Gå til innhold

Bimmers.no sin store barnevogn tråd!


wicky124
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...

Får dra opp denne tråden igjen, da det ventes en liten krabat på senhøsten 😀 . Har lest mye om mye, men er det noen som har noen gode tips og anbefalinger til barneseter til nyfødt? Dette må selvfølgelig prøves fysisk i bil, men jeg vil ha en liste å gå ut fra, og har derfor skrevet følgende på lista til nå;

- BeSafe izi Go X1 eller Modular (kun gjenbruk av basen til større sete som er forskjell på disse?)

- Britax Primo (tidligere Brio Primo) / Baby-safe / SHR II

- Cybex Aton M / Q

- Maxi Cosi Pebble / Rock

- Recaro Guardia / Privia Evo (testvinneren og forgjengeren Privia som bl.a. @Marius2002 har delt av sine erfaringer med er ikke til å få tak i lengre ser det ut som?) 

- Er det noen av disse (eller andre?) som tar utpreget mindre plass en andre seter som gjør det mulig å sitte normalt i passasjersetet? Hverken jeg eller kona er lange, jeg er 178 om jeg legger godviljen til, hun er nede på 160-tallet. 

Vi har en F36 4er Gran Coupe som har et nokså bøtteformet og skrått baksete sammenlignet med F31 og F34 som har mer en benk, men bakseteplassen er nok ganske lik som F30/F31.

- Kan liggestillingen/vinkelen til setene justeres for å kompensere for denne helningen? 

- Barnevogna er allerede på plass, en pent brukt Babyjogger City Elite, den tok ikke opp rare plassen i bagasjerommet sammenlagt. At det kan fås adapter som gjør at en kan klikke barnesetet rett i understellet på vogna kan også være et pluss - vet ikke om alle seter har denne muligheten?

Takker på forhånd for alle tips, svar og anbefalinger, og ser samtidig at gadget- og utstyrsfreaken i meg skal få litt å jobbe med den neste tiden :) 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke mindre enn tre Brio (et Britax) Primo (kjøpe? :D).

Dette ble i sin tid valgt fordi det var et av de letteste setene på markedet, noe jeg selv mener er viktig den første tiden, da man bærer mye på setet. Den gang lå det blant topp på tester, men aner ikke hvordan de ligger an nå.

Disse har vi da hatt i både e46 coupé, e81 og nåværende bil uten særlig problem.

Britax-versjonen kan monteres på Britax Smile-vogn som vi også har, men det var ikke så veldig mange gangene det ble brukt igrunn. Nå har vi en City Elite GT (noe mindre enn deres) til bruk i bil.

Ikke alle seter passer på alle vognunderstell og motsatt, så der må du nesten sjekke hva som kan passe på deres. Finnes også adaptere mellom ditt og datt, men ikke til alt.

...og gratulerer foresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, papertiger skrev:

Får dra opp denne tråden igjen, da det ventes en liten krabat på senhøsten 😀 . Har lest mye om mye, men er det noen som har noen gode tips og anbefalinger til barneseter til nyfødt? Dette må selvfølgelig prøves fysisk i bil, men jeg vil ha en liste å gå ut fra, og har derfor skrevet følgende på lista til nå;

- BeSafe izi Go X1 eller Modular (kun gjenbruk av basen til større sete som er forskjell på disse?)

- Britax Primo (tidligere Brio Primo) / Baby-safe / SHR II

- Cybex Aton M / Q

- Maxi Cosi Pebble / Rock

- Recaro Guardia / Privia Evo (testvinneren og forgjengeren Privia som bl.a. @Marius2002 har delt av sine erfaringer med er ikke til å få tak i lengre ser det ut som?) 

- Er det noen av disse (eller andre?) som tar utpreget mindre plass en andre seter som gjør det mulig å sitte normalt i passasjersetet? Hverken jeg eller kona er lange, jeg er 178 om jeg legger godviljen til, hun er nede på 160-tallet. 

Vi har en F36 4er Gran Coupe som har et nokså bøtteformet og skrått baksete sammenlignet med F31 og F34 som har mer en benk, men bakseteplassen er nok ganske lik som F30/F31.

- Kan liggestillingen/vinkelen til setene justeres for å kompensere for denne helningen? 

- Barnevogna er allerede på plass, en pent brukt Babyjogger City Elite, den tok ikke opp rare plassen i bagasjerommet sammenlagt. At det kan fås adapter som gjør at en kan klikke barnesetet rett i understellet på vogna kan også være et pluss - vet ikke om alle seter har denne muligheten?

Takker på forhånd for alle tips, svar og anbefalinger, og ser samtidig at gadget- og utstyrsfreaken i meg skal få litt å jobbe med den neste tiden :) 

 

Gratulerer 😄

Besafe modular synes jeg er veldig bra i neste størrelse, men babyvarianten vet jeg kan være utfordrende hvis man ikke får basen helt flatt. Da kan vinkelen på seteryggen bli for bratt, og den er ikke justerbar på babysetet, men er det på neste.

Var ikke problem i E70 eller F80, så vil tro det går greit, men kan være verdt å teste. Har mest å si hvor isofix er ifht høyeste plass på seteputa.  Passat var visst ingen suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, gregus skrev:

Gratulerer 😄

Besafe modular synes jeg er veldig bra i neste størrelse, men babyvarianten vet jeg kan være utfordrende hvis man ikke får basen helt flatt. Da kan vinkelen på seteryggen bli for bratt, og den er ikke justerbar på babysetet, men er det på neste.

Var ikke problem i E70 eller F80, så vil tro det går greit, men kan være verdt å teste. Har mest å si hvor isofix er ifht høyeste plass på seteputa.  Passat var visst ingen suksess. 

Tusen takk! Og takk for tips ang. base - men etter hva jeg kan se på nettsiden til Besafe er armene på basen justerbare i både lengde og vinkel "for å løse problemet med dyptliggende fester" - men det hjelper kanskje uansett ikke på vinkelen på selve basen. Må uansett teste dette en dag, da høyden fra isofixfestet og opp til høyeste posisjon i front på sitteputa er ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får justert vinkelen på noen babyseter, altså nummer 1-sete, ikke som jeg har sett ihvertfall. :) Vi er fornøyd med vår Privia, men det har ingen overgang til feste på barnevogn, som f.eks. Britax har. Jeg så det ikke som et problem likevel. Vekt som awt nevner er viktig. Jeg er fornøyd med Recaro, men opphavet kjøpte nå Cybex(nummer to stol) ett-eller-annet for å slippe å bytte over stoler når de låner ungen og det virket solid det også. Du som har coupe-ish burde ihvertfall på sete nr. 2 ha mulighet for å kunne vri stolen. Jeg har Recaro Zero.1 som nummer to, den kan vris 360 grader. Her får du også nyfødt-innlegg, heter vel Zero.1 Elite da. De fleste barnesetesjapper er behjelpelig så du får prøvd i bil :) Gjør det først. Om det heter Recaro, Britax, Cybex eller BeSafe spiller ingen rolle, finn et som passer deg og din bil. :)

Og ikke minst gratulerer :D

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Får dra opp denne tråden igjen, da det ventes en liten krabat på senhøsten 😀 . Har lest mye om mye, men er det noen som har noen gode tips og anbefalinger til barneseter til nyfødt? Dette må selvfølgelig prøves fysisk i bil, men jeg vil ha en liste å gå ut fra, og har derfor skrevet følgende på lista til nå;

Har selv Cybex Aton N i en F31.

Er god plass til samboern i passasjersetet med babysete bak.

Har også Babyjogger City Elite, og er fornøyd med hvor liten plass den tar når den er helt sammenpakket.

Vi har også kjøpt adapter til babysete på vognen, og dette fungerer veldig bra, men den blir sjeldent brukt. Er jeg eller samboeren alene på butikken, slenger vi barnesetet oppi vognen, eller sitter den på tvers, slik at den står godt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Tusen takk! Og takk for tips ang. base - men etter hva jeg kan se på nettsiden til Besafe er armene på basen justerbare i både lengde og vinkel "for å løse problemet med dyptliggende fester" - men det hjelper kanskje uansett ikke på vinkelen på selve basen. Må uansett teste dette en dag, da høyden fra isofixfestet og opp til høyeste posisjon i front på sitteputa er ganske stor.

Det er mulig de har endret på basedesignet siden jeg kjøpte i 2017, for jeg kan ikke huske at det er noe vinkeljustering, men hvis de har fått det vil det jo helt klart hjelpe veldig for å få plan base.  Men er vel som Marius2002 skriver lurt å ha mulighet til å vri stolen.  På min M3 er det i hvert fall noe slitsomt å plassere ungen inn i stolen ettersom bilen er såpass lav, og det ville vært mye enklere om man kunne vri den.  På babystolen har det ikke noe å si ettersom man som regel bare plasserer stolen på basen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 takk! 😀 har allerede bestemt meg for at svingbart sete må til i neste størrelse, og da ser Zero1 ut som et bra alternativ. Hvorfor Privia EVO og Zero1 Elite gjør det dårligere i ADAC sine tester enn deres forgjengere er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha lest at kravene blir strengere så det blir vanskeligere å oppnå like god poengsum som tidligere. Litt som NCAP-testen mao. 

Vi har planer om å ta en tur i morgen, da står det en hel del seter på lista som skal prøves :) . 

@Oyvinds godt tips, skal sjekkes ut - men er det Aton M du mener? Ja var litt overrasket selv. Klart bagdelen tar sin plass, men forholdsvis nett i målene den også. Fin joggevogn som virker veldig solid og velbygget. Fulgte bilstoladapter (og en haug andre ting) med vogna når vi kjøpte den, så får se hvilke sete de passer til. 

@gregus får sjekke ut dette med base i morgen om det blir en runde med prøving da. Basen blir ikke plan, det er mer for å hjelpe om isofix-festene sitter dypere og lenger bak så det ut som. Og ja, svingbart må til på neste sete, de er jo ikke akkurat store i åpningen disse F36’ene så det kan nok hjelpe en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger når det kommer til tester av barneseter så er det viktig å se på hva et sete scorer dårlig på og ikke den totale summen. Det kan ofte være så enkelt som at testpersonen synes sete var vanskelig å få festet i bilen og får slakt for det. Og det blir helt feil. At Zero.1 Elite kommer dårligere ut kan jeg skjønne da det egentlig er et nummer 2 sete med babyinnlegg, istedet for en ren babystol :) Lykke til i jakten og keep us up to date :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, kan jo komme med en liten oppdatering igjen;

I går var vi å skulle se på barneseter, dvs. babystol. Jeg hadde skrevet opp en haug som jeg ville prøve i bilen men det falt fort i grus 😛 . Gikk først innom hos Babyshop i Stavanger, der vi var heldige og fikk hjelp av eieren som jeg merket hadde god, lang og fornuftig erfaring med produktene han solgte. Vi fikk svært god hjelp der.

Vi forklarte hvilken type bil vi hadde og at det var et skrått baksete i bilen. Han tok derfor først med seg Britax Baby Safe i-Size med Flex base ut til bilen. Denne basen har tiltfunksjon (egentlig en vater som viser grønt eller rødt alt etter helningen på basen) som skal hjelpe på skrå bakseter.

Han: "ja... dere har ikke tenkt å skaffe dere stasjonsvogn...?". 

Jeg: "Nei.". :D

Etter montering av basen viser det seg at den lyser grønt både i nederste hakk og et par hakk mindre helning, så ble det rødt på tredje hakket. Stolen gikk lett i og plassen framme er absolutt akseptabel.

Han: "det er første gang jeg har opplevd at denne tilt-funksjonen har noe bra for seg, men det er jo tydelig at denne bilen ikke er designet med tanke på barneseter og plass i baksetet".

Jeg: "skjønner ikke hva du mener". 😛 

Bottom line, Baby Safe-setet funket veldig bra (forskjellen til Baby Safe 2 var 2-tallet for å kunne få testet setet en gang til året etter ifølge selger), og vi endte opp med å ikke prøve Besafe, Britax Primo osv. 

Men det var kommet et nytt sete fra Cybex som heter Cloud Z - det er en del av et modulært system som har samme base som Sirona Z (småbarnstol). Både Cloud Z og Sirona Z kan svinges mot siden ved montering og demontering. Cloud Z kan svinges 180 grader i tillegg til å kunne reclines (ikke i bil). Vi likte veldig godt det setet, men han var utsolgt for basen men vi skal innom å teste når han får den inn igjen for å se om fungerer like bra mtp. helning i bakseter og om plassen er like god. Vi opplevde dette setet som mer solid enn Britax Baby Safe mtp. solskjerm og konstruksjon, selv om begge seter nok er mer enn gode nok. Falt litt for svingmuligheten og modulærsystemet på Cloud Z som gjør at vi slipper å bytte base. Når det er sagt er det så nytt at det ikke er testet enda, men jeg ser at ADAC kjører tester i mai og oktober hvert år, så jeg har lyst å sitte på gjerdet å se hvordan det kommer ut i test før jeg kjøper noe. I tillegg har vi tid til å vente på evt. tilbud :) 

Bilde lånt fra Cybex sin nettside:

image.thumb.png.8d977eb7ca343781955ab4b3ef59dd6b.png

 

Oppdaterer videre erfaringer med barneseteprøving og valg når den tid kommer.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Var i dag å prøvde Cybex Cloud Z og Sirona Z (for framtiden) med Base Z i bilen. 

Jeg sleit litt med å få base og slikt skikkelig på plass - det er sikkert fordi det er første gang i livet jeg har prøvd å satt noe slikt på plass selv 😛 følte det var litt vinglete og litt «lealaust» men det har nok med monteringen min å gjøre.

Bottom line kjentes det ut som at Cloud Z tok hakket mindre plass enn Baby Safe, og jeg hadde mer enn god nok plass i forsetet. 

Lot så passasjersetet stå i samme posisjon, tok ut Cloud Z og satte inn Sirona Z. De tok på millimeteren like stor plass, både i oppreist posisjon og når Sirona Z ble tiltet så mye ned i recliner-stilling som mulig. Dvs jeg trengte ikke å flytte setet mitt i det hele tatt.

Svingfunksjonen/svingskiva var genial, det var mye enklere og lettere å løfte ut babysetet, men den virkelige fordelen får en nok når en går over til Sirona Z. 

Ser ut som vi kommer til å gå for det setet når den tid kommer.

Legger ved noen bilder for referanse: 

8FC6597A-3B8A-44C8-9EAF-562E4D9F06BC.thumb.jpeg.c6e63e803b3b72a4a23c77ec999d956b.jpeg64F73611-CD3A-4CB3-80E4-0A6C76422239.thumb.jpeg.731f318e275b0bd420a4dd72ebc30b9c.jpeg9AFF653B-7BA0-4B35-8D68-393ADB6C4B98.thumb.jpeg.0e4d2c6a8ce4925352c4af5f00265aed.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...