hagenisse Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 At det er ulovlig er greit nok, den saken er udiskutabel men man kan likevel mene det er tullete å si at man blir blendet av andre tåkelykter. Du kan selvsagt mene akkurat hva du vil, men så lenge noen av oss faktisk blir blendet, så er det jo bare en tullete diskusjon. Jeg kjører forvørig ikke av veien selv om bilen i mot kommer med 1000-metere jeg, men spesielt behagelig er det ikke. Wicky, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 At det er ulovlig er greit nok, den saken er udiskutabel men man kan likevel mene det er tullete å si at man blir blendet av andre tåkelykter. Du kan selvsagt mene akkurat hva du vil, men så lenge noen av oss faktisk blir blendet, så er det jo bare en tullete diskusjon. Jeg kjører forvørig ikke av veien selv om bilen i mot kommer med 1000-metere jeg, men spesielt behagelig er det ikke. Wicky, Nei her får vi bare være enige om å være uenige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Er ikke tullete å si det, heller tullete å påstå at man ikke blir blendet. Du kan heller innse at det er individuelt om man blir blendet eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 En på 80 må ha nesten 5 ganger så mye lys som en på 20, for å oppfatte form og farge korrekt. Det er også ganske stor forskjell på 60åring vs 20åring. Mener å huske at. 20 åringen vil se opptil 3 ganger bedre i mørket enn 60 åringen. Blendet direkte av lys mot øyet eller ei, mye unødvendig lys reduserer mørkesynet unødvendig mye i unødvendig lang tid. Drar man ut på landeveien i tillegg, kan det bli ekstra farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Vel... nå er ikke reduksjonen i øynenes lysfølsomhet (ref: alder) lineær. Ergo kan person som er 40 år gammel se like godt som en på 20 år. Poenget er at reduksjonen når det gjelder lysfølsomhet akselererer med årene (utviklingen er overproporsjonal). Man mister med andre ord mer lysfølsomhet i intervallet 50-60 år enn man gjør i intervallet 40-50 år osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Ja. Og så blir det en markant økning på 75år + Er selvfølgelig ikke svart på hvitt for alle, men bare for å illustrere at folk ser forskjellig og tåler lys forskjellig. Kan ikke ha sånn mentalitet der "alt jeg tåler, bør/må andre tåle også" for det er ikke sånn det er i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yngve_bmw Skrevet April 12, 2013 Share Skrevet April 12, 2013 Kan ikke ha sånn mentalitet der "alt jeg tåler, bør/må andre tåle også" for det er ikke sånn det er i praksis. +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Og hvordan klarer du å bli blendet av tåkelys som reflekterer i regnvåt asfalt? Jeg kan forøvrig fortså at man kanskje kan bli litt blendet/distrahert om man møter en bil i mørke på en vei uten belysning, hvor bilen har nærlys og tåkelys på. Tror dere overdramatiserer dette litt... Tror du bør rulle noen kilometer til før du uttaler deg då bombastisk. Å aldri bli/blitt blenda av tåkelys som er reflektert i våt asfalt, da har du ikke kjørt på våte nok veier, i nok mørke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Da svingte jeg ut mot han og skremte han og kjørte inn igjen! Hva skal man kalle dette da? Hadde du vært min bror hadde du fått sånn juling at du aldri turte det igjen. Hva om han hadde skifta felt for å unngå den idiotien som svingte over? Barnslig og livsfarlig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Tror du bør rulle noen kilometer til før du uttaler deg då bombastisk. Å aldri bli/blitt blenda av tåkelys som er reflektert i våt asfalt, da har du ikke kjørt på våte nok veier, i nok mørke. ....og hvem er du som kommer å skal fortelle meg hvor langt jeg skal ha kjørt for å kunne uttale meg. Vet ikke hvor mørkt og våt veibane du må ha for at tåkelykter skal reflektere så du blir blendet men jeg tillater meg å tvile. Du får heller prøve å lodde stemningen tilbake på VAG forumet, mulig du får bedre respons der på en rolig Lørdagskveld Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Tror heller dere skal holde dere til emnet, og ikke være idioter mot hverandre. Fredrik, DU vet bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Tror heller dere skal holde dere til emnet, og ikke være idioter mot hverandre.Fredrik, DU vet bedre. Ja jeg vet bedre, ikke mer tull her nå fra min side De innlegg som prøver dra strikken lengere og fortsette offtopicen blir rapportert... Back to topic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet April 13, 2013 Share Skrevet April 13, 2013 Kjører svært lite med tåkelys etter jeg ble "fornuftig", men har gjort det et par ganger de senere årene da det er TÅKE. Vet at det er ulovlig da også, men en gang da jeg ble stoppet sa jeg at det var pga tåke og at det var mye rådyr i området, og de holdt med meg i det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet April 14, 2013 Share Skrevet April 14, 2013 Da svingte jeg ut mot han og skremte han og kjørte inn igjen! Hva skal man kalle dette da? Hadde du vært min bror hadde du fått sånn juling at du aldri turte det igjen. Hva om han hadde skifta felt for å unngå den idiotien som svingte over? Barnslig og livsfarlig! hahahah hadde du vært min bror hadde jeg knekt trynet ditt så hardt at du aldri hadde skjønt forskjell på høyre og venstre Jeg svingte ikke ut mot han/bytta felt. Jeg simpelthen tok en unnamanøver fordi det lå ett dødt dyr på høyre side av mitt felt, ergo, jeg gjorde intet galt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet April 14, 2013 Share Skrevet April 14, 2013 "Knekt trynet" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå