og 4 elektriske modeller på det amerikanske markedet.

http://time.com/money/4284065/peugeot-uber-zipcar/

Det handler med andre ord om å kunne beherske hele den nye verdikjeden som etterhvert åpner seg når mange heller velger å dele/leie/låne/lease biler istedenfor å kjøpe biler. Et viktig strategisk element i denne sammenhengen er utvikling av software for online mobilitetstjenester. Dette er primært logistikk/administrasjonsprogrammer som er nødvendig for at disse tjenestene skal kunne være effektive. BMW i Ventures er et selskap som tilbyr investeringskapital til selskaper som utvikler slike tjenester og meningen er naturligvis å være på forkant med utviklingen slik at disse tjenestene etterhvert kan implementeres som en del av bl.a ConnectedDrive konseptet. Software og integrasjon mot internettet blir med andre ord mer og mer viktig for de tradisjonelle bilprodusentene.

http://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-continues-futureproofing-with-ridecell-investment/

Apropos downsizing av stempelmotorer og bl.a det store fokuset på elektriske biler så er et viktig element i denne sammenhengen EU's kommende krav til gjennomsnitlig drivstofforbruk når det gjelder den samlede produksjonen av biler for de enkelte bilprodusentene til 0,34 liter/mil i 2021. I tillegg kommer like strenge krav til nox og co2 utslipp. BMW har uttalt at de i fremtiden vil satse mer på store bilmodeller som 7-serien og de største X-seriene iom. at inntjeningen for disse modellene er høyere enn for de mindre modellene i produktporteføljen. Mye tyder derfor på at EU's strenge krav til drivstofforbruk og utslipp kommer til å endre den grunnleggende forretningsmodellen for bl.a BMW. Mer downsizing, flere hybridmodeller og elektriske modeller er helt nødvendig for å kunne klare kravene. Dette er teknisk dyre løsninger som uten tvil presser marginene og derfor må BMW fokusere mer på de aller mest luksuriøse og innbringende modellene. Man kan litt stygt formulert si at alminnelige mennesker må kjøre små rekkefirere for at velstående mennesker fortsatt skal kunne kjøre store motorer med mange sylindre og/eller biler med sofistikerte og kostbare hybridløsninger.  

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Nye Renault Talisman håper jeg gjør godt her til lands, pen å se på og mye bil for pengene. Det er synd Molde ikke lengre har Renaultforhandler, savner å se nye modeller fra de i bybildet :) 

http://m.dinside.no/936208/test-renault-talisman-utfordrer-selveste-vw-passat

ang. Subaru så er ikke Levorg så ille, faktisk tøff, men interiør kan de ikke...

Denne bilen synes jeg rett og slett er ganske lekker, sterke ord ifra en som ikke er så veldig begeistret for franske biler. Men med Talisman så har de truffet veldig bra på designet, særlig sedanen tar seg meget bra ut. Jeg fikk sett endel av disse live nå når vi var i Paris og den sklir lekkert inn i trafikkbildet, særlig i sort og med 19" eller 20" felger. På Champs Elysees så har Renault ett showrom hvor det sto flere Talisman utstillt, der fikk jeg prøvesatt og kikket på bilen i detalj. Tror madammen og en kamerat som var med trodde at jeg hadde fått i meg noe jeg ikke tålte :P Jeg er bare ærlig jeg, synes den var lekker.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 så kult! Da jeg var samme plass(Paris) i sommer 2015 var det Kadjar som preget showroom-lokalene til Renault. Dessverre var faktisk BMWs lokaler det dårligste der, skuffende faktisk, men som Fredrik her skrev den gang har det nok helt sikkert med markedet der å gjør.

Har troa ja, noen forhandlere her i Molde må bare få ut fingern å skjønne at Renault er noe å satse på. Kadjar og Talisman hadde blitt suksess her tror jeg. Og med Helly Hansens versjon av Captur tror jeg ikke den hadde ligget langt bak heller, ypperlig konkurrent til Tiguan, ASX o.l..

 

2adee_ly_14hansen_14-_14the_14norwegi.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elegant design og mye utstyr er ikke lenger forbeholdt premium bilprodusentene (f.eks de koreanske bilmodellene har nesten alt utstyr som standard). Det skal mer til som f.eks store og kraftige motorer, noe typisk de tyske bilprodusentene har satset på, men der setter bl.a EU nå en begrensning med de nye forbruks og avgasskravene. Ergo er det stort sett bare én ting å gjøre for premium bilprodusentene og det er å gjøre bilene større og/eller mer påkostede når det gjelder bl.a materialkvalitet. Dette vil imidlertid også gjøre bilene signifikant dyrere og det er nettopp dette BMW har varslet at vil skje i tiden fremover. 

En annen ting premium bilprodusentene enn så lenge kan satse på er avanserte gearkasser og kostbare hybridløsninger. Dette er såpass dyre tekniske løsninger at det foreløpig kun kan forsvares å implementere i relativt dyre og påkostede bilmodeller. Hvis f.eks Peugeot prøver seg på et slikt konsept blir prisen på bilen såpass høy at man kan like gjerne kan kjøpe en premium bilmodell. Konklusjonen er at premium bilprodusentene etterhvert vil miste relativ troverdighet i det lavere prissegmentet (relativt) og det er nettopp dette bl.a Renault satser på med Talisman og Tesla gjør med Model 3 i relasjon til f.eks 3-serien.

Min mening er at denne utviklingen på en måte er spennende (bl.a fordi jeg ikke vil betale over en halv million kroner for en bil), men jeg tror dessverre også at denne utviklingen, som på mange måter begynte med døden for de små rekkesekserne, bare vil fortsette. Vil man ha en litt spennende motorisering i en alminnelig bil må man også betale mye mer og dette ser vi allerede med BMW (og Porsche). Dessverre.

 

 

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flokselen "alt utstyr" er et populært uttrykk og jeg har ALDRI sett det stemme i et eneste tilfelle. Dessverre liker produsenter som Opel og selvsagt Koreanerne å slenge om seg med denne beskrivelsen, ser man nærmere på dette - betyr det el seter uten memory osv. Sofistikerte løsninger som automatisk parkering og nattkamera er de ikke i nærheten av å ha.

Men det er et faktum at papir specs er morsomt å slenge rundt seg, en rekke fabrikanter selger sine modeller på dette. Når det kommer til like HW løsninger, f.eks ZF sin utmerkede 8 trinns girkasse - som BMW vel har benyttet siden 2010ish. Så forventer man at en tilsvarende ZF girkasse gir en like hyggelig opplevelse hos en annen produsent, men slik er det ikke - på langt nær. Opplevelsen kan være svært ulik, tiltross for at samme mekaniske deler er brukt. Faktisk er implementeringen av HW/SW essensielt for opplevelsen av den gitte teknikken og her kommer SW mer og mer inn i bildet. Man kommer langt med bra HW, men samtidig er det enkelt å "avsløre" produsenter som har begrenset med midler og erfaring/personell. Opplevelsen blir bare subpar og er man vant til en bra implementering, sitter man bare skuffet tilbake. Så SW blir bare ekstremt viktig fremover, selvsagt sier også Musk at Tesla er en SW Brand og ikke et bilmerke. Ifht SW update og features som vil legges til og optimaliseres underveis i livssyklusen vil dette komme jevnlig slik som hos IOS og andre brandinger. Det blir spennende å se, et paradigmeskifte er i gjerde, ressurser og timing er ekstremt viktig. Men som tidligere ser man en ekstrem flyt i markedet og teknikk. USA leder mye av teknologien - spesielt SW, som er langt viktigere enn HW, selvom enkelte produsenter forsøker å fortelle deg noe annet. det er i det hele tatt fascinerende å se hvor kort tid det har tatt fra Europa drev mye av den tekniske bransjen, til idag, hvor det meste blir styrt fra "over dammen", Tesla er en av spydspissene i dette løpet og den gjeldene politikken spiller det hele inn i hendene dems. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...