Gå til innhold

842 - Kaldt klima

Marca
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører F10 530d uten Cold Klima og jeg savner det ikke. Eneste haken er at det tar noe lengere tid før det blir varmt i kupeen. Ellers så er det ikke noe problem å hverken holde varmen eller kaldstarte bilen i under 20 minus. 

Nå skal det sies at jeg bor på Sørlandet hvor det sjelden blir skikkelig kaldt. Men det blir jo noen turer til fjells hvor det er skikkelig kaldt og da har jeg ikke hatt noe problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det nevnes veivhusventilasjon stemmer nok godt. Da jeg forhørte meg om dette så var det 2 forskjellige varianter. Den ene var for kaldere klima som da besto av bedre isolering blant annet. Den andre hadde ikke noe form for isolasjon.

Mener bestemt at det står noe om dette på delekatalogen til gs eller koed også.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, mspec skrev:

2 år gammel tråd du har funnet frem her :P
Har du en sammenligning med en tilsvarende modell som ikke har denne pakken?
Har heller aldri hatt noen problemer med import uten denne pakken. 
Men noe av kanskje det viktigste,mener jeg å ha lest at veivhusventilasjonen/slanger er mere isolert for å unngå at de fryser på cold climate?

Beklager at jeg irriterer deg med å dra frem tråden igjen. :oops:

-Nei, jeg har ikke sammenlignings grunnlag.
-Så utfra din mening,  er det unødvendig av BMW å produser S82s Kaldt Klima forbedringene?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjører F10 530d uten Cold Klima og jeg savner det ikke. Eneste haken er at det tar noe lengere tid før det blir varmt i kupeen. Ellers så er det ikke noe problem å hverken holde varmen eller kaldstarte bilen i under 20 minus. 

Nå skal det sies at jeg bor på Sørlandet hvor det sjelden blir skikkelig kaldt. Men det blir jo noen turer til fjells hvor det er skikkelig kaldt og da har jeg ikke hatt noe problemer med dette.

Javel...?
Nå ble jeg litt forvirret, Fredrik. :-(
Var det ikke du som spurte meg i fjor vinter om min bil også var treg til  å bli varm, og jeg svarte at jeg ikke er rette person å spørre, fordi min bil er utstyrt med 'Kaldt klima ' utstyret og at den blir veldig fort varm?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mr. Erling skrev:

Javel...?
Nå ble jeg litt forvirret, Fredrik. :-(
Var det ikke du som spurte meg i fjor vinter om min bil også var treg til  å bli varm, og jeg svarte at jeg ikke er rette person å spørre, fordi min bil er utstyrt med 'Kaldt klima ' utstyret og at den blir veldig fort varm?

Det stemmer, men da tenkte jeg på selve motortempraturen. Eller rettere sagt oljetempraturen, synes det tar veldig lang tid før den blir optimal når det er kaldt. Men svaret jeg fikk ifra andre bileiere og Bavaria er at slik er det med moderende dieselmotorer i kulden. Med eller uten Cold Clima pakken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mr. Erling skrev:

Beklager at jeg irriterer deg med å dra frem tråden igjen. :oops:

-Nei, jeg har ikke sammenlignings grunnlag.
-Så utfra din mening,  er det unødvendig av BMW å produser S82s Kaldt Klima forbedringene?

he he ingen som har irritert meg :D 

Jeg vil ikke kalle det unødvendig før alle fakta er lagt på bordet :P 
Jeg har ikke fått sammenlignet 2 identiske biler hvorav 1 har denne pakken mens den andre ikke, dermed vet jeg heller ikke hvor stor denne forskjellen er.
Jeg har heller aldri hatt problemer med kaldstart i nord-norge uten dette.
Hvis bilen/kupe blir merkbart fortere varm med denne pakken så er det jo bra.
Men hvis "kaldt klima" hos BMW betyr ekstrem kulde som -40 i Sibir så vil jeg kalle det unødvendig for våres del.

Er det noen her som kan svare på hvor mye ekstra man må betale for denne pakken når bilen bestilles ny?

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så det er sagt så finnes det også en "motpart". Hot Clima pakken levers i enkelte land som USA og steder i Midtøsten. Det innebærer bla kraftigere aircondition, utvidet kjøling til motor som på f eks F30 betyr at man ikke kan ha tåkelykter (luftinntak står der dem sitter). Er sikkert mer utstyr i denne pakken jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Makky123 skrev:

Pakken er standard hvis du kjøper ny bil i Norge.

Ja det var på den måten jeg silte ut 'norske' kontra bruktimport dieselbiler da jeg skulle handle.
Min skulle være 'norsk'. Bl.a. pga. 'Kaldt klima versjonen'.:?

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Og bare så det er sagt så finnes det også en "motpart". Hot Clima pakken levers i enkelte land som USA og steder i Midtøsten. Det innebærer bla kraftigere aircondition, utvidet kjøling til motor som på f eks F30 betyr at man ikke kan ha tåkelykter (luftinntak står der dem sitter). Er sikkert mer utstyr i denne pakken jeg ikke har fått med meg.

Ser du det ja...
Selvsagt nær sagt.
Logisk sett med BMW øyne, har BMW utstyrstilbud for arktisk klima, så hvorfor ikke ørken klima også.
Fin info Fredrik! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vegard89 skrev:

Uten at jeg skal si det for sikkert. Men kan det ha noe med at di bmwene som har såkalt "kaldt klima pakke" inneholder blant annet varme i speilene og spyledyser? Rett meg om jeg tar feil her.

Dette mener jeg alle biler har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke S842 på min bil (hadde det heller ikke på min forrige 5-serie), men aldri vært plaget noe av den grunn. Så det er nok ikke en nødvendighet i normale norske vintertemperaturer. Webasto derimot, det har jeg stor tro på at er kjekt å ha, dog uten at jeg har noen erfaring med dette selv :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...