Gå til innhold

E60 i gode og onde dager..


Sheriffen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en 2003 530d som jeg har hatt i drøye 2 år, den er kjørt 170000 nå. Her er noe av mine betrakninger som eier av et høyteknologisk vidunder;

-Automatisk cruisecontrol virker ikke, må kalibreres sier de som har greie på det..

-Sidespeil svingte 180 gr. istedenfor 90 ved utklapping, ødelagt mikrobryter.(skiftet)

-Varme i førersete virker bare i ryggen, ikke sitteputen..

-Vektsensor i pass.sete ødelagt, lyser i dash for setebelte + airbag. (utbedret v/ tyvkobling)

-Cd spiller med smeltet motstand, forårsaker at navidvd ikke vil komme ut og ingen cd kommer inn..

-Elendige mottak på FM radio, forårsaket av uorg. LED pærer!!? (fjernet)

-Feil på IBS eller annen tullemodul, forårsaker utkobling av en rekke komp. etter oppstart..(batteri er nytt)

-Uroet for girkassetrøbbel, flushet kasse.(dyrt)

-Gjentatte meldinger om punktering ved kjøring på vinterdekk..

-Elektrisk rattstamme virker bare delvis, opp og ned.

-Turbohavari !!! (dyrt)

-Slark en plass i drivverket, slag ved enkelte giringer..

-Tidvis mye vibrasjoner både foran og bak i motorveihastighet. (nye dekk + felger, ikke bedre)

Og sikkert noen småting jeg har glemt/fortrengt underveis. ALLIKEVEL synes jeg det er en fryd å både se på og kjøre denne vogna....! Ligner litt på ekteskapet spør du meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet ikke om det var hensikten med tråden, men jeg henger meg på med min 04 525d som snart har gått 170.000 km.  

 

Servo byttet grunnet ulyd/vibrasjon (reklamasjon)

Nøkkel tok kvelden (ble erklært reservenøkkel)

I-drive enhet døde brått - det var dyrt!

Lås på bakluke byttet da den ikke lengre skjønte hensikten med livet.. 

Veivhusfilter byttet pga frykt

Automat flushet pga frykt

Varselbryter byttet grunnet svikt (av og på i takt med brems og gass)

Starter byttet pga ulyd, nye starteren hadde også ulyd, men alle gode ting er 3.. 

Hovedlykt byttet grunnet fukt i øyenbryn 

Hoved- og EGR-/ termostat byttet pga kald driftstemperatur - kjedelig jobb når kaldt

Eksosmanifoild byttet grunnet sprekker og eksoslukt - enda kjedeligere jobb når kaldt..

 

Lurer litt på om dørlåsen på førerdøra er i ferd med å gi seg nå, men jeg er da selvfølgelig fornøyd med bilen! :D 

Alle disse feilene er fra 2007 og frem til i dag, fordelt på 120.000 km. Til info forøvrig har jeg hatt oljeserviceintervall på 20.000 km/12 mnd.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med min å da. En 2008 525dat, som har gått 87800 km

Her er det jeg kjenner til, som har skjedd før mitt eie. Dvs før 86000 km.

Skiftet;

Kabler til bakluke på ca 77000 km

Callback på batterikabel 80000 km

Antenneforsteker 81000 km

Bremseskiver og klosser foran på 82000 km

 

I mitt eie, som er skiftet;

Begge termostater på ca 87000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at enkelte er så plaget med bilene sine. På de 3 årene jeg har kjørt E61 har jeg hatt få feil egentlig, foruten noen slitedeler.

GPS-antenne tak byttet pga. fukt 66' km - reklamasjon

Antenneforsterker bakluke byttet pga. fukt 90' km - reklamasjon

Kabelbrudd bakluke 120' km - dessverre gått over reklamasjonstiden.

 

At man må bytte bremseskiver og klosser eller et stag av og til ser jeg helt bort fra. Det får man med ALLE biler. Bremser er byttet rund baut på min, pluss begge endeledd forran. Skal i gang med øvre bærearm bak, termostater og for sikkerhets skyld veivhusventilasjonen, bare jeg får ryddet tid og plass i garasjen. Med kjørelengde over 100' km så følger det naturligvis med at man må bytte litt slitedeler etterhvert.

 

Hadde langt mer tull med min gamle E39. Ser ikke bort fra at min neste bil blir en F11, som en fornøyd BMW-eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som trådstarter har vært spessielt uheldig, men det er jo allment kjent at de aller første bilene i en ny serie ikke er de mest attraktive siden såkalte barnesykdommer ofte sitter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvordan enkelte kan ha så mye feil med sine modeller, men det må jo ha noe med vedlikehold og/eller bruksmønster. Min 2004 E60 525d har mer eller mindre fremstått som feilfri. I mitt eie er følgende gjort utenom normalt vedlikehold:

 

- Byttet instrumentpanel grunnet flimring (garanti)

- Byttet webasto grunnet feil i styreenhet (garanti)

- Byttet eksosmanifold grunnet sprekker (garanti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var en av de første til å bestille E60 da den kom ut. Han hadde den i tre år. Den ble kjørt fra 0-150,000km og enste problemet var en feil BMW fikset, det var at passasjer sete varmen kunne svi rompa di. Bilen var en 525iA. Enkelte er uheldige og andre er heldige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/5 av punkter på min liste er egentlig ikke reelle feil. Jeg smalt bare opp en liste med kostnader og ting jeg har følt at måtte gjøres. Veivhusfilter, flush av automat og bytte av kjølevæske/termostater er service/slitedeler, som jeg erfarer at ikke blir plukket automatisk opp av serivice systemet til BMW. I-drive krasjen og starter bytte skyldes nok mer verkstedet svikt enn E60 svikt..     

Må bare påpeke at jeg synes det er interessant å se hva folk som eier (har eid) E6x har opplevd av "problemer" i sammenheng med alder og km-stand. Hadde det også blitt nevnt om bilen var bruktimportert eller solgt ny i Norge ville det vært prikken over i-en, men det er nok for mye forlangt og antagelig ikke det trådstarter var ute etter. 

          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Innlegget mitt var jo bare tenkt som en kronikk, men gøy å se at folk henger seg på med erfaringer. Helt klart at en ny modell sliter med barnesykdommer, det må man bare forvente - og det finnes helt klart mandagsbiler... Som før skrevet, så er jeg allikevel fornøyd med doningen og kommer nok til å fortsette i samme sporet. Da blir det facelift STOR diesel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ramse opp på en følgende 530dat 2004 vi har:

 

*Skiftet partikkelfilter + eksosmanifold

*Skifting av 2 termostater

*Speil som går 180 grader istedenfor 90 grader. Sannsyneligvis microbryter?

*Skifting av batteri.

*Starter som må byttes. (Utrolig tungstartet)

*Turbo havari, var byttet rett før kjøp fra forige eier.

*Må Flushe girkasse.

* Skift av 2 hjulagere bak.

*Ulyd i rattstamme ved stop av bil (ikke alltid)

*Webasto som kun blåser kaldt

Km: 185.000

 

Kun kjørt 7000 km med bilen etter overtagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...