Gå til innhold

En utrolig trist utvikling - F30 328i eksoslyd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel.. Her tar du feil Fredrik. F10 528i gjør 0-100km/t med manuell og automat på hhv. 6,2 og 6,3 sekunder. F10 530i gjør samme disiplin på hhv. 6,5 og 6,6 sekunder. Toppfarten er for de begge begrenset på 250km/t. E60 530i LCI gjør til sammenlikning akkurat samme disiplin på hhv. 6,3 og 6,5 sekunder. Denne har også en begrenset topphastighet til 250km/t. Med andre ord er faktisk 528i raskere i denne sammenhengen en utgåtte E60 530i LCI og F10 530i.. :wink:

Jeg savner forøvrig et bredere spekter av motoralternativer i F10. Det er helt greit med firesylindrede motorer, men det bør etter mitt syn være like god plass for de sekssylindrede og åttesylindrede. Jeg kunne sett for meg 520i/d, 523i/d, 525i/d med firesylindrede motorer, 528i/d, 530i/d, 535i/d, 540i/d med sekssynlindrede motorer og 545i/d, 550i/d med åttesylindrede motorer.. Slikt blir nok med drømmen desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da så! E60 talla mine gjelder LCI og er hentet i sin enkelhet fra Broom.no. Talla for F10 528I 2,0 fikk jeg googla fram men det spriker jo alltid litt på hundredelene :)

Rekkesekseren dør på lik linje med alt annet som var tøft, eksempelvis Focke Wulf 190, Zeppelinere, Titanic, Queen Mary og Junkers 52.

For ikke å glemme Concorden! Da den ble pensjonert så gikk flytrafikken 30 år tilbake :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig ut som bensinmotoren er berget i siste øyeblikk, så stygt ut for den og en stund.

Verden er større en lille Norge...

Husk at USA er hovedmarkedet, og der er diesel nærmest ikke-eksisterende på personbiler og SUV.

Asia m/Kina er jo på vei til å overta for Europa som en stormakt økonomisk sett, og den nye middelklassen i Kina hamstrer IKKE dieselbiler...Det er bare oss gjerrige fjellaper som tror dieselbiler er gunstig i et vinterland der man småkjører 15k i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bensinmotorens videre eksistens så må vi jo ikke glemme at Nordmenn var ett bensinfolk helt fram til 2006. Det tok ikke mer en 3-4 år å omvende oss totalt slik at dieselbiler fikk økt markedsandelen fra 35% til dagens 75%. Bør ikke ta mange åra å få vendt oss tilbake igjen tror jeg, allerede nå er det første meldingene kommet om dalende dieselinteresse!

Jeg personlig kjører dieselbil pga pumpeprisen og at 325d bruker vesentlig mindre enn 325i, i tillegg til alle mulighetene med diesel(tenker da på chipp og andrehåndsverdi) Min store sorg er fraværet av bensinsekserlyden men jeg trøster meg med en voksen dieselsekser lyd som på langtnær er like god :wink:

Så nå får jeg se hva tiden vil vise, neste bil skal i allfall bli F10 med sekser! (Lurer litt på Chevy Tahoe også, til familiebruk! Så får man det beste fra to verdener i garasjen, BMW sekser og Amerikansk V8er 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klager fælt, men BMW lager det folk vil ha. Europeiske forbrukere vil stort sett ha billige biler som bruker lite på mila, og kjøper undermotoriserte firere framfor seksere og åttere.

På det største markedet derimot, USA, foretrekker alle bensin. Så der er også utvalget i seksere og åttere mye større blant BMW og MB-modellene, enn det er i europa.

Det er som i butikken eller på bensinstasjonen. Hvorfor ha et produkt i sortimentet som selger dårlig, f.eks aromatisk salat importert fra Nepal, eller 98-bensin? Kunden er med på å bestemme, og når kunden tviholder på sin 2003 318d pga kostnader kan man nesten ikke kreve at produsenten skal ha unødvendig høye kostnader selv :wink: .

Du har et poeng, men eksempelet som underbygger poenget er ikke godt. Jeg er ingen typisk bilkjøper (eller forbruker generelt for den sak skyld). Jeg er, enten jeg liker det eller ikke, et produkt av 70 og 80-tallet. I mitt hode er ikke markedsliberalismen i sin nåværende form rasjonell mhp. kvalitet... den er effektiv, men den gir oss hverken de beste produktene eller det beste samfunnet. Jeg tror at det vi ser nå er markedsliberalismens mest brutale ansikt... hele land og samfunn blir ofret på Mammons alter fordi aktørene i markedet ikke har skjønt hvordan markedsliberalismen fungerer anno 2011.

Dagens økonomi er basert på forbruk... bruk & kast (les: kjøp nytt i et stadig høyere tempo). Skiftet kom rundt 1990 da muren falt i Berlin og de liberale økonomiske prinsippene som en følge av dette gjorde sitt inntog i tidligere lukkede samfunn som f.eks Kina. Diverse forbruksvarer som klær og elektronikk ble plutselig ekstremt billige. Ingen var lenger villige til å betale 3000 kroner for en klassisk britisk håndstrikket genser av høyeste kvalitet når H&M solgte en billig kopi for 300 kroner. Motebransjen gearet opp fra primært 2 sesonger i året (vår/sommer og høst/vinter) til 4 sesonger eller mer. Den billige kopigenseren fra H&M var kanskje kul i en sesong men heller ikke mer. Millioner av unge tennåringer ble de neste 10-15 årene opplært til å kjøpe mange nye og billige klær hele tiden istedenfor å satse på en mindre garderobe av høy kvalitet.

Det var tilsvarende med biler også. Etter en ekstrem nedtur, som en følge av oljekrisen på 70-tallet når det gjelder innovasjon og kvalitet, ble bilene bare bedre og bedre. Toppen kom på midten/slutten av 80-tallet. Så kom omslaget på 90-tallet og bilfabrikkene måtte omstille produksjonen i takt med at folk ønsket en såkalt individuell stil... nisjemodeller. Istedenfor å konsentrere seg om å bygge tre-fire modellserier måtte bilfabrikkene plutselig bygge 8-10 modellserier for å overleve. Enden på den historien var kjempefusjoner mellom bilprodusentene samt oppkjøpsbølgen av mindre solide bilfabrikker. Gode eksempler i denne sammenhengen er fusjonen mellom Chrysler og Mercedes-Benz samt at BMW kjøpte Rolls-Royce og Rover. Bilprodusentene fikk hendene fulle med alt annet enn å produsere biler av høy kvalitet.

Det ironiske... eller triste med denne historien er at det intet nytt er under solen... iallefall ikke når det gjelder markedsliberalismen. Etter at millioner av mennesker hadde finansiert kjøpefesten for lånte penger kom finanskrisen. Finansmarkedet var i praksis insolvent og det var ikke flere penger å låne ut. Kapitaltørke er det samme som arbeidsløshet og det er det vi opplever nå i EU og USA. Når ordrebøkene i eksportvirksomhetene blir tomme kommer elendigheten til Norge også.

Utviklingen med en stadig større fokus på bruk & kast var med andre ord ikke holdbar. Hverken samfunnet eller produktene ble objektivt bedre og det er primært ny teknologi og ikke minst tilgangen på billig arbeidskraft som har drevet utviklingen... ikke bedre politisk eller industrielt håndtverk. Fortalt på en annen måte... en iPhone kan helt sikkert produseres i USA, men da hadde den kostet 10000 kroner og ikke 5000 kroner. Ville mobiltelefonen dermed ha vært for dyr eller er det mest et spørsmål om lokal kjøpekraft? Det er et spørsmål om skalering... hvor stort vil du at markedet skal være. Før globaliseringens tid kunne amerikanerne koste på seg biler med enorme V8 motorer, mens vi andre i 30-40 år måtte nøye oss med primært små biler med rekkefirere... eller mer korrekt bokserfirere.

Tilsvarende også med BMW. Selvfølgelig kan man med dagens teknologi bygge rekkeseksere som er tilnærmet like driftsøkonomiske som rekkefirere. Det handler om marginale forskjeller, men åpenbart store nok forskjeller på viktige markeder som ikke etterspør rekkeseksere spesielt. Det handler derfor også om markedsmessig oppdragelse. Hvis BMW klarer å oppdra fremtidens unge i Kina og India til å oppfatte BMW som synonymt med effektive rekkefirere fremfor rekkeseksere er mye gjort. Fremtiden blir ikke nødvendigvis dårligere rent bilteknisk, men den blir helt sikkert annerledes... knapt så inspirerende... og under ingen omstendigheter på mine premisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner forøvrig et bredere spekter av motoralternativer i F10. Det er helt greit med firesylindrede motorer, men det bør etter mitt syn være like god plass for de sekssylindrede og åttesylindrede. Jeg kunne sett for meg 520i/d, 523i/d, 525i/d med firesylindrede motorer, 528i/d, 530i/d, 535i/d, 540i/d med sekssynlindrede motorer og 545i/d, 550i/d med åttesylindrede motorer.. Slikt blir nok med drømmen desverre!

Selv om jeg ikke plages direkte av at 328i ikke er R6 så må jeg si meg mer enig med det du skriver her. Håper de hvertfall kommer med en 330i med R6. Liker så klart lyden i R6, har hatt R6 i 7 år nå helt til jeg solgte 320'en. Bare synd de er så dyre som nye 8)

Er spent på hva slags pris 328i kommer på faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hva slags pris 328i kommer på faktisk.

Pga høy effekt så tror jeg nok ikke man skal håpe på at den blir så veldig mye billigere enn dagens 330I!

Prisdifferansen mellom 2011 528i N52B30 og 2012 528i N20B20 er på ca 45000kr i sistnevntes favør. Med 530i på plass skiller det nesten 90000kr i pris fra 528i. Man kan vel derfor tro og håpe på at det vil være noe tilsvarende for F30 328i og E90 330i LCI. Med nye avgifter på plass fra nyåret vil jeg tro prisdifferansen øker ytterligere mellom 528i og 530i... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hva slags pris 328i kommer på faktisk.

Pga høy effekt så tror jeg nok ikke man skal håpe på at den blir så veldig mye billigere enn dagens 330I!

Prisdifferansen mellom 2011 528i N52B30 og 2012 528i N20B20 er på ca 45000kr i sistnevntes favør. Med 530i på plass skiller det nesten 90000kr i pris fra 528i. Man kan vel derfor tro og håpe på at det vil være noe tilsvarende for F30 328i og E90 330i LCI. Med nye avgifter på plass fra nyåret vil jeg tro prisdifferansen øker ytterligere mellom 528i og 530i... :-)

Åja! Det var såpass ja, men det blir jo likevel en dyr bil som blir sjelden i Norge. Men når det er sagt så hadde jeg gladelig betalt 45000 kr ekstra for en seksylindra 528I! Føler liksom å betale langt over 800 000 kr (med det nødvendige utstyr) for en 5-serie med firer blir galt, da hadde en sekser 5-serie forsvart prisen bedre. Den er nå min mening, noen vil sikker si jeg tenker rart men :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her er den... den nye F30 328i i sin fulle bredde... kjøreglad og miljøriktig. Det er absolutt en kjempefin bil med en sterk og økonomisk, men kanskje litt halvkjedelig motor. Den er åpenbart en gjennomført totalpakke... i beste tyske snusfornuftige stil... quadratisch, praktisch und gut. Det er helt klart en bil for 40+ generasjonen som verdsetter økonomi, plass, miljø... og litt sportslige kjøreegenskaper. Men hvor er euforien... følelsen som forteller deg at du kjører 3/4 av en M3. BMW vil åpenbart en annen vei... ansvarlighet, miljø, økonomi, god familiebil.... :roll:

!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel gått den veien helt siden BMW gikk fra mekanisk til elektronisk gassrespons rundt tusenårsskiftet? ( M-modellene untatt vel og merke)

Folk med 330i fra 2001 og utover klager over opptil 1 sekunds forsinkelse fra gasspådrag til respons... uakseptabelt i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...