Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .E28 og lagring very soon .Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Et steg frem og to tilbake ..

Ok vi starter med gårsdagen!

Som sagt drittjobb ble ferdig igår med Delexpressen (Rust og dall)

Endelig kunne finne frem sprøyten og fylle opp med stoff.😊

Og hva ble brukt?

Jo jeg brukte en blanding som alle brukte før alle disse alskens midlene som er på markedet ,nemlig girolje 50 %,noe vanlig olje 10.30 og rester av voksbasert .

Og hvorfor ?

Jeg vet med 100% sikkerhet at der er mer som skjuler seg og da er det greit med tynt som flyter inn overalt og faktisk stopper det .

Denne blandingen kjørte jeg inn overalt i kanaler og rammevanger .

Igang :

IMG_3623.thumb.jpeg.779f1b107cd09978509bdc54cf49d3cc.jpeg

Det positive er at på disse bilene så er der tilsammen 12 propper på hver side under kanal til å fylle opp .

Det negative nå er jo at bilen lukter ekstremt olje innvendig pga der er åpent rett ned til kanal fra lasterom og kupe 😅😅

Som å sitte i en asfaltbil til gjengjeld så vet jeg at det er på stell.

Men gleden er kortvarig ..

Skulle til å bytte indre og ytre styrekule på tannstang og løsnet belg 

Vel her er tannstang skvær gåen !

Et slag under beltestedet for det er mye jobb og bytte den .

Løsne travers 

Demontere motorfester og mye annet .

Men gir jeg opp her ?

Niks😊

Heldigvis så har jeg mange Opelvenner og så tok kontakt med noen og han ene sa ,jeg har alt du trenger .

Kom og hent det du vil ha til Combo for type gratis 😅😎.

Så til søndag blir det langtur og lånt verksted hele neste uke .

Da blir alt nytt foran på den .

Men nok Combo og over til BMW og e34 535i:

IMG_3635.thumb.jpeg.7dbc6c46d03b34ee5cfad42def6adb18.jpeg

Vel det nærmer seg høst og vinter og siden det meste er på stell på e34 har jeg tatt en avgjørelse på ting .

Prosjekt AC / klima 2025 .

Dette var jo å anse som en luksusbil på 90 tallet og har det meste av det meste ,bla 2 sone klima .

Dette har vært dødt så lenge jeg har hatt den altså i 12 år .

Vet det virket i 1999 når jeg så på den først og det blåste iskaldt .

Men det blir en lang vei å gå .

Første som må skafffes er denne komplett :

IMG_0415.jpeg.c6aae7fb04285ba40383348e7eb5eb48.jpeg

Ny sensor skal og inn:

IMG_3636.thumb.jpeg.e09c45f556615fe23dab57f93de4b7f3.jpeg

Releer virker :

IMG_3637.thumb.jpeg.9368cc959f11b221ba7184b9e2b57975.jpeg

Hva er planen :

-Først finne ut hvorfor man ikke får slått av varme .(Sirkulasjonspumpe sikkert)

-Hvorfor man ikke får regulert noe særlig på hvor man vil ha luften .

(Her det mange små motorer som justerer spjeldene og se at de virker )

Ihka modul som tuller ?

Altså her må man begynne fra en kant .

Første prosjektet blir å få slått av og på varme og regulering der,så skal det etterhvert skaffes vifte og sensor .

Når alt dette er iorden så man kontakte Bavaria og høre hvordan man gjør det med ac gass osv evnt feilsøke for lekkasjer .

Hvertfall et prosjekt som jeg synes kan bli gøy og ikke minst en gammel premiumbil som blåser iskaldt hadde vært så utrolig stas .

I mine øyne fortjener den det 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Delexpress torsdag del 3 tre steg tilbake .e34 plan 2025.Upd

Godt med AC i en sånn bil. Jeg meldte meg inn i bimmerforums sin e34 gruppe på fb. Der var AC diskutert her om dagen. Noen la ved dette bildet mens andre la ved dette linket. Om dette hjelper deg noen vei vet jeg ikke, men.

http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Data/BMWAC.PDF?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3lVcRfN8G2BmkHzqGJmEEmJGGiMj7ndH7euEjdvh-pYPove5UuQHlu4QQ_aem_0FVOz7Nd0lw93ZIikhR1EQ

IMG_0704.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaandref skrev:

Dette får du nok til Jan, og som du sier, det er en bil som fortjener st det er i orden det som skal være i orden. Ikke minst er det deilig å kunne cruise avgårde i varmen med deilig sval luft i bilen. 🙂

Ja satser på det at det går veien ,ikke minst gøy å skaffe deler til nettopp sånt .

Får jeg dette iorden vil jeg og si at det øker verdien da det er et fåtall e34er som har dette 100% på stell .😊

Oppdaget forresten et dunk på venstre side ved oppbremsing så er vel en foring som er gåen nå .

Men har vel bare ti forskjellige stag liggende med foringer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med her Jan.

Som du sier er det fåtall av 90 tallsbiler hvor dette fungerer. var A/C på 520'n her og, men fikk den aldri kald :) Gjetter på at dette er dødt på 750'n også. Så om du får dette til så vet jeg hvor kunnskapen finnes :) Litt mere avansert med 4 soners, men prinsippet er nok det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mortenej skrev:

Blir spennende å følge med her Jan.

Som du sier er det fåtall av 90 tallsbiler hvor dette fungerer. var A/C på 520'n her og, men fikk den aldri kald :) Gjetter på at dette er dødt på 750'n også. Så om du får dette til så vet jeg hvor kunnskapen finnes :) Litt mere avansert med 4 soners, men prinsippet er nok det samme.

Ja Morten håper det blir suksess 😊

Men aller først må det skaffes vifte ,reim osv når dette er gjort og montert ,så kan jeg begynne å feilsøke mer .

Viktigste er å få slått av varmen på bilen da den står på full guffe hele tiden nå ,selv om den er på det kaldeste .

Angående din e32 så spørs det om det virker ja etter alle disse årene ,men sjekk at viften foran sviver .Om den står så må den opp og gå mener jeg før dette kan virke uansett.

Skal oppdatere etterhvert og starter så fort jeg får sjans nå i høst ,men først prosjekt Combo .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tiden kommet for at denne :

IMG_0420.jpeg.b98016709c3f6bb69fdb209fe864c8a4.jpeg

skal legg settes bort et halvt års tid .😩.

Eller egentlig like greit da tiden er der og bil nå stortsett ikke blir brukt .

Summen av 2024?

Blitt noen tusen km og ikke noe tull ,starter og går når den skal og tar langturer som en drøm .

Neste års plan ?

Kjøre og etterhvert eu godkjenne den ,eneste jeg må gjøre er å stramme håndbrekket mener jeg .

Selvsagt blir det jo vedlikehold og kjøpe forskjellige ting jeg må ha til den ,men ikke noe ekstra gavante greier.

En ting er sikkert at denne bilen her ,må være den mest pålitelige bilen jeg har eid .😊

38 år og 300000+ likevel like snill som en nyere bil tror jeg .

Selv om jeg kommer til å savne den stort er det og godt å få det bort.

Ellers går jo dagene til Opel skruing og idag var jeg til Lyngdal :

IMG_3650.thumb.jpeg.3c7420cef634ae4e1ef469f21f3bc54b.jpeg

Der ble det hentet tannstang og komplett fjørbein med omtrent ubrukte Monroe dempere og helt nye fjærer tilden .

Så imorgen tidlig er det skruing så får vi da se hvor møkk det blir å få demontert dette på på bilen .

Skal nå hvertfall bli godt å bli ferdig med den  nå mtp teknisk .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .E28 og lagring very soon .Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...