johnja Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Det må den nok være da Det håper jeg og tror du visste fra før, hvis ikke har du kjørt lite på snøføre Men for oss som er oppvokst på fjellet er det jo alltid morsomt å se når dere søringer får snø! Da kan jeg bare fortelle seg med en gang er at er det noe vi har hatt mye av her på Sørlandet de siste vinterne så er det snø, ser jeg ut av vinduet her nå så ligger den en god meter med snø. Så jeg har kjørt nok på vinterføre til å finne ut hvilke biler, dekk og fremdriftsmetoder som fungerer best og så langt så har jeg klart meg med BMW sitt antispinnsystem. Har hørt snakk om at noen skrur det av med de har jeg tenkt at det gjelder biler med dårligere system enn BMW sitt. Fordelene med å bo på Sørlandet er at når vi først har vinter så har vi skikkelig vinter og når vi først har sommer så har vi skikkelig sommer. Vinteren kommer sent og går tidlig og sommerene er varme og tørre i motsetning til hos dere nordboere For å snakke om noe som virkelig ikke har noe med taxi og gjøre, tørre og varme sommre er vel ikke akkurat det dere har hatt de siste årene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 hehe..nok en gang morro å se "panikk" stemningen blandt enkelte hvis BMW ikke er beste bilen for ei næring.. +1 Her i stavanger er det veldig variert blant taxiene. Alt fra Prius til Panamera, kompaktbiler til SUVer. Gjevnt over dyre biler som er og snuser på milionen og vel så det. Når det gjelder hvilke taxi jeg havner i gir jeg regelrett blanke i. Er somregel på nattestid i helgene jeg tar taxi, og da sier jeg meg fornøyd sålenge jeg får en Hvorfor taxinæringen, politiet, brannvesenet, abulansepersonellet etc. bruker de bilene/merkene de gjør gidder jeg ikke å spekulere i. Jeg vil tro at det somregel er noen ganske kompetente personer som tar slike avgjørelser. Noen som har litt mer peiling enn en svett bruker på bimmers x3. På dette forumet er det ikke lov å like biler som er bedre enn BMW Heldigvis er vi noen som gir fullstendig f... i hva mobben mener Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 For å snakke om noe som virkelig ikke har noe med taxi og gjøre, tørre og varme sommre er vel ikke akkurat det dere har hatt de siste årene Det starta bra i fjor i allfall, husker det godt da jeg fort merka at klimaen i E34 var tom for gass og med sort bil uten Soltak så var det varmt Men det regna bra en periode også med da var vi på bilferie til søreuropa De andre sommerene har vært greie, fikk iallfall brukt båten såpass at jeg var fornøyd Men NÅ avslutter vi offtopicen her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 BMW er derimot strekt inne i å levere utrykkningsbiler til både ambulanse, politi og brannvesen. Særlig i Tyskland, Sveits og England er BMW veldig populære som politibiler og det har sine krav som er strenge de også, Mercedes er ikke mye brukt som Politibiler. Kun i Norge hvor ML og GL har blitt populære Kommando og innsatsleder biler sammen med de større USA SUVene (MB Vito er mye brukt av Politiet men dette er Mercedes nyttekjøretøy og så vidt jeg vet er det personbilene vi snakker om her). Ser du har gjort helomvending på dette feltet. Forrige gang vi diskuterte dette og jeg argumenterte med at MB leverer enorme mengder biler til offentlige etater, så avfeide du det og brukte det negativt mens BMW var mer eksklusivt siden de stort sett går til private. Mercedes har vært brukt av Bundespolizei siden tidenes morgen. I Oslo-regionen bruker de fler uniformerte S212 E350CDI 4matic, i tillegg til mange ML + GL og G. UP bruker også Mercedes her på østlandet - C-klasse W203 og W204. BMW-ambulanser og brannbiler ja Du tenker nok på legebiler - er en stor forskjell der. Grunnen til at MB E blir stående år etter år som den mest brukte taxibilen er SELVFØLGELIG at det er en bedre bil. Nå må dere rulle inn og bruke sunn fornuft, og fjerne fanatiker-skylappene. MB går rett og slett jevnt over lengre uten havarier - det er faktisk direkte frekt av dere å undervurdere en leverandør som jobber så hardt for å levere markedets beste taxibiler, og som er stolte over det! BMW feilet på en del områder med E61, samt at de har registerkjedeproblematikken på 4erdieselene. Volvo er ikke holdbare nok - 2.4-dieselen får ofte problemer med toppen etter ca 300k km, og automatkassene til Volvo er lagd av mariekjeks. VW - Ok biler, men dårlige DSG-kasser. Ford - var inne en periode med Mondeo, men forsvant. Vet ikke hvorfor, men kostnadene var tydeligvis for store. Toyota - Prius er kjempebra biler. Dieselmotorene til Toyota er mindre gode (unntatt 1.4), og raser støtt og stadig. Og en siste ting: taxikjørte MBer får man fortsatt greie penger for i bruktmarkedet (nettopp pga KVALITET). Prøv å selg en Avensis, Mondeo, Passat eller E61 med 650 000km på telleren...Ikke like lett. ///M power reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Nå hadde Mb ett drastisk fall i taxi næringen, mer eller mindre overtatt av Volvo, som satser fullt men som viste seg å være møkk, og da er det mer eller mindre bare ett annet merke som satser på taxi og som forhåpentligvis og tilsynelatende har blitt noe bedre igjen: MB... Når majoriteten av bmw selgerstaben sier "taxi? Styr unna!" Så gjør ikke det at det blir mye taxi Bmw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Ser du har gjort helomvending på dette feltet. Forrige gang vi diskuterte dette og jeg argumenterte med at MB leverer enorme mengder biler til offentlige etater, så avfeide du det og brukte det negativt mens BMW var mer eksklusivt siden de stort sett går til private. Mercedes har vært brukt av Bundespolizei siden tidenes morgen. I Oslo-regionen bruker de fler uniformerte S212 E350CDI 4matic, i tillegg til mange ML + GL og G. UP bruker også Mercedes her på østlandet - C-klasse W203 og W204. BMW-ambulanser og brannbiler ja Du tenker nok på legebiler - er en stor forskjell der. For det første så har jeg aldri benektet at BMW er populær blandt offentlige etater rundt om, men jeg mener fortsatt at slik situasjonene er nå med de ripene Mercedes har fått de siste åra så oppfattes BMW som det mest eksklusive av de tre premium merkene. Dette er nok årsaken til at BMW er den største premiumleverandøren i verden og er blandt verdens sterkeste merkevarer. Mercedes er på vei opp igjen men er langt unna det dem en gang var, enten du liker det eller ikke. Mye mulig det går ett par personbil Mercedeser som politibil i Oslo men hva så, Norge er litt mer enn bare Oslo. Og hva er forskjellen på legebiler og ambulanser annet en kassa bak med båre? Grunnen til at MB E blir stående år etter år som den mest brukte taxibilen er SELVFØLGELIG at det er en bedre bil. Nå må dere rulle inn og bruke sunn fornuft, og fjerne fanatiker-skylappene. MB går rett og slett jevnt over lengre uten havarier - det er faktisk direkte frekt av dere å undervurdere en leverandør som jobber så hardt for å levere markedets beste taxibiler, og som er stolte over det! Om du går rundt og tror dagens Mercedeser er så mye bedre enn BMW og alle andre så er du totalt på jordet, hvor iallverden har du fått for deg dette vissvasset Du forsvarer deg med at vi må få bort skylappene og bruke sunn fornuft, det er nettopp det vi gjør når vi holde oss unna Mercedes. Har du noen gang sittet i W212 og kjent på kvaliteten og så gått over til F10 og gjort det samme der, BMWen er latterlig mye bedre bare der...Hvilken bil kalte de Verdens beste når dem kom, jo F10! Hvilken bil var den suverene klasseledren, jo F30! Og hvilken bil kalte "BMW kritiske" Top Gear for verdens beste bil, jo F10 M5 (Og ja, dette kan jeg motsetning til deg dokumentere) DU er passe frekk som kommer her å påstår at mitt merke er noe dritt, attpåtil er du freidig nok til å gjøre det uten å vise til tall eller dokumentasjon. Du har falt totalt igjennom i mine øyne i det siste, på tide du får opp skylappene og innser at Merce IKKE er det dem var for 25 år siden BMW feilet på en del områder med E61, samt at de har registerkjedeproblematikken på 4erdieselene. E60/61 går inn i historien som en av de verre BMW modellene dessverre Det er fantastiske biler som er totalt overlegen sine konkurrenter på kjøreegenskaper og opplevd kvalitet. Dessverre svikter de alt for ofte på det tekniske plan men de havner helt i skyggen av rustproblemene til Mercedes. Dårlig byggekvalitet på særlig W210 er fremtredende også, E39 er jo en ren hån mot Mercedes i forhold En kompis har en 1999 CL500 som bokstavelig talt faller i frahverandre, min gamle E34 er mer solid en den bilen... Så lenge en BMW får akkurat det samme stell og vedlikehold som de øvrige Mercedes taxier så er det ingenting i veien for at de kan gå like langt. Dem Mercedes burde frykte nå på Taxi markedet er Toyota, særlig med deres nye syvseters Prius vil de ta ett godt jafs av Merce markedet. Til slutt vil jeg si at det er greit at man skal være åpet for andre merker her, men det får være grenser for hvilket pissprat jeg skal finne meg i om mitt merke. Når du sier BMW er dritt så har du faktisk virkelig ikke peiling på hva du snakker om, noe du bekrefter når du ikke kan dokumenter noe av tullballet ditt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Om du går rundt og tror dagens Mercedeser er så mye bedre enn BMW og alle andre så er du totalt på jordet, hvor iallverden har du fått for deg dette vissvasset Du forsvarer deg med at vi må få bort skylappene og bruke sunn fornuft, det er nettopp det vi gjør når vi holde oss unna Mercedes. Har du noen gang sittet i W212 og kjent på kvaliteten og så gått over til F10 og gjort det samme der, BMWen er latterlig mye bedre bare der...Hvilken bil kalte de Verdens beste når dem kom, jo F10! Vi diskuterer taximarkedet her, og jeg mener MB er brutalt mye bedre enn alt annet på markedet. Privat stiller det seg litt annerledes - da fordeler egenskapene til de forskjellige merkene litt utover, og det er vanskelig å finne en totalvinner hvis ALLE aspekter skal med. Jeg liker flere merker, men ser jo at både MB og BMW har sine styrker og svakheter som alt annet. Det kan virke som du (med flere her på forumet) er mest opptatt av opplevd kvalitet. Det er jo veldig i tiden - fin fasade med lite innhold er det som teller... Du disser alt annet enn BMW i harde ordelag, og viser null respekt for f.eks MB. Det irriterer meg med folk som ikke bare er historieløse, men ikke forholder seg til realiteten/nåtiden, og sammenligner epler og pærer. Hver eneste gang vi diskuterer moderne modeller drar du fram rusthistorier om en modell som gikk ut for 11 år siden. DU er passe frekk som kommer her å påstår at mitt merke er noe dritt, attpåtil er du freidig nok til å gjøre det uten å vise til tall eller dokumentasjon. Du har falt totalt igjennom i mine øyne i det siste, på tide du får opp skylappene og innser at Merce IKKE er det dem var for 25 år siden. Jeg forholder meg til realiteten. Jeg føler ikke at du gjør det samme, men ser verden som svart/hvitt. Hva du mener om meg personlig - akkurat det bryr meg midt i ryggen. Så lenge en BMW får akkurat det samme stell og vedlikehold som de øvrige Mercedes taxier så er det ingenting i veien for at de kan gå like langt. Til slutt vil jeg si at det er greit at man skal være åpet for andre merker her, men det får være grenser for hvilket pissprat jeg skal finne meg i om mitt merke. Når du sier BMW er dritt så har du faktisk virkelig ikke peiling på hva du snakker om, noe du bekrefter når du ikke kan dokumenter noe av tullballet ditt... Hvis det stemmer, hvorfor ser man da aldri BMWer som har gått ordentlig langt? De kan telles på en hånd i løpet av et år. Mener du at alle taxieierene med førstehåndserfaring som har valgt bort BMW tar feil? Mener du at folk som har jobbet med å kjøre bil hver dag i 20-40 år ikke vet hva dem snakker om? Igjen, du er frekk og nonchalant mot de som faktisk investerer millioner av kroner i bilparken sin og jobber med dette hver eneste dag uansett vær og vind. At du sitter inne på et kontor i din egen BMW-drømmeverden og dømmer arbeidsfolk (taxinæringen) sine investeringer nord og ned spyr jeg av. I tillegg sitter du og slenger dritt til meg om at jeg har hue i ræva og ikke vet noenting. Jeg gidder ikke "dokumentere" fakta (som bil-interesserte mennesker burde kjenne til) til oppblåste arendalinger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxibjørn Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Etter å ha kjört over 2 millioner km med BMW som Taxi . kan jeg bare si en ting : Jeg skal ikke ha noe annet .Jeg tjener penger.har få problemer både med verksted og kjöring vinterstid ! Han med heila vede kan gå og ta seg ein lök !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 For min del skjønner jeg ikke at de ikke bruker mer toyota prius blandt taxi bilene. Billigere i drift på alle mulige måter, men ja ser den at sjåførplassen ikke blir like eksklusiv. Men da bør de heller ikke klage på dårlig lønn. Dette er veldig enkelt. Tiltross for Toyotas påståtte fantastiske kvalitet er det åpenbart ikke nok til å få taxieierne til å skifte ut bilparken med f.eks Prius´er. Gode serviceavtaler/gjenkjøpsavtaler og status er tungen på vektskålen. Det blir nok en Mercedes-Benz neste gang også. Jeg vil faktisk hevde at BMW har en større sjanse i dette spillet enn Toyota... Jeg vet hvertfall at skulle jeg ha kjøpt taxibil til meg selv hadde kjørecomfort og stoler vært det som hadde vært avgjørende. Eide selv en 2012 modell Skoda Octavia L&K for eksempel, og disse er faktisk brukt en del som taxi. Helt OK bil men jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan vurdere den bilen til taxikjøring. Tross alt plassen man skal oppholde seg i ganske mange timer for døgnet. Dag etter dag etter dag..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Vi diskuterer taximarkedet her, og jeg mener MB er brutalt mye bedre enn alt annet på markedet. Privat stiller det seg litt annerledes - da fordeler egenskapene til de forskjellige merkene litt utover, og det er vanskelig å finne en totalvinner hvis ALLE aspekter skal med. Jeg liker flere merker, men ser jo at både MB og BMW har sine styrker og svakheter som alt annet. Okai, jeg trodde vi snakket på litt mer generelt basis. Min feil! På Taxi markedet alene så har Mercedes sine klare fordeler, de har de beste garantiene fra importøren og de har de mest praktiske bilene med mest plass. En av de få tingene W212 faktisk er bedre enn F11 på er bagasjeplass og benplass i baksetet. Det kan virke som du (med flere her på forumet) er mest opptatt av opplevd kvalitet. Det er jo veldig i tiden - fin fasade med lite innhold er det som teller... Du disser alt annet enn BMW i harde ordelag, og viser null respekt for f.eks MB. Det irriterer meg med folk som ikke bare er historieløse, men ikke forholder seg til realiteten/nåtiden, og sammenligner epler og pærer. Hver eneste gang vi diskuterer moderne modeller drar du fram rusthistorier om en modell som gikk ut for 11 år siden. Det er bare de at bak opplevd kvalitet så ligger det også som regel god teknisk kvalitet og gode materialer, det vet vi to som kjører henholdsvis W124 og E34. Jo, jeg har enorm respekt for Mercedes, dems biler og spesielt dems historie for å være det ypperste mann kunne få fra Tyskland. Men de siste 20 åra så har de laget biler som ikke har min respekt da de har brutt helt med sine gode verdier og kvalitetet, selv om de nå er på vei tilbake med masse interessante modeller og motorer. Jeg har heller ikke noe i mot Mercedes som merke men når noen sier at BMW er dritt og Mercedes er mye bedre, her inne på BMW forumet så provoserer du. Og du vet like godt som meg at W211 hadde rustproblemene som W210, bare ikke i like stort omfang, og da snakker vi en modell som gikk ut for kun 4 år siden. Hvis det stemmer, hvorfor ser man da aldri BMWer som har gått ordentlig langt? De kan telles på en hånd i løpet av et år. Mener du at alle taxieierene med førstehåndserfaring som har valgt bort BMW tar feil? Mener du at folk som har jobbet med å kjøre bil hver dag i 20-40 år ikke vet hva dem snakker om? Jo det skal jeg fortelle deg! Årsaken er den at de 10-12 år gamle Mercene som ligger til salgs har gått som Taxi gjerne helt fram til i dag, altså med gjevne servicer og godt vedlikehold. Som jeg sa over her, gi en BMW eksakt samme stell og du ser den går like langt som enhver Mercedes. Hvor mange privatkjørte Mercedeser har gått over 600 000 km? altså biler som ikke har vært Taxi i det hele tatt. Der ligger de nemlig likt med BMW, privateide biler får ikke alltid samme oppfølgingen og stellet som en drosjkjørt bil og når 98% av alle BMWer i Norge er kjørt privat og ytterligere 70% av disse ender opp med unge bilførere bak rattet så er det ikke rart de fleste biler går i grava før de runder 300 000 km. Ikke selv den beste motor klarer seg uten vedlikehold og unge bileiere har som kjennt ikke vedlikehold somførsteprioritet når de er ferske på veien med dyr nok bensin og forsikring. Nei, alle taxieiere som velger Mercedes har ikke vagt feil. De har ikke noe annet valg om de skal drive en nogen lunde lønnsom bedrift, slik er det Mercedes importøren har "balletak" på drosjenæringen. Igjen, du er frekk og nonchalant mot de som faktisk investerer millioner av kroner i bilparken sin og jobber med dette hver eneste dag uansett vær og vind. At du sitter inne på et kontor i din egen BMW-drømmeverden og dømmer arbeidsfolk (taxinæringen) sine investeringer nord og ned spyr jeg av. I tillegg sitter du og slenger dritt til meg om at jeg har hue i ræva og ikke vet noenting. Jeg gidder ikke "dokumentere" fakta (som bil-interesserte mennesker burde kjenne til) til opplåste arendalinger.. Da sier jeg som du, hva du synes om meg driter jeg langt i. Dette er en diskusjon og du burde vite bedre enn dette når noen argumenter deg i mot. Jeg kan heller ikke se at jeg har dømt drosjenæringen nord og ned, dette vil jeg at du skal vise meg. Du er ganske sleip som sitter å dikter opp ting folk ikke har sagt, greit nok at du ikke har flere argumenter men dette er lavmål nok en gang Videre så kan du bare drite i å dra "drittkasting" påstanden din, jeg har bedt deg om å dokumentere dine påstander. Dette kan du selvsagt ikke og da er du frekk nok til å vri det over til at det er ett personangrep mot deg, hvilket aldri har funnet sted. Edit: Og du! det heter Arendalitter og ikke Arendalinger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Jeg har heller ikke noe i mot Mercedes som merke men når noen sier at BMW er dritt og Mercedes er mye bedre, her inne på BMW forumet så provoserer du. Og du vet like godt som meg at W211 hadde rustproblemene som W210, bare ikke i like stort omfang, og da snakker vi en modell som gikk ut for kun 4 år siden. W211 har hatt tilfeller med rust, men de fleste har gått klar av dette. W211 kan sammenlignes med E61 rustmessig, bakluke, bånn av dører o.l på noen biler. Men ingenting som hefter en hel modellserie. Personlig er jeg ingen fan av verken W210 eller W211, da de oppleves litt dvaske på veien ift BMW. Men jeg liker hvordan de fungerer som en pakke - holdbarhet/komfort/driftssikkerhet. W124en er også dvask ift E39en, men den prøver ikke å gi inntrykk av noe annet. Hvor mange privatkjørte Mercedeser har gått over 600 000 km? altså biler som ikke har vært Taxi i det hele tatt. Der ligger de nemlig likt med BMW, privateide biler får ikke alltid samme oppfølgingen og stellet som en drosjkjørt bil Nei, alle taxieiere som velger Mercedes har ikke vagt feil. De har ikke noe annet valg om de skal drive en nogen lunde lønnsom bedrift, slik er det Mercedes importøren har "balletak" på drosjenæringen. Helt ærlig, jeg tror i snitt flere folk som kjører langt (selgere o.l) kjører MB enn BMW. Det er mitt inntrykk av alle års tråling av bruktbiler, og i jobbkretser. En bekjent av meg solgte faktisk en W211 facelift og kjøpte en E60 facelift, og ble litt skuffet. Dog, kostnadsnivået/driftsbudsjettet på de to modellene er nok ganske like for en privatperson. "Balletak"...jeg kaller det god service og god oppfølging av fokusområder gjennom mange tiår. Som nevnt tidligere, Volvo prøver seg med god serviceoppfølging på V70/XC70/XC90, men kvaliteten på motor/gir holder ikke mål. Dette beviser det jeg har sagt hele tiden om Mercedes sin posisjon i taximarkedet. Da sier jeg som du, hva du synes om meg driter jeg langt i. Dette er en diskusjon og du burde vite bedre enn dette når noen argumenter deg i mot. Du er ganske sleip som sitter å dikter opp ting folk ikke har sagt, greit nok at du ikke har flere argumenter men dette er lavmål nok en gang Videre så kan du bare drite i å dra "drittkasting" påstanden din, jeg har bedt deg om å dokumentere dine påstander. Dette kan du selvsagt ikke og da er du frekk nok til å vri det over til at det er ett personangrep mot deg, hvilket aldri har funnet sted. Hver gang vi diskuterer maser du om dokumentasjon for påstander. Jeg har selvfølgelig ikke lagret alt dette på loftet- dette er ting man plukker opp jevnlig hvert år så lenge man tenker bil 24/7. Jeg har aldri bedt deg dokumentere alle påstandene dine, fordi jeg vet det blir en håpløs form for hersketeknikk, og i praksis vanskelig. Jeg har ingen problem med at du argumenterer meg imot og jeg tåler litt motbør fra din side (har skjedd før...), men jeg beskriver bare hvordan jeg oppfatter deg. Når du gjentatte ganger beskriver meg som lavmål, useriøs, løgnaktig og at du er skuffet over meg (akkurat det hører jeg nok fra sjefen og mora mi) så er det ikke til å unngå at man blir "engasjert". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Jeg føler at vi bør nyansere litt i denne diskusjonen ved å fokusere på hva som normalt er viktig når en bil har kjørt langt. Altså for å underbygge hvorfor noen er mer villige til å betale for å holde en gammel Mercedes-Benz kjørende enn en gammel BMW. Jeg tenker at det som er BMW´s generelle fordeler på den korte banen ikke er like attraktivt på den lange banen og visa versa når det gjelder Mercedes-Benz. Ta BMW´s sportslige understel for eksempel... utvilsomt en fordel for kjøreegenskapene og bilens dynamiske egenskaper når bilen er relativt ny, men ikke nødvendigvis like interessant når bilen blir eldre. MB´s lange fjærvandring betyr mer komfort og mindre belastning på understel og chassis. Tilsvarende også med BMW´s direkte styrefølelse som avslører selv den minste ujevnhet i veien kontra MB´s løsere forstilling som filtrerer bort det meste av ujevnheter samt tilbyr store svingutslag på hjulene i forhold til BMW (dette er også noe som verdsettes av taxieiere). I et komfortperspektiv er det derfor ingen tvil om at Mercedes-Benz trekker det lengste strået og jeg tror at dette er viktig for mange når bilene blir eldre. Et annet viktig poeng er status. Såvidt jeg forstår er det generelt mer akseptert å kjøre en sliten Mercedes-Benz enn en sliten BMW. Jeg forstår ikke hvorfor, men slikt er ofte ikke rasjonelt eller til å forstå i det hele tatt. Bilene henfaller til ulike kjøpergrupper som identifiserer seg med ulike stilarter. MB´s tradisjonelle gubbestempel kan ganske enkelt være en fordel i denne sammenhengen med tanke på hvordan bilen blir behandlet og hvilken innvirkning dette så igjen har på levetiden. Voksen kjøring og alminnelig godt vedlikehold har utvilsomt en tendens til å gjøre underverker på hvor lang tid en bil holder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 BMW er på ingen måte feilfrie, men det er ikke Mercedes heller. Den store forskjellen kontra BMW, er at Mercedes virkelig satser på taximarkedet. Ikke bare på ren garanti, men også på tilrettelegging og serviceinnstilling. Du får kjøpt spesiellagde taxiversjoner, som er utstyrt med bla stivere fjærer og sterkere batter, og klargjøring for taklampe/taxameterkontakt i fra fabrikk. Stor dekning i taximarkedet er et symbol på kvalitet og holdbarhet. (Sant eller ikke). I tillegg blir du tatt godt imot når du kommer inn i butikken. BMW er ikke interessert i å selge biler til taxinæringen. Det er helt tydelig. Ser det veldig godt hos vår lokale BMW forhandler i Bergen, der potensielle kunder siles på dørstokken. Det er ingen bilforhandlere som gjør meg så uvel å komme inn i som her. Man blir målt fra topp til tå fra god avstand, og dersom man ikke lyser pengesterk, så blir man ignorert. "Hvis vi bare sitter her og gjemmer oss, så går han sikkert sin vei". Og taxinæringen virker som en ren verkebyll for de. For all del. du får kjøpt en bil til taxibruk, men de vil nok helst slippe. At taxisjøfører vil seg selv så vondt at de sitter i en Prius hele dagen er titalt uforståelig. Har sittet på med en hel bråte. Seriøst elendig komfort, og dessuten går jo bensinmotoren minst 80% av tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Eide selv en 2012 modell Skoda Octavia L&K for eksempel, og disse er faktisk brukt en del som taxi. Helt OK bil men jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan vurdere den bilen til taxikjøring. Tross alt plassen man skal oppholde seg i ganske mange timer for døgnet. Dag etter dag etter dag..... Onkelen til dama er taxi-baron i Hamar traktene. Han har nesten bare Skode Superber. Spurte han hvorfor han hadde det i stedet for mærsjer og svaret var økonomi. Superbene var såpass mye billigere i innkjøp at de var mye billigere å ha selv om restverdien lå langt under. Han har flere biler som i dag har gått over 300.000 og det har vært lite bortsett fra slitedeler som er feil på de. I helgen ble det byttet dempere og drivaksler på en som hadde gått over 400.000, og kostnaden i deler var vel ca 5000,- og skrujobben gjorde eier selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Ser det veldig godt hos vår lokale BMW forhandler i Bergen, der potensielle kunder siles på dørstokken. Det er ingen bilforhandlere som gjør meg så uvel å komme inn i som her. Man blir målt fra topp til tå fra god avstand, og dersom man ikke lyser pengesterk, så blir man ignorert. "Hvis vi bare sitter her og gjemmer oss, så går han sikkert sin vei" . Skulle nesten tro du hadde vært hos strandveien auto (BMW) i Trondheim. De er slik du beskriver de...på en prikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå