Gå til innhold

F10/11 facelift - 520d med xdrive

Share

Anbefalte innlegg

Var bedre før, når man kjøpte en 520I med rekke sekser så fikk man likevel litt følelsen av å kjøre "ordentlig" bil selv om man kjøpte den billigste. Dette er mye av årsaken til at BMW har hatt så stor tilhenger skare, å kjøre en BMW med rekkesekser setter inntrykk på folk.

Jeg synes du har en noe snever definisjon av hva fascinasjonen ved BMW består i.

Dagens sporty femsetere fra BMW med fire sylindre har gener som går tilbake til 1960-tallet. BMW har kunnet hele veien kunnet ta relativt høye priser og blitt premiert med fornøyde kunder - trass i at du mener disse ikke har kjørt "ordentlig" bil... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dere liker å misforstå meg, jeg skrev at kombinasjonen av sekser, bakhjulstrekk og kjøreegenskaper er mye av årsaken til den store entusiasmen rundt BMW. Ikke hele og alene årsaken slik jeg jeg tror du har oppfattet det :)

Hva er BMW sine tre sterkeste varemerker, jo seksylindrede motorer, bakhjulstrekk og nyregrill. Eller har jeg misforstått hele greia? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere liker å misforstå meg, jeg skrev at kombinasjonen av sekser, bakhjulstrekk og kjøreegenskaper er mye av årsaken til den store entusiasmen rundt BMW. Ikke hele og alene årsaken slik jeg jeg tror du har oppfattet det :)

Hva er BMW sine tre sterkeste varemerker, jo seksylindrede motorer, bakhjulstrekk og nyregrill. Eller har jeg misforstått hele greia? :?

Da tror jeg du har rett. Så og si ingen bil produsent som har rekkesekser, men V6. Det var BMW som la ut på facebook at de begynte med nyregrillen siden 1934 eller noe, så det vil jeg si er dems største varemerke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallfall ingen bilprodusenten som har holdt fast ved rekkesekserne fram til i dag slik BMW har gjort. Man hadde jo Mercedes, Jaguar, topputgavene av de Japanske merkene og flere midsize amerikanere med rekkeseksere før men i dag er det vel kun Volvo i tillegg til BMW som lager disse motorene.

Nyre grillen er helt klart BMW sitt største varemerke, er slik alle kjenner igjen en BMW på gata. Så kommer jo da de andre varemerkene i tur og orden slik som rekkemotorene, bakhjulstrekken, knekken i C stolpen, langsmonterte motorer, førerorientert dasjbord osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men det fine med BMW er at de har ting i bilen som du merker først etter et par år. Min mor merket at hun har 12volt rett ved hanskerommet. Dette merket hun etter at hun hadde bilen i 2 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men det fine med BMW er at de har ting i bilen som du merker først etter et par år. Min mor merket at hun har 12volt rett ved hanskerommet. Dette merket hun etter at hun hadde bilen i 2 år. :)

Hehe, jeg hadde E90en i 1 år før jeg fant ut at jeg hadde Bluetooth. Fant ut at jeg hadde talestyring etter 1,5 år, fant det ut da jeg var på Nurburgring av alle plasser. Kjørte hardt i hårnålsvingene ned mot Adenau, fikk sladd og dama kom inntil knappen ved Idrive hjulet som aktiverer talestyringen. Når hun så umiddelbart etter pipelyden roper roper "oh my good" i forferdelse over min kjøring så snapper talestyringen dette opp og svitsjer fra CD til AM radio :lol::lol::applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere liker å misforstå meg

Du, ikke prøv å gjøre meg til en del av noen anti-Fredrik bevegelse... :lol:

Sak, ikke person, takk. :)

Jeg kan gjenta utsnittet jeg reagerte på:

Var bedre før, når man kjøpte en 520I med rekke sekser så fikk man likevel litt følelsen av å kjøre "ordentlig" bil selv om man kjøpte den billigste. Dette er mye av årsaken til at BMW har hatt så stor tilhenger skare, å kjøre en BMW med rekkesekser setter inntrykk på folk. Er liksom noe fengende med det hele, sekserlyden, bakhjulstrekk og kjøreegenskapene :) Nå som BMW blir mer og mer mainstream så frykter jeg for rekrutteringen til merket og interessen rundt merke, blir mere biler for hvermansen som kjøper den kun fordi den ser fin ut.

Vet ikke helt om jeg liker denne utviklingen :?

BMW hadde allerede på 80-tallet etablert mye av renomméet sitt hos publikum - og dengang kunne man kjøpe biler som Volvo, Ford eller Opel med seks sylindre og bakhjulsdrift. Når jeg tenker meg om, var vel Nissan Laurel fortsatt tilgjengelig også. Ergo var det noe som var mer unikt ved BMW enn bare at de ble levert med bakhjulsdrift og sekssylindret motor.

En viktig satsing for BMW er dessuten biler med kraftig motor - og i dette segmentet er fortsatt bakhjulsdrift (eventuelt firehjulsdrift med størst fordeling til bakhjulene) regelen, ikke unntaket.

Sentralt i denne satsingen er M-modellene, som kanskje er noe av det bilinteresserte mest forbinder med BMW, og M-modellene er ikke primært kjent for å tviholde på seks sylindre.

Man kan også argumentere med at store sedaner, bakhjulsdrift og stjerne på panseret var essensen i Mercedes-Benz, men merket har de siste 15 årene likevel gjort suksess med sin A- og senere B-klasse med stor bakluke, forhjulsdrift og stjerneløst panser, uten at det tilsynelatende har svekket merkets profil eller popularitet.

Det er naturlig at ethver merkevare har konservative fans, og dersom facebook hadde fantes i 1983, hadde det helt sikkert vært BMW-fans som brukte tiden sin på grupper som var motstandere av at BMW skulle komme med dieselmotor eller som stasjonsvogn. Akkurat det siste var det motstand i innad hos BMW også, noe som medvirket til at det tok lang tid før E30 kom i denne fasongen.

Automatgir burde man heller ikke spesifisere, siden det passet bedre på en Mercedes-Bens og ikke på en BMW der det bare kompromisset sportsligheten som BMW var kjent for. Verden har nok forandret seg.

Og her nærmer vi oss essensen: BMWs sjel ligger ikke i enkeltelementer, men i det at merket forholdsvis raskt klarte å bygge seg opp til et alternativ til Mercedes-Benz for kjøpesterke kunder som ønsket en noe mer sportslig bil uten å gi slipp på kvaliteten, eksklusiviteten og komforten man forbandt med Mercedes-Benz. (Her kommer selvsagt kjøreegenskap-momentet du nevnte inn.)

Derfor, bakhjulsdrift og seks sylindre er ikke hemmeligheten bak BMWs suksess, men BMWs suksess som reelt Mercedes-alternativ er grunnen til at de har kunnet holde fast ved disse tingene så lenge, mens merker som Ford, Opel og Nissan har måttet ty til kostnadskutt og velge rimeligere produksjonsmetoder.

BMW synes nå også å være klare til å følge Mercedes-Benz og introdusere en rekken forhjulstrukne modeller: Innen 2022 ventes disse å utgjøre 40% av solgte nye BMWer. Disse vil primært bli solgt i Europa, dvs. at et flertall av nye biler her kan ha drift på forhjulene.

For konservative merkefans kan dette være tungt å fordøye, nybilkjøperne kommer nok til å bry seg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^^^

Her blir det sagt mye rett.

Og for min del, BMW sin essens, er chassis, kombinasjonen av komfort og sportslighet som er det unike.

Samtidig som de er sportslig satt opp, er det fremdeles en brukbar familiefrakter, og de har en design som holder seg svært godt, se bare ifht Audi hvor fort disse blir sedate/kjedelige.

De er ledende på svært mange områder, og vi som purister kan rive oss i håret over at ikoniske ting som I6 (som jeg selv er meget svak for, og som var en avgjørende faktor for at jeg entret BMW universet) blir mindre oppnåelig.

Men ting forandrer seg, og hadde ikke BMW vært flinke til nettopp dette, hadde de idag kun vært en nisjeprodusent.

Ikke verdens ledende premium produsent.

La oss heller glede oss over kommende M4 med I6 igjen, og spennende ting som M2.

Så får heller vi heller lukke øynene for at det produseres BMW'er som ikke er like kjørefokuserte som vi ønsker (kommende FW modeller) eller se videre på VAG sin sportslige gren, Porsche.

Ikonet leverer videre, men i ny og moderne form, jeg gleder meg til fortsettelsen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere liker å misforstå meg

Du, ikke prøv å gjøre meg til en del av noen anti-Fredrik bevegelse... :lol:

Sak, ikke person, takk. :)

Jeg kan gjenta utsnittet jeg reagerte på:

Var bedre før, når man kjøpte en 520I med rekke sekser så fikk man likevel litt følelsen av å kjøre "ordentlig" bil selv om man kjøpte den billigste. Dette er mye av årsaken til at BMW har hatt så stor tilhenger skare, å kjøre en BMW med rekkesekser setter inntrykk på folk. Er liksom noe fengende med det hele, sekserlyden, bakhjulstrekk og kjøreegenskapene :) Nå som BMW blir mer og mer mainstream så frykter jeg for rekrutteringen til merket og interessen rundt merke, blir mere biler for hvermansen som kjøper den kun fordi den ser fin ut.

Vet ikke helt om jeg liker denne utviklingen :?

BMW hadde allerede på 80-tallet etablert mye av renomméet sitt hos publikum - og dengang kunne man kjøpe biler som Volvo, Ford eller Opel med seks sylindre og bakhjulsdrift. Når jeg tenker meg om, var vel Nissan Laurel fortsatt tilgjengelig også. Ergo var det noe som var mer unikt ved BMW enn bare at de ble levert med bakhjulsdrift og sekssylindret motor.

En viktig satsing for BMW er dessuten biler med kraftig motor - og i dette segmentet er fortsatt bakhjulsdrift (eventuelt firehjulsdrift med størst fordeling til bakhjulene) regelen, ikke unntaket.

Sentralt i denne satsingen er M-modellene, som kanskje er noe av det bilinteresserte mest forbinder med BMW, og M-modellene er ikke primært kjent for å tviholde på seks sylindre.

Man kan også argumentere med at store sedaner, bakhjulsdrift og stjerne på panseret var essensen i Mercedes-Benz, men merket har de siste 15 årene likevel gjort suksess med sin A- og senere B-klasse med stor bakluke, forhjulsdrift og stjerneløst panser, uten at det tilsynelatende har svekket merkets profil eller popularitet.

Det er naturlig at ethver merkevare har konservative fans, og dersom facebook hadde fantes i 1983, hadde det helt sikkert vært BMW-fans som brukte tiden sin på grupper som var motstandere av at BMW skulle komme med dieselmotor eller som stasjonsvogn. Akkurat det siste var det motstand i innad hos BMW også, noe som medvirket til at det tok lang tid før E30 kom i denne fasongen.

Automatgir burde man heller ikke spesifisere, siden det passet bedre på en Mercedes-Bens og ikke på en BMW der det bare kompromisset sportsligheten som BMW var kjent for. Verden har nok forandret seg.

Og her nærmer vi oss essensen: BMWs sjel ligger ikke i enkeltelementer, men i det at merket forholdsvis raskt klarte å bygge seg opp til et alternativ til Mercedes-Benz for kjøpesterke kunder som ønsket en noe mer sportslig bil uten å gi slipp på kvaliteten, eksklusiviteten og komforten man forbandt med Mercedes-Benz. (Her kommer selvsagt kjøreegenskap-momentet du nevnte inn.)

Derfor, bakhjulsdrift og seks sylindre er ikke hemmeligheten bak BMWs suksess, men BMWs suksess som reelt Mercedes-alternativ er grunnen til at de har kunnet holde fast ved disse tingene så lenge, mens merker som Ford, Opel og Nissan har måttet ty til kostnadskutt og velge rimeligere produksjonsmetoder.

BMW synes nå også å være klare til å følge Mercedes-Benz og introdusere en rekken forhjulstrukne modeller: Innen 2022 ventes disse å utgjøre 40% av solgte nye BMWer. Disse vil primært bli solgt i Europa, dvs. at et flertall av nye biler her kan ha drift på forhjulene.

For konservative merkefans kan dette være tungt å fordøye, nybilkjøperne kommer nok til å bry seg mindre.

Skulle vært en kreditt knapp på dette forumet også! :D

Hadde bare alle hatt ett like åpent og reflektert syn som dette, istedet for å skrike over det første og beste som dukker opp i pannen ;) Rundt skiftet 70-80 så var vell Opel ikke så ulikt det BMW er idag. Manta'en var jo det de kule gutta kjørte, med kvasskam og doble webere :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...