Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så lenge det eksisterer en F01 med dobbelturbo v12, er resten av tallene helt irrelevant. Spesielt 0-100 tider. 3-4 år så må den jo straks være innen rekkevidde for oss fattige. :)

Irrelevant for deg ja, men nå er det litt flere enn deg her på formuet også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er det ventet en facelift tidlig i 2013. Dette blir i så fall siste utkall for 970... som dagens Panamera kalles internt hos Porsche. En ny Panamera modell kommer mest trolig i 2015. CAR antyder at dagens 4,8 liter V8 motor uten turbo (400 HK) i Panamera og Cayenne blir erstattet av en kraftigere, men mer økonomisk 3,0 liter V6 motor med turbo (420 HK). Det er også rykter om at dagens mindre interessante 3,0 liter V6 dieselmotor med 250 HK blir erstattet av Audis suverene 4,2 liter V8 dieselmotor med 350 HK.

Så er detaljene rundt Porsche Cayenne S Diesel kjent. Motoren blir en variant av Audis V8 motor på 4134 cm3, men med en effekt på 382 HK (neppe helt tilfeldig) ved 3750 rpm og 850 Nm mellom 2000 og 2750 rpm. 0-100 Km/t tar 5,7 sekunder og topphastigheten er begrenset til 250 Km/t. 80-120 Km/t går løs på 3,8 sekunder. 2195 Kg bil krever åpenbart sitt og det skal bli spennende å se hva slags figur denne motoren kommer til å gjøre i den ca. 300 Kg lettere Panamera... :-k

Mest interessant er imidlertid det gjennomsnitlige dieselforbruket ved blandet kjøring på... i denne sammenhengen... kun 0,83 liter/mil. Den sammenlignbare BMW X5 xDrive M50d (381 HK) har ditto et forbruk på 0,75 liter/mil, men motoren er kun en rekkesekser på 2993 cm3.

Cayenne S Diesel har forøvrig et CO2-utslippset på 218 g/km. Monsteret kan trekke inntil 3,5 tonn og prisen starter på 1375000,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Skulle jeg svidd av såpass mye penger på en bil så skulle selvsagt bilens prestanda også ha spillt en rolle, det er det som kalles bilentusiasme.

Vel, I mine øyne har fabrikantens skrytetall veldig lite med entusiasme å gjøre. Sett at entusiasmen er forbeholdt kjøretøyet, og ikke det faktum at du kan gå til naboen med S8en og si at BMW sier bilen din er raskere.

Spesielt innen dette segmentet, det er vel de færreste som kommer til å bli brukt på ringen. ;)

Ellers kommer det sikkert en chip på markedet, slik at den kommer innenfor dine krav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er det ventet en facelift tidlig i 2013. Dette blir i så fall siste utkall for 970... som dagens Panamera kalles internt hos Porsche. En ny Panamera modell kommer mest trolig i 2015. CAR antyder at dagens 4,8 liter V8 motor uten turbo (400 HK) i Panamera og Cayenne blir erstattet av en kraftigere, men mer økonomisk 3,0 liter V6 motor med turbo (420 HK). Det er også rykter om at dagens mindre interessante 3,0 liter V6 dieselmotor med 250 HK blir erstattet av Audis suverene 4,2 liter V8 dieselmotor med 350 HK.

Så er detaljene rundt Porsche Cayenne S Diesel kjent. Motoren blir en variant av Audis V8 motor på 4134 cm3, men med en effekt på 382 HK (neppe helt tilfeldig) ved 3750 rpm og 850 Nm mellom 2000 og 2750 rpm. 0-100 Km/t tar 5,7 sekunder og topphastigheten er begrenset til 250 Km/t. 80-120 Km/t går løs på 3,8 sekunder. 2195 Kg bil krever åpenbart sitt og det skal bli spennende å se hva slags figur denne motoren kommer til å gjøre i den ca. 300 Kg lettere Panamera... :-k

Mest interessant er imidlertid det gjennomsnitlige dieselforbruket ved blandet kjøring på... i denne sammenhengen... kun 0,83 liter/mil. Den sammenlignbare BMW X5 xDrive M50d (381 HK) har ditto et forbruk på 0,75 liter/mil, men motoren er kun en rekkesekser på 2993 cm3.

Cayenne S Diesel har forøvrig et CO2-utslippset på 218 g/km. Monsteret kan trekke inntil 3,5 tonn og prisen starter på 1375000,- kroner.

Patetiske sifre må jeg si.

:mrgreen:

Seriøst, dette bekrefter trenden ifht bruk av eksisterende varer i hylla, og for meg en forsuring av Porsche som branding.

At effekten i en V8 oljebrenner er mindre enn I6 dieselen ifra konkurrenten er intet mindre enn oppsiktsvekkende spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, I mine øyne har fabrikantens skrytetall veldig lite med entusiasme å gjøre. Sett at entusiasmen er forbeholdt kjøretøyet, og ikke det faktum at du kan gå til naboen med S8en og si at BMW sier bilen din er raskere.

Spesielt innen dette segmentet, det er vel de færreste som kommer til å bli brukt på ringen. ;)

Ellers kommer det sikkert en chip på markedet, slik at den kommer innenfor dine krav. :)

Spydighetene kan du la ligge mister moderator!

Forøvrig så er det ikke for å skryte til naboen at jeg også legger vekt på bilens ytelser, det er hele kjøreopplevelsen med bilen som er viktig for meg. Som sagt, skulle jeg betalt så mye for en bil som dette så skulle den jaggu ha kjørt i fra sine konkurrenter rundt ringen også. Greit nok, biler av dette kaliber tas sjelden rundt ringen og det finnes biler som egner seg bedre til dette. Derfor ville jeg nok heller ha spart ett par hundretusen og heller kjøpt F10 M5 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall på papir sier ikke mye om kjøreopplevelse eller motorkarakteristikk, og er som sådan (for meg) ganske uinteressante. Det er imidlertid ganske tydlig at jeg er en av få (ihvertfall i denne tråden) som mener akkurat dette. ;)

Uansett vil jeg si det er morsomt at BMW velger å lage en slik spesialversjon, spesielt at de holder liv i V12en i disse downsizingtider. Uten at jeg har noe mot S63en vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall på papir sier ikke mye om kjøreopplevelse eller motorkarakteristikk, og er som sådan (for meg) ganske uinteressante. Det er imidlertid ganske tydlig at jeg er en av få (ihvertfall i denne tråden) som mener akkurat dette. ;)

Uansett vil jeg si det er morsomt at BMW velger å lage en slik spesialversjon, spesielt at de holder liv i V12en i disse downsizingtider. Uten at jeg har noe mot S63en vel og merke.

Må si jeg støtter mr. Hafsmo her. 0-100 tider blir mye brukt i tråden her, og jeg er sansynligvis ikke den første til å påpeke at det på ingen måte er et tall som sier noe fornuftig om bilen. Det er en helt unyttig disiplin (som dere så fint kaller det) i den virkelige verden. Toppfart er om noe minst like unyttig da de fleste moderne biler har en så høy toppfart at man aldri vil nå den i det ganske land.

Jeg ser du har lett i ordboka litt Fredrik90, og du forsvarer desse 0-100 tidene. Fortell meg hvorfor 0-100 er en stor del av bilens "prestanda". Du kaster rundt deg med desse tidene, men jeg har aldri sett deg skrive hvorfor du mener det er så viktig?

Det å kunne å copy paste fabrikktall er forøvrig ikke bilentusiasme. En skikkelig entusiast forstår at det er samtlige faktorer i bilen som summa summarum sier noe om kjørefølelse, kjørbarhet etc. Med andre ord det som burde telle for en skikkelig entusiast. 0-100 er en faktor på desimaler i hele ligninga. Om du har en bil som gjør 0-100 på 3.5 og toppfart på 400 men har et elendig interiør, en komfort som får deg til å lenkte etter å bli pisket i en middelalders strekkbenk, og tar svinger like godt som en supertanker. Da foretrekker jeg heller bilen som tar 0-100 på 6 sekunder, som går i 250, men som er en drøm å kjøre og som bringer kjøreglede. Siste ordet der er et stikkord man skal legge stor vekt på. Jeg aner ikke hva bilen min gjør 0-100 på, og jeg aner ikke hva toppfarten er. Det jeg vet er at den gir meg kjøreglede.

Noe av denne 0-100 fokuseringen skyldes sansynligvis indoktrinering i bil-miljøet. Vi har vel alle sett mr. Jeremy Clarkson som roper ut 0-100 tider som om det skulle bety liv eller død. Jeg så her om dagen en utenomforstående (les: en som ikke har interesse for biler) som lurte på akkurat det der. Han kunne ikke forstå hvorfor 0-100 skulle vere relevant. Jeg ble gla og innså at det endelig var noen på tv som har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen som velger bil kun ut i fra 0 til 100, men på enkelte biler og i enkelte prisklasser så er den sikkert mange som setter pris på at sprinten til 100 er raskere enn hva tilsvarende biler kan vise til :)

Også er det jo en interessant "målestokk" når man sammenlikner forskjellige biler, selv om kanskje 50 til 150 hadde vært mere interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo en interessant "målestokk" når man sammenlikner forskjellige biler

Det er jo akkurat dette jeg vil ha deg til å svare på. Hva er det en målestokk for? Jo! Akselerasjon fra 0-100... That's it! Det er i min verden på høyde med å svare "en blå en" når noen spør deg hvilken bil du har.. Hvorfor er det interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...