Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

Malt lengre forover mot torpedovegg på førerside. Montert nye plugger fra KOED.

IMG_1119.thumb.JPG.a5fd4ff55d2cbe7e81e443b4fdea6ba7.JPG

IMG_1317.thumb.JPG.0b729d6a963bc184ba252350e78c8e53.JPG

Diffen kom sammen til slutt. Ikke noen enormt fremgang, mest dill :) jobben i kofferten holdt på å gi meg pukkelrygg, så ble etter hvert mere motiverende å gjøre E39n EU ok.

IMG_1110.thumb.JPG.b7d19fccaf032e1d1155b519bd7fa5d5.JPG

 

Maling i gjengene er ikke bra for blodtrykket ved montering.

IMG_1112.thumb.JPG.ce6152febb39aa8f83cfc85cfa605f34.JPGPolert alle tetteflater i benken for å få vertikale poleringsriper ( så ikke vi får oljesvetting pga poleringstriper som pumper olje forbi tettningene :) )

 

IMG_1113.thumb.JPG.eed8747597bed8fbe9824c600de02593.JPG

 

Fant meg nye bolter på jobb til drivakslingene som jeg sendte med det til Vestby pga de gamle var begynt å bli rundet.

IMG_0552.thumb.JPG.89f62f8791549ddf9256e317dc124af4.JPG

IMG_0551.thumb.JPG.3b829ecc71eff2d61cb94755c00b321e.JPG

ikke noe mikke-mus 8.8 eller syrefaste bolter :) (12.9 slik som org)

IMG_1099.thumb.JPG.cfc0afb340ea59d39263cf23efcd7d1b.JPG

IMG_1116.thumb.JPG.b38c2901e6543f4a92e6a66eaf9e2406.JPGDenne bruker jeg "overalt" på flater som normalt ikke opnes igjen på lenge, uansett om der er pakning. Trolig ett av de mest klebrige og seige stoffene man klarer å lete opp. Veldig fint på utstyr som ikke er trykksatt. Heter Permatex fra originalt av, oppkjøpt av loctite :) Ett veldig bra alternativ på maskinerte helt plane flater uten jevnheter kontra Silicon ( som jeg selv ikke kan fordra mtp det har lite vedheft og lett for å tette dyser o.l om man har på bittelitt for mye. Lukter ikke swissvax, men det lukter heilt innafor for dem som vurderer utifra det.

IMG_1277.thumb.JPG.09b929a5a58cd27cc8cbc3ea1bd9af29.JPG

Lagd pakning & o-ringer. merket med tannfarge sikkert dyrere enn pakninga :)

IMG_1167.thumb.JPG.9cd1b4632e52c585b735c227bbfda623.JPG

IMG_1169.thumb.JPG.529529afde43a16718df728bbd6f7ad8.JPG

IMG_1170.thumb.JPG.4522c33dd592d8eb6a7e5c396b36e79a.JPG

IMG_1171.thumb.JPG.8cfd6af480d3ae5b1b5e105d1d182f39.JPG

 

 

sjekka backlash ( kunne vert en hundredel mere, men det er der nok om man hadde hatt skikkelig måleutstyr til å måle rett på tanna og ikke i vinkel :)) men både klaring og bilde var innafor.

IMG_1168.thumb.JPG.442e2b43237ff1d647feeb2cdcdf45d3.JPG

Siden gjengene i lagerholderene er gjennomgående, må det tettestoff til. 572 er også greit til sånt kontra de mere beregna på høyere hydraulikktrykk. Dem krever mye større grad av renslighet mot smuss og er mye mere vrange å demontere. Ikke behov for det i en diff med plaskesmøring.

IMG_1174.thumb.JPG.69ffe6cfdf89bbd1890b0b155cc6d2f8.JPG

IMG_1276.thumb.JPG.3609c2e53072d3ce5738890ff4fdd6c5.JPGPermatex for å sikre seg mot våte flekker i garasjen.

IMG_1278.thumb.JPG.aa9f99724de56838b7533590aff9677e.JPG    

IMG_1345.thumb.JPG.0119c7381f82a2e29ca7ae227cf05935.JPGVåte flekker v2

IMG_1279.thumb.JPG.ac61b788835ebb726e3a509401d4af75.JPG

litt evo3 innstegslister fra KOED. Mangler i hovudsak kun røde originale belter nå, ta kontakt om noen vet om komplett sekk som ikke er kopi. :)

IMG_1300.thumb.JPG.d26cca2b6dec052ed599f5c933a6275e.JPG

Gikk over fra KSR radiator til Mishimoto av 2 grunner:

1. Bestemt meg for å kjøre original E30M3 ekspansjonstank siden det faktisk er en wbs bil. ( og jeg har ny kritthvit tank ) og dermed slipper den skrukorka fremst ( som viste igjen mere enn jeg trodde den ville mtp ksr sitter litt høyere enn bl.a mishimoto. Skal lage custom fester til mishimoto på sidene da jeg ikke takler de plastfestene folk flest bruker på toppen i e30.

2. Følte den var unødvendig tjukk for mitt bruk og størrelsen på S50. Den passer også en del finere mellom vangene på bredda. KSRn er derimot også veldig fint lagd, skal bruke den i E36n slik jeg slipper tank der.

IMG_1342.thumb.JPG.b0c36af443a3ee6564a556b11f36c198.JPG

IMG_1343.thumb.JPG.f30bb5fb41e8fab9f43e7b4ca2f3b7a3.JPG

IMG_1344.thumb.JPG.55bfa02d11a8e111e4c7571487fc406b.JPG

Prøvemontering med Spal 16" high flow trykkendes vifte fra Protrim. Har også Setrab 15 raders oljekjøler på veg, den er større enn org s50b30 kjøleren, regna på det men husker ikke hvor mye samtidig som den ikke er for stor. Vil kjøre med oljetermostat så tror det blir greit med litt større kjøler da. ( har jo bl.a nytt hus )

IMG_1346.thumb.JPG.fa82cfcb608cce77db2e14505fbb2ce9.JPG

IMG_1347.thumb.JPG.31e655d7085171a0fcaf4a6c72bc3cff.JPG

Så var jo dette med pukkelrygg. Demontert bakre, originale e30m3 ekstratanken etc.

IMG_1126.thumb.JPG.4e7bc443fa7b3f8a62d3d26fcc9b4a78.JPG

 

behandlet fra bmw :)

IMG_1127.thumb.JPG.118360179ebd7c0790562b365c782f98.JPG

 

IMG_1128.thumb.JPG.e89de47fe9fc03655947cf91e89c3a2a.JPG

Vert gjort en jobb her tidligere, som faktisk har bremsa ting veldig bra. Vet ikke hva som er brukt, men det var hardt som glass å fjerne.

IMG_1141.thumb.JPG.d9b1a49abbbc9143aadacecae81dfccb.JPG

Nevnt før, men denne er virkelig noe av det kjekkeste jeg har kjøpt:

IMG_1463.thumb.JPG.b6f6051a75ee850a48428334f593709f.JPG

 

IMG_1465.thumb.JPG.eb9a5df162bac38978ec14862b79c41d.JPG

IMG_1142.thumb.JPG.9866c989aee0434c7690d2bd1112af6b.JPG

 

IMG_1146.thumb.JPG.5868a939c6ba204d5ca561b721e8ca57.JPG

 

Sandblåsing av overflaterust, hovudsaklig det nederst i bøyen på brønnen og noen andre småplasser.

IMG_1176.thumb.JPG.7be3d21c15a798e9967adee144ae7faf.JPG

IMG_1181.thumb.JPG.2384a77c3dab343fbb4cb74e00db83b9.JPG

Brunox for å være sikker.

IMG_1183.thumb.JPG.7ab61a33521b78b156650394b06c3772.JPG

IMG_1184.thumb.JPG.380ad1f1e059ab0a82374f7b454cf56f.JPG

IMG_1191.thumb.JPG.a5e7f11cb570ec274850dc8ec3b9944b.JPG

IMG_1193.thumb.JPG.8fdb02764afe10f0a9d910b102a842ad.JPG

Begynt under batteriet. Bra plate, vert gjort en grei jobb her før men trolig har vannet allereie trekt nedi falsene.

IMG_1364.thumb.JPG.503d43f211832e29b66e105857d092b1.JPG

IMG_1370.thumb.JPG.c627e6c28100e5dd659d4c6bbccc28c7.JPG

Så gjør jeg det enkelt for meg selv ved å skjære ut størst mulig, beinest mulig og mest mulig kvadratisk. Fjerner originale falsene for å bli kvitt problemet. 

IMG_1455.thumb.JPG.51b57b293c18053b581ada9cb43bba8c.JPG

er vell M3 plastdeksla bak fanger som festes her tror jeg, så skal lage dummyfals i 1,5mm

IMG_1457.thumb.JPG.0aac16033a9691eab4c6376c6fb54eaa.JPG

IMG_1461.thumb.JPG.ab6b25888dc9b4b83c2906a3a61efd81.JPG

IMG_1474.thumb.JPG.811ebd4e5bae754d3e314a467049aeea.JPG

IMG_1475.thumb.JPG.a0effd40403080e77c3b60ca5984fb5a.JPG

IMG_1476.thumb.JPG.9e2652b7f70cf22a64ecf2bbe73a8539.JPGIMG_1477.thumb.JPG.68e6ae1fd99965031a65c688822f4d69.JPG

 

Fals liker vi ikke, men resten skal blåses og sveises inn igjen etter rusta bak er blåst bort.

IMG_1480.thumb.JPG.efd3d9778030d839b5779d20d3589bfb.JPG

IMG_1483.thumb.JPG.7d2722e7d8602001faa3a7a1e29ba3cd.JPG

IMG_1482.thumb.JPG.9b857456eadb0a91387b58240acf35a1.JPG

Litt igjen av gamle falsen fra batterikassa framover, dårlig med plass og tynt motstående gods så er det likt greit å bruke vinkelsliper med flapdisc.

IMG_1470.thumb.JPG.1d2ce4b9096d42bd19fa547c70929632.JPGKlart til blåsing.

IMG_1472.thumb.JPG.c5c2033dd447766dfe57c3e537f90ca4.JPG

Fordelen med å gjøre det enkelt for seg selv er at vi da kan bruke gamle delen som mal.

IMG_1498.thumb.JPG.7572548909b6779ee731174e97743e5b.JPG

IMG_1507.thumb.JPG.124ae6ed980e2f85d5fff5b5bc179378.JPG

 

Kopiering av org avstivnings spor

IMG_1508.thumb.JPG.98f96414116da5cf7a5ad107066932d4.JPG

 

 

IMG_1511.thumb.JPG.1855a493a66db33079eab410b2a2e56a.JPG

IMG_1514.thumb.JPG.5eb1e85746801578cc20aa45395b9643.JPG

IMG_1512.thumb.JPG.eec7dd31ad62248b644339becb78fc97.JPGSpor 1

IMG_1515.thumb.JPG.96ae89973a5b263fe629bfd57c563656.JPGRetting etter første spor

IMG_1517.thumb.JPG.309511ec3fb51b20003733c41c5912c8.JPGIMG_1518.thumb.JPG.30c8ef9d682889e466add1e42c47c302.JPGIMG_1519.thumb.JPG.dd6204076a9f70ce46f428264c851293.JPG

 

IMG_1520.thumb.JPG.4cfba70c5f775f223589d51d2758ae4e.JPGAnlegget var stort nok for 2. sporet, så blei litt svay men det er ivertfall stivt :)

IMG_1522.thumb.JPG.9277c22f3664df6f2e79612838072011.JPG

Jevner ut spenn i knekka begge veger.

IMG_1531.thumb.JPG.88e0112f900731b11986fb3f11e8afd9.JPG

IMG_1532.thumb.JPG.904edc5e94023689d05644610f4839c7.JPG

IMG_1533.thumb.JPG.e5aaaaabde5b9225f520e581ecf8f0d3.JPG

Ikke fått tatt siste finishen enda, men det blir vell :)

Fjerna litt smårust her og der med mbx maskinen. Med nye børster fungerer denne nesten bedre enn sandblåsing. Veldig grei på plasser der jeg ikke får brukt den resirkulerende ( trasig å fylle hele bilen og verkstedet med sand)

IMG_1467.thumb.JPG.5359b3c2dce8cb5c0ddb8c0723614d22.JPG

IMG_1468.thumb.JPG.6d8b2035bfef9222e09ce4811d88c7b5.JPG

Denne graver seg inn i stålet, ikke bare polerer slik som vinkelsliper med børste.

IMG_1469.thumb.JPG.c863dece39a82355b0ef18f43c89e3ce.JPG

Handlet inn litt strukturmasse og slikt, håper å få legge fremme og bak neste perioden slik jeg kan ta den opp i vippa:

IMG_1423.thumb.JPG.a8f3b7f74cfa80380216a51266afdf07.JPG

 

 

IMG_1371.JPG

IMG_1509.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den på ødegård lakk i Ålesund. Ligger ikke i nettbutikken så må sende mail. 

Hvor kjøper du børster? På ødegård er vell dem rundt 250,- for groveste 22mm med herda tupper. Hørt dem har på wurth under eget navn. 

elektrisk kjøpte jeg fordi jeg ville slippe å starte kompressoren hver gang. Sånn jobb blir med meg litt på skift, sliper 30min og så kaffipause. Den er derimot litt større og klumpete enn den pneumatiske. Blir vell børsteskift på min ettervert også, tror ikke den er børsteløs. Tenker å bestille mbx die blaster ettervert til der det er trangere. Den er hjulet montert framme og går på tvert av verktøyet. Den er kun pneumatisk. 

 

Mbx er flott, og mye mere behagelig å fjerne understellsmasse med enn vinkelsliper med børste. Mye mindre støy og mindre vibrasjoner. Blir også reinere. Men det går ikke sånn veeeldig mye fortere, enormt mye jobb å ta en bil under liksom uansett verktøy. Det som er så deilig er at det blir mye mindre støv og rot der man ikke sliper. Blir bare fint tørt pulver, vinkelsliper lager så mye varme via friksjon at massa smelter og kleber seg fast over alt. 

Største nedsiget er at børstene er dyre. Varer ca 2 hjulhus før dem blir for dårlige. ( må kjøres motsatt mot bryne etter hver 30min økt) 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

mest e39 stereobygging, men har flere baller i lufta her og :) Henta meg en slitt komplett s14 motorpakke med gear.  lurer litt på å bygge denne opp med trimma s14 og heller sette s50 pressemotoren i ett WBA karroseri. Har en på handa som er godkjent med s50 presse søknad. Må se litt, men det bunner litt ut i det at det er en del modifikasjoner jeg rett og slett ikke vil gjøre med en org bil som dtm innerskjermer, sømsveising, 210mm bakstilling o.l. det hadde egna seg bedre i en mere baneorientert e30 "m3" bastardbil som jeg kan sveise og bygge om uten å miste ett sekund nattesøvn.

Handla litt andre s14 greier som fabrikkny sport evo3 2.5l blokk, ( den ble kjøpt i fjor da, nr 2. siste i verden på det tidspunktet :) )  s38b38 50mm spjeldrekke ( kan bygges om til s14)  og titter på 2.7 kit. største problemet er egentlig toppen, då den har sprekker mellom ett par ventilseter. Bare demontert alt no for visuell inspeksjon, skal ta alt med på jobb og hive det i delevaskeren og penetrantteste toppen samt spenne den opp i benk og få klokka den.

IMG_2302.JPG

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så opptatt av dette med rett og feil motor. Motor er jo bytta på en kveld, værre med "point of no return" modifikasjoner jeg har lyst å gjøre. :)  Har det egentlig veldig klart for meg, bastard e30 m3 uten luke, med smidde s50n, presse lakka i diebels alt grønnfargen men uten diebels dekoren.

Har ikke lyst at denne skal fungere noe dårligere enn slik den stod med std s50b30. men siden det har jeg letta rundt 50-60kg (trolig mere) regna utifra s50 med delene jeg har i dag + asfaltmatter o.l.

med mindre radiator ( fikk med ny i alu ), lettere motor ( skal veie forskjellene før innmontering) og lettere gear så blir sikkert bilen opp mot 100kg lettere kontra slik den stod med s50. så vil jo ha behov for mindre effekt.

greit å få power i s14, problemet er at det koster månedslønn for hver 10 hk :) opp til 230 ish hk går det ganske greit. men jeg har veldig lyst å knekke 300 grensa selv om det blir med 0,5hk. Har derimot blitt kjent med ett par karer som har lagt lista med 2.7 i Norge som svarer på alle mine dumme spørsmål om denne snodige motoren så det går seg vell til. Mange planer, men akkurat no er den å få ihop dette greiene her med nye org lager, honing, nye ringer etc og få den kjørbar til godkjenning av KW etc. Så bygge 2,7 paralellt på evo blokka slik som økonomien tillater.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tenkte eg og før, men med alderen so forandra meiningane seg ( i alle fall for min del) :P Satt forresten nettopp på finn og bladde litt og då såg eg at da ligge ein S14-topp til salgs. Ser ut so den e heilt renska for ventilar, kammar, fjører osv., men du ha vel kanskje alt du treng i toppen du allerede ha?

Btw, sugetrimma S14 med eit ordentlig effektanlegg e nåke ein ikkje ska kimsa av ;) Dessutan ser da ikkje ut so månadslønna di e nåke so kan bremsa litt S14-frisering :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...