Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .E34 skruing .Upd&Pics .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Olaandref skrev:

Helt klart 🙂 Angrer fortsatt i dag på at jeg drev å rotet med det Audi greiene når jeg kunne kjøpt både E30 M3, Alpina B10 og E34 M5, som ikke kostet all verden den gang. 😅

Jo men kan en måte skjønne at Audi fristet jeg helt ærlig .😊

De hadde jo mye tøft som appellerte til de fleste mennesker ,var bare meg som stod låst på Bmw 😅

Nei tenk det du ,på den tiden om man hadde hatt et snev av fornuft så kunne man sittet i sofaen og glist fra øre til øre du …

For min del så handlet det om kjøp av hus og bebiser så utelukket for min del og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en liten tur imorgen hvis ting går som det skal .

Turen går da til hjemplassen jeg vokste opp ,der jeg satt og drømte som liten om hvor fine biler Bmw var og hvor jeg ble opplært til at Opel var best 😅.

Men kommer til å ta en omvei nettopp for å mimre litt og kjenne litt på følelser ,ikke minst treffe folkene jeg kjenner fra før .

Og siden jeg og skal opp til foreldrene til min barndomsvenn ,der far i huset er veldig glad i bil fikk jeg klargjort bilen sånn at den ser presentabel ut .

Enkelt fortalt ferdig :

IMG_2612.thumb.jpeg.ad283d08f1c957e3a7970cddd0157818.jpeg

Interiøret tørket rent for støv :

IMG_2608.thumb.jpeg.e508b975749a67e1d2043b153f975256.jpeg

Sånne besøk som imorgen blir gøy og litt sånn følelsesmessig ladet .

På denne tiden i 1996 kjørte jeg e28 528 i og far til kameraten min hadde hentet seg 1993 modell 325 i sedan .

Å fy flate for en herlig tid .Ikke en bekymring en plass .

Nå er han 75 år og heldigvis like sprek så spørs om ikke han vil kjøre litt e28 igjen .

Enkelt fortalt jeg byttelånte mye bil med han da på den tiden 😊.

Blir godt å få tatt seg en e28 tur igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .E28 klargjort for onsdagstur.
På 10.6.2024 den 18.04, sveigis skrev:

Jo men kan en måte skjønne at Audi fristet jeg helt ærlig .😊

De hadde jo mye tøft som appellerte til de fleste mennesker ,var bare meg som stod låst på Bmw 😅

Nei tenk det du ,på den tiden om man hadde hatt et snev av fornuft så kunne man sittet i sofaen og glist fra øre til øre du …

For min del så handlet det om kjøp av hus og bebiser så utelukket for min del og .

Hadde jeg hatt litt vett hadde jeg holdt meg borte fra firer turboene og kjøpt en S2 sedan, eventuelt coupe, det var og er gromme biler den gang og nå, i mitt hode 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble det tur med denne :

IMG_2635.thumb.jpeg.cbda1b7f78c008ef185675d1b868c302.jpeg

Totalt 23 mil og første stopp var Biltema i Arendal .

Da jeg kom ut etter ærendet stod der en kar og beskuet bilen .

Rart med det ,når man kjører gammelt så kommer der ofte folk bort .

Han her likte bilen og hadde og hatt noen Bmwer oppigjennom ,men gått over til Merce .

Han hadde både 190 og 124 og 126 biler ,utrolig grei kar .

Etter prat satte jeg meg inni bil og kjørte mange omveier som var lenge siden jeg har kjørt .

Etterhvert kom jeg opp til barndomsplassen min og var der i hele går hos foreldrene til bestekameraten min .

Som jeg nevnte så var jo faren bilglad og det var ikke lenge før han måtte være med ut på tur med bilen 😊

Spurte om han ikke ville kjøre ,men nå var han så gammel sa han at han likte best og sitte på siden .

Etter noen km sier han at :»Ja da husket jeg rett Jan ,at disse bilene her hadde bedre stoler enn e36en .

Vel sa jeg her er jeg totalt uenig enda selv etter snart 30 år 😅

Saken var det at når han hadde e36 325en hadde han sportstoler i den ,men han likte de ikke og likte bedre stolene jeg hadde i min e28 da.

Tiden gikk og det ble en tur i garasjen og der fant han bilder fra når jeg var i 20 årene og biler som vi hadde hatt .

Veldig morro dette .

Savner tiden enda (Eneste jeg ikke savner var at jeg veide 25 kg mer på den tiden 😅).

Et lite bilde fra badeplassen min da jeg var liten :

IMG_2614.thumb.jpeg.ad738dc3dbe342316bea56751abdfc7a.jpeg

Etterhvert måtte man hjem igjen og flere omveier ble tatt .

Summen av turen var at der var ingenting å si på bil ,alt fungerte og bare ren skjær kos😊.

Sånne turer er veldig viktig for meg og flere blir det .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Gårsdagens tur .

Høres ut som en knall tur Jan, a trip back down on memory lane med en bil som er akkurat rette maskin for jobben :) Er disse turene som understreker betydningen av hobbybilene våres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dusy skrev:

Høres ut som en knall tur Jan, a trip back down on memory lane med en bil som er akkurat rette maskin for jobben :) Er disse turene som understreker betydningen av hobbybilene våres. 

Ja det var en veldig fin tur samtidig veldig rart .

Rart å se barndomshjemmet mitt igjen som nå er eid av andre mennesker og flere av de som jeg kjente har gått bort 😩,men det er livet på godt og vondt .

Joda bilen er helt fabelaktig til lengre turer den og leverer som om det skulle være e61en 😊

Så sant så sant Dusy .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg fått fikset noe som har blitt verre og verre for hvert år .

Nemlig hoppende tempmåler .

Dette er jo standard feil på omtrent alle Bmwer på 80 tallet og feilen er stortsett den samme .

Batterier bak instrumentet som enten slutter å virke ,eller begynner å lekke og som igjen ødelegger kretskortet.

Tatt fra e30 men samme konsept på e28 :

IMG_9992.jpeg.acc832d47735dd8fd8ddc0ee6329b91d.jpeg

Fikk ikke tatt bilder når instrument var ute nå idag ,men plukket det i biter .

Her så jeg ingenting på kretskort hverken irring eller loddepunkter som var ødelagt .

Det jeg derimot så var at hele SI kortet var av nyere dato da det var stemplet 1993 ,så dette må ha vært byttet.

Kontakter ble rengjort og strammet skruer bak som kunne være løse (Minnes dette fra e30 tiden min).

Satte så sammen alt og var spent ,ville jeg nå fremdeles ha hoppende temp nål:

IMG_9991.thumb.png.a2c551d1dde9a9476cf93d0af225c34a.png

Plutselig før jeg startet bil så tenkte jeg STOPP en halv …

Sjekk nå at alle kontakter på følere i motor som har med temp  er iorden .

Vel dere ,når jeg drar av den som står på temp til dashbord ,så var den grønn av irr .

Ble pusset gullende ren ,kabelsko strammet og satt på plass.

Moment of truth :

-En tur rett ut på e18 ville nå vise om det var iorden .

Og skulle ikke komme så langt før jeg nå ser at den beveger seg sakte men sikkert opp mot midten og er stabil .

Fortsatte videre til neste avkjørsel for hjemreise og holdt seg der den uten og hoppe frem og tilbake 😊😊🙏🙏.

Hva som var utfallet her om det var føler foran eller div fiks bak instrument vites ikke,men ser nå ut som det virker nå .

Sånne ting er greit å ha iorden selv om det ikke betyr så mye sånnsett.

Og begynner det igjen så får man finne ut noe annet senere men håper på at det nå er fikset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Flickering temp gauge fiks.Upd
På 15.6.2024 den 22.06, Bimmerlorris skrev:

Slike "småting" føles viktig å fikse. Det er noe med helheten og ikke minst irriterende når sånt ikke funker skikkelig 😅

Sent svar her ,men ja veldig enig i det og ikke minst temp måler bør være iorden og 😊.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som trenger lite vedlikehold er Delexpressen .😊

Likevel måtte jeg ta en økt ikveld .

Diverse pærer var gåene:

IMG_2651.thumb.jpeg.11d569b794d933634e54b915e32dbf5d.jpeg

En tur opp til Biltema og pærene ble skaffet .

Jobben på e28 som ble gjort ,leverer :

IMG_2652.thumb.jpeg.15076ead04025639277153a4587640db.jpeg

Og vips var der lys igjen:

IMG_2653.thumb.jpeg.b4acde8e71bd294daafe7e0d350cfa1b.jpeg

Men jeg har en massiv jobb i vente på Opelen 😩😩

Tannstang må byttes ,rust i kanaler som må sveises samt alle dempere så blir ikke arbeidsløs på den.

Likevel verdt å koste på .

Billige deler ,billig å kjøre og alt virker på den 😊

Så denne skal selvsagt fikses og taes vare på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Opel får litt fiks.

Da ble det bytting av kjøleslange idag og vi starter for begynnelsen .

En bekjent av meg kjøpte opp en tidligere butikk her i Arendal og har en mengde godsaker til gammel Bmw .

Og ny originalslange hadde han og .

I og med han har startet verksted og bilsalg i nabobyen ble det en fin tur i e28en på morgenkvisten .😊

Deilig å kjøre i fred og ro uten mas og kjas .

Kom frem og han hadde litt av hvert i butikken .

Denne 40 modellen ble hentet i Canada og har det originale gulvet i tre enda :

IMG_2665.thumb.jpeg.413df4d5fac7233d1ebf3b72a5bf2df0.jpeg

Så en 560 sl og en gammel 02 :

IMG_2666.thumb.jpeg.43ad23ef75d8bb5bff78d45f0673a6ac.jpeg

Var endel annet der og som jeg ikke rakk og ta bilde av .

Uansett ny slange og div ligger klart :

IMG_2668.thumb.jpeg.d6dd2e6d7b251a2f68a1aa6f8ba897a4.jpeg

Å få av gammel slange gikk greit det og måtte sammenligne og like var de:

IMG_2669.thumb.jpeg.1c5edff5b90bb1ef80e0f1c5707434d8.jpeg

Hvis denne slangen varer like lenge som den originale så trenger jeg ikke å bytte mer noen gang på den😊

Er så rart det med å skru på denne bilen …

Når man holder på med en ting ,går der alltid noe annet i stykker .

Og selvsagt røk der en ledning til starter :

IMG_2670.thumb.jpeg.0b872d112c76a7f933cae239183d2f42.jpeg

Den grønne helt oppe gikk av ,men heldigvis ikke noe problem å få iorden ,men er det med å bruke tid på det .

Hvertfall slange og alt kom på plass og det var tid for påfyll av væske og den berømte luftingen som jeg ikke liker .

Men nå har jeg såpass kontroll på det at det gikk som en lek .

Den vanlige testturen ned til Grimstad og ut på e18 hjem igjen ble tatt og da jeg var hjemme igjen viste temp dette :

IMG_2672.thumb.jpeg.441c9690640bd4095a88ca57ae5f02bd.jpeg

Ligger der den skal 😊.

Men blir jo alltid et salig søl når man holder på med dette og jeg hadde jo motorvask her for en tid tilbake .

Fant frem diverse artikler og fikk det gullende rent igjen .

Tørket og av under motor sånn at ikke dritt ble limt fast der og .

Og gleden er jo fremdeles det at den er like tørr under etter stramming av bolter i vår .

Da får man bruke denne litt og fremover for nå er den hvertfall lovlig og kan brukes 😊

IMG_2669.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .E34 skruing .Upd&Pics .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...