Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, det var nytt for meg. :)

"Dessverre" følger det med en seperat fjernkontroll, noe som tyder på at det ikke integreres skikkelig, men oppfører seg som f.eks. en CD-veksler, men det skal absolutt sjekkes opp i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en E60 2009 med S606A og iDrive som CIC (den nye)... Type M-ASK business med navigasjon og èn slot til plate. Nå vil jeg oppgradere lyden, med div forsterkere og høyttalere. Noen som kan fortelle meg noe om hvordan systemet i min bil er bygd opp? Finnes det en egen forsterker i bilen, eller er alt integrert i headuniten? Hvor sitter delefiltrene, i headunit, forsterker, eller bare passivt lokalt på høyttalerne? Har kun 6 høyttalere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du navigasjon business har du "kun" M-ASK, og ikke CIC.

Det virker som om du har standardanlegget, og da blir alt matet fra spilleren foran.

Takk for svar! Jeg mente bare at jeg har "den nye" iDrive-styringen, med knapper. Ellers er det forsåvidt gode nyheter. Men... tenker at dersom det er aktiv deling av signalet, dvs ferdigdelt ut på høyttalerutgangene fra HU, må jeg ha en prosessor med summeringsfunksjon (f.eks Audison bit ten eller RF 3sixty.3). Dette vil til slutt gi meg et tilnærmet rent linjesignal videre til forsterkerne. Hvis delingen derimot skjer passivt, med et enkelt filter på høyttalerne, går det mest sannsynlig fulltonesignal ut på alle ht-utganger, og jeg kan klare meg med noe enklere (og billigere) utstyr. Mulig å finne ut noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom signalet ut fra hovedenhet uansett er aktivt delt vil du aldri kunne få "tilbake" bass i lyden, uansett hvor god DSP du har. Mener du da at du summerer "topp" og "bunn" i frekvensområdet?

 

Har du standard stereo, eller har du oppgradert stereo (med slik ein forsterker baki bagasjen på venstre side bak panelet)? Dersom du har oppgradert stereo kan du hente ut signalet du trenger derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom signalet ut fra hovedenhet uansett er aktivt delt vil du aldri kunne få "tilbake" bass i lyden, uansett hvor god DSP du har. Mener du da at du summerer "topp" og "bunn" i frekvensområdet?

 

Har du standard stereo, eller har du oppgradert stereo (med slik ein forsterker baki bagasjen på venstre side bak panelet)? Dersom du har oppgradert stereo kan du hente ut signalet du trenger derifra.

Er ikke helt sikker. Se innlegg kl 10.36 i dag.

Mosconi, Audison, RF m.fl har prosessorer med flere høyttalerinnganger. Signalet fra disse summeres, slik at man får fulltone linjeutgang. Slik forklares det i hvert fall... Mosconi 6 to 8, Audison Bit Ten, RF 3Sixty.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en E60 2009 med S606A og iDrive som CIC (den nye)... Type M-ASK business med navigasjon og èn slot til plate. Nå vil jeg oppgradere lyden, med div forsterkere og høyttalere. Noen som kan fortelle meg noe om hvordan systemet i min bil er bygd opp? Finnes det en egen forsterker i bilen, eller er alt integrert i headuniten? Hvor sitter delefiltrene, i headunit, forsterker, eller bare passivt lokalt på høyttalerne? Har kun 6 høyttalere nå.

 

Om du kun har 6 høyttalere (dvs at du ikke har diskanter i dørene forran oppe ved speila) så har du det minste anlegget. Da mates alle elementene fra Head Unit, ingen ekstern forsterker. Jeg er ganske sikker på at det ikke er aktiv deling, men utgangene fra HU er kraftig equalizet. Se vedlagt bilde av frekvensrespons.  Dette er fra en E90 men anleggene er tilnærmet identiske for de fleste BMW-seriene av samme generasjon. Den blå grafen er responsen fra kilden, de andre er målinger på høyttaler ved forskjellige treble-innstillinger.

 

post-52773-0-49676800-1381345728_thumb.p

 

Det skal gå ann å kode om HU til 676 HiFi spec. Da får du low level, flat EQ, balanserte utgangssignaler. Dette er antagelig ingen enkel operasjon for hvermansen, og det er nok tvilsomt at du finner et BMW verksted som vil prøve seg på det. Men det er flere ivrige sjeler har gjort dette og du finner sikkert info om det om du Googler litt.

 

Jeg har lest om flere som har tatt signalene fra HU til en prosessor for å  "flate ut EQ". Kan ikke noe særlig om denne biten så skal ikke uttale meg om hvordan kvaliteten på dette blir.

 

Her har du en link med endel info: http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=11237427&postcount=4

 

EDIT! Det er aktiv deling på kanalene ut fra HU. "While a CleanSweep can reverse most EQing, it can't restore all crossover-filtered signals"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...