Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er snart tid for "The Grand Tour" på Amazon Prime med de gamle gutta fra Top Gear... Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May. Det mange imidlertid ikke er klar over er at disse gutta har laget utmerkede og veldig interessante TV programer ved siden av Top Gear. Her er et par-tre eksempler... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen AG (VAG) varmer opp for fullt når det gjelder fremtiden, men uten å miste kontakten til fortiden. Dette intervjuet med Klaus Bischoff, som er VW's designsjef, burde ha vært gjennomført på tysk, men intervjuet er stadig veldig interessant. Jeg mener helt klart at VW har fatt i noe viktig og avgjørende med det nye I.D. konseptet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsches "drømmefabrikk" (on request) bygget 911 "Flachbau" allerede på begynnelsen av 80-tallet (fom. 1981)... så ingen wannabe japse der i gården. Her er en 911 "Flachbau" fra 1982. Jeg foretrekker helt klart original versjonen... :)

@ogee1 Filmen er dessverre ikke tilgjengelig i Danmark... :(

1920px-Porsche_911SC_Slantnose_1982_1.jp

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fult klar over de originale flat nosene, men synes kanskje denne nye tolkningen ble litt feil. Tror kanskje det er blinklysa, som gir meg assosiasjoner til NSX og MR-2, samt "ur-Miataen", når en ikke har de karakteristiske runde Porschelyktene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og for min del er de lave store runde lysene veldig japse a la Subaru Impreza selv om akkurat dette konseptet ble etablert (såvidt jeg vet) med Toyota 2000GT allerede på 60-tallet. 911 "Flachbau" ble forøvrig først utviklet til 930 (911 Turbo) for å gi den en bedre luftmotstandskoeffisient (altså høyere topphastighet). De første årene var faktisk hvert "Flachbau" eksemplar håndbygget av Porsche og kostet opp til 60% mer enn ditto originale 930'er. Topphastigheten for 930 (330 HK) "Flachbau" var godt og vel 280 Km/t mot rundt 275 Km/t for den originale versjonen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, inspirasjonen er vel hentet rett fra 935.

Porsche_935_78_Moby_Dick_Martini_Racing_

 

Forøvrig ligger det en 917 til salgs nå. Prisen er rett over budsjett dessverre... (De forventer $20 mill+)

https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/porsche/917k/1684301.html

54049930-770-0@2X.jpg?rev=151

 

Kunne jo plukka opp denne samtidig om en hadde litt mer til overs:

https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/chris-craft/unspecified/1818389.html

54546502-770-0@2X.jpg?rev=202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er lov å drømme. Noen tar den imidlertid helt ut når det gjelder Porsches racingmodeller (Porsche 962 og vist før, men kul er den med sine 103 cm i høyden... BMW E46 M3 er 137 cm høy). Nydelig tre-powerboat nesten on par med Riva... :)

Motoren på 962 er en turboladet boxersekser på 2869 cm3 som yter 680 HK og 630 Nm. Vekten på bilen er ca. 850 Kg. 0-100 Km/t går løs på 2,6 sekunder og topphastigheten er ca. 405 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Fredrik said:

Hehehe... det er lov å drømme. Noen tar den imidlertid helt ut når det gjelder Porsches racingmodeller (vist før, men kul er den med sine 103 cm i høyden... BMW E46 M3 er 137 cm høy)... :)

 

Det er så deilig å se slikt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to tanker som setter seg fast i hodet mitt når jeg ser disse 911-videoene.

- Jeg skal ha en klassisk 911 igjen før jeg dør.

- Jeg skal ikke ha en Singer eller Kaege eller annen strøken restaurert bil (selv om jeg vinner i tipping)

Det som er tingen for meg er en bil som er i passelig stand. Det er så deilig å kunne gi blaffen i om det kommer en ripe her eller en parkeringsbulk der. Gleden i bilen ligger ikke i at den er strøken. Gleden ligger i den tidløse formen, det smekre smale karosseriet pre 73, motorlyden og kjørefølelsen. Holde bilen i teknisk god stand. Vaske den en gang i blant. Og kjøre, kjøre, kjøre.

Sukk!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...