Gå til innhold

Automat + lyskryss = Neutral eller Drive?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

Automat + lyskryss = Neutral eller Drive?

Et tenkt scenario:

Du kommer til et lyskryss. Du rekker ikke å kjøre, fordi det blir rødt akkurat når det er "din tur" til å krysse. Dvs at det kanskje er 20-30-40 sekunder til det blir grønt.

1. Dytter du bilen i N eller lar du den stå på D? Og hvorfor?

2. "Sliter" det mer på girkassa at den står i D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville bare lat den stå i D! Det er også litt samme spørsmålet med manuell, skal du holde klutsjen inne eller sett den i fri! Jeg holder heller klutsjen inne selv om mange mener det sliter ekstra

Skal man tenke sånn så må man nesten bare la bilen stå, man kan ikke bremse, bruke lysa, kjøre om vintern eller sitte i setene. Alt slites på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inflames662: Hæ?? Funker dette kun på nye mercer, eller på såpass gamle som S210?

Forøvrig setter jeg alltid bilen i N når den står stille. Hvis jeg skal ut av bilen bare en snartur setter jeg deg og i N+parkbrems istede for å ha den i P. Vet ikke hvorfor jeg gjør det.. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inflames662: Hæ?? Funker dette kun på nye mercer, eller på såpass gamle som S210?

Forøvrig setter jeg alltid bilen i N når den står stille. Hvis jeg skal ut av bilen bare en snartur setter jeg deg og i N+parkbrems istede for å ha den i P. Vet ikke hvorfor jeg gjør det.. :-k

Dette er vel potensielt bakkestartshjelp? Eneste gangen jeg har vert borti dette på dog var en e60 med manuell, så er mulig jeg tar feil her :P

Men de ganger jeg kjører automat så flikker jeg som regel over i N om jeg vet at jeg skal stå stille noe mer enn 5 sekunder.. dog så skal jeg ikke skryte på meg å ha passert alt for mange lyskryss i min tid som kjørende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare lat den stå i D! Det er også litt samme spørsmålet med manuell, skal du holde klutsjen inne eller sett den i fri! Jeg holder heller klutsjen inne selv om mange mener det sliter ekstra

Skal man tenke sånn så må man nesten bare la bilen stå, man kan ikke bremse, bruke lysa, kjøre om vintern eller sitte i setene. Alt slites på en bil.

At det sliter ekstra på manuell er ren overtro, da svinghjulet snurrer i friluft. Faktisk blir det mindre belastning og dermed mindre slitasje på motoren ved å holde inne clutchen. Du slipper også slitasje på utløserlager, hoved- og slavesylinder ved at du kun trykker inn clutchen en gang.

Med automatgir beholder jeg kassa i drive. Hvis det ikke skal mer til for å drepe kassen, er det ikke brukende anyways.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha den i D mens du står stille sliter bare på lamelene i kassa,mange nye biler har en "neutral" fukson, som kobler ut drive mens du står stille og kobler det inn igjen da du slipper bremsen..

men jeg bruker og å sette den i N såfort jeg står stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...