Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

Kikket gjennom serviceboken min nå, og la merke til at bremseklosser bak er byttet både på 19.000 kilometer og 54.000 kilometer - i tillegg til mitt bytte nå forrige gang på 103.000 kilometer. Noen som aner hva det kan skyldes? Er vel altfor ofte for vanlig slitasje. Til sammenligning er klosser foran byttet på 54.000 og 108.000. Virker nesten som om det første byttet på 19.000 kan være en feil eller noe, for ser man bort i fra den virker det ganske normalt (om ikke en av byttene indikerer bytte av skiver også f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/11 er tunge biler som sliter mye bremser, særlig klosser. Disse intervallene dine er ikke uvanlige for denne modellen, min har bytter klosser foran og bak på 34 000 km og nå foran på 63 000 km. Bak varsler den nye klosser om 7000 km mens jeg har fått byttet skiver foran i dag, disse har stått på siden bilen var ny og jeg må si jeg hadde trodd de skulle klare mer enn 65 000 km....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket gjennom serviceboken min nå, og la merke til at bremseklosser bak er byttet både på 19.000 kilometer og 54.000 kilometer - i tillegg til mitt bytte nå forrige gang på 103.000 kilometer. Noen som aner hva det kan skyldes? Er vel altfor ofte for vanlig slitasje. Til sammenligning er klosser foran byttet på 54.000 og 108.000. Virker nesten som om det første byttet på 19.000 kan være en feil eller noe, for ser man bort i fra den virker det ganske normalt (om ikke en av byttene indikerer bytte av skiver også f.eks.).

 

Ser du har aktive cruise control (ACC). Har lurt litt på om dette kanskje vil gi en større slitasje på klosser og skiver enn om man kjører uten og bruker motorbrems oftere (blir vel mye det samme med cruise controll med bremsefunksjon som vel de fleste nye BMWer har). Har ACC på min X3 men har ikke sjekket klossene ennå siden bilen foreløpig ikke har gått så langt. Får sjekke slitasjen når vinterdekkene skal på igjen. Jeg har ser BSI 5år/100000 km men uten bremseklosser/-skiver dekket. Burde kanskje hatt det hvis bremseslitasjen er såpass stor som det høres ut for her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Synes intervallene er ganske greie egentlig, foruten det byttet av bremseklosser bak på 19.000 kilometer som er litt snodig. Rart at bare klossene bak ble byttet hvis bremseslitasjen var stor, men kan jo hende at det har vært noe galt med de, sensoren har gitt beskjed for tidlig eller rett og slett feil markering i serviceboken (det virker også litt rart, siden alle servicene i Tyskland ble tatt hos BMW i Frankfurt).

 

Du kan ha et poeng i at ACC sliter mer på bremseklossene, det har jeg absolutt tro på. Er dog svært sjeldent jeg bruker denne funksjonen selv.

 

Byttet skiver foran på 103.000, såvidt jeg vet hadde de ikke blitt byttet før jeg overtok bilen da den var gått rett over 80.000. Virker i alle fall (på min bil, så langt) som at klossene byttes hver 50.000, men det avhenger selvsagt av kjøremønster. Skiver forventer jeg skal holde rundt 100.000 (men kjører man lite hvert år så kanskje noe mindre, da det gjerne er saltet og derav rusten som tar dem).

 

Skal innhente pris på flushing av girkasse også nå, selv om BMW sier 10 år eller 150.000 kilometer så er det bedre å være tidlig ute her tenker jeg - min nærmer seg 120.000 kilometer nå :) Står mellom det og lakkering av frontfanger og sideskjørt i løpet av vinteren (som vil koste cirka det samme), er nok smartest å ta vare på girkassen så får heller lakkeringen vente enda et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivebytte på rundt 100 000 km er nok ikke uvanlig i dag, så det synes jeg høres ut som forventet egentlig. Selv mange av "japse"-bilene som i tidligere tider hadde tilnærmet uslitelige bytter vel i dag skiver like ofte som europeiske biler. At bremseklossene bak er utslitt før foran har jeg hørt om flere tilfeller av, så det kan nok kanskje ha sammenheng med det ahj nevner om DSC samt at mange biler i dag bruker bakbrems mer i lave hastigheter for å utjevne slitasjen.

 

 

Det jeg har merket ved bruk av ACC, er at den bruker motorbrems for å gjøre justeringer.

Er kun ved "større" nedbremsninger at den bruker bremsene.

 

På "flat" vei med mindre hastighetsjusteringer merker jeg også dette. I kupert terreng og bakker bremser i alle fall min bil lite på motor/gir, da er det bremsene som brukes.

Endret av Stop&Go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walkabout: har hentet pris hos Transtec på Bryne for flushing av automatkassen på N47 motoren.

Hørte også for en kollega som har 2009 525xdat, var samme opplegg og pris på den; 7060kr for bytte av bunnpanne med filter + flushing av kasse + ny olje.

Jeg har bestilt time hos Finnvik Bilteknikk i Ryfylke (Imsland) neste helg da jeg skal inn der på tur, han skulle ha 5500kr ca for samme opplegg, og han er ekspert på BMW og automatkasser. I Stavangerområdet er visstnok Transtec best på automatkasser.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det skal jeg sjekke opp!

Søsteren min fikk flushet kassen (+ byttet bremsevæske) på sin E60 520iA for 5000 kroner i Grimstad, det synes jeg var en veldig grei pris, så skal høre der først om det er mulig at storebror også kan få en hyggelig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig - husk at det kan være forskjell på motorene her. Onkelen min har flushet både sin E39 525da der jeg skal gjøre - betalte 2-3000kr, for der må ikke hele bunnpanna sliftes slik den må på våre biler. Det fordyrer det hele med 2-3 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig - husk at det kan være forskjell på motorene her. Onkelen min har flushet både sin E39 525da der jeg skal gjøre - betalte 2-3000kr, for der må ikke hele bunnpanna sliftes slik den må på våre biler. Det fordyrer det hele med 2-3 lapper.

 

Er vell ikke motorene som gjør prisforskjellen, men kassa. Vil tro det er billigere å flushe en sekstrinns auto enn en åttetrinns auto. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke motorene som gjør prisforskjellen, men kassa. Vil tro det er billigere å flushe en sekstrinns auto enn en åttetrinns auto. :)

Selvfølgelig, feilformulering av meg. Det kan være at det koster enda mer på 8-trinns ZF'en, men på 320dA E91 og 525dA E61 (begge 6-trinns) var det samme opplegg, samme pris. På de eldre (E39 bl.a.) trengs det visstnok kun å skiftes filter, ikke hele bunnpanna. Det er det som gjør det dyrere på våre biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er interiøret også shinet opp igjen, det trengtes spesielt etter gutteturen til Hamburg og Køln hvor ikke nødvendigvis all alkoholen havnet der den egentlig skulle vi nærmet oss ankomststedet :P Swissvax leather cleaner og leather milk gjør jobben, funker alltid bra :)

post-62632-0-87855100-1441493141_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...