Gå til innhold

Chippe bilen? Hva bør man velge?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Gorg skrev:

Har en CRD-t+ fra Dtuk. 

Meget fornøyd 👍🏻

Så bra, jeg prøver en samme på min. Lang leverings tid fra du bestilte? Drar på en 4 ukers seiltur i karibien så dumt om den dukket opp og ble returnert. Men er det lang leveringstid som på eBay er det greit å bestille før jeg drar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, arildopc skrev:

Så bra, jeg prøver en samme på min. Lang leverings tid fra du bestilte? Drar på en 4 ukers seiltur i karibien så dumt om den dukket opp og ble returnert. Men er det lang leveringstid som på eBay er det greit å bestille før jeg drar ;)

Ble sendt dagen etter, hadde den innen en uke mener jeg :) 

Du blir nok helt sikkert fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gorg skrev:

Har en CRD-t+ fra Dtuk. 

Meget fornøyd 👍🏻

Kanskje et dumt spørsmål, men det får heller være. :)

Er det noen spesiell grunn til at du har valgt denne istedenfor BMWs originale Performance-tuning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Walkabout skrev:

Er det noe TÜV-papirer på boksene fra DTUK eller? :) 

Det står at de leverer TUV, men vet ikke om det gjelder alle boksene. 

Kan sende de epost å sjekke om jeg får papirer på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ikke disse dtuk boksene slike som kun justerer opp diesel trykket og boosten? Jeg hadde aldri brukt dette. Acs og feks steinbauer er i en helt annen klasse. Også prismessig da, men denne fungerer mer som en individuell map. Den boksen må kobles til flere ting nede i motoren. Feks maf, injectors, camshaft osv.. slik jeg har forstått det. Jeg vurder en slik i fra steinbauer. Står veldig mye positivt på nettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.5.2017 at 19.17, andreaskarm skrev:

Er ikke disse dtuk boksene slike som kun justerer opp diesel trykket og boosten? Jeg hadde aldri brukt dette. Acs og feks steinbauer er i en helt annen klasse. Også prismessig da, men denne fungerer mer som en individuell map. Den boksen må kobles til flere ting nede i motoren. Feks maf, injectors, camshaft osv.. slik jeg har forstått det. Jeg vurder en slik i fra steinbauer. Står veldig mye positivt på nettet også.

Hei, jeg forstår ikke hvorfor dere vurderer en tuningboks kontra omprogrammering av ECU (ihvertfall ikke på en verdifull bil). Uansett hvor mange ledninger denne boksen har kan den ikke styre alle parametere som trengs for at motor skal gå optimalt under forskjellige forhold slik som en ECU gjør.

TRF som virkelig har kunnskap om dette har flere ganger forklart på forumet her forskjellen. Det er mange leverandører på omprogrammering, men problemet med det er jo at hvis bilen er på BMW service  og de oppdaterer software så må det legges inn på nytt, noe ikke alle tunere gjør med velvilje, eller krever betalt for (gjelder ikke original BMW Powerkit). BMW kan stort sett se om bilen har vært omprogrammert og vil selvfølgelig bruke denne informasjonen hvis det er snakk om garantiansvar. 

Prisene på AC og Steinbauer er jo høyere enn de fleste tar for en omprogrammering ref TRF (quickfix.no, BSR, autopower, etc). Stort sett oppgir disse bokstunerene også mye høyere effektuttak, og viser ofte til dynotester, men er det for din bil?

jeg har lest om en dynotest av BMW's powerkit til min bil 530d originalt 258hk hvor målingen viser ca 300 hk, oppgitt effekt er 286hk, men om det er sant vet jeg ikke. På min bil tar de fleste ut 300-310 hk ved omprogrammering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, jeg forstår ikke hvorfor dere vurderer en tuningboks kontra omprogrammering av ECU (ihvertfall ikke på en verdifull bil). Uansett hvor mange ledninger denne boksen har kan den ikke styre alle parametere som trengs for at motor skal gå optimalt under forskjellige forhold slik som en ECU gjør.

TRF som virkelig har kunnskap om dette har flere ganger forklart på forumet her forskjellen. Det er mange leverandører på omprogrammering, men problemet med det er jo at hvis bilen er på BMW service  og de oppdaterer software så må det legges inn på nytt, noe ikke alle tunere gjør med velvilje, eller krever betalt for (gjelder ikke original BMW Powerkit). BMW kan stort sett se om bilen har vært omprogrammert og vil selvfølgelig bruke denne informasjonen hvis det er snakk om garantiansvar. 

Prisene på AC og Steinbauer er jo høyere enn de fleste tar for en omprogrammering ref TRF (quickfix.no, BSR, autopower, etc). Stort sett oppgir disse bokstunerene også mye høyere effektuttak, og viser ofte til dynotester, men er det for din bil?

jeg har lest om en dynotest av BMW's powerkit til min bil 530d originalt 258hk hvor målingen viser ca 300 hk, oppgitt effekt er 286hk, men om det er sant vet jeg ikke. På min bil tar de fleste ut 300-310 hk ved omprogrammering.

 

Det er flere grunner til å velge boks. 

1. Garanti. På min bil er det garanti, og såvidt jeg forstår er det mye enklere å oppdage om man har tuklet med ECU enn med boks. (Sett at man tar ut boksen ved verkstedbesøk)

2. Pris. Dtuk boksen koster ca 3500kr, og gir mye moro for pengene. BMW sin oppgradering gir riktig nok garanti enda og oppgradering av intercooler, men koster vel fra 15000kr og oppover.

3. Geografisk plassering. Ikke alle kjører til TRF eller ESS for å gjøre denne jobben, noen bor ganske langt unna. Og mange av de tunerne som holder på i eks området her har ikke akkurat likt renome som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, macrorain skrev:

BMW tilbyr heller ikke performance upgrade på alle modeller, og de nyere motorene som f.eks B48 er det ingen som tilbyr remapping til enda.

De tilbyr MPPK til svært få av bensinmodellene også, og det er de jeg mener er desidert best på lyd og turtall. Synes det er synd at de ikke tilbyr MPPK til turbo-bensin. 4 sylinderne til BMW går jo som bare fy. 16i, 18i, 20i har jo samme motor (2012 og nyere) men litt forskjell på intercooler etc. Jeg mener at disse burde hatt et MPPK, siden det også koster omtrent det samme som hk økning uten avgifter. Bmw tjener jo fett på det... derfor skjønner jeg heller ikke problematikken rundt dette 😑

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Tja, en må også tenke på at BMW ikke ønsker å konkurrere med seg selv. Om alle med 16i eller 18i kjøper MPPK har det jo lite for seg å kjøpe 20i f.eks.

Mjæ, hvis 20i får MPPK blir det jo opp i opp? 

Vil jo være en begrensning i effekt de velger å tilby uansett. 

Dessuten vil prisen gjenspeile hva det koster de uansett. MPPK koster jo gjerne 17.000 og oppover. Tror jeg leste 25.000 for MPPK på 520d her om dagen. Det gir en økning på 16+ hk eller noe? Ikke veldig mye effekt i forhold til "gryn" det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men uansett vil den alltid konkurrere med modellen over, det ser man jo allerede med de versjonene som er tilgjengelig nå.

Siden du nevner f.eks. 520d, så får jo en 520d (N47) med MPPK noenlunde samme effekt som 525d. Videre har mange 520d 163hk, og da får man mye mer for pengene enn om man har 184hk. Prisen varierer også endel på de forskjellige modellene. På min koster det f.eks. 15000,-, og med tanke på at man kan godkjenne denne effekten, samt beholde alt av garantier uten å måtte koble fra noe eller bekymre seg synes jeg ikke prisen er helt avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...