Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt sansen for BMW'ene dine, og ikke minst denne her. Gleder meg til å komme hjem fra dette året jeg har i Tromsø, for å kunne gå skikkelig over min etter ett år der den kun har vært brukis. Ut med alt interiør og gulvteppe osv osv.

Dette er jo en "orginalwagen" som du kaller den, men kan du som meg - skryte over å ha orginal kassettspiller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt sansen for BMW'ene dine, og ikke minst denne her. Gleder meg til å komme hjem fra dette året jeg har i Tromsø, for å kunne gå skikkelig over min etter ett år der den kun har vært brukis. Ut med alt interiør og gulvteppe osv osv.

Dette er jo en "orginalwagen" som du kaller den, men kan du som meg - skryte over å ha orginal kassettspiller? :D

Koselig å høre :)

Ja det blir nok bra, er det jeg sier at man kan ha dem som brukis samtidig som man holder bilen i stand og kan få noe glede ut av den. Jeg gjør små ting hele tiden for å "forbedre" eller utligne bruks slitasje, nå i løpet av våren skal jeg få tatt litt rust som har dukket opp hist og pist. Her tar jeg forøvrig i mot råd og tips på bruk av produkter og fremgangsmåte.

Original spiller har jeg ikke, dessverre. Jeg vil ha muligheten til AUX og USB så da har det blitt en nyere spiller, høyttaler opplegget er forøvrig originalt og spiller etter 1994 standard. Heldigvis har jeg Logic 7 i F10en med intet mindre en 16 høyttalere, så skal jeg "spille fra meg" så kjører jeg den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gjort som deg, tatt ting underveis å forsøkt å holde den i god stand hele tiden. Så da hadde jeg bytta veldig masse før EU-kontrollen, noe som resulterte i få feil på kontrollen. Så den ble godkjent i slutten av august, og jeg har kjørt over 25.000km siden da. Ikke hatt et eneste problem eller ulyd! Har bare byttet filter, olje og dekk. Vanvittig hvor holdbar og god en E34 kan være med litt gjevnt tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er biler som er bygget for å vare evig, den skulle konkurrere med modeller som MB W124 og Volvo 700 serien så den måtte være solid, god å kjøre og se bedre ut. Og bedre bil ble det også vil jeg mene, E34 ble kåret til "Das beste Auto der Welt" av AMS i 1988, 1989, 1990, 1992, 1993, 1994 og sitt siste år i 1995. Britiske Autocar kåret E34 til "Best sedan in the world" alle årene ifra 1988 til 1995. Når modellen var aktiv så hadde den også delt første plass med MB W124 på ADAC sin "Pannenstatestikk", samt at den toppet kvalitets undersøkelsen til Amerikanske J.D Power.

Nå ble det veldig mye "skryt" her men jeg tror nok at vi som kjører E34 i dag kan være stolte av at disse en gang var en av verdens beste biler. Det er sterke ord å bruke men om man ser tilbake så tror jeg vi med trygghet kan fastslå det :) Jeg har forøvrig alltid sagt at så lenge man vedlikeholder en E34 på normalt vis så har man en bil som varer lenge, det aller værste problemet er rusta... M50 maskinen regnes som noe av det mest skuddsikre BMW har laget av motorer, leser litt på amerikanske forum og det er ikke uvanlig at noen M50 maskiner der har gått over 600 000 km og forsatt går å går. Min har også kun fått små feil på EU kontrollen, har aldri kosta mer enn 1500 kr for å fikse. Har hatt denne så lenge nå at jeg begynner å få stålkontroll på bilens stand og hva som er slitt og ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du drar inn Volvo 700 og MB W124 på den måten så er jeg vel ikke helt enig med deg at E34 er en mer solid konstruksjon. Jeg sier heller ikke at E34 er en dårlig konstruksjon, men jeg har erfaring med alle de tre bilene du nevner. Og når det kommer til driftsutgifter og opplevd kvalitet så kommer MB W124 helt klart best ut - av den enkle grunn at du faktisk kan kjøre disse bilene over 500 000km i Norge uten at den rusta totalt bort. Disse bilene var faktisk relativt solide mot rust, ihvertfall kontra E34 og Volvo 700. 

 

Dette er du sikkert veldig uenig i, og det er helt greit. Men det er ikke til å skyve under en stol at hvis du sammenligner biler som ligger for salg av typen W124 VS E34 så vil du fort se at du finner en del W124 med skyhøy KMstand, som fortsatt ser ålreite ut. Det er veldig få E34 ute for salg som har gått over 350 000. 

Og det er ikke M50n som går under, som du sier så går de langt over dammen - men der er de også mye mindre utsatt for rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått gjort litt :) Fikk satt på sommerdekkene forholdsvis sent i år, vaska og spylte godt inni hjulhusene og det er enormt mye gjørme og dritt som ligger igjen på bakken når man er ferdig. Tenk om jeg ikke gjorde dette hver gang jeg bytta dekk... Videre fikk jeg vaska begge bilene, prata en stund med Hans Fredrik og spist middag hos svigers :) Ikke dårlig på en lørdag ;)

post-47692-0-90086800-1426962533_thumb.j

post-47692-0-36886400-1426962545_thumb.j

post-47692-0-22353700-1426962561_thumb.j

post-47692-0-07135400-1426962578_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du drar inn Volvo 700 og MB W124 på den måten så er jeg vel ikke helt enig med deg at E34 er en mer solid konstruksjon. Jeg sier heller ikke at E34 er en dårlig konstruksjon, men jeg har erfaring med alle de tre bilene du nevner. Og når det kommer til driftsutgifter og opplevd kvalitet så kommer MB W124 helt klart best ut - av den enkle grunn at du faktisk kan kjøre disse bilene over 500 000km i Norge uten at den rusta totalt bort. Disse bilene var faktisk relativt solide mot rust, ihvertfall kontra E34 og Volvo 700. 

 

Dette er du sikkert veldig uenig i, og det er helt greit. Men det er ikke til å skyve under en stol at hvis du sammenligner biler som ligger for salg av typen W124 VS E34 så vil du fort se at du finner en del W124 med skyhøy KMstand, som fortsatt ser ålreite ut. Det er veldig få E34 ute for salg som har gått over 350 000. 

Og det er ikke M50n som går under, som du sier så går de langt over dammen - men der er de også mye mindre utsatt for rust.

Man kan ikke sammenlikne kvalitet og stand på bruktbiler da de kan ha fått forskjellig vedlikehold og stell oppigjennom sin levetid, har hatt flere kamerater med W124 og de ruster overhode ikke noe mindre enn E34 etter hva jeg kan huske. Behandlet man disse dårlig så ble de like skranglete og dårlige som en E34 man behandlet dårlig eller mishandlet. Jeg må også minne om at E34 gikk til tops hos J.D Power sin kvalitetsundersøkelse på 90 tallet. Jeg skal ikke påstå at den ene er noe bedre enn den andre men det var nok ikke for noen grunn at E34 scorte så høyt over alt da de var nye :)

Hvor mange av de W124 med lang kilometerstand har ikke gått som taxi en gang i tiden? Hadde E34 vært like populær som taxi så hadde vi nok sett like mange med lang kilometerstand selvfølgelig, det er jo ikke noe annet en logisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få E34 ute for salg som har gått over 350 000.

 

Kan jo ha litt med hvordan og hvem eierene er da? Er jo en del E34 som har blitt sendt på skroten fordi eieren ikke har villet bruke penger på den eller noe lignende. Er jo og veldig populer som vinterbil/herjebil såvidt jeg har skjønt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det skjer ikke så mye i E34 verden for tiden, bilen bare funker hver dag og alt er "Business as usual" :) Men fikk iallfall gitt bilen en grundig vask i dag, la på plastfornyer på støtfangerlister, dørhåndtak og dørlister. Vasket godt innvendi og støvsugde hele bilen, skal straks i gang med litt skinnpleie så det får være rent :) Ellers så er det ikke så mye som skal gjøres, tenkte å få shinet motor rommet skikkelig samt få ordnet noen andre ganske uvesentlige ting. Men når det ikke er viktigere ting å gjøre så må man ta det lille som er ;)

Selv etter 21 år er lakken stadig blank, man kan enkelt se speilbildet av F10 "brodern"

post-47692-0-56924500-1431278870_thumb.j

post-47692-0-98760200-1431278884_thumb.j

post-47692-0-85318400-1431278901_thumb.j

post-47692-0-13556300-1431278917_thumb.j

post-47692-0-18012200-1431278934_thumb.j

Det som ikke er helt uvesentlig er at det skal taes litt rust snart, rettere sagt overflate rust. Dette gruer jeg meg litt til fordi jeg er ikke stødig på dette, bare å si ifra om noen har noen gode råd og tips til gode produkter. Har heldigvis blitt lovet god hjelp med jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg i hovedsak om bobler nederst på fremkjermer bak forhjulene, nede på dørene noen plasser samt på venstre side bak under lykta i skjøten rett over bakfangernen. Jeg har holdt det i sjakk i de tre årene jeg har hatt bilen men før meg igjen så gikk bilen i Stavanger i 5 år, tipper det fuktige klimaet der har mye av skylden. Før det igjen så gikk bilen i Kristiansand ifra den kom til landet i 2000, vi snakker om en veldig pertentlig eier som alltid hadde bilen i garasje blandt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig E34, som jeg alltid har syntes. :D

 

Du tar godt vare på den, og det viser seg i både utseende og hvordan den er med på alt uten problemer.

 

Da du byttet ventilløfterne. Var det noe du gjorde selv, og var det vanskelig?

For uerfarne meg så hadde jeg nok syntes at det var et "stort/alvorlig" problem. Men kanskje du byttet det fordi du ville og ikke fordi du måtte?

 

Nydelig interiør, og denne bilen nyter jeg å lese updates om, og se bilder av den. Jeg stemmer for flere interiørbilder fremover. :D

 

Hermano

Endret av hermanoo90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermanoo90:

Jeg kupper tråden litt.:).

Jeg bor i nærheten av Fredrik og er endel sammen med han og kan skrive under på at denne bilen er fin.

Eller rettere sagt som eier har beskrevet.

Det jeg liker med denne er at der er ikke gjort noe form for modding og det liker jeg.

Hadde jeg hatt denne,hadde den sett nøyaktig lik ut.:).

Sagt det før men sier det igjen.Knall bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...