Gå til innhold

Kjøre avskiltet bil pga. manglende godkjenning?

BMW-Driver
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva straffen er for å kjøre uten SKILTER?.. 

Det som er, er at bilen min ble avskiltet 5. desember, jeg mistet også førekortet den dagen for å få "skrens" på bilen.. (Vinterføre)

Politet valgte å kjøre bilen min ca 5 km uten skilter, UTEN politi eskorte forran eller bak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en gang for et par år sida avskiltet grunnet ulovlig senkesett på bilen. Dette skjedde ca 5km hjemmefra. Betjenten "klippet" skiltene, ringte opp opreasjonssentralen og ordnet tillatelse så jeg kunne kjøre bilen hjem uten skilter. Måtte parkere innen 15min, og om bilen ble sett på veien senere ville det vanke store bøter. Så ja, politiet kan kjøre biler uten skilt, og forsikring om de ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet om en som mistet skiltene pga han ikke hadde tatt eukontroll i tide.  han fikk også kjøre hjem bilen.  (noen få km bare)

sålenge forsikringa står aktiv forsatt så er det kanskje ikke noe krise?! 

har sett ett par i avisa her dog som har blitt tatt uten skilt,  der har det stått at de er anmelt for foholdet.  så blir sikkert bare et forenkla forelegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt opp til dommeren, per dags dato så er det ikke mange som mister lappen for å få skrens på bilen?..

Dessuten, så fikk dem ikke min tillatelse til å kjøre bilen, for jeg skulle ringe vikting (Gratis veihjelp gjennom forsikringen) så dem skulle taue den hjem til meg..

Men plutselig ombestemte de seg, og valgte å kjøre bilen.. uten politi eskorte.. Han innrømte faktisk at han gjorde noe ulovlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å miste lappen pga. skrens er egentlig litt diffust regelverk på, men som oftest går det klart frem av vegtrafikkloven paragraf 3;

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Når det gjelder flytting av bilen, kan muligens paragraf 37 av vegtrafikkloven dekke dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kan ordne litt av vert dersom de virkelig vil. Kjenner en som ble tatt med foten litt for langt nede, på vei til Gudbrandsdalen fra Oslo, mista lappen på stedet, men fikk lov til å kjøre hjem. 

Når det gjelder at dem kjørte bilen din, så har de ingen rettigheter til å ta din eiendom uten din tillatelse eller god nok grunn (skal vel være minimum 6 måneder i fengsel) Jeg trur nok jeg hadde anmeldt dem for det, men du har nok veldig liten sjanse for å få lappen tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtesatsen for å føre bil uten skilt og forsikkring var i 2006 på 6000kr. Det som er litt intressant, er at om bilen ikke har skilt, så har du ikke lov til å taue bilen i det hele tatt heller. Jeg skulle taue min nyinnkjøpte 123 Merc et par min, og ble deretter stoppet og straffet.

Har du forsikring på bilen din, har det ikke så mye å si. Forsikringen gjelder uansett, om du har skilter eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil med dette egentlig?

Hehe, ser du for deg at dem skulle komme med en hel kortese for å flytte bilen din?

Uansett blir jo straffen din den samme hva enn du gjør med dette at dem flyttet bilen din.

Er nok best å bare roe ned å se hva som skjer ang lappen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg vil med dette?.. Når politimannen innrømmer at han gjør noe ULOVLIG ved å kjøre bilen min.. Så vil jeg nok få no ut av det tror jeg.. Hadde det vært lovlig, så hadde han nok skrevet det ned på raporten sin.. Men det mangler + mye mer fra hendelsen..

Jeg håper dommeren ikke er så dum som de to dustene, for har faktisk møtt smarte dommere, der hvor jeg/kjente har vunnet over politet. 

Lappen er indratt for 3 mndr, og 4 K i bot..  Blir anmeldt for uaktsom kjøring, mulig fare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg vil med dette?.. Når politimannen innrømmer at han gjør noe ULOVLIG ved å kjøre bilen min.. Så vil jeg nok få no ut av det tror jeg.. Hadde det vært lovlig, så hadde han nok skrevet det ned på raporten sin.. Men det mangler + mye mer fra hendelsen..

Jeg håper dommeren ikke er så dum som de to dustene, for har faktisk møtt smarte dommere, der hvor jeg/kjente har vunnet over politet. 

Lappen er indratt for 3 mndr, og 4 K i bot..  Blir anmeldt for uaktsom kjøring, mulig fare..

Dersom du går til sak over 3 mnd og 4k i bot når du faktisk har gjort noe galt så er det veldig lite igjennomtenkt av deg. Ikke grin når du har gjort noe dumt og fått en smekk, ta straffa og beveg deg videre i livet. Melder du noen i Politiet kan jeg love deg det at den dagen du blir stoppa for en filleting, så lager dem selvfølgelig mest mulig styr av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens kjerne er at du sladdet på offentlig vei og dermed brøt vegtrafikkloven. Dette vet du sikkert utmerket godt, men nå ønsker du å ta hevn på politiet fordi du har vært uaktsom. Ta straffen som en mann. Du sladdet, drit nå i om han hadde lov til å kjøre bilen din eller ei... I det lange løp lønner det seg i å innse at man har gjort en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...