Gå til innhold

Import av e91 325dt. Skal, skal ikke?


petterkanin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å teller på knappene om jeg skal importere en e91 325dt M-sport med facelift. Importen skjer gjennom anerkjent importfirma og selger er BMW-forhandler i Tyskland. Minuset er at den har gått 110000km, men det gjør også at prisen er overkommelig. Har inntrykk av det finnes en del bruktimporterte BMW diesel her i landet og disse har vel normalt ikke opsjonen 842 COLD CLIMATE VERSION. Noen som vet hva denne opsjonen innebærer? Vil fravær av denne gjøre kupeen kaldere vinterstid? Tenker på slappere varmeapparat/aircondition og tynnere isolasjon?

Jeg må vel også forvente at partikkelfilteret må byttes på neste service? 10000kr?

Går det an å endre språket i iDrive til engelsk?

Andre ting jeg bør bekymre meg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en E90 325d som levede sine første år i Hamburg og bilen er ikke bygget for kaldt klima! Men det klarer du deg også fint uten, bilen har varme i setene og oppvarmede vindu og lyktespylerdyser uansett. Selv med strenge vintertempraturer så funker varmeapperatet like godt som i de "Norske" bilene jeg har hatt, jeg ble faktisk forundret over hvor godt varmeapperatet var! Så jeg kan betrygge deg om at så lenge bilen har varme i seter så har du intet å frykte :)

Det som gjør meg redd er det du snakker om å bytte partikkelfilter og prisen på dette :shock: De har aldri nevnt dette på Bavaria da jeg har hatt servicer der på min bil, siste var på 89 000 km! Men men, får ta turen til Tyskalnd å gjøre det :) Forøvrig så kan jeg fortelle at så lenge du har vinterdekk som er maks 225 breie så har disse bilene utrolig god fremkommelighet på vinterveier, jeg har to krevende bakker opp til huset på vinterstid og BMWen klatrer opp uansett :)

Glødeplugger var noe jeg måtte bytte på min rundt 80 000 km og hvis ikke bremseskiver er byttet tidligere og disse nærmer seg utskiftning så danner det seg kraftig rust på bakskivene som bråker noen jævlig når du bremser(før slitasjelampa lyser) Engelsk språk kan du velge i Idriven ja

Ut over det så er dette supre biler med gode kjøreegenskaper og ett fyrverkeri av en motor :D

Lykke til med bilkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av partikkelfilter?? Dette skal vel strengt tatt rense seg selv, det gjør den iallefall på VW T5 min. I verste fall fikk jeg beskjed om at en lampe vil tenne og for å gi meg beskjed at renseprosess nødvendig. Da må jeg kjøre bilen over 3000 omdreininger for å få "brent reint" partikkelfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle bmwene jeg har hatt, har vært brukt import fra tyskland, men varmen har fungert knall på vinteren uansett :D eneste som er kjipt er e34n. den kommer fra spania, og de har de ikke setevarme på skinnsetene :P men selve varmeapparatet er supert!

kjør på sier jeg. bmw med rekkesekser og manuell blir vell aldri feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok ikkje det er så gale med varmeapparatet som med dei "gamle" importbilene, og spesielt boblen, der valget stod mellom kaldt og dritt kaldt.

Min gamle 93 modell Audi 100 var en tyskimportert bil uten varmeseter og lyktespylere! Når gradestokken krøp mot de 20 blå da merker jeg at varmeapperatet sleit litt og måtte liksom stå på HI og full blås, resultatet var da at motortempraturen noen ganger lå godt under 90 grader! Men dæggern å effektivt klimaanlegget var i den bilen om sommern selv om den trakk på åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva cold clima version innebærer på de nyeste bilene. Før var det ting som setevarme, kraftigere batteri, varme i speil, spyledyser etc, annen kjølevæske osv. Men min BMW fra 2008 har ikke cold clima version, og den har i hvertfall setevarme og varme i speil. Det samme har min far sin importerte E46.

Varmeapparatet tror jeg er uforandret, samme med isolasjonen.

Er dette bilen du har lyst på, så skal du i hvertfall ikke bekymre deg for den saken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ikke bekymre deg over km-standen. Jeg kjøpte en importert 320D som hadde 157.000 km på telleren ved kjøp. Ingen feil eller tull med den. (fikk til og med solgt den uten problemer :) ). Ikke engang sot fra eksosen ved pådrag/tung belastning. En langkjørt bil i Tyskland er nok i bedre stand enn en mye små-/kaldkjørt bil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å sjekke dette med dieselpartikkelfilteret. I Norge koster det 20-25 000 å bytte. Og jeg tror ikke det er veldig mye billigere i Tyskland eller andre land. Vi sjekket ifm nettopp dette og prisen mener jeg å huske lå omtrent på det samme i utlandet.

Og det er riktig som det sies; filteret skal rense seg selv når det blir for mye sot, men det forutsetter at motoren er driftsvarm over en viss tid så noen langturer i ny og ne er nok greit. For øvrig bør bilen også aksellereres kraftig opp innimellom nettopp for å fjerne sot i filteret; det holder nok med en rask akselerasjon i påkjøringsfelt på motorvei/hovedvei. Og dersom varsellampen begynner å lyse er det som det er sagt over; kjør med over 3000 rpm i en periode så skal renseprosessen fjerne sot.

Jeg har selv en E91 325 DAT og er veldig klar over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dieselpartikelfilter så var jeg i kontakt med Bavaria og de fortalt meg det samme som kommer fram her! Det renser seg selv, men ved mye småkjøring så kan det være smart å ta en langtur å blåse ut litt av og til! Jeg kjører 1,5 mil hver vei til og fra jobb hver dag, delevis motorvei og delevis tettbyggd strøk men likevel drar jeg ut gira stadig for å holde filteret rent(det jo litt festlig også da å kjenne litt dieselpower og lastebil-lyd :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som kjent en "dansk" 2003 E46 318d Touring som snart runder 300000 Km. Batteriet og dynamoen er originale. Setevarme, elektriske speil og oppvarmede spylerdyser har bilen ikke. Glødepluggene er originale og bilen starter like lett i 25 blå som i 40 varmegrader. Det automatiske klimanlegget virker også helt fint selv om gassen er original og fra november 2002. En såkalt vinterpakke kan derfor gjerne være en by i Turkmenistan for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...