Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Nå, Fredrik 90 skrev:

Hehe, Sveigis sin var uten tvil treffes fineste E34...min var nok en god nummer to blant E34ene. Men så skal det sies at den sølvgrå som var der hadde gått over 500 000 km, da har man lov til å ha litt patina ;) 

Er da fin din også :)

Ja når bilen har gått en halv million km så er det nok litt rust å finne hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda den er jo fin, men finere skal den bli :) Tok ett skritt i den retningen i dag da jeg byttet lykter på høyre side, reflektoren i fjernlyslykta var helt korrodert/rustet. Slik har det egentlig vært siden jeg fikk bilen, har tenkt på det som alderspatina men i år fikk jeg feil på EUen pga dette. Så da var det likegreit å bytte lykta ;)

image.png

 For en satans møkkajobb, det holdt på å klikke helt for meg på ett punkt der. Han som har designet løsningen på den ramma som nyrene sitter i og som går under lyktene, han skulle vært skutt og drept!!! Var iallfall slik jeg følte det når jeg sto oppi der. Etter masse googling, telefon til Sveigis, lesing i Haynes boka, litt mer googling så fikk jeg jævelskapet av.

image.png

Ny brukt lykt klar for montering, denne var også ifra en 1994 modell så alt gikk rett på plass. Det er deilig :) 

image.png

Så var det bare å få ting på plass igjen, det gikk veldig greit egentelig. Helt til jeg skulle montere blinklyset på venstre side igjen, måtte ha ut dette for å få av grillramma. Har hørt at dette krever tålmodighet, noe jeg ikke har veldig mye av ifra naturens side. Det det ble på nytt ganske varmt i toppen på undertegnede, mistet selvfølgelig ett par skruer ned i bilens dype indre. Fant frem nye, frem og tilbake, forbannet meg over at jeg gadd holde på med dette gammle dritet. Men etter å ha fått kjølt meg ned og funnet litt tålmodighet så gikk det nå til, og når alt var satt sammen og virket så var alt glemt :) Jeg har liten tålmodighet og ganske kort lunte, men jeg er overhode ikke langsint og glemmer fort :P Å skru på bil irriterer meg svært sjeldent, men når ting er så keitete som dette så kjenner jeg det koker. Det er en ulempe med å ha en original og uskrudd bil, alt sitter så inni heia godt og ting har gjerne rustet eller satt seg fast over de siste 22 årene ;) image.png

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble fint Fredrik :).

Ja enkelte ting på disse bilene kan være av det vriene slaget og ,ja der er trangt spesielt på høyre side.

Jeg har og vært der ofte hvor jeg tenker,skal jeg gidde dette?

Men går som regel over .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har ikke skjedd noe særlig siden sist, annet enn at bilen har vært travelt opptatt. Bilen til mine foreldre har stått i syv stein så de har lånt denne i en ukes tid, tror de liker å kjøre denne. Minner de sikkert om sent 80 tallet da de var unge :P Men i går var det tur til vårmønstringen til BMWCCN på Bjerke i Oslo, i bilen hadde jeg med meg min gode venn Christopher som er Amcarentusiast. Men jeg tror han er litt skap BMWfan også, iallfall etter lørdagens vårmønstring. Jan (Sveigis) og hans datter var også med og de kjørte i følge i hans meget pene E61 530d :) Det var utrolig mye pent å se på, for ikke å glemme hvor mye flott folk man møter på. Jeg synes det var veldig hyggelig å slå av en prat med bla Øyvind (tambur), BMWChris, Fahad, SigurE36 og Christer Bjercke. Det er så artig å møte alle dere personlig, det blir liksom noe helt annet enn å sitte her på forumet og skrive.

image.png

image.png

image.png

Jeg synes også det er sprekt at Politet var til stede og viste frem sin nye X5. Folk fikk prøvesitte og ta bilen i nærmere ettersyn, er jammen meg ikke bare en vanlig X5 som de har satt striper på. Her var det mye som var spesialtilpasset politiets behov. Med 40d motoren på 306 hester så skal det litt til for å kjøre ifra denne også. Bra tiltak og noe jeg absolutt tror har en forebyggende effekt. 

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

Ett meget bra treff må jeg si, været holdt seg også veldig bra. En annen ting som er bra er at det er matservering med mulighet for å betale med kort. Meget bra for oss som er sultene og lever kontantfritt ;) Noe annet jeg likte er mangfoldet av biler, alt ifra BMW sitt utvalg var representert. Alt ifra ultrasjelden E12 Alpina til BMW I3, her er det noe for alle BMW entusiaster.

image.png

Vi hadde en liten rastestopp for å spise Ramsund burger, kanskje Norges beste hamburger. Så fikk E34en og E61en en liten hvilepause også ;) Veien hjem gikk radig, det var lite trafikk så jeg lot M50en få strekke litt på bena på E18. Det er utrolig hvor behagelig og fint denne cruiser i 140-150 km/t, til å bare være en 22 år gammel 520i. Noen ganger så tenker jeg at denne bilen er for god, F10en min blir nesten overflødig. Jeg og Chris satt der avslappet og pratet om løst og fast, utrolig behagelig bil å kjøre. Jeg må begynne å bruke denne mer nedover i Europa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil!

Kan det ha vært dere, som reagerte på en liten sprekk i nærlysglasset, på min E28? :oops: hehe!

Så det var noen som studerte det stakkars glasset, når jeg gikk forbi bilen min. :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, joaronn skrev:

Pen bil!

Kan det ha vært dere, som reagerte på en liten sprekk i nærlysglasset, på min E28? :oops: hehe!

Så det var noen som studerte det stakkars glasset, når jeg gikk forbi bilen min. :-D 

Takk for det :) 

Tror ikke det var oss, vet ikke med Jan men jeg kan ikke huske å ha sett noen E28 med sprekk i lykteglass. Hvilken av E28ene var din?

Jeg er litt forsiktig med hva jeg sier rundt biler på treff, med mindre det er posetivt. Jeg har ikke med meg noen perfekt bil selv så da holder jeg heller kritikk om andres biler for meg selv. Men skryt er veldig hyggelig å gi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for flott tur Fredrik.

Var kjempegøy og ikke minst trivelige mennesker og møte også :).

Det å ligge i høyere fart med e34 ,gir ingen form for bekymring.Enn merker fort at disse er bygd for fart og samtidig avslapning.

Igjen flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Takk for det :) 

Tror ikke det var oss, vet ikke med Jan men jeg kan ikke huske å ha sett noen E28 med sprekk i lykteglass. Hvilken av E28ene var din?

Jeg er litt forsiktig med hva jeg sier rundt biler på treff, med mindre det er posetivt. Jeg har ikke med meg noen perfekt bil selv så da holder jeg heller kritikk om andres biler for meg selv. Men skryt er veldig hyggelig å gi :) 

524 lachssilber 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Den helt originale? Den var jo kjempefin :) Jeg stemte på denne som Peoples Choice i Skien ;) 

Det stemmer :) Oi, så morro! Du hadde med deg f10 dit eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, joaronn skrev:

Det stemmer :) Oi, så morro! Du hadde med deg f10 dit eller?

Ja jeg kjørte F10en dit, mine foreldre lånte E34en. Min mor har fått det for seg at hun ikke kan være uten bil under noen som helst om stendigheter så da måtte jeg låne dem E34 da E46 dems sto med gåent hjullager (tror de gir opp gammal BMW nå og kjøper F10 de også) Ellers så hadde jeg tenkt at 2016 sesongen skulle fokuseres på E34en når det gjelder treff deltagelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et trivelig treff på Bjerke ja. Fikk ruslet rundt noen timer og snakket med gamle bekjente før jeg måtte på jobben.

Fredrik 90: Grillen på E34 er et kapitel for seg men så vidt jeg husker fra tiden som høgger så lønner det seg alltid og demontere frontfangeren først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nummeret før jeg tok av støtfangeren. Ser mange mente det ikke var nødvendig, men det hadde nok gjort det litt lettere ja.

Er det noen som har noen gode råd og tips til fjerning av overflaterust? Jeg tenker å pusse ned til stålet, enten med papir, sånn pusserondel på drill eller punktsandblåser. Så har jeg noe Hammerite Rust stopp (brun) jeg tenkte å ta på, sparkle der det er nødvendig. Pusse sparkel og grunne før lakk, før jeg avslutter med tokomponent klarlakk.

Har aldri gjort dette før så all informasjon blir jeg glad for. Tips til produkter og fremgangsmåte :)  

Ellers så ble det en liten vask og shine i går. Skal om ikke lenge gå over skinninteriøret med Swissvax Lether kittet. Ikke at det trengs men greit å vedlikeholde :) 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...