Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Bowie kan sakene sine ja, selv om han også har laget mye intetsigende tull gjennom tiden. Men på sitt beste er han fantastisk.

Hva synes du om denne?

http://www.topgear.com/uk/photos/bmw-co ... 2012-09-14

La inn noen bilder her: viewtopic.php?f=9&t=227461&p=2539742#p2539742

Jeg ønsker den velkommen! En fantastisk konkurrent til Touran og B-klasse! Lekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche har tidligere gjort det temmelig stort innen rally med ulike 911 baserte konstruksjoner. De vant ørkenrallyet Paris-Dakar (Dakar Rally) i hhv. 1984 med en 4x4 modifisert 911 (953) og i 1986 med en dobbeltseier til 959. Porsche 911 Turbo (930) ble også mye brukt i rallysammenheng (bl.a legendariske Gruppe B)... :)

Patrick Snijers in actions... lydbildet på den gamle 911´en er formidabelt... :)

Litt mer Snijers... :P

En fin film vedr. Gruppe B

http://www.youtube.com/watch?v=NUCtYCYd ... re=related

[space]: Enig. Hvis man først skal bygge en interessant mini MPV er dette måten å gjøre det på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg kommer ikke feil ut. Alt er subjektive meninger, untatt selve tallene. A7/S7 er på størrelsen med en 7-serie, den er ikke mye mindre enn en A8 som jeg også ser på en konkurrent. 6-serie GC kan vel diskuteres opp mot A5 Sportback (4dører), etter min menig(som da er subjektiv).

BMWs 6-serie Gran (uten d) Coupè er samme konsept som A5 Sportback (med fem dører, ikke fire :)), men den er mer en konkurrent mot Audis A7 og Mercedes' CLS. Kommende BMW 4-serie Gran Coupè vil være en konkurrent mot Audi A5 Sportback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW´s nye rekketreer (R3) har uten tvil et artig lydbilde, men sammenlignet med en V4 faller den helt igjennom (V4 høres så mye mer potent ut enn både R3 og R4). Saab og Ford hadde V4 motorer i mange år. Hvorfor falt dette konseptet helt ut av bildet?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW´s nye rekketreer (R3) har uten tvil et artig lydbilde, men sammenlignet med en V4 faller den helt igjennom (V4 høres så mye mer potent ut enn både R3 og R4). Saab og Ford hadde V4 motorer i mange år. Hvorfor falt dette konseptet helt ut av bildet?... :?

nå brukte vell saab Ford v4 motorer, så er vell i bunn å grunn kun ford? som hadde v4 på den tiden tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker mange ganger for den linken... kule bilder og interessante tekster... 8)

Morty999: Ja... Saab brukte Fords tyske V4 motor som basis for deres V4 motor. Ford hadde også en engelsk V4 motor. Lancia hadde forøvrig også en V4 motor i bl.a Fulvia (coupe´en er en flott konstruksjon). V4 konfigurasjonen er med andre ord ikke akkurat alminnelig i biler... noe som egentlig er litt merkelig historisk sett. Trolig handler dette mest om kostnader. En rekkefirer er en betydelig enklere konstruksjon.

Apropos mitt tidligere innlegg vedr. Auto Union (bildet er hentet fra Superbeetle´s link) ... :)

ia55em7rbg8kvgkvjnzv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke vært på den siden! Om de andre reportasjene holder samme kvalitet på bilder osv, så skal jeg nok lese mer der fremover!

Var forresten innom Autotuning i Son her om dagen.

De anbefalte faktisk 993 C2 over C4, fordi C2 gjerne ikke var vinterkjørt, mens C4 ofte er kjørt hele året. I tillegg er C2 en lettere bil, og billigere å vedlikeholde nettopp pga at den ikke har 4x4. Hadde faktisk aldri tenkt på det før.

Jeg har jo drømt om C4S. Dette fordi de har det breie turbokarosseriet.

Redningen kan være en Carrera S, som altså da er en C2 med turbokarosseri. Problemet er bare at det er veldig få av dem i Norge.

Autotuning er godt orienterte om hvilke biler som finnes der ute, og hva som kommer for salg. Bare det ikke er for mange år til jeg kan kjøre derfra i noe annet enn en Touran. (Som jeg beholder nettopp for å legge unna penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... sporvidden er den samme foran og bak på C2S og C4S... nemlig 1410/1505 mm. Vektforskjellen er ca. 50 Kg, men det gjør ingen signifikant forskjell på ytelsene. 0-100 Km/t går løs på rundt 5,3 sekunder og topphastigheten er ca. 270 Km/t for begge modellene (tror jeg). 4x4 gjør med andre ord intet direkte for ytelsene, men kjøreegenskapene er naturligvis helt forskjellige og under bestemte forhold er 4x4 helt genialt.

Porsche produserte kun 3714 stk. C2S... så det er ikke kun i Norge at akkurat den modellen er sjelden. C4S ble det produsert omtrent dobbelt så mange av. Den totale produksjonen av 993 teller godt og vel 68000 stk.

964 er litt mer sjelden med ca. 62000 stk. produsert. 968 tror jeg er den mest sjeldne nyere enkeltstående masseproduserte modellserien med ca. 13000 stk. produsert, men den modellen er på den annen side ingen 911 og det gjør en stor forskjell i forhold til verdistigningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen F10 M5 vs. Porsche Panamera Turbo S. Akkurat som AMS (Auto Motor & Sport) velger Motor Trend å sammenligne Panamera GTS direkte mot F10 M5. Dette tiltross for at Panamera GTS ikke har et sett med turboer og dermed har hele 130 HK og 160 Nm mindre enn F10 M5. Panamera GTS gjør allikevel en meget god figur mot F10 M5.

Hvorfor velger seriøse bilmagasiner som f.eks AMS å sette Panamera GTS, og ikke Panamera Turbo eller Turbo S, opp mot F10 M5?

Det handler interessant nok om hvordan man opplever bilene bak rattet og i den forstand behøver ikke Porsche å hente frem de helt store kanonene mot BMW. Dette er absolutt et interessant fenomen som BMW bør ta alvorlig og Jonny Lieberman forklarer hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The last Ringmeisters: http://www.youtube.com/watch?v=j4xd4Xx0 ... re=related

1 time program fra 1983.

Den ene BMWen har faktisk en 3.2l rekke 6 BMW motor med Porsche turbo (17:25)

Eng 993 så vil jeg tro det er en del som er ombygget til widebody også. Egentlig tror jeg at jeg må se en standard og en widebody ved siden av hverandre. 993 er jo en lekker bil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...