Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å svare stykkvis.

 

Elektronisk parkbrems er tilgjengelig først ved 5-serie, og er således den modellen TMS konkurrerer mot.

 

Jeg skal ikke motsi deg i at det kan ta lenger tid å taste inn ønsket destinasjon med iDrive, men måten dette ble fremstilt som i den aktuelle videoen vitner om (bevisst?) vanskeliggjøring av funksjonen. Så vanskelig er det nemlig ikke, og at du ikke engang benyttet touch-funksjonen fremstår for meg som rart. Dette er nemlig intiutivt og hurtig, og i motsetning til TMS er dette mer trafikkvennlig enn å taste på et virtuelt tastatur midt på dashbordet. Komfortabelt er det også å ikke sitte med armen i været å manøvrere seg på en skjerm hvor man ikke kan føle seg frem til funksjoner slik som iDrive.

 

In worst case kan det helt sikkert ta flere timer å innta en matbit, foreta toalettbesøk og fylle tanken, men til det vanlige tar det naturligvis ikke så lang tid. Ei heller har jeg for vane å foreta fastfood/restaurantbesøk på noen timers kjøretur, men det er mulig at dette blir en normal tilværelse som batteribileier.

 

Når det gjelder risting av fossilpistolen, så skal det ikke mye til å skjønne at måten det ble utført på var svært demonstrativt. Jeg rister også kjapt på pistolen og snur hodet opp når jeg fjerner den, og det har aldri generert søl på lakken.

 

Avslutningsvis vil jeg tilføye at jeg har prøvd en TMS P85+, men jeg synes ikke denne tilføyer noe mer enn det vår F01 gjør - snarere tvert imot. Ei heller har jeg noe imot elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hva da? Jeg har hatt E61 før, men det var med manuelt gir. Så det var litt tilvenning med automatgir. Det som derimot var litt klønete var at det var manuell parkbrems på bilen (hver sin smak). Etter å ha blitt vant med parkbrems som går på når bilen står i park så blir man litt bortskjemt. Jeg mener å huske at VW Passat også har elektronisk parkbrems og at det ikke lenger er en spak man drar i.

 

 

Var vel helst siden du hadde e61 før så synes jeg det var rart at du sleit slik med idrive systemet :) Kanskje du gjorde deg til, men det ble som om du aldri har kjørt bmw i denne videoen. 

 

Men for all del, jeg er stor Tesla fan. Mye begrunn av min elsk til duppeditter og teknologiske fremskritt. Hadde jeg fått fruen med på det så hadde Tesla blitt kjøpt inn for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke motsi deg i at det kan ta lenger tid å taste inn ønsket destinasjon med iDrive, men måten dette ble fremstilt som i den aktuelle videoen vitner om (bevisst?) vanskeliggjøring av funksjonen. Så vanskelig er det nemlig ikke, og at du ikke engang benyttet touch-funksjonen fremstår for meg som rart. Dette er nemlig intiutivt og hurtig, og i motsetning til TMS er dette mer trafikkvennlig enn å taste på et virtuelt tastatur midt på dashbordet. Komfortabelt er det også å ikke sitte med armen i været å manøvrere seg på en skjerm hvor man ikke kan føle seg frem til funksjoner slik som iDrive.

Hva er det touch-funksjonen gjør? Please enlighten me. Når det gjelder å taste inn destinasjonen så gjør jeg som regel dette når jeg står i ro. Skulle jeg gjøre det mens jeg kjører er det ikke big deal heller siden man typisk bare trenger å skrive noen få bokstaver før de riktige forslagene popper opp. At man har en stor jog-ratt man kan føle seg fram til i mørket mener jeg ikke gir bedre sikkerhet mens man kjører fordi det tar lenger tid å finne riktig adresse. Det at man må angi by er også like slitsomt som på TomTomen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst siden du hadde e61 før så synes jeg det var rart at du sleit slik med idrive systemet :) Kanskje du gjorde deg til, men det ble som om du aldri har kjørt bmw i denne videoen. 

 

Men for all del, jeg er stor Tesla fan. Mye begrunn av min elsk til duppeditter og teknologiske fremskritt. Hadde jeg fått fruen med på det så hadde Tesla blitt kjøpt inn for lenge siden.

Jeg hadde det gamle iDrive-systemet som kom med E60 fra 2004. Det nye systemet synes jeg fungerer mye bedre er mer smooth. Grunnen til at jeg knotet mye med navigasjonen var rett og slett fordi jeg synes den var tungvint i E61en så jeg aldri brukte det der heller. Der brukte jeg heller TomTom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker pekeflata til å skrive bokstaver

Aha! Det hadde gått litt raskere, men fortsatt tungvint. Jeg hadde et lignende system i 2003 på min SonyEricsson P900 "smarttelefon"/PDA. Den støttet graffiti som sikkert lignet på dette. Det var uansett tungvint å skrive i forhold til dagens smarttelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er han ikke det. Bjørn vet mye bedre, men filmen er helt bevisst laget av Bjørn som en Tesla entusiast. Dette kan man mene ganske mye om, men jeg tror på ingen måter at hovedformålet med filmen var dette forumet. Bjørn poengterer noen ting med Tesla som jeg også synes er interessant og derfor postet jeg filmen... :)

Jeg har kjørt mange forskjellige biler, men jeg har klart å stille meg selv nøytralt fra min BMW entusiasme. Hvorfor skal man ellers teste en en annen bil enn den man elsker?

Kanskje jeg skal lage vlog hvor jeg tester Tesla hvor jeg påpeker alle dens feil fra min siden som BMW entusiast. Uansett så blir ikke det riktig...

Jeg er fan av dine videoer Bjørn, men den videoen synes jeg bare blir tullete. Jeg kjører fossil bil og jeg som mange andre har ikke penger eller mulighet til å kjøpe en Tesla som i dine øyne er det beste man kan få. Hvis jeg vil kjøpe en bil med to motor som veier 2.2 tonn kan jeg likegodt kjøpe hybrid X5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mange forskjellige biler, men jeg har klart å stille meg selv nøytralt fra min BMW entusiasme. Hvorfor skal man ellers teste en en annen bil enn den man elsker?

Kanskje jeg skal lage vlog hvor jeg tester Tesla hvor jeg påpeker alle dens feil fra min siden som BMW entusiast. Uansett så blir ikke det riktig...

Jeg er fan av dine videoer Bjørn, men den videoen synes jeg bare blir tullete. Jeg kjører fossil bil og jeg som mange andre har ikke penger eller mulighet til å kjøpe en Tesla som i dine øyne er det beste man kan få. Hvis jeg vil kjøpe en bil med to motor som veier 2.2 tonn kan jeg likegodt kjøpe hybrid X5...

Ikke glem å se de positive tingene jeg fant med BMWen:

- LED i dørhåndtakene

- Mye bedre lys i bagasjerommet

- "nattlys" i taket foran som lyser opp giret og midtkonsollen

- Lommer i dørene til å ha ting i

- Rask "ladetid" på bensinstasjonen

- Lite vindstøy (men de store hjula ødela en del)

 

De som ser på videoen må nesten ta det med en klype salt. Som du sier så kunne en fossil laget en tilsvarende video der man må vente en hel time på superchargeren, hvor panoramataket lekker, hvor solskjermen er altfor liten og virker billig, og hvor drive unit lager klunkelyder og rykker. Teslaen er langt fra feilfri. Den har haugevis med feil. Og den mangler elementære ting som håndtak over dørene, lastekroker i gulvet, midtarmlener i bakseter, osv.

 

Nå har det seg slik at snart 10 000 nordmenn har kastet seg på bølgen. De fleste er faktisk storfornøyde av en eller annen grunn. Hadde jeg ikke likt ladetiden, feilene eller noe annet ved Teslaen så hadde jeg for lengst solgt den og kjøpt en bimmer. Det har jeg altså ikke gjort. Så da må det være et eller annet med den bilen som gjør at både jeg og mange andre fortsatt bruker den til tross for feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av filmene dine Bjørn, og er også fascinert av hvordan Modell S fungerer selv om jeg vil betrakte meg som en elbil skeptiker (vi har elbil, dog ikke Tesla). Men denne filmen føler jeg kanskje ble litt dum, mye mulig det var med en humoristisk undertone filmen ble innledet men som jeg ikke fanget opp? Men jeg har sjelden sett så mye knoting, hverken med navi og fylling av diesel. BMW sitt Idrive system regnes for å være bilbransjens mest lettbrukte infotainment system, nettopp pga at det i grove trekk kan benyttes uten å ta så mye fokus vekk ifra veien. Men når man er vandt til en slik løsning som Tesla har så er det klart at det krever litt tilvenning, som med alt annet.

Jeg føler også det blir fryktelig feil å sammenlikne Modell S med E61, da sistnevnte er en modell som kom på markedet i 2004 og det er tett på ti år før modell S kom ut. Da vil jeg mene at det er bedre å sammenlikne med dagens F10 modell, som bla har den nye Idrive løsningen som er meget bra. Jeg er ganske sikker på at en F10 530d kan utfordre Tesla Model S på en bra måte, ja den er ikke like rask til 100 km/t og den koster mer å kjøre med. Men jeg er ganske sikker på at på ting som kjørekomfort, kvalitet, teknisk utstyr og brukeranvennlighet så vil F10 slå ett hardt slag. Dette har jeg tenkt å finne ut av, ettersom jeg eier en F10 530d så har jeg tenkt å prøvekjøre en Tesla Modell S hos Tesla sin nyåpnede butikk i Sørlandsparken. Den oppgaven skal jeg gå til med ett så åpnet sinn jeg bare kan, nettopp fordi jeg er forbaska nyskjerrig på hva Modell S er for en bil.

Forøvrig så kan jeg gi deg ett par kjøretips til neste gang du skal ut å kjøre fossilbil. Når du skal stoppe å fylle og spise så pleier alltid jeg å parkere med pumpa, gå inn å bestille en hamburger for så å gå ut å fylle mens hamburgeren stekes. Når du er ferdig med å fylle og har kjørt bilen til side så er som regel hamburgeren ferdig akkruat i det jeg kommer inn på stasjonen igjen :) En slik pitstop bruker jeg sjelden mer en 15-20 min på, da har jeg på den tiden fått 1000 km rekkevidde og det er det vel noen år til noen elbil klarer (men så koster denne "superladingen" meg tett på 900 kr også da). Når jeg er ferdig med å fylle diesel så pleier jeg alltid å snu pistolen opp ned inni hullet før jeg trekker den helt ut, da fanger du enkelt dråper inni "pistol løpet" slik at de ikke kommer ut og griser til lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[masse tekst]

Takk for tilbakemelding og tips om fylling. Jeg er fullt klar over at jeg knotet mye. Som jeg sa innledningsvis i videoen så var dette en lånebil. Og da sier det seg selv at jeg ikke kjenner bilen. For dere som sitter og leser dette og kjenner bilen ut og inn så skjønner jeg godt at det virker veldig dumt. Jeg prøvde på ingen måte å gjøre narr av BMW her. Det kunne like gjerne vært en Volvo eller VW jeg hadde fått som leiebil. Mitt poeng var at navigasjonen, til tross for at det var nyeste iDrive, fortsatt kommer til kort i forhold til touchscreen.

 

Er det forresten en måte å scrolle rundt på kartet på? Mens navigasjonen var aktiv på en rute så prøvde jeg å dytte hjulet til side. Men kartet var låst fast og kunne kun zoomes inn og ut. I Teslaen pleier jeg ofte å bevege meg litt rundt på kartet og zoome inn på avkjørsler på ruten. Har de nyeste F10 forresten live trafikkdata a la Google maps? Det savnet jeg også på lånebilen. Jeg spør ikke dette for å sette BMWen i dårlig lys. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

 

Og for dere som synes jeg bare sa negative ting om bimmeren og ingenting positivt. Det var faktisk flere ting jeg ønsket å trekke fram, men som jeg ikke gjorde. Blant annet er store digitale sifre i Model S svært lett å lese i forhold til analog speedometer. Og jeg har lenge vært plaget med at min Model S lager vibrasjonslyder i dashbordet ved kjøring på grov asfalt. Samme lydene hørte jeg faktisk i BMWen. En annen positiv ting med BMWen som jeg glemte å si var at lyden når man lukker dørene var digg. Det låt mye mer premium enn selv 2015-modell Model S.

 

Når det gjelder sammenligning så prøvde jeg å ikke fokusere altfor mye på power. Denne er tross alt halvparten eller en tredjedel av prisen til en Model S (som jeg også sa i videoen). Det jeg rakket ned på var lang delay fra man tråkket på gasspedalen til det skjedde noe. Og lyden av motoren. Om fossilbilene kunne hatt en slags "overdrive"-modus der de i 10-30 sekunder kan yte mer effekt slik som Model S gjør så ville jeg satt mer pris på det enn å kunne kjøre i 230 km/t konstant over tid.

 

Jeg tar gjerne en sammenligning med en bil i samme klasse. At jeg endte opp med en 3-serie var bare tilfeldig. Hadde jeg hatt tid og midler skulle jeg fått lånt en F10 eller lignende og tatt den på en skikkelig langtur. I Norge er den jo direkte konkurrent til Model S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

tar forbehold om at jeg ikke har sett videoen bare lest raskt igjennom noen kommentarer her. 

 

Akkurat når det gjelder navigasjon kan jeg være enig i at det er raskere og enklere og taste inn på naviskjermen til Tesla en via iDrive. Så sant du ikke benytter deg av BMW remote og gjør det på telefonen og sender til bilen først.

Kartet, det er i allefall mulig å navigerer rundt når man ikke har satt rute, med er jeg litt usikker. Ja nyeste iDrive har trafikkdata a la Google maps.

 

Speedometer, min har HUD og viser det der. Jeg kjørte en Mercedes i helgen som har digitalt og analog visning av fart i dashbordet, men synes det er vanskelig og bli vant til å se ned. Så savnet digitalvisning av fart i frontruten. 

 

Nå har jeg kun kjørt 2014 P85 og ble mest imponert over drivverket. Model s er en kjempefin bil og prisen i Norge gjør/gjorde at den er konkurrent med biler som normalt er kjempe mye billigere. Ser man f.eks på kvalitetsinntrykk på min 5serie kontra Model S så vinner min med min subjektive oppfatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutningsvis vil jeg tilføye at jeg har prøvd en TMS P85+, men jeg synes ikke denne tilføyer noe mer enn det vår F01 gjør - snarere tvert imot. Ei heller har jeg noe imot elbiler.

 

Hva mener du egentlig med denne uttalelsen? Bortsett fra størrelsen på bilene og en del standardutstyr er bilene forskjellige som natt og dag når det gjelder den grunnleggende konstruksjonen som f.eks drivlinje og motorkarakteristikk. Bilene er forskjellige mhp. graden av ekstrautstyr, detaljefinish, design og merkepreferanse. Det du derfor egentlig sier, slik jeg oppfatter det, er at du ikke tillegger at Tesla har en elektrisk motor større betydning og at en tradisjonell stempelmotor er like bra eller bedre.

 

Jeg er helt uenig. En elektrisk motor slik Model S har er totalt overlegen en tradisjonell stempelmotor. Utfordringen er batteriet og i tilfellet med Model S det generelle kvalitetsnivået i forhold til de tyske premium bilmerkene. Målt mot konkurrerende amerikanske bilmerker/modeller holder Model S et veldig bra kvalitetsnivå.  

 

ahj: Hvordan kan du vite hvordan andre biler er hvis du aldri tester andre biler enn den/de du liker? Min påstand er derfor at du bare tror at du er nøytral/objektiv i forhold til din BMW entusiasme.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med denne uttalelsen? Bortsett fra størrelsen på bilene og en del standardutstyr er bilene forskjellige som natt og dag når det gjelder den grunnleggende konstruksjonen som f.eks drivlinje og motorkarakteristikk. Bilene er forskjellige mhp. graden av ekstrautstyr, detaljefinish, design og merkepreferanse. Det du derfor egentlig sier, slik jeg oppfatter det, er at du ikke tillegger at Tesla har en elektrisk motor større betydning og at en tradisjonell stempelmotor er like bra eller bedre.

 

Jeg er helt uenig. En elektrisk motor slik Model S har er totalt overlegen en tradisjonell stempelmotor. Utfordringen er batteriet og i tilfellet med Model S det generelle kvalitetsnivået i forhold til de tyske premium bilmerkene. Målt mot konkurrerende amerikanske bilmerker/modeller holder Model S et veldig bra kvalitetsnivå.  

 

ahj: Hvordan kan du vite hvordan andre biler er hvis du aldri tester andre biler enn den/de du liker? Min påstand er derfor at du bare tror at du er nøytral/objektiv i forhold til din BMW entusiasme.

Les hva jeg skrev da. Jeg skrev at jeg har testet mange forskjellige biler og stiller meg NØYTRALT HVER ENESTE GANG!! Skal du ha det inn med teskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver, men så lenge du bare tester biler som du interesserer deg for kan du umulig være helt nøytral/objektiv. Du har jo allerede lagt et begrensende og førende prinsipp foran og det i seg selv begrenser hvor objektiv du kan være. Et eksempel kan f.eks være at elektriske biler ikke har din interesse fordi du selv aldri kan tenke deg å kjøpe en elektrisk bil. Ergo vil du heller aldri prøvekjøre en elektrisk bil og kan således heller ikke få vite hvordan den egentlig er å kjøre. Da er du ikke nøytral/objektiv i forhold til elektriske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...