Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Har en diger batteribank, solceller og vindgenerator på hytta. Alle hyttene rundt har en etter en fått strøm. Vi kjører "gammeldags" med propan og 12V. Har også designet vann-opplegget i hytta etter fritidsbåtprinsippet noe som gjør ting litt mer komfy.
Det er en god nok løsning for en helg på hytta i ny og ne, i tillegg slipper man nettleie, strømutgifter etc. For en hytte som brukes altfor sjeldent!

 

Jeg er ikke vant til annet. Jeg har vært på et par hytteturer med blant annet utedo og hvor alt varmtvannet må varmes med vedfyring, og solcellene kun gir nok til litt leselys og en wallander om kvelden. Det er noen av de beste "hytteminnene" jeg har. Ikke er det dekning på nevnte hytte heller, så man blir liksom tvunget til å slappe av. Det eneste jeg ville sluppet er å måtte vaske opp for hånd.

Vi drømmer litt om å kjøpe hytte, og jeg er ikke så sikker på om jeg vil ha noe mer enn 12v og et aggregat slik som @FredrikE24 skisserer. Uten mulighet for ungene til skjermtid... Så skal jeg heller hjelpe til litt med en båt, fiskesaker og en trehytte eller annet for å aktivisere dem.

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å montere en bilstereo, TV får man jo på 12Volt, samt RiksTV. Videre varmer man medgått dusjvann mens man bruker vann gjennom en propan-vannvarmer. Blir som å dusje hjemme egentlig(eller i en båt) bare at man ikke har en egen varmtvannsbereder på samme måte. Til oppvarming kan feks. en fjernstyrt parafinkamin være god. På hytta har man en Wallas 4kW parafinvarmer som man SMS'er til når man ønsker å starte den.

Vannsystemet trenger egentlig bare en trykkvannspumpe(båtpumpe er finfint) og en tank, så er man langt på vei, så må man bore. Utedo er helt uproblematisk sålenge man har et sted inne i hytta til å vaske seg. Det er løsninger på alt. En kollega har en diger batteribank, vindgenerator og noen svære solceller som automatisk snur seg etter sola montert på en stolpe på hyttetomta, i hytta har han montert en svær sinus-inverter(12VDC til 230VAC) på flere kilowatt fungerer visst bra, men laster batteriene deretter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes litt av poenget med en hytte er at den nettopp skal være ganske enkel (manuell) slik at den er en kontrast til all komforten hjemme. Ting kommer/oppstår ikke bare av seg selv og man skal jobbe for varmen (kort oppsummert). I familien har vi alltid hatt enkle hytter/sommersteder enten de har vært langt til fjells eller på øyer i skjærgården. Ingen av hyttene har hatt strøm eller innlagt vann i tradisjonell forstand, men et par av hyttene har hatt (har) innlagt vann (til kjøkken og bad) fra brønner/oppsamling som varmes opp med gass. Hyttene har også hatt strøm fra solcellepaneler. Jeg installerte solcellepaneler allerede på begynnelsen av 90-tallet og dette ga selv den gangen fint lys i hele hytten samt nok strøm til et ganske bra stereoanlegg, TV og lading av mobiltelefoner. Vi har alltid hatt utedo, men på et par av hyttene installerte vi etterhvert snurredass i hyttene for øket komfort. Et hjemmelaget sentralvarmeanlegg fra en en stor konveksjonovn (ved) har jeg også bygget og det virket perfekt selv i en gammeldags tømmerhytte når det var 25 blå utenfor.

Jeg har faktisk litt lyst til å gå off-the-grid i vårt nåværende hus som er et såkalt miljø/passivhus og krever lite energi til varme. Et bra 6 Kw solcelleanlegg kan kjøpes for rundt 70K DKK og et 14 kWh Powerwall batteri fra Tesla koster ca. 50K DKK. Hvis man rasjonaliserer litt med strømmen (vi har fjernvarme til oppvarming av huset) burde dette gå bra og den økonomiske gevinsten over noen år burde også være glimrende (les: strøm er dyrt i Danmark)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har slike "båt"løsninger på 12v som du nevner @FredrikE24. Med septik og vannklosett. Fungerer helt topp egentlig. Takvann fungerer i bergen, men det hender de går tom der og.

Jeg ser at forbrenningstoalett og en filterkum eller dreneringsgrøft for gråvann og er en fin løsning, hvertfall teoretisk, jeg har bare lest om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg synes litt av poenget med en hytte er at den nettopp skal være ganske enkel (manuell) slik at den er en kontrast til all komforten hjemme. Ting kommer/oppstår ikke bare av seg selv og man skal jobbe for varmen (kort oppsummert). I familien har vi alltid hatt enkle hytter/sommersteder enten de har vært langt til fjells eller på øyer i skjærgården. Ingen av hyttene har hatt strøm eller innlagt vann i tradisjonell forstand, men et par av hyttene har hatt (har) innlagt vann (til kjøkken og bad) fra brønner/oppsamling som varmes opp med gass. Hyttene har også hatt strøm fra solcellepaneler. Jeg installerte solcellepaneler allerede på begynnelsen av 90-tallet og dette ga selv den gangen fint lys i hele hytten samt nok strøm til et ganske bra stereoanlegg, TV og lading av mobiltelefoner. Vi har alltid hatt utedo, men på et par av hyttene installerte vi etterhvert snurredass i hyttene for øket komfort. Et hjemmelaget sentralvarmeanlegg fra en en stor konveksjonovn (ved) har jeg også bygget og det virket perfekt selv i en gammeldags tømmerhytte når det var 25 blå utenfor.

Jeg har faktisk litt lyst til å gå off-the-grid i vårt nåværende hus som er et såkalt passivhus og krever lite energi til varme. Et bra 6 Kw solcelleanlegg kan kjøpes for rundt 70K DKK og et 14 kWh Powerwall batteri fra Tesla koster ca. 50K DKK. Hvis man rasjonaliserer litt med strømmen (vi har fjernvarme til oppvarming av huset) burde dette gå bra og den økonomiske gevinsten over noen år burde også være glimrende... :)

At det er økonomi i dette forutsetter vel at du betaler dansk strømpris (den er vel nærmere 2,50nok pr kwh?) og bor i danmark (åpenbart) med dertil bedre solforhold. I Norge med 95,6øre i snitt pr kwh 1.kvartal i år, er det i utgangspunktet dårlig økonomi med solcelle i helårsbolig i norge- selv på hvaler hvor man har de beste forutsetningene i hele landet..

Det er imidlertid en god ide og spennende tanke jeg liker godt selv,- men min oppfatning er at det ikke er lønnsomt med noen av løsningene som kan gjøre en til null-kunde hos strømselskapene (sett bort i fra fjernvarme og luft til luft/vann vp) i norge. Skal det bli lønnsomt, må strømprisene stige ganske kraftig.

Det skal sies at jeg ikke har vurdert alternativene for å bruke vind/vannmølle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bor jo i Danmark med strømpriser som er av et ganske annet kaliber enn i Norge (jeg har presisert dette mitt tidligere innlegg nå). Her er det definitivt økonomi i å gå off-the-grid med solceller og en Powerwall, men ca. 150K DKK (ca. 190K NOK) er jo en ganske stor investering for å erstatte noe som virker. Det finnes andre måter å redusere strømregningen på hvis dette er målet. Jeg er heller ingen miljøfriker, men jeg liker tanken på å bli mest mulig selvstendig/uavhengig. Jeg kunne fint overleve både praktisk og mentalt på en ødegård langt vekk fra samfunnets kjas og mas... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes brannvesen og andre med greie på brannvern om å ha batterier som en del av huset? (uten at jeg har så mye som tittet på Teslas Powerwall). Det er jo ikke ukjent at det har brent opp en del Teslaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Hva synes brannvesen og andre med greie på brannvern om å ha batterier som en del av huset? (uten at jeg har så mye som tittet på Teslas Powerwall). Det er jo ikke ukjent at det har brent opp en del Teslaer.

Så lenge det er "miljøvennlig" så er det greit, da er egentelig alt greit virker det som.

En slik batteripakke på veggen må da være en brannbombe hvis det først brenner i huset. Det er jo en kjent sak at når elbiler brenner så lar man de bare brenne ut. Når hus brenner så prøver man å begrense skadeomfanget mest mulig, lurer på hvordan det føyer seg sammen med en svær batteripakke hengende på veggen.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope!... Selv i et worst case scenarie hverken eksploderer eller tar Powerwall batteripakkene fyr på en måte så ilden kan overføres til andre batteripakker eller bygninger (såfremt batteripakkene er installert slik Tesla foreskriver). Les hva USA's National Fire Protection Association (NFPA) skriver som en følge av en ganske grundig test i denne artikkelen.

https://electrek.co/2016/12/19/tesla-fire-powerpack-test-safety/

Det er forøvrig ganske mye annet enn selve batteriet i en elektrisk bil som kan ta fyr og Tesla's biler er langt fra de eneste elektriske bilene som har tatt fyr. Når dette er nevnt er brann i alminnelige biler langt mer vanlig også når vi korrigerer for et vesentlig mindre antall av elektriske biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye annet som kan ta fyr enn batteriet, men det er jo der hvor batteriet har forårsaket brannen som er interessante, og det tross alt har vært ganske mange av hvis man tenker på hvor få teslaer det går på vegene totalt sett, hvor nye disse er, hvor lite de kjøres, og hvor latterlig fort de justerer ned effekten hvis du tar ut mye effekt.

 

Fin test i linken, det er dog fortsatt ting jeg ville stilt spørsmål ved (uten at jeg på dette tidspunktet kommer til å interessere meg fælt, så synes jeg jo tanken er fin). Jeg er ganske sikker på at Musk ville sagt "nope" til om bilene hans ville komme til å ta fyr også, så akkurat det er ikke noe betryggende. Tesla "menigheten" minner mest om en sekt i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Tesla etter noe tid med full belastning reduserer effekten på bilene skyldes ikke faren for brann, men derimot at batteriene kan gå istykker hvis den termiske temperaturen inne i cellene ikke er innenfor et spesifikt område. Det samme fenomenet gjelder også ved lading av batteriene.

I den aktuelle testen satte de en propanbrenner til å brenne direkte mot batteripakken og selv i dette tilfellet tok batteriene ikke ukontrollert fyr eller eksploderte. Jeg tror derfor ikke at vi har så mye å frykte, men det er naturligvis viktig å ha fokus på brannsikkerheten også når det gjelder elektriske biler og større batteripakker til hus.

Helt generelt vil jeg mene (når vi nå er inne på temaet) at f.eks det å kjøre rundt med 60-80 liter høyantennelig bensin i utgangspunktet burde være mer farlig enn å ha et stort batteri i en elektrisk bil. Bensinen ledes også frem til en varm motor og ledninger med høyspenning med alt hva dette innebærer av sikkerhetsrisiko. Allikevel aksepterer vi risikoen fordi all statistikk forteller at brann i biler tross alt er en sjeldenhet. Vedr. den aktuelle testen kan man jo bare tenke seg hva som hadde skjedd hvis man hadde rettet en propanbrenner direkte mot en full bensintank i 35 minutter... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...