Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

On 13. april 2016 at 18.39, kragz skrev:

Flott bil Fredrik! får lyst på en e34 en dag

E34 var første BMWen vi fikk inn i familien, siden har hele familien vært hel frelst. Jeg var rundt 10 år når vi fikk vår diamantsvart 520i shadowline! For en bil! lager veldig fin lyd og så god kvalitetsfølelse, nesten ikke noe tull med, hadde den fra 120 000 til 270 000, Skulle aldri ha solgt den

Takk for det :) 

Ja det er rett og slett knallgode biler, samt at de har en sjarme som gjør at alle som har eid en gjerne minnes dem med glede. E34 har nok litt skylden for at jeg fikk BMW dilla, var mang en E34 i familien her som påvirket en undertegnede i barneårene på 90 tallet. Det var lyden, lukten og den solide følelsen som gjorde at man følte dette var noe spesielt. 

Synes helt klart E34 er blandt de beste og mest ikoniske bilene BMW har bygget. Helt i toppen med E30 og 02 :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eksosen lakk som bare juling der røret går inn på bakpotte. Har i det siste merket at den har bråket mer og mer, fikk også feil på EU pga dette. Så da må det byttes, har hele tiden tenkt å sette på 525i bakpotte den dagen eksosen skal byttes. Ikke noe spennende sånn rent utseende messig men to tynne rør er bedre enn ett tynt rør ;)

image.jpg

525i har to rør hele veien, 520i har bare ett så her begynte styret. Fikk tak i Y stykke og kappa røret rett under bærebroa, men originalrøret har større diameter og er flatt i overkant for å gå klar av bærebro. Så da måtte dette tilpasses, så er det jo mye som er rustent og sitter fast under en bil som gått i 22 år. Det meste av fester og skruer gikk i stykker så alt av fester og gummioppheng ble byttet til helt nytt. Bakpotta kom i konflikt med bjelka til hengerfeste, så det måtte løses med å lage en liten bulk i potta. Vi fikk det nå til slutt til, og jeg synes det ble grei :) 

image.jpg

image.jpg

Bilen ble nydelig stille å kjøre, og det er ett småfett seksersnerr ved pådrag. Det hadde ikke den originale 520i potta, kanskje 525i skal låte litt bedre enn 520i :) Deilig å få det gjort, fikk også uvurderlig hjelp av pappa til denne jobben. Bare så dere ikke tror jeg har gjort dette selv ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble mye finere uten tvil.

Det med eksos,er jaggu ikke lett hvis enn ikke kan sveise meg inkludert.

Egentlig en dritjobb og som du og referer til som rustne ting osv.

Men trøsten er at når du har gjort det ferdig ,så varer den eksosen leeenge uten å tenke på å skru på sånt.

Igjen veldig bra.

Satt og tenkte på noe ,når jeg så bilde av fangerfeste,du har vært sviiiineheldig når det gjelder rust på denne.

At jeg har vært i kontakt med 15 stk angående fangerfeste,er jeg ikke tvil om.Og alle er rustet i stykker.

Så rustmessig ,trenger du ikke være redd på denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble helt greit, sikkert ikke noe folk kommer til å bry seg om men måtte jo ha ny potte uansett så.

Rust ja, det rare med denne bilen er at det som er av rust er det som er synlig. Vanligvis så pleier det jo å være stikk motsatt :P Men nå skal jeg snart av med kanalskjørter så da blir det nok en overraskelse ja, nekter å tro at det ikke er noe rust der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kom over en bil jeg tenkte du ville se bilder av. Helt tilfeldig kom denne inn foran meg på E6en, og jeg ble så oppslukt at jeg fulgte etter han hjem og slo av en lang prat. Kan ikke huske å ha sett en Crown Victoria langs veien - jeg liker denne generasjonen best, 1992-1997 har penest linjer i mine øyne.

Denne bilen ble solgt ny i Norge i 1994 med en ganske hårete pris på 1.3mill (!) og ble kjørt av direktøren i US Ford før nåværende eier kjøpte den sommeren 1996. Bilen har blitt kjørt ca 90 000 km nå, og er godt utstyrt. Skikkelig krembil...Natta etter at jeg så på denne drømte jeg at han sa jeg kunne kjøpe den for 15000kr, så jeg var i syvende himmel en stund. Dessverre virket det ikke som om han kom til å selge denne før han gikk i pennalet, men han satte nok pris på en entusiastisk prat.

IMG_1317_2.jpg

IMG_1318_2.jpg

IMG_1319.JPG

IMG_1320_2.jpg

IMG_1321_2.jpg

IMG_1323.JPG

IMG_1324.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så tøff 8) Crownvic er skikkelig sjelden bil i Norge og iallfall i denne versjonen her, artig at du tok deg bryet med å følge etter for å slå av en prat. Gid jeg var så modig... Flott historikk på bilen også, helt utrolig hvordan det norske avgiftsystemet hater slike biler. Jeg synes rett og slett det er trist at vi blir frarøvet muligheten til å velge slike biler. 

En dag...en dag vil jeg ha meg en slik amerikaslede. Det er noe med det erkeamerikanske som virkelig fasinerer meg, den er på en måte alt det en tysk bil ikke er og det liker jeg. Takk for at du delte dette i min tråd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dullet litt med Originalwagen i dag, fikk litt ekstra stell i dag siden F10en har fått mye oppmerksomhet i det siste. Nå har jeg ikke polert denne bilen siden 2014, kun lagt på Swissvax to ganger i året. Det slår meg hvor fin den fortsatt er i lakken, er jo noe riper etter vask og slikt men virkelig ikke så ille. Nå skal jeg til å ta litt overflate rust snart, så skal den etterhvert bort til Falkenberg Detaling som shina opp F10en for meg.

Brukte sikkert tre kvarter i dag på å vaske alle vinduene, det er en drittjobb om man skal ha bra resultat. Gikk også over lister og dørhåndtak med plastfornyeren Black Wow, må se bra ut siden planen er å dra på E34 treff i Sørlandsparken til Lørdag :) image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr Mykland skrev:

Takk for et kjempe trivelig treff i dag :) Må bare si for en flott bil du har Fredrik :)))

Jo takk i like måte :) Meget hyggelig synes jeg. Slenger ut noen bilder jeg tok i farten..

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Politiet dukket også opp etter at en i Sørlandets mest råttene E34 burna rundt der. Men han var ikke deltaker på treffet og forsvant raskt. Ene politibilen var jo en X5, var litt kul han innsatslederen som kjørte den. Han rusa godmotoren litt før han dro kickdown over plassen der til stor begeistring. Godt at det jobber kule folk i politet, virker som det er bra trøkk i de nye X5ene til politiet 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bet meg merke i noe idag når vi kjørte til Kr sand.

Vannvittig stilig det er å se den bilen din i driv i venstrefila på e18.

Dønn original og fin.

Ville tro det ,det så ut på 90 tallet da far skulle hjem til familien sin ,etter en hektisk jobbreise :).

Bmw meeten idag bar preg av trivelige folk men lite e34 ,noe som var litt synd.

Uansett,så mener jeg at folk med samme interesse må bli flinkere til å treffes.

Ikke gjemme seg bak tastaturet.

Så jeg er ikke fremmed for et Bmw treff med alle slags Bmwer sånn helt på tampen.

Men da får vi ha det en plass som ikke er så midt i sikte pga enkelte som ikke kan holde igjen høyrefoten :).

Forresten,koste meg da vi dominerte venstrefila med e34 hele veien idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo så klart din og Sveigis sin E34 som var penest å se på! :) Synd jeg bor på feil side av landet hehe. Ikke at min hadde hatt så mye å tilby på for øynene.

Imponerende fottøy på han ene må jeg si. Adidas slippers av alle ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sveigis skrev:

Jeg bet meg merke i noe idag når vi kjørte til Kr sand.

Vannvittig stilig det er å se den bilen din i driv i venstrefila på e18.

Dønn original og fin.

Ville tro det ,det så ut på 90 tallet da far skulle hjem til familien sin ,etter en hektisk jobbreise :).

Bmw meeten idag bar preg av trivelige folk men lite e34 ,noe som var litt synd.

Uansett,så mener jeg at folk med samme interesse må bli flinkere til å treffes.

Ikke gjemme seg bak tastaturet.

Så jeg er ikke fremmed for et Bmw treff med alle slags Bmwer sånn helt på tampen.

Men da får vi ha det en plass som ikke er så midt i sikte pga enkelte som ikke kan holde igjen høyrefoten :).

Forresten,koste meg da vi dominerte venstrefila med e34 hele veien idag :)

Ja jeg vil tro det var ett vanlig syn på Autobahn i 90 årene, E34 i venstre fila med en hektisk forretningsmann bak rattet. Det får bli minner ifra en svunnen tid, man de er det jo litt gøy å kjøre en original bil som gir folk litt falshbacks ifra 90 tallet. Er riktig flott tiår jeg akkurat er gammel nok til å huske godt :) 

Var jo også veldig gøy når flere av E34 gutta gikk mot bilen min og sa "Noe så originalt er det lenge siden jeg har sett", kult at man kan skille seg ut posetivt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, DanielStance skrev:

Var jo så klart din og Sveigis sin E34 som var penest å se på! :) Synd jeg bor på feil side av landet hehe. Ikke at min hadde hatt så mye å tilby på for øynene.

Imponerende fottøy på han ene må jeg si. Adidas slippers av alle ting :lol:

Hehe, Sveigis sin var uten tvil treffes fineste E34...min var nok en god nummer to blant E34ene. Men så skal det sies at den sølvgrå som var der hadde gått over 500 000 km, da har man lov til å ha litt patina ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...