Boddiz Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Automat + lyskryss = Neutral eller Drive? Et tenkt scenario: Du kommer til et lyskryss. Du rekker ikke å kjøre, fordi det blir rødt akkurat når det er "din tur" til å krysse. Dvs at det kanskje er 20-30-40 sekunder til det blir grønt. 1. Dytter du bilen i N eller lar du den stå på D? Og hvorfor? 2. "Sliter" det mer på girkassa at den står i D? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Jeg lar den stå i D. Skal det være automat skal det være automat! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Jeg setter bilen i neutral i dette tilfellet, er egentlig en vane. Slitasjemessig er jeg usikker Skulle tro det sleit mindre på converter å sette kassa i neutral. Har sett drosjesjåfører i Danmark sette kassa i Neutral. Aldri sett dette i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 For de som har start-stop teknologi er det vel om en setter den i neutral at motoren skrur seg av, mens den blir gående om bilen står i drive. Jeg lar den stå i drive når jeg kjører automat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Jeg ville bare lat den stå i D! Det er også litt samme spørsmålet med manuell, skal du holde klutsjen inne eller sett den i fri! Jeg holder heller klutsjen inne selv om mange mener det sliter ekstra Skal man tenke sånn så må man nesten bare la bilen stå, man kan ikke bremse, bruke lysa, kjøre om vintern eller sitte i setene. Alt slites på en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Lar den nok står i D ja, men har hørt en og lest en plass på nette at en bør ikke stå i ro mer en 10- 12min. i D med tanke på slitassje. Kassen er uansett bygget for å stoppe opp i D. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Jeg setter den i N. Satt på med mekanikeren som skrur på bilen min og observerte at han gjorde det så da har det blitt slik uten at jeg vet hvorvidt det er smart eller ei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_ Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Setter den også i N Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Hiver meg på her. Setter den i som regel aldri i N, men hender noen ganger for å bruke girstanga litt. Savner manuell noen ganger for kosens skyld.. Men skulle vært morsomt å vite om det sleit mer på kassa eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 merkelig taxier i danmark setter den i neutral da.. har man mercedes trykker man bare litt ekstra på bremsen og bilen holder bremsen av seg selv til man trykker inn gassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 inflames662: Hæ?? Funker dette kun på nye mercer, eller på såpass gamle som S210? Forøvrig setter jeg alltid bilen i N når den står stille. Hvis jeg skal ut av bilen bare en snartur setter jeg deg og i N+parkbrems istede for å ha den i P. Vet ikke hvorfor jeg gjør det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 inflames662: Hæ?? Funker dette kun på nye mercer, eller på såpass gamle som S210? Forøvrig setter jeg alltid bilen i N når den står stille. Hvis jeg skal ut av bilen bare en snartur setter jeg deg og i N+parkbrems istede for å ha den i P. Vet ikke hvorfor jeg gjør det.. Dette er vel potensielt bakkestartshjelp? Eneste gangen jeg har vert borti dette på dog var en e60 med manuell, så er mulig jeg tar feil her Men de ganger jeg kjører automat så flikker jeg som regel over i N om jeg vet at jeg skal stå stille noe mer enn 5 sekunder.. dog så skal jeg ikke skryte på meg å ha passert alt for mange lyskryss i min tid som kjørende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Jeg ville bare lat den stå i D! Det er også litt samme spørsmålet med manuell, skal du holde klutsjen inne eller sett den i fri! Jeg holder heller klutsjen inne selv om mange mener det sliter ekstraSkal man tenke sånn så må man nesten bare la bilen stå, man kan ikke bremse, bruke lysa, kjøre om vintern eller sitte i setene. Alt slites på en bil. At det sliter ekstra på manuell er ren overtro, da svinghjulet snurrer i friluft. Faktisk blir det mindre belastning og dermed mindre slitasje på motoren ved å holde inne clutchen. Du slipper også slitasje på utløserlager, hoved- og slavesylinder ved at du kun trykker inn clutchen en gang. Med automatgir beholder jeg kassa i drive. Hvis det ikke skal mer til for å drepe kassen, er det ikke brukende anyways. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 8, 2011 Share Skrevet September 8, 2011 Bruker og ha den i D + holder den på bremsa og gir litt gass så jeg får en lynrask start! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet September 8, 2011 Share Skrevet September 8, 2011 å ha den i D mens du står stille sliter bare på lamelene i kassa,mange nye biler har en "neutral" fukson, som kobler ut drive mens du står stille og kobler det inn igjen da du slipper bremsen.. men jeg bruker og å sette den i N såfort jeg står stille... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå