Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja disse utfordringene kan ta litt pusten fra en og da tenker jeg ikke på varmen vi har om dagen 😉 Kjipt at kløtsj/gir/utløser har tatt kvelden da 😢 Jeg har ikke peiling på slikt, men ser folk nevner å ta ut kassa for å få det fikset. Da er det jo en stor jobb. Men kjenner jeg deg rett så er det å brette opp erma en dag og gyve løs. Regner da med at du bytter ut alt og får det 100% 👍 Kan jo være godt med ny kløtsj og utløserlager og vite at alt er tipp topp og holder i mange år 😃 

Så bra at du fikk testa 28’n skikkelig også da 😃 Tipper du koste deg skikkelig på de snaue 30 mila 😉 Godt å vite at det meste er toppers der også 😃 Kos deg i sommervarmen 🥳

Ja alt med e28en er greit og gøy nå og går som den skal .😀

Og koste meg veldig .

Det som er rart når man kommer i denne ,så kjører man automatisk veldig patentlig og forsiktig ,noe man igjen merker på forbruket .😀

Når det kommer til e34 ,er nok dette en jobb jeg setter bort enten til noen som kan gjøre det for meg eller verksted .

Jeg har ikke kapasitet eller ork og tid nå desverre .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro med god lang kjøretur på prøveskilt, blitt knallfin denne nå👍🏼 godt når man kjenner at jobben betaler seg:bmw:

men den grønne, tenkte kan det være slave/master (clutch sylinder) som har takket for seg? 

ellers ser jo bilparken som alltid fortreffelig ut:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt nå Jan. Og er det noen som fortjener å få en jobb gjort proffesjonelt nå, så er det deg 😃 Sånn som du har stått på med disse bilene gjennom flere år nå, så tenker jeg det kan være godt å sette seg i godstolen og bare vente på tlf fra verkstedet som sier at nå kan du komme og hente én stk 535i med ny frisk kløtsj 😃👍 Ja det koster sikkert noen kroner, men noe skal man unne seg på sine eldre sårfingra dager 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, viggo E34 skrev:

morro med god lang kjøretur på prøveskilt, blitt knallfin denne nå👍🏼 godt når man kjenner at jobben betaler seg:bmw:

men den grønne, tenkte kan det være slave/master (clutch sylinder) som har takket for seg? 

ellers ser jo bilparken som alltid fortreffelig ut:applause:

Ja er veldig morro med denne uten tvil og  takk for det Viggo ,den er blitt bra nå .😀

Et eller annet sånt er skjedd ,så blir tatt opp i slutten av neste uke.

Skal innhente priser på verksted imorgen .

Jo takk ,nå skal e34 en fikses opp ,da den er fått endel smårust og må lakke den ene skjermen .😀

 

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt nå Jan. Og er det noen som fortjener å få en jobb gjort proffesjonelt nå, så er det deg 😃 Sånn som du har stått på med disse bilene gjennom flere år nå, så tenker jeg det kan være godt å sette seg i godstolen og bare vente på tlf fra verkstedet som sier at nå kan du komme og hente én stk 535i med ny frisk kløtsj 😃👍 Ja det koster sikkert noen kroner, men noe skal man unne seg på sine eldre sårfingra dager 😂👍

Hehe ,takk for fine ord og kona sa det samme.

Denne setter vi bort ,du kan ikke stå med dette alene igjen nå som du har fikset så mye opp igjennom .

Og det tenkte jeg og ,få det bort og gjør noe gøy ,så kan andre som lever av det samt gjør det daglig fikse det kjapt og enkelt .😀

Fått pris på Bmw på 8000 inkludert alt og arbeid ,dette med original clutch.

Tar som sagt ringerunde imorgen .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, sveigis skrev:

Ja er veldig morro med denne uten tvil og  takk for det Viggo ,den er blitt bra nå .😀

Et eller annet sånt er skjedd ,så blir tatt opp i slutten av neste uke.

Skal innhente priser på verksted imorgen .

Jo takk ,nå skal e34 en fikses opp ,da den er fått endel smårust og må lakke den ene skjermen .😀

 

Hehe ,takk for fine ord og kona sa det samme.

Denne setter vi bort ,du kan ikke stå med dette alene igjen nå som du har fikset så mye opp igjennom .

Og det tenkte jeg og ,få det bort og gjør noe gøy ,så kan andre som lever av det samt gjør det daglig fikse det kjapt og enkelt .😀

Fått pris på Bmw på 8000 inkludert alt og arbeid ,dette med original clutch.

Tar som sagt ringerunde imorgen .😀

Oi !! 8 lapper ferdig fix på veien igjen med orginal kløtsj er jo biiiillig !! Orginal kløtsj er vel sikkert halvparten av summen her eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Oi !! 8 lapper ferdig fix på veien igjen med orginal kløtsj er jo biiiillig !! Orginal kløtsj er vel sikkert halvparten av summen her eller ?

Ja det stemmer det .

4 for clutch kit 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag før regnet upd.

Var somsagt og hentet medbringere for å få fikset ABS problemet .

Disse måtte ha litt service og inspeksjon.

Her ligger de før fiks:

1A04ACD5-BA76-4291-9D4F-C12EA21EE7ED.thumb.jpeg.51aac7ab7ec339d8af52a166ec748604.jpeg

Masse overflate rust men bak rusten så er ringene fine .

Så på med negerkuse på drill og dra over det verste.

Deretter sandpapir .

På ringene brukte jeg stålbørste ,men de ble ikke helt bra.

Dro frem kniv og skrapte bort alt dritt og det var pirkarbeid .

96 spor som måtte taes ,men nå ble de dype og fine .

En ferdig før et lag med lakk :

67270AC3-4883-4408-9B7B-EFDA0DDCC4E8.thumb.jpeg.a77c6bb2dbb1fa6aaf8cfa52fe7d38da.jpeg

Altså her snakkes det ikke om finnish ,kun fjernet det som lå rundt av dritt.

Et par lag med lakk :

C9569FDA-1350-40E0-BC80-DFF7097AFEB2.thumb.jpeg.c2b880e558a47d93913eca6b2aef3b2e.jpeg

Og ferdig:

0DC6C2FF-9962-48BF-918D-17C3027F8DBC.thumb.jpeg.b15554c242f41ef8c90e8a3b4e23dc29.jpeg

Så får satse på å få denne montert meget straks.

Men hadde besøk av en kamerat av meg idag som mest sannsynlig hadde noe skikkelig retrofit på lur ,nemlig original elektrisk rullegardin til e28 😀😀

Denne var komplett foruten bryter .

Har sagt at jeg ikke skal røre denne med ettermonteringsdill,men denne delen løfter jo inntrykk mange hakk spør dere meg :

AE93368C-9091-4634-A666-7ACAD0359E59.thumb.jpeg.32914ab96d97c125da910b19b94f4445.jpeg

Dette er et illustrasjonsbilde ,men sånt er kult og megaskjeldent.

Og jeg tror det elektriske ligger klart og under bakseterygg .

Alt dette får jeg greie på nå snart om tilstand osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man igang med å demontere medbringer og dette var dagen da alt gikk i dass!!!👌

Fikk mannet meg ut i denne varmen og jekket opp bil.

Det første jeg gjorde var å dynke ABS sensor inn i rustløser sånn at den etterhvert skulle løsne.

Litt forsiktig rikking med tang og den løsnet utrolig nok .

Men det stopper der .

For når jeg skulle fortsette ,ville den ikke en vei og plutselig satt jeg der og det så sånn ut :

C5EB64DE-50D8-4175-A434-490EB70E9D7F.thumb.jpeg.370357e101464ba553a0a947a25b2d40.jpeg

Totalt ødelagt og utrolig irriterende .

Og virker som det ikke er lett å få tak på heller hvertfall på sånn rekivisitabutikker og jeg må ha NÅ😀.

Så har løsnet alt og må bare få lånt meg en pipe som passer her :

C271B1AD-7FB3-41F3-9887-D6311DF441A2.thumb.jpeg.c9d24bebcebafb72ab7668cc606fb8a5.jpeg

Så om noen har ABS sensor til denne ,si ifra og det kjapt .

Men etter en strekk på sofa ,sjekket jeg Messenger og der var der varsel.

Dette var utrolig nok sønn til en av de første eierene på bilen .

Han fortalte at han hadde mange bilder av bilen og at den var dypt savnet enda i familiens eie og spesielt han 😀

Han var 18 da far hans valgte og selge visstnok .

Så folkens ,la meg vise dere bilder av denne bilen tatt i mars 1996 😀😀❤️:

825DB471-41C7-445F-BFA7-0D6157019387.thumb.jpeg.e3c61285fd5b395e9f164903d6100f4a.jpeg

Her med originale 14 toms vinterhjul .

Innvendig :

A0141E08-6724-4185-B6C7-847B188CEC90.thumb.jpeg.3821088b07ad8fe9c30beeb97a118568.jpeg

Og motorrom:

A726F1C9-A866-4B64-99E3-3736A6ADFD22.thumb.jpeg.92d49e0414fe31bc86c3b5659d6e4ddc.jpeg

Her har den akkurat fått trimmet seg .

Jeg bare elsker sånt som dette .

Bilder og historie fra en svunnen tid og ikke minst hvor høyt de satt pris på denne bilen .

Var visst ikke greit da den ble byttet inn i 1996 ,men nå ser de at den lever i beste velgående .

Han skulle sende flere bilder og mer info ,og ja det kan jeg like 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Da var man igang med å demontere medbringer og dette var dagen da alt gikk i dass!!!👌

Fikk mannet meg ut i denne varmen og jekket opp bil.

Det første jeg gjorde var å dynke ABS sensor inn i rustløser sånn at den etterhvert skulle løsne.

Litt forsiktig rikking med tang og den løsnet utrolig nok .

Men det stopper der .

For når jeg skulle fortsette ,ville den ikke en vei og plutselig satt jeg der og det så sånn ut :

C5EB64DE-50D8-4175-A434-490EB70E9D7F.thumb.jpeg.370357e101464ba553a0a947a25b2d40.jpeg

Totalt ødelagt og utrolig irriterende .

Og virker som det ikke er lett å få tak på heller hvertfall på sånn rekivisitabutikker og jeg må ha NÅ😀.

Så har løsnet alt og må bare få lånt meg en pipe som passer her :

C271B1AD-7FB3-41F3-9887-D6311DF441A2.thumb.jpeg.c9d24bebcebafb72ab7668cc606fb8a5.jpeg

Så om noen har ABS sensor til denne ,si ifra og det kjapt .

Men etter en strekk på sofa ,sjekket jeg Messenger og der var der varsel.

Dette var utrolig nok sønn til en av de første eierene på bilen .

Han fortalte at han hadde mange bilder av bilen og at den var dypt savnet enda i familiens eie og spesielt han 😀

Han var 18 da far hans valgte og selge visstnok .

Så folkens ,la meg vise dere bilder av denne bilen tatt i mars 1996 😀😀❤️:

825DB471-41C7-445F-BFA7-0D6157019387.thumb.jpeg.e3c61285fd5b395e9f164903d6100f4a.jpeg

Her med originale 14 toms vinterhjul .

Innvendig :

A0141E08-6724-4185-B6C7-847B188CEC90.thumb.jpeg.3821088b07ad8fe9c30beeb97a118568.jpeg

Og motorrom:

A726F1C9-A866-4B64-99E3-3736A6ADFD22.thumb.jpeg.92d49e0414fe31bc86c3b5659d6e4ddc.jpeg

Her har den akkurat fått trimmet seg .

Jeg bare elsker sånt som dette .

Bilder og historie fra en svunnen tid og ikke minst hvor høyt de satt pris på denne bilen .

Var visst ikke greit da den ble byttet inn i 1996 ,men nå ser de at den lever i beste velgående .

Han skulle sende flere bilder og mer info ,og ja det kan jeg like 😀

Tøft! Veldig morro å se tilbake på gamle bilder. 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så absolutt og hadde en lang dialog med han igårkveld der han fortalte nøyaktig alt som ble gjort .

Bilen ble byttet inn i 1996 i en Mercedes 300 som da var 6 år gammel .

Denne ga visst ikke den samme følelsen 😀😀.

Men har hvertfall fått greie på at den har hatt det meget bra fra 1986 til 1996 .

Etter dette har den kun fått vanlig vedlikehold ,men dyre deler 😀.

Ble lettere sjokkert når jeg sendte bilder av bilen nå etter jeg ble ferdig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med slike bilder.

Den ABS sensoren er jeg stygt redd for at du må kjøpe ny hos BMW. Den er nesten umulig og få ut hel. Mulig du kan finne noen på Ebay. Jeg ville prøvd på den andre siden og få av medbringeren uten og ta av sensoren, mulig det går. Ellers blir det nok 2 sensorer og de er dyre.

Du trenger også nye låseblekk til den store mutteren.

Resten er rett fram skruing. Medbringeren sitter godt så du trenger en avdrager for og få den av også bruker du mutteren for og presse på den nye. Du må antagelig slå inn den nye med en hammer det første stykket før du får entret mutteren. Og som sagt, den er trang. Det blir mye svetting når du skrur inn mutteren.

Jeg ser at bremseskjoldene dine begynner og bli rustne. Du har ikke vurdert og bytte skjoldene samtidig. Det er ikke så vanskelig hvis du har tilgang til hydraulisk presse men da trenger du også nye lager. Da er det mye lettere og presse på medbringeren igjen også. 

Du må løsne bærearmen og ta med alt i en presse, det ser mye vanskeligere ut en det er. Løsne bremseslange, handbrekkvaier, ABS sensor, støtdemper og stabstag. Da er det bare de to boltene som holder bærearmen til traversen igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar .😀

Angående andre siden så er ring til ABS hel så lar den være og disse sensorene er de tomme for på Bmw sa de og Koed kunne ikke skaffe de heller .

Så er litt ute og kjøre nå eller dvs krise her Rune .

Men får svar av en ikveld og håper det løser seg .

Angående bremseskjold tar jeg det senere ,jeg må få den ferdig nå .😀

Tar en sånn runde til neste år da dette gildet begynner å koste litt nå gitt.

Men det låseblikket blir jeg ikke klok på .

Ser ut som at jeg må ha av mutter for å få det av .

Kan det ha blitt montert feil av noen andre ?

For nå har jeg bøyd og brukt tang men får ikke rikket det Rune .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller enda enklere,må jeg ha av låseblikket for å få på 36 mm pipe?

Hvis ja så er mitt feil montert da pipen går rett på .

Eller må jeg ha av låseblikket for å løsnet mutter ?

Idiotiske spm her ,men min absolutte tålmodighet ,begynner å renne ut skjønner dere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så får du det av andre ganger ikke. Det er nok montert riktig. Prøv bare og ødelegge det mest mulig og bruk muttertrekker etterpå så får du nok løsnet det. Når du skal montere det nye igjen så pleier jeg og bruke pipen som passer mutteren til og slå blekket fast med. Så vidt jeg husker så er momentet på mutteren ca. 200Nm. Så bilen bør stå stødig på bukkene. Sikkerheten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...