Gå til innhold

Tilbakemeldinger på "Nye Bimmers.no" gjøres her

mkj
 Share

Anbefalte innlegg

Dette som er problemet med google-basert reklamering på nettsider. Google kan komme med ganske så spesielle reklamer basert på folks søkevaner. Jeg mener at eierne bør sette seg ned å faktisk lete etter gode, relaterte annonsører, og utarbeide reklameavtaler med hver enkelt. Ikke bare ty til slike lettvinte løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som er problemet med google-basert reklamering på nettsider. Google kan komme med ganske så spesielle reklamer basert på folks søkevaner. Jeg mener at eierne bør sette seg ned å faktisk lete etter gode, relaterte annonsører, og utarbeide reklameavtaler med hver enkelt. Ikke bare ty til slike lettvinte løsninger. 

"Ikke bare ty til slike lettvinte løsninger...". Kan kort kommentere at, joda Karl-Erik, vi har prøvd. Ganske mye faktisk. Akkurat nå har vi ikke noe valg. Om du mener du har noe positivt å bidra med når det gjelder dette, så send meg gjerne en PM  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den siste setningen var kanskje litt krass, beklager det :) Poenget mitt er at det er bedre med ingen reklame, enn den reklamen dere har nå. Om en god annonseavtale med bmw-relaterte kjeder (Koed, Schmiedmann, GS, Bavaria, BMW, eller noen av kjedene i sponsorforumet f.eks) er umulig å oppdrive så bør dere se på andre løsninger enn akkurat ferdige reklamepakker som er basert på folks nettvaner. Noen reklamer treffer ganske godt, andre blir en real skivebom. Hver gang reklamen bommer, så blir det en negativ opplevelse for brukeren. Det kan man få bekreftet ved å se de siste innleggene her også. 

Dere har blant annet en avansert (og relativt dyr) betalingsløsing oppe og går her. Da er det synd at den bare blir brukt til skiltplater. Kom med litt flere produkter, som folk har bruk for. Eller hva med en medlemskontingent? Om dere skaffer noen gode fordeler, som rabattavtaler (slik som BMWCCN, DCN osv) så er det mange som er villige til å betale noen hundrelapper i året :) Da blir det plutselig noen relativt store beløp i sving også, ikke bare et par øre per klikk. 

Ellers hadde jeg prøvd meg på kjøp og salgs systemet igjen. Tilpasset det brukergruppen her slik at det blir enklere i bruk. Annonseringen bør være gratis, men dere kan jo alltids selge prioriterte annonser der :) (Dere bør kanskje vente med dette til etter oppgraderingen til IP.Suite 4.0). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er at vel at man ser etter rene kommersielle løsninger, uten at man er nok inne i miljøet selv. Dette er ikke ment som kritikk av MKJ, kun å belyse en problemstilling. Dere har tross alt gjort en del bra for forumet, men tilnærmingen later kanskje til å bli litt for "teknisk" av og til.

Man ser dog også noe av de samme tendensene i deler av løsningene til e30meet. Man trenger nemlig ikke "ok" rabattavtaler med 100 bedrifter, man trenger rabattavtaler med bedrifter som virkelig brenner for de samme tingene som miljøet gjør, som tilbyr gode og etterspurte produkter.

Dette har en positiv effekt for de aktuelle firmaene mtp reklameverdien, og det liker jo miljøet. Videre så vil det gi en helt annen opplevelse av forumet for entusiastene.

Jeg kunne eksempelvis gjerne kjøpt reklameplass her, men jeg føler ikke løsningen er helhetlig eller tilpasset måten jeg driver på. Den er god ypperlig for "billige bildeler til alle biler" type firmaer. Disse engasjerer seg ikke i miljøet, og det er bare en ren reklameplass. Som et resultat av dette er det begrenset hvor bra effekten vil kunne være for forumet.

Å ta over og drive det "miljøet" bimmers tross alt er, krever mye mer enn bare å ordne noen reklameinntekter og sørge for at forumet er "oppe." Det er gjort bra tiltak med noen artikler på første side (!), men også her føler jeg utvalget av personer som skriver (og styrer) kanskje var litt uheldig. Ikke vondt mot de aktuelle kandidatene, men man må være obs på bredden av forumet. Jeg er ganske sikker på at det ville lønne seg og ta inn flere fra "andre enden".

Jeg tror som det fremgår av det jeg har skrevet at en medlemskontingent kan være en løsning, men vær obs på at dette krever MYE av forumet om det skal bli et bra resultat, eller sagt på en annen måte, om man ikke ønsker å rasere forumet.

Jeg støtter gjerne forumet på en slik måte, dette har vi prata om før. Men slik det er i dag er det vanskelig å vurdere reklameplass som verdifull, eller riktig.

edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart lett å kritisere hvordan forumet ledes og drives når man ikke selv har ansvaret. Så langt har bimmers.no (samt tidligere bmwguiden.no) vært en eneste lang suksess. Det er som kjent vanskelig å argumentere mot suksess med mindre man har større suksess selv. Eksakt hvorfor bimmers.no har vært og er en suksess er faktisk et åpent spørsmål, men min erfaring etter å ha vært med siden mer eller mindre begynnelsen i 2003 er at innholdet i forumet for de aller fleste er det viktigste. Forumets design og tekniske løsninger har frem til idag vært av mindre betydning. Det finnes eksempler på andre fora som har satset på temmelig dyre løsninger i denne sammenhengen uten at det har medført mer aktivitet og trafikk. 

Det er med andre ord viktig å holde fokus på hva som gjør et forum til et godt forum som folk ønsker å bruke tid på. Jeg har alltid påpekt at bimmers.no dypest sett er i underholdningsbransjen. Vi kjemper om folks tid og oppmerksomhet på lik linje med NRK, VG, Netflix, Youtube etc., men uten å ha tilnærmet de samme økonomiske ressursene og profesjonell ledelse (bimmers.no er i praksis et hobbyprosjekt for eierne). Ergo er en vesentlig del av selve prosjektet bimmers.no basert på frivillig arbeide og felles dugnadsånd. Dette gjelder alt fra teknisk vedlikehold av forumet til skriving av artikler og seriøse innlegg. Forumet blir ikke bedre enn summen av vår felles innsats. Her er det på sin plass å gjøre oppmerksom på at TRF-Racing, som profilert og profesjonell motortuner, også har kommersielle interesser med sine innlegg i forumet.

Som det alltid er i slike sammenhenger er det noen få som bidrar med det største arbeidet. Motivasjonen er at folk bruker forumet, leser innholdet og bidrar med deres synspunkter (husk at bimmers.no er et diskusjonsforum). De siste 5-6 årene har antall brukere og trafikk i forumet økt kraftig. Dette er veldig hyggelig og inspirerende, men det stiller vesentlig større krav til servere og linjer enn tidligere. I tillegg kommer software og ulike løsninger vedr. datasikkerhet. Slikt koster penger og selv om entusiasmen er stor blandt eierne og de som ellers bidrar med forumet er frivillig arbeide ikke en holdbar løsning på sikt. Skal forumet kunne konkurrere med profesjonelle aktører i underholdningsmarkedet er derfor et minimum av inntekter helt avgjørende og nødvendig. Målet er at forumet får et bedre og bredere redaksjonelt innhold som vises på flere plattformer og som samspiller mer aktivt med diskusjonene i forumet. 

Det finnes ulike modeller for hvordan et uavhengig forum som bimmers.no kan skape inntekter. De fleste er prøvet tidligere og omfatter ulike former for brukerbetaling (f.eks abonnementsløsninger), salg av annonseplass samt ulike former for merchandise (f.eks forumbutikk). Alle løsningene har fordeler og ulemper... og det ene utelukker ikke det annet. Hva som evt. er den perfekte kombinasjonen er en beslutning eierne av forumet suverent bestemmer. Jeg har imidlertid svært stor forståelse for at eierne ønsker at regnskapet i relasjon til forumets økonomi hurtigst mulig balanserer. Dette er ikke tilfellet idag og krever derfor konkrete og hurtige løsninger. Ergo er f.eks salg av annonseplass til Google en kjærkommen mulighet for relativt hurtige inntekter som iallefall kan dekke oppgraderinger av software og leie av linjer.

Jeg vet at forumets eiere ønsker en bedre og mer sofistikert løsning når det gjelder inntekter for forumet. Jeg vet også at det jobbes intensivt med å få dette på plass, men gode løsninger krever både planlegging og tilpassing. Uten at jeg kjenner til detaljer i denne sammenhengen kan f.eks både designløsninger og generell profilering være aktuelle temaer i denne sammenhengen. Skal man kunne tiltrekke seg attraktive firmaer vedr. annonser og reklamer (ikke nødvendigvis kun direkte bilrelaterte) må man selv være et attraktivt medie.

Jeg kan som redaktør for bimmers.no ellers opplyse at vi pr. idag har en redaksjon bestående av fire aktive skribenter. Disse har tildels temmelig ulike tilganger til BMW som bilinteresse. Alle som føler seg kallet til å bidra med stoff og artikler (spesielt i relasjon til motortuning og banemiljøer) er mer enn velkommene i redaksjonen (send gjerne en PM til undertegnede eller en av forumets administratorer). Invitasjoner til å bidra med artikler finner man også under de fleste av artiklene som redaksjonen allerede har publisert. Disse artiklene har så langt blitt tildels svært godt mottatt av brukerne av forumet. Spesielt via Facebook blir artiklene lest av mange. For eksempel har artikkelen om BMW og "Fahrfreude" nådd ut til nesten 40000 brukere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Kan ikke dere snu fargene? Så grått er øverst og sort nederst?  Siden virker "død" med så mye sortfarge... Men ellers var logoen kul :)

Grunnen til det er jo at bakgrunnsfargen på logoen er sort ;) Men jeg er enig i at forumet ble litt for mørkt! Nå burde vi få inn litt mer BMW-blå her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...