Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Til forskjell fra deg Fredrik 90, så tror jeg hydrogen er dødfødt, så lenge infrastrukturen for strøm er så ekstremt lett tilgjengelig i forhold til å fremstille hydrogen, bygge hydrogenstasjoner, og frakte hydrogenet rundt til stasjonene. 

På den annen side, Route 66 i batteribil? Njaaa... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke avskrive hydrogenbiler, men slik som utviklingen nå virkelig går fremover med batteriteknologien virker hydrogenbiler som en ordentlig dyr og omstendelig omvei til en miljøvennlig fremtid. Hydrogenbiler er forøvrig idag reelt også elektriske biler. Jeg oppfatter heller ikke det jeg skriver som en alt for sort-hvit fremstilling av fremtiden. Jeg er kun budbringeren og det er ikke jeg som skaper virkeligheten. Allerede idag utvikles det elbiler som kan kjøre 600 Km på en opplading. For mindre enn et par år siden var grensen rundt 350 Km. Jeg tror helt klart at vi når opp på rundt 1000 Km innen 2020 og ikke bare det... ladingen vil være trådløs og stort enklere kan det ikke gjøres... også i relasjon til fossilbiler... :)

Vi vil kjøre biler med stempelmotorer i mange år ennå. Det vil være hybridbiler, nisjekjøretøyer, entusiastbiler etc. med slike motorer i mange år fremover. Alminnelig transport vil imidlertid fom. rundt 2020 mer og mer gå over til elektrisk drift og det gjelder både personbiler og mange nyttekjøretøyer (inkl. bynær lastetransport).

Route 66 i en batteribil blir helt galt, men det gjør også alt annet enn en klassisk amerikaner med en ordentlig stor V8 motor. Jeg tenker tilbake på mine egne lange bilturer med oldschool Porscher i Europa. Det var fantastisk, men rekkevidden på disse bilene med en full tank bensin var faktisk ikke mer enn rundt 500 Km som best. Med litt aktiv kjøring på Autobahn kom man ikke lenger enn rundt 300-350 Km. Da vi om natten skulle krysse Frankrike på tvers mellom Strasbourg og Narbonne via Clermont-Ferrand og Massif Central (ca. 1000 Km landeveier) måtte vi ha to 20 liters Jerrykanner med bensin i bilene (døgnåpne bensinstasjoner fantes ikke i dette området på 80 og store deler av 90-tallet). Da kom vi akkurat ned til området noen kilometer nord for Montpellier om morgenen før all bensinen var brukt opp. Rekkeviddeangst? Absolutt... :)   

@Fredrik 90 Hvorfor er du så bekymret for at det ikke er nok elektrisitet i Tyskland innen 2030 når forbudet kommer? Tror du virkelig ikke at tyskerne har kontroll på dette før de vedtar en lov som forbyr forbrenningsmotorer i nye biler fom. 2030?

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 13-14 års teknisk utvikling med det tempoet som bilprodusentene holder nå er som du påpeker temmelig lang tid. Når vi kommer frem til 2025-30 vil elbiler finnes i alle varianter, størrelser og prisklasser. Det som er viktig å se for seg er at en elbil i utgangspunktet er en ganske enkel konstruksjon. Litt flåsete sagt består en elbil kun av et rullende chassis, en eller flere elektriske motorer, en inverter og et batteri. Drivverket har ikke et tradisjonelt gear og motoren består kun av 15-20 bevegelige deler mot minst 200-300 bevegelige deler i en tradisjonell motor (avhengig av antall sylindre). Sterke elektriske motorer har blitt brukt i ulike kjøretøyer siden slutten av 1800 tallet. 

Den store utfordringen for elbiler har alltid vært batteriet... eller mer korrekt å få energitettheten i batteriet til å være høy nok til praktisk bruk i en elbil (altså størst mulig antall kW). Den fysiske størrelsen på batteriet har naturligvis betydning, men moderne batterier i elektriske biler kan også "pakke" (i mangel av et bedre ord) strømmen på en mye bedre måte enn tidligere. Dette gjelder først og fremst hvordan batteriet blir oppladet, men også hvordan strømmen blir tatt vare på i batteriet samt hvordan batteriet utlades. Dette gjøres med sofistikerte dataprogrammer og det er nettopp derfor vi ofte hører om at IT-selskaper som f.eks Google og Apple kan være interessert i å bygge elbiler eller bidra til å bygge elbiler.

Det som forstyrrer bildet (i alle fall for min egen del) er at et begrep som selvkjørende biler ofte nevnes i samme åndedrag som elektriske biler. Det er i denne sammenhengen ingen vesentlig forskjell på alminnelige biler og elektriske biler, men når vi vet at en elektrisk bil er mye billigere å produsere enn en alminnelig bil (langt under halvparten av prisen) vil dette naturligvis få en stor innvirkning på både bilene og hvordan vi bruker bilene i fremtiden. Transportselskaper vil f.eks kunne spare mange penger ved å først investere i elektriske kjøretøyer for deretter å rasjonalisere bort sjåførene. 

Ergo vil elektriske biler bli mye billigere i fremtiden enn de er idag. Når Tesla idag selger Model S/X til blodpris skyldes dette ikke at bilene er spesielt dyre å produsere, men at de selges til en konstruert pris for å passe til et bestemt marked. Selvfølgelig vil Tesla også tjene mest mulig penger så de kan få betalt for forskning, utvikling samt alle kostnadene det er ved å bygge opp et bilmerke og en bilfabrikk.

De etablerte bilprodusentene som f.eks VAG og Mercedes-Benz har selvfølgelig mange av de samme utfordringene, men allerede nå ser vi konturene av en mye større innebygget fleksibilitet enn Tesla foreløpig har. De snakker om at batterier kan masseproduseres i variable størrelser i tre dimensjoner og at de kan lades trådløst med en mye høyere hastighet enn Teslas superchargere. De snakker om at batterier, som er signifikant mindre enn Teslas batterier, kan inneholde 20-30% mer energi. De store tyske bilprodusentene har enorme ressurser og dette er hva jeg mener med at den tyske bjørnen nå har våknet. Tyskernes utfordringer med elektriske biler er med andre ord ikke primært kunnskap, ressurser eller penger, men derimot hvordan de mest mulig effektivt implementerer elektriske bilmodeller i den eksisterende produktporteføljen uten å undergrave den samme produktporteføljen og dermed ødelegge deres nåværende salgsmarkeder.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante artikler som bl.a tar for seg hvordan VAG's "dieselgate" kan komme til å endre bilbransjen totalt. Dette har vi tatt opp tidligere i tråden, men artikkelen er bra skrevet og understreker poenget med at den tyske bjørnen nå har våknet når det gjelder elektriske biler.

http://www.huffingtonpost.com/margo-t-oge/how-dieselgate-may-become_b_12408362.html

Den andre artikkelen tar for seg hva som både er spennende med elektriske biler, men også skummelt med elektriske biler for de store og etablerte bilprodusentene. Det internasjonale fraktfirmaet DHL hadde ikke tid til å vente på at VAG skulle få ut fingeren vedr. elektriske biler og bygget derfor like godt deres egen elektriske bil med hjelp fra bl.a VAG's tyske underleverandører Bosch og Hella.

http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a31122/dhl-points-out-how-slow-the-car-industry-is-by-creating-its-own-vans/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 morsomme artikler.

Den siste var spesielt artig med tanke på hva som har kommet ut de siste dagene med at det ikke skal være lov å selge nye bensin og dieselbiler i tyskland fra 2030.

Når en ser dette opp mot hva fabrikantene ser for seg som hårete og store mål i 2025, skal det skje en eksplosjon av nye bilmodeller fra 2025 til 2030 :)

 

Quote

By 2025, VW has announced that 20-25 percent of its unit sales will be electric.

Audi, VW’s luxury division, separately announced that it will hold to the same ratio

Mercedes reportedly has plans to introduce at least ten EVs between 2018 and 2025 and is targeting as much as 20% of Mercedes’s worldwide sales by 2025 to be electric.

Da spørs det hvor mange prosent av totalt produserte modeller fra disse leverandørene som selges i Tyskland og Nederland, så ser vi hvor mange elbiler de har å tilgodese resten av verden med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et interessant poeng. Veldig mye handler nå åpenbart om konsolidering for tyskerne... vi sikrer oss hjemmemarkedet, deretter Europa og så USA og/eller Kina alt ettersom hva som passer best. Det jeg legger merke til når jeg leser artikler eller ser Youtube filmer om kommende tyske elektriske biler er at kommentarene nesten alltid går i retning av... det er utmerket og det er bra, men elbilene kommer et par år for sent på markedet.

De tyske bilprodusentene vil utvilsomt etter min mening klare å hente inn forspranget bl.a Tesla har idag, men kritikken mot de samme tyske bilprodusentene er nådeløs og spesielt fra tyskerne selv. Hvorfor i all verden sov de i timen da Tesla allerede i 2012 presenterte Model S? De burde med alle deres profesjonelle instinkter og tysk grundighet ha skjønt at Model S var noe helt spesielt og revolusjonerende innenfor bilbransjen. Vel... det er lett å være etterpå klok, men jeg er enig i at vi burde kunne forvente bedre av de tyske bilprodusentene. De har utvilsomt vært for selvsikre, men nå ser det endelig ut som om de reagerer og da pleier det å gå fort når det gjelder tyskerne. De bøyer nakken, går på oppgaven og løfter i flokk.

Allerede om små tre år skal det iht. tyske myndigheter selges minst 1 million elektriske biler pr. år i Tyskland. Bilene skal selges med bl.a statlig støtte, en øket vrakpant på gamle biler samt restriksjoner på kjøring i byene med eldre biler, men det gjenstår å se hvor mange elektriske biler som faktisk blir solgt. Basert på den politiske stemningen i Tyskland tror jeg imidlertid at tiden er den rette for elektriske biler. Tyskerne er generelt levende opptatt av miljøet og de liker generelt ikke flashing av rikdom og penger. Diskresjon er det nye mantraet... :)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nå den nye 5-serien hadde vært en elektrisk bil så... neida... den er en utrolig fin evolusjon på F10 og jeg liker den virkelig. Designet er kanskje mer klassisk enn spennende og nyskapende, men akkurat det tror jeg er fornuftig i denne klassen. BMW holder fast på de kjente linjene og tilfører kun mindre endringer. Jeg kan styre meg for luftslissene ved hjulbuene foran, men de forstyrrer på ingen måter helheten i designet. Implementeringen av radar/sensor mellom nyrene og i fangeren foran har jeg sett gjort mer diskret i andre bilmodeller, men heller ikke dette forstyrrer helheten i designet. Den nye 5-serien har et elegant utvendig design. 

Interiøret følger de samme kjente og klassiske linjene. Det er ikke nyskapende som på den nye Mercedes-Benz E/S-klassen, men det er veldig BMW og det liker vi. Trolig er interiøret også mer funksjonelt og brukervennlig enn i Mercedesene og dette er også typisk for BMW. Sjåføren og brukervennlighet i relasjon til sjåførens fahrfreude har alltid vært det viktigste for BMW. Jeg tror også denne tradisjonen når det gjelder interiøret er et klokt valg av BMW. Interiøret i Mercedesene gir kanskje en større umiddelbar wow-faktor, men med BMW vet man hva man får og det er faktisk meget bra... :)

Det er en ganske fin sekvens med historiske 5-serier som begynner 16:40 ut i filmen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye ting, og spesielt design må man somregel gi litt tid før det klikker på plass, men må si eg blei litt skuffa over G30. Selv elsker jeg det småsinte og sporty designet på F10 og F11, G30 synest jeg ser veldig traust og oppblåst ut.  Får nesten opel insignia vibber... Interiøret derimot synest eg dem har klart veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem og tilbake er åpenbart like langt. Nå melder bilprodusentene at downsizing av motorer som vi kjenner det (altså de virkelig små motorene på 1,0-1,4 liter) ikke lenger er teknisk mulig innenfor de rammene som nye og mye strengere utslippskrav stiller. Den primære årsaken til at bilprodusentene begynte å fokusere på downsizing av motorer var at de som bilprodusenter ble stilt overfor et totalregnskap når det gjaldt co2 utslipp. Produksjon av flere mindre motorer med et lavere co2 utslipp ga totalt sett muligheten for stadig å produsere store motorer med et høyt co2 utslipp (f.eks V8 og V12 motorer).

De kommende og helt nye utslippskravene, som implementeres i perioden 2019-2021, vil imidlertid baseres på langt mer realistiske utslippskrav og det medfører at de minste av dagens motorer ikke kommer til å klare kravene (hverken teknisk eller utslippsmessig). Ergo må bilprodusentene igjen bygge større motorer som ultimativt vil føre til et høyere utslipp av bl.a co2, men ikke nødvendigvis et høyere utslipp av nox eller et høyere drivstofforbruk.

Forklaringen på dette er at mange av dagens små motorer egentlig aldri har vært spesielt miljøvennlige eller økonomiske. De har tilfredstilt dagens utslippskrav, men de kravene er som nevnt mange ganger tidligere i forumet og andre steder langt fra realistiske i forhold til hvordan man normalt kjører/bruker en bil. De nye utslippskravene fom 2019 vil imidlertid bli langt mer realistiske.

Ergo vil bilprodusentene med de kommende utslippskravene i realiteten bli satt sjakk matt i forhold til et totalregnskap som bilprodusent og utslipp av co2 og nox. Større motorer betyr et høyere utslipp av co2 og dermed vil bilprodusentene også bli tvunget til ytterligere downsizing av de største motorene og/eller en annen fordeling av produksjonen melom store og små motorer. Downsizing fom 2019 vil derfor i praksis bety en motor med et mindre slagvolum og en turbolader i kombinasjon med en elektrisk motor og ikke kun en motor med mindre slagvolum og en turbolader (eller flere turboladere).

http://fortune.com/2016/10/14/automakers-cars-bigger-engines-emissions/ 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To svært fine bilmodeller som bringer minnene frem. Lakkfargen på 928'en er ikke for alle, men bilen er fantastisk og jeg liker virkelig at den nå endelig etter 22 år har blitt en verdsatt klassiker og det er mer enn vel fortjent. Jeg hadde min 928 S i årene 1985-1986. En Mercedes-Benz 500E har jeg aldri hatt, men jeg kjøpte en helt ny W124 i 1991. Akkurat W124 500E ble forøvrig i likhet med Audi 80 RS2 bygget av Porsche... :)

En litt annen artig sak er at for noen år siden (i 2009 tror jeg det var) var moderator @[space] og undertegnede på Island (julebord med jobben) og vi snakket faktisk den gangen om hvor fantastisk fine veier de har på Island og hvor kult det måtte være å kjøre en sportsbil eller en bil med litt motor der... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske biler begynner å bli hot/trendy (også utenfor Norge) og det er derfor helt naturlig at det også bygges elektriske superbiler. Vi vil helt sikkert se mer av dette i årene som kommer. For Tesla er imidlertid ikke alt bra med det nye fokuset på elektriske biler. Markedet for elektriske biler vokser mest der Tesla ikke er representert... nemlig i Kina. Kineserne er proteksjonistiske som få andre og krever at utenlandske bilprodusenter ikke bare har egne bilfabrikker i Kina, men at de også samarbeider tett med en lokal kinesisk bilprodusent.

BMW samarbeider i denne sammenhengen med Brilliance China Automotive Holdings Ltd. eller mer kjent som "Huachen" i Kina, som forøvrig også samarbeider tett med Toyota. BMW har ingen eierandeler i Brilliance China Automotive Holdings Ltd. og dette firmaet er interessant nok som aksjeselskap registrert på Bermuda(!) av alle steder (les: man skulle tro at en seriøs bilprodusent som samarbeider med BMW ikke har behov for å bevege seg ned på et slikt nivå bare for å spare litt skatt, men lenger har ikke kineserne kommet).

Tesla ønsker, tiltross for de store markedsmulighetene, ikke å samarbeide med en lokal kinesisk produsent i Kina for å få tilgang til det enorme kinesiske markedet. De frykter at avgjørende teknologiske fortrinn kommer på avveie (les: spionasje). For BMW er trolig risikoen betydelig mindre iom. at de så langt primært satser på design og ikke på cutting edge teknologi, som elektriske biler tross alt er. Jeg tror definitivt at BMW om noen få år vil tenke seg godt om hvorvidt kinesiske Brilliance skal bli involvert i de mest kritiske og fremtidsrettede planene BMW har... :)

http://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2016/10/16/for-tesla-electric-car-sales-explode-in-all-the-wrong-places/#37c50d235d39

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk kul 360 grader film i en Bell AH-1Z "Viper", som er en viderutvikling av Bell AH-1W "SuperCobra" (som igjen er en videreutvikling av Bell UH-1A "Huey"... kanskje mest kjent fra Vietnam krigen). Plasser musen i bildet, trykk på venstre knapp og før bildet til siden for å se mer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...