Gå til innhold

"Increased battery discharged" i 5-serie e6x (løst)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Den var jeg ikke klar over, og forklarer igrunn det meste ganske greit. Jeg søkte også, så merkelig at jeg ikke fant den, men jeg fokuserte først og fremst på dårlig batteri i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne igjen i dag.. Ikke kuldegrader! ;)

Målte batteriet, etter å låst opp etc, og det viste 11 komma noe. Er vel tegn på at det er på tide å bytte. Den lader ca 15..(14,9).

Finnes det en god DIY for fjerning av IBS'en? Kunne vært greit å sett om det er den som trekker strøm. Bilen starter fint.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På minusen så rekner eg med at det er den med 2 små ledninger på? Er den festet på en spesiell måte? Satt som fan, turte ikke å ta i så mye.. *føle seg som en amatør* :P

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg bumper denne for å spørre om en liten ting: Vil problemer med denne sensoren også gjøre at når jeg hører på radio med motoren av så går det knapt ett minutt før jeg får opp feilmelding med batterisymbol? Er dette noe BMW bytter uten videre, eller må den dokumenteres ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig, men heller ikke et typisk kjennetegn. Det enkleste er nok å koble fra sensoren for å se hva som skjer da.

 

Så lenge bilen er utenfor garanti (evt. reklamasjon) tror jeg det vanskelig å få noe dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde kanskje vært i e60-tråden, men den tråden er helt ubrukelig og uoversiktelig, og i tillegg kan dette skje på de fleste modellene.

 

De siste dagene har det kommet "Increased battery discharged"-beskjed opp i bilen, samtidig som at klokke og alt av kjørecomputer-funksjoner har nulltsilt seg. Jeg var bortreist når dette begynte å skje, men bilen både startet og fungerte helt fint bortsett fra de nevnte tingene.

 

Nå de siste dagene har bilen begynt å bli mer og mer "død", selv om jeg har ladet den hele natten. Har også ladet batteriet for seg selv, uten at jeg følte det hjalp noe særlig.

 

Det som går igjen rundtom er:

  • Dårlig dynamo
  • Dårlig IBS-sensor
  • Et eller annet som trekker strøm
  • Dårlig batteri

- Den første har jeg igrunn utelukket, jeg måler 15V når motoren er i gang, og denne dropper ned til rett under 12V når motoren slås av.

- IBS-sensoren er et mulig problem. Jeg har ikke prøvd å koble fra denne enda, noe som kan "hjelpe" litt.

- Det er godt mulig det er en strømtyv på ferde, men jeg har ingenting uoriginalt i bilen, og det er lenge siden jeg har ettermontert noe nå, så da må det evt. være en komponent som feiler.

 

- ...og sist er det batteriet. Jeg ser igrunn på dette som meget sannsynlig, men jeg føler ikke for å bruke tusenvis på nytt batteri bare for å finne ut at det ikke var det likevel (det er litt derfor jeg lager denne tråden).

 

Noen som har noen tips eller erfaringer?

 

Originalbatteriet er forøvrig 80Ah av "vanlig" type, og om jeg bytter det ender jeg nok opp med et AGM-batteri. Har det noe for seg å gå for et 90Ah kontra 80Ah når jeg først bytter, eller er dette bare bortkastede penger?

 

Jeg vet forøvrig at bytte av likt batteri krever registrering og nytt batteri krever koding. :)

80 eller 90 er avhengig av utstyrsnivået til bilen. De som har mye ekstra ender opp med 90 fra fabrikk..

 

Men 15V hørtes mye ut da…tror den ikke bør være mer enn 14.7 maks, da er batteriet så fullt det renner over og det burde ikke dette ned mer enn 12.6V ved bil av hvis det er fulladet…Sikker på ikke batt som synger på siste vers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at det er/var IBS-sensoren som var problemet ja. Vil tro jeg hadde merket om batteriet hadde vært dårlig når det har gått såpass lang tid som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt på grunnen til at man må kode inn BMW batterier og fant ut at det er fordi BMW har forsket på og utviklet en egen mapping for måten IBS isamarbeid med DDE tillater lading på for hvert orginalt batteri BMW leverer. Dette for å forlenge og gi lengst mulig levetid til batteriet blant annet.

 

Hvis man kjøper nytt batteri og da koder det med feil mapping eller noen på verkstedet har en trykkleif og velger feil batteri fra GT1 biblioteket eller hva de bruker, så kan det tenkes at det kan gi feil lading. 15V høres veldig mye ut og en skal ikke se bortifra at det er feil mapping selv om det også selvfølgelig kan være andre ting. Det kan for all del være at E61 er litt annerledes enn E91 men i hovedsak er det identiske systemer og lading skal skje på rundt 14,7V maks.

 

Jeg har nå fulgt med batteriet mitt en stund via cluster service meny nummer 9. Er et 90Ah AGM batteri og ved kjøring da syntes jeg at spenningen synker for lavt når jeg stopper motoren (12.2V), burde vært 12.6V når det er fulladet.

Grunnen til det er at bilen ikke ladet batteriet så ofte de siste dagene, har vært en del småkjøring/vinter og det er først nå jeg merker at den lader konstant (Dvs. spenningen er konstant ca.14.5V ved kjøring)

 

Når batteriet er mer fullt så lader bilen i ny og ne og en vil se spenningen variere mellom 12.5-14.7V ved kjøring når batteriet befinner seg i normal hvilespenning da generatoren kobles inn og ut mekanisk.

 

Dette over tid skåner batteriet og gir lengst mulig levetid.

 

Kan jo sjekke hvilken map som er brukt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...