inflames662 Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Orka ikke lese hele posten, men som flere skriver velger folk Mercedes pga. garanti og service. Bmw har som image å ikke satse på Taximarkedet. Volvo har tapt seg mye med tanke på kvalitet, pris og service. Man må som regel vente mye lengre på delene. Alle de jeg kjenner som har hatt BMW som taxi har enten fått motorhavari eller bytta girkasse. Kjipt når garantien ikke gjelder lenger. Ingen slår mercedes med tanke på garanti. Bilene rulller fint 400 000 uten store problemer og man har garanti til 300 000 km. Samtidig er taxi utgaven av W212 greit prisa. Vil man ha den enda billigere kan man hente f. eks en tysk taxiutgave i Tyskland. Det litt morsomme med disse er at de er satt opp med teller og meter i innvendig speil som teller i Euro Vil man ha litt større frihet og velge litt selv hvordan bilen ser ut kan bestiller man heller taxiutgaven Mercedes i Norge. Da er bilen satt opp med "skinn", telleverk, litt høyere bakkeklaring, ekstra batteri pluss noen andre ting hvis jeg ikke tar feil. Alt dette er levert fra fabrikk. Forstår derfor veldig godt at folk velger Mercedes. Skulle jeg selv kjøpt Taxi ville det neppe blitt BMW, men Mercedes. B-klasse er jo også et veldig fint alternativ. Greit med plass og enkelt å laste inn og ut av bagasjerommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E34Stvg Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Taximodellene til Mercedes er også satt opp med integrerte barneseter bak. Praktisk da man sparer plass. Dette går ut over sittekomforten, men sjelden man sitter lange turer i baksetet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 pappa hadde en 76 240d tidligere trur jeg. den hadde gått en halv mill. da bilen ruset vekk noen år etter vi solgte den ble motorn flyttet over i en stv hva dere snakker om når dere skriver om 124's dårlige kvalitet skjønner jeg nesten ikke. pappa kjøpte en 200d i 1996 sånn da. dette var førsteutgave, altså 85 modell. da hadde bilen gått 100k mener jeg og huske. den var da nyimportert fra tyskland. dette er den beste bilen pappa noengang har hatt. ALDRI nooe tull med den. husker han byttet foringer å sånn for de begynte å knirke men aldri noe alvorlig. det som desverre tok knekken på den var at tremostaten klikket (viste den var dårlig og den skulle byttes fordi den hang i åpen posisjon). søstern min kjørte bilen og termostaten lukket og den gikk varm. og siden rusten var godt i gang ,så giddet vi ikke å fikse den. da var den gått 340k.km hadde den i over ti år. lat, trofast sliter. interiøret så fortsatt helt nytt ut!! pappa kjøpte så en w210 220d. å ble meget skuffet. kjøreopplevelsen / kompaktfølelsen, kvalitetsfølelsen kunne ikke måle seg. harde ekkle seter, klunkende understell, megatreg girkasse ++++. MEN den tekniske kvaliteten virket lell å være holdbar, for vi hadde den i 6-7år eller noe slikt, og eneste vi måtte bytte var dynamoen, returslanger på dysene, skiver/klosser og sikkert noe annet småtteri. jeg hadde også en 94 w124 e200. hadde ikke noe problemer med denne heller det året jeg hadde den. det jeg likte minst med denne var automatkassa. den bet tak noe så jævlig. var nesten umulig å ikke spinne ut av lyskryss når det regnet ut. så var ikke noe komfortabel igangsetting akkurat ett helvette på vinteren. så det må nesten ha vært noe galt med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Forskjellen på W123 og W124 er on par med forskjellen på E28 og E34. Man kan like moren eller datteren, men det er ingen tvil om hvem av dem som var den unge og vakre. W124 var teknisk totalt overlegen W123 og jeg er faktisk litt overrasket over at noen virkelig mener at W123 er den beste bilen av disse to modellene. Kan dette skyldes at de har en skjult agenda der det egentlige poenget er å fremheve E34? Jeg bare lurer fordi W124 er også en mye bedre bil enn E34. Vi skal helt frem til E39 (og E46) før BMW kom på høyden med Mercedes-Benz. Jeg er imidlertid usikker på om E32 var en bedre bil enn W140, men jeg tror vel egentlig ikke det... Jeg tror heller det skyldes en objektiv vurdering basert på egne erfaringer, i motsetning til enkelte andre bimmers-medlemmer som er glad i å runde wikipedia i håp om å bli anerkjent for sin ukritiske hobbyempiri. Har hatt minst 10 w124, 20-25 w123 og 3-4 e34 som bakgrunn for min vurdering for de som måtte lure på det. W115, da snakker vi solid Mercedes som ga W123 noe å tenke på! Enda så klarte de å lage noe som var like bra ca. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Lurer på hvorfor det må bli så dårlig stemning i stortsett alle diskusjoner på bimmers om dagen.. Altså, hvordan kan det være så hardt å innse at folk er forskjellige? Det at jeg foretrekker 124 betyr ikke annet enn at det er min favoritt, ingen andre skal måtte mene det samme Tenk at oppegående mennsker skal barke sammen over enhver liten uenighet her inne, det er igrunn skikkelig snålt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 ...Jeg bare lurer fordi W124 er også en mye bedre bil enn E34. Vi skal helt frem til E39 (og E46) før BMW kom på høyden med Mercedes-Benz. Vel. Du har nok rett, da W124 sannsynligvis er den beste Merce som noen sinne er laget. Sånn rent objektivt. De fremstår som uslitelige på alle måter (motor/mekanisk og tekstiler), og designet fungerer selv i 2013. Men for å nyansere: Det overskygger det faktum at E34 også var en SVÆRT god bil for sin tid. Sannsynligvis hadde den vært "best" om ikke W124 hadde eksistert. Senere kom Merce med W210, som var et klart steg tilbake, mens BMW kom med E39, som var et moderat steg frem. Dermed var plutselig BMW oppe på siden, og vel så det. Har forøvrig enda ikke tilgitt meg selv for at jeg lot en sjeldenhet av en sen W201 2,6 glippe fra meg for en del år siden. Pensjonistkjørt med manuell kasse og lav km. Skjønte for sent hvilken perle jeg hadde mellom fingrene. Til tross for noen feilskjær: Merce kan virkelig lage biler. Ingen tvil om det. Selv på et BMW-forum må det være lov å si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bricks Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 124 serien var en skikkelig mandagsbil når den kom. hadde flere bekjente som brukte den som taxi og var plaget. ble utbedret og det ble en bra bil etterhvert.for å ikke snakke om de første 4 matic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 124 serien var en skikkelig mandagsbil når den kom. hadde flere bekjente som brukte den som taxi og var plaget. ble utbedret og det ble en bra bil etterhvert.for å ikke snakke om de første 4 matic 4Matic er jo bare bæsj! Bare tull og faenskap med det systemet, når det funker(ikke lekker eller spiser hjerner) fungerer det bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 ...Jeg bare lurer fordi W124 er også en mye bedre bil enn E34. Vi skal helt frem til E39 (og E46) før BMW kom på høyden med Mercedes-Benz. Vel. Du har nok rett, da W124 sannsynligvis er den beste Merce som noen sinne er laget. Sånn rent objektivt. De fremstår som uslitelige på alle måter (motor/mekanisk og tekstiler), og designet fungerer selv i 2013. Men for å nyansere: Det overskygger det faktum at E34 også var en SVÆRT god bil for sin tid. Sannsynligvis hadde den vært "best" om ikke W124 hadde eksistert. Senere kom Merce med W210, som var et klart steg tilbake, mens BMW kom med E39, som var et moderat steg frem. Dermed var plutselig BMW oppe på siden, og vel så det. Har forøvrig enda ikke tilgitt meg selv for at jeg lot en sjeldenhet av en sen W201 2,6 glippe fra meg for en del år siden. Pensjonistkjørt med manuell kasse og lav km. Skjønte for sent hvilken perle jeg hadde mellom fingrene. Til tross for noen feilskjær: Merce kan virkelig lage biler. Ingen tvil om det. Selv på et BMW-forum må det være lov å si. Jeg har det tilsvarende med en utrolig fin 1990 W126 300SE med manuelt gear jeg kom over en gang i 1992/93. På dette tidspunktet hadde jeg akkurat solgt min W124 230E til fordel for en ny Chrysler Voyager Mrk.II (V6 3,0 - kort utgave) og angret som jeg aldri har gjort senere etter et salg av en bil. Jeg mente imidlertid at jeg ikke kunne koste på meg mer vedr. bil på dette tidspunktet og jeg beholdt derfor Chrysleren... dessverre. Vedr. W124 er det viktig å huske på at det først og fremst er etter faceliften i 1989 (MOPF 1) at byggekvaliteten virkelig ble enestående. Facelift nr. 2 i 1993 (MOPF 2) er mindre viktig i denne sammenhengen. Det er forøvrig tilsvarende med W201 også. Den første faceliften som kom i september/oktober 1988 er den viktigste og det er den som manifesterte W201 som et virkelig kvalitetsprodukt fra Mercedes-Benz. Den første faceliften på både W124 og W201 er lett synlig pga. de såkalte "Sacco-Bretter"... sideplatene på dørene som i forbindelse med faceliften ble standard på alle modellene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Lurer på hvorfor det må bli så dårlig stemning i stortsett alle diskusjoner på bimmers om dagen..Altså, hvordan kan det være så hardt å innse at folk er forskjellige? Det at jeg foretrekker 124 betyr ikke annet enn at det er min favoritt, ingen andre skal måtte mene det samme Tenk at oppegående mennsker skal barke sammen over enhver liten uenighet her inne, det er igrunn skikkelig snålt Det er jo enkeltindivider som hele tiden skal være så påståelig i slike diskusjoner som dette. Jeg holder meg for god til å nevne navn. De godtar absolutt ingenting med mindre det er veldokumentert, høyst sannsynelig, klart logisk eller hevet over enhver tvil. For å si det slik, de er mer opptatt av å ha riktig eller krangle enn å lage god stemning på forumet og "svelge en kamel" for å lage det hyggelig her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Går ein f10 på Stord, men det er vell den eneste.. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M85 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Er drosjeeier selv så jeg kan fortelle litt. 1. Mercedes gir 300.000km garanti eller 3år avhengig av hva som kommer først, i oslo har de taxi ekspress verksted på helsfyr og rommen, det betyr drop in service på dagen, store feil med bilen, bla motor eller gir så er bilen på veien innen 1-2 dager, ved karosseri skader 1-4 dager. Mercedes er ganske velprøvd bil og de fleste taxieiere sverger til Mercedes. 2.Volvo gir også 300.000/3år garanti avhengig av hva som kommer først, en tid var det mye volvo men så gikk det nedover igjen, volvo har også taxiekspress verksted, ganske greit ved servicer men med store feil i bilen så kan bilen bli stående altfor lenge og det taper taxieiern mye penger på, volvo xc 70 og xc90 ødela mye av inntrykket på kvaliteten på bilen, de fleste xc bilene har byttet motor eller girkasse i sin taxitid og det var også enda mere feil utover dette. 3.Toyota gir nå 300.000/5år garanti avhengig av hva som kommer først, derfor vil det med tiden komme veldig mye toyota, toyota er flinke med å gjøre bilen ferdig fortest mulig ved servicer og reperasjoner, mange eiere er fornøyd med det. Den nye pris + seven er veldig mange fornøyd med, veldig gunstig maxitaxi, denne blir veldig billig eks.mva så her får eierne en billig maxitaxi til god pris med bra serviceavtae, vil bli mye av dette. 4.Bmw gir nå 200.000/5år garanti med tidligere 5år/100.000 garanti, så nå vil det komme mye bmw når taxieierne har kjørt sine nåværende biler ferdig. Det var noe bmw som gikk før denne nye garantien kom, men mange var ikke fornøyd grunnet gir og motor havari samt andre problemer og når rykter går så blir andre skeptiske og vil ikke kjøpe det. Det har kommet mye fine bmw i oslo/akershus nå og det vil komme mer. 5.Vw gir 200.000/fri km garanti på sine biler, vw er ganske populær nå med touran,sharan og passat. Ulempen er at de ikke har taxiekspress og bilen kan risikere å stå altfor lenge ved store feil, opptil en måned. Myndighetene kommer med tiden å lage nye regler ved bilkjøp i taxi for at de ønsker at alle taxiene i Norge skal gå over til lav co2 utslippsbiler, elbiler, osv for den jævla miljødriten. Det kommer til å komme en fastsatt grense for co2 utslipp som de vil endre for hvert år som går og man kan da ikke kjøpe en bil som har mere co2utslipp enn det myndighetene tillater. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det er ingen tvil om at det er flere grunner til hvorfor taxisjåfører velger de bilene de gjør.Grunnen er helt klart en kombinasjon av service, pristilbud, comfort og holdbarhet... Mye som spiller inn og hver enkelt taxibileier veier jo dette opp mot hva man ligger størst vekt på. Finnes ingen fasitsvar på dette. Men hovedgrunne vil jeg tro er fordi Mercedes og Volvo ligger mer til rette både pris, garanti og utstyrsmessige tilbud til taxinæringen enn BMW og for eksempel Audi gjør. I prinsippet fungerer ASC som et slags omvendt ABS system med motorbrems. Når et drivende hjul spinner slår ABS systemet til og bremser hjulet samtidig som motoren reduserer momentet til begge de drivende hjulene. Hvis man ikke hadde hatt ASC systemet ville man i praksis ha gjort det samme. Hjulene spinner... man går av gassen for å redusere momentet og gjenvinne grepet (evt. bremse lett hvis hastigheten på hjulene er for stor)... gir gass akkurat så mye at man beholder grepet på et av de drivende hjulene. ASC systemet gjør ganske enkelt denne jobben for deg... Bortsett fra at med ASC kan du komme i gang i en isete bakke med et hjul på litt grus, og det er bare antisladd-systemet som reduserer motokraften. Antispinnsystemet bremser kun hjulet med høyest hastighet. Ja, problemet er bare at den er veldig fintfølende så drivhjulet begynner og bremse ved den minste tegn til hjulspinn og dermed mister man motorkraft og sliter med å opprettholde jevn fart og turtall som er selve "nøkkelen" til å komme seg opp bratte bakker. Merk: dette er spesielt i forhold til dieselbiler i kombinasjon med bratte oppoverbakker. Skal ikke slippe opp gassen mye før man mister turtallet i en oppoverbakke og da har man igjen ikke moment ettersom en dieselbil ikke har kraft på turtall lavere enn der turboen virker. Så må man gire ned og snart stopper det opp.. Slakke bakker og fremover fungerer det utmerket. Men det tror jeg er fordi at man ikke mister farten og turtallet. Man opprettholder det bare og bygger det sakte men sikkert oppover. Kan tenke meg at det er ganske annerledes med diesel ja, som jeg har veldig liten erfaring med på vinterføre (bortsett fra tidligere nevnte kjøretøy med to bremsepedaler og ingen elektronikk ) Har irritert meg noen ganger under bakkestart med tung henger og diesel, der jeg har måttet velge mellom hjulspinn, kubbing (pga. manglende turbotrykk) og hetig sluring. Til forumets verdensmester i kjøring opp glatte bakker kan det tilføyes at ihvertfall denne udugelige sjåføraspiranten som ikke er enige med deg (har selv kjørt 30-35 000 km årlig i mer enn ti år) er i stand til å slippe litt opp på gassen for å holde linjen og farten i en sving på vei opp en glatt bakke. Kanskje du som har så mye mer erfaring kan komme og lære en yrkessjåfør å kjøre en dag? Sånn bortsett fra at jeg pleier å være en av de få som kommer meg frem.. Er det snakk om en bakke der det er mulig å få med seg nok fart opp til å ligge bredt i svingene er det jo uansett så enkelt at lite annet egentlig spiller noen rolle.. -Men for å komme seg tilbake til litt saklighet igjen så er det interessant å se hva dere som er taxisjåfører har å bidra med i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Er drosjeeier selv så jeg kan fortelle litt.1. Mercedes gir 300.000km garanti eller 3år avhengig av hva som kommer først, i oslo har de taxi ekspress verksted på helsfyr og rommen, det betyr drop in service på dagen, store feil med bilen, bla motor eller gir så er bilen på veien innen 1-2 dager, ved karosseri skader 1-4 dager. Mercedes er ganske velprøvd bil og de fleste taxieiere sverger til Mercedes. 2.Volvo gir også 300.000/3år garanti avhengig av hva som kommer først, en tid var det mye volvo men så gikk det nedover igjen, volvo har også taxiekspress verksted, ganske greit ved servicer men med store feil i bilen så kan bilen bli stående altfor lenge og det taper taxieiern mye penger på, volvo xc 70 og xc90 ødela mye av inntrykket på kvaliteten på bilen, de fleste xc bilene har byttet motor eller girkasse i sin taxitid og det var også enda mere feil utover dette. 3.Toyota gir nå 300.000/5år garanti avhengig av hva som kommer først, derfor vil det med tiden komme veldig mye toyota, toyota er flinke med å gjøre bilen ferdig fortest mulig ved servicer og reperasjoner, mange eiere er fornøyd med det. Den nye pris + seven er veldig mange fornøyd med, veldig gunstig maxitaxi, denne blir veldig billig eks.mva så her får eierne en billig maxitaxi til god pris med bra serviceavtae, vil bli mye av dette. 4.Bmw gir nå 200.000/5år garanti med tidligere 5år/100.000 garanti, så nå vil det komme mye bmw når taxieierne har kjørt sine nåværende biler ferdig. Det var noe bmw som gikk før denne nye garantien kom, men mange var ikke fornøyd grunnet gir og motor havari samt andre problemer og når rykter går så blir andre skeptiske og vil ikke kjøpe det. Det har kommet mye fine bmw i oslo/akershus nå og det vil komme mer. 5.Vw gir 200.000/fri km garanti på sine biler, vw er ganske populær nå med touran,sharan og passat. Ulempen er at de ikke har taxiekspress og bilen kan risikere å stå altfor lenge ved store feil, opptil en måned. Myndighetene kommer med tiden å lage nye regler ved bilkjøp i taxi for at de ønsker at alle taxiene i Norge skal gå over til lav co2 utslippsbiler, elbiler, osv for den jævla miljødriten. Det kommer til å komme en fastsatt grense for co2 utslipp som de vil endre for hvert år som går og man kan da ikke kjøpe en bil som har mere co2utslipp enn det myndighetene tillater. Ett bra innlegg som nok er mye av sannheten, og mer relevant enn hva som skjedde mellom første og andre verdenskrig.. men innlegget trenger en liten korrektur, for er litt rot med km og år ser det ut til Blant annet hadde ikke BMW 5/100.000km før, men 2år / Fri km... Det har de fortsatt, men etter 2 år går de over til max 200.000km. Altså 5 års / 200.000km garanti, men de første 2 årene får man garanti uansett kmstand. VW har vel heller ikke 200.000km / fri km garanti? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Nei W124 ble aldri det W123 var, 124 var fortsatt en god bil men ikke i nærheten av W123. Var med denne modellen det så vidt begynte å gå nedover, sier ikke at det gjorde det fordi da W210 kom så gikk alt galt for Mercedes dessverre. Akkurat på tidspunktet da BMW lagde bedre biler enn noen sinne.... Det er ingen tvil om at W124 er en mye bedre bil enn W123... og det er bestemt ikke korrekt at det var med W124 at det begynte å gå nedover for Mercedes-Benz. For noe tullball og tvert imot egentlig. W124 er toppen av kransekaken når det gjelder Mercedes-Benz. Modellen er en teknisk triumf og en slags moderne Tiger Panzerkampfwagen for Mercedes-Benz (Tigeren hadde dog en 12 sylindret Maybach motor). Så fantastisk mye bedre enn alt annet tilsvarende på den samme tiden. W210 anno 1995 derimot... Hahahahaha! W124 er bedre enn w123 ja?!..... God Jul, Fredrik W124 er stygg, har problemer med knirkeforinger og har bærearmer og bakstilling som er langt svakere enn på forgjengeren. Fredrik_90 har helt rett i sine påstander.. det ble begynnelsen på slutten. Den ble en vellykket modell, men det er helt utrolig hvor lite man forstår av MB, når man påstår at w124 er toppen av kransekaken. Har du noen gang eid en w124? Har du sjekket kvaliteten på interiørdeler? For mitt vedkommende plasserer jeg W124 i bunnsjiktet! Jeg har eid flere e34, og en haug med w124 + mange andre modeller fra MB. Det er INGEN tvil om at e34 er en mer komfortabel og bedre bil enn w124. W124 og W210 ser helt jævlig ut innvendig. F.eks W116 er en meget undervurdert Mercedes-modell, som er langt bedre enn W124. DEN var vellykket, med flott design, enorm komfort og gode motoralternativer. Det er imponerende å påstå at en billig-Mercedes som w124 er toppen av kransekaken... Et interessant spørsmål: Var w115 bedre enn w123? Det er helt riktig at taxinæringen i Tyskland var misfornøyd med kvaliteten på W124 da de tok den i bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå