Gå til innhold

163 eller 184 hk - 520d


oeyvind
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en 520dat. Et av valgene jeg må gjøre, er om jeg skal betale noen og tyve tusen ekstra for å beholde de 184hk bilen normalt er utstyrt med.

Spørsmålet er om det er verdt de ekstra pengene. Merker man stor forskjell ved "normal" kjøring? Eller bør jeg spare pengene, da forskjellen ikke er spesielt merkbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dreiemomentet er samme, men fra 0-100 skiller det vel ca 7 tiendedeler. Men jeg skal sjelden gi full gass ut fra lyskryss. Er vel mer interessert i å høre om noen har erfaring med forskjellen i f.eks. forbikjøringssituasjoner osv.

Når det gjelder annenhåndssalg, så er det lenge til. Den tid, den sorg. Men har snakket med forhandlerene, og de sier at tilnærmet 100% av 520d solgt nye i Norge er 163 hk-versonen. Så da må vel bruktbilkjøperene vurdere norsk bil mot bruktimportert med 184 hk. Bør vel utgjevne salgsprisen da? Uansett, det er 6-8 år til, og prisen jeg da får er uansett lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også i samme tenkeprosess som deg. Har bestillt meg ny F11 og lurer på om det er verd kronene for 184hk.

0-100 med automat 9,1sek.(163hk) og 8,3 sek.(184hk).(gjelder touring)

Leste faktisk en test i dag hvor akselerasjon 60-120 var testet: 163hk- 5,8 sek. 184hk- 4,8 sek. (184hk var sedan).

Her var det faktisk stor forskjell.

En annen ting som også gjør at jeg vurderer og gjøre det, er at etter

nyttår synker avgiften på 163hk med 10700kr.+nox avg. som ca. kommer på 3000kr. Så la oss si 8000 kr. totalt.

Mens 184hk synker avgiftene med over 17000kr. +nox. tot. ca. 14000kr.

Så sannsynligvis hvis statsbudsjettet blir godkjent vil prisforskjellen mellom 163hk og 184hk. falle fra 27000kr. til ca. 20000kr. etter nyttår.

En annen ting er om jeg klarer og vente en mnd. hvis bilen min er hos forhandler i begynnelsen av desember. :roll:

Men jeg skulle gjerne hørt fra en som har testet begge utgavene hvor merkbart det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en 520dat. Et av valgene jeg må gjøre, er om jeg skal betale noen og tyve tusen ekstra for å beholde de 184hk bilen normalt er utstyrt med.

Spørsmålet er om det er verdt de ekstra pengene. Merker man stor forskjell ved "normal" kjøring? Eller bør jeg spare pengene, da forskjellen ikke er spesielt merkbar?

Siden dreiemomentet er likt, vil jeg ikke tro du merker noe i det daglige.

Men ved forbikjøring, full gass og kickdown vil jeg tro den er raskere da HK har sin "topp" på høyere turtall enn NM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så heldig at jeg er i ferd med å kjøpe F11, men når det er snakk om en uansett ganske dyr bil man skal nyte i 6-8 år, som har et stort verdifall, som sikkert blir kjøpt med en del kryss i ekstrautstyrslisten og hvor forskjellen ser ut til å være betydelig under f.eks. forbikjøring så hadde jeg blitt veldig fristet til å helle mot 184 hk. Økonomisk fornuftig er jo bilen uansett ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv, at når dreiemomentet er det samme. Så vil man finne de ekstra hestekreftene på høyere turtall :)

Slik er teorien, men iht. BMW er det ikke helt slik med de aktuelle motorene. Såvidt jeg kan se henter de begge ut maksimal effekt ved 4000 rpm, men det er forskjell på når dreiemomentet topper. 163 HK varianten yter 380 Nm mellom 1900 og 2750 rpm, mens 184 HK varianten yter 380 Nm mellom 1750 og 2750 rpm. Den sterkere motoren har med andre ord en marginalt flatere/bredere momentkurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok :) men tipper at kurven på den største modellen ikke faller like brått som den minste. Merket det godt på 316d vs 320d. Forøvrig en imponerende motor den første, nesten så jeg mistenker BMW for og oppgi for lav effekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville da vurdert å latt de noen og 20k gått til å oppgradere en 163hk. Om en ikke ønsker dette gjort av ettermarkedsleverandører (da man tross alt må åpne styreenheten på disse) vil jo bmw sitt eget "Performance Power Kit" være et veldig godt alternativ.

Forøvrig helt riktig som crzywiz og fredrik er inne på, det er jo hva som skjer med moment kurva etter "peak" som avgjør hva som skjer med effekten. Ut ifra siterte tall vil altså disse motorene ha samme effekt til oppimot 3000 omdr. (med unntak av 150omdr i bunn hvor det trolig er en helt marginal forskjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok samme type motor, bare med annen motorsoftware. Slikt gjøres idag for å få ned prisene i land med høye avgifter, motorene blir strupet ned med software, beholder det meste av NM, men mindre HK siden Norge tidligere har beregnet avgifter etter HK og utslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...