Amarios Skrevet Januar 12, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2018 (endret) Lenge siden forrige oppdatering, så da er det på tide. Begynte med fiksing på den svarte bilen for ei stund sia. Var en del småpjusk: Koblet opp tåkelysa, byttet kamakselsensor, bensinpumpe, bensinfilter, jording til motor og panser, tennplugger, begge hjullager bak (huff for en drittjobb :P) Måtte også bytte ECU da den hadde kortslutta pga fukt, og bilen ville ikke gå som den skulle. Disse punktene hadde eira og det ble kortslutning: Med disse følgene: Kjørte bilen på EU etter alt var gjort i håp om at den skulle gå igjennom. Men det gjorde den selvfølgelig ikke Ble 5 toer feil: Feil instilling på begge tåkelysene - easy fix Bremserør venstre fremre, rust - easy fix Bremserør høyre bakre, rust - easy fix Avgass hadde for mye CO. Regner med det er fordi bilen har stort sett stått i ro det siste året. Må få kjørt den litt, og kanskje kjøpe noe additiv å ha på tanken. Fikk også anmerkning på rust i gulvet, så raskt under bilen her om dagen og så ett par små hull. Skal få ut gulvteppet og se hvor alvorlig det er. Satser på at det går fint å kappe ut rust, og sveise inn nytt stål. Har ikke begynt å gå over E28'en enda, men handla inn en del service deler til den på black friday: Bremseklosser foran (glemte skiver så det må kjøpes) Bremseband og bremsesylindere til tromlene bak Termostat Vannpumpe Luftfilter Oljefilter Drivstofffilter Tennplugger Så jeg må få rævva i gir og få is'en EU-OK og på veien igjen. Da blir det garasjetid med E28. Ble litt vedlikehold og shine på 325'en i dag. Fikk bremsekloss varsel i dashbordet. Yellowstuff klossene hadde gjort sitt, etter ett halvår på veien +to helger på ACR. Fant Redstuff klosser billig på finn.no, så da ble det de. ^^ Kunne ikke kjørt mye lengre før det hadde blitt metall mot metall her. Hjulbuene var forferdelig møkkete så da måtte det bli litt vasking. Har en ganske kraftig avfetting på jobb som funker bra. Før: Etter: Oppdaget noe rust på innerskjermene pga dekk som har subba. Så der skal det sandblåses og lakkes fortløpende. Er vel nesten noe man må regne med når man herjer og sladder på bane. ^^ Ble ikke noen bilder av bilene, men her er en potet BMW Var forresten på den lokale isbana forrige helg, her er ett lite onboard klipp og en film en kompis mekka ihop. =) Endret Januar 12, 2018 av Amarios Marius2002, BjornarHS, Gorg og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Januar 13, 2018 Share Skrevet Januar 13, 2018 Hvor er det du bor? Var tilbydd å være med til Valnesfjord forrige helg, men passet ikke.. Jobber med å få hus ferdig til salg Kul video Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Januar 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2018 Bor i Bodø. 😊 Blir kjøring i morra ser det ut som. 😁🚗💨💨 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Januar 22, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2018 Noen bilder fra kjøringa i helga. Var en der med en 91’ mod 325i sedan, samme farge og alt. Hva er oddsen? 😝 Men litt måtte jo ha litt uflaks, ødela frontfangeren min. Ble endel sprekker. 😐 »Reparterte» de me driftstiches sånn forløpig.. Satser på å ta den svarte bilen på isen neste helg ;P fxslin, BjornarHS, Freakshow og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Mars 10, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 10, 2018 (endret) Fikk tatt en liten mini service på E28’en for ei stund siden. Satte batteriet på lading, og ett kosteskaft for å holde panseret. 😜 Luftfilter var første på lista: Va overaskende rent under det gamle: Nye på plass: Bytta også pluggene, ny vs gammel: Støvsugde og tørka kjapt over i motorrommet, ser ikke så værst ut til å være 84’ modell. 👍🏻 Fant to kontakter som ikke var plugget i, lurer på hva de er til. 🤨 Noen interørshots før jeg reiv av setetrekkene, hater setetrekk. 😋 Setene var «litt» skitne og støvete under trekka. Og en del slitasje spesielt på førersetet. Gikk kjapt over de med støvsuger, ble straks bedre. Blir å gå skikkelig over hele interøret etterhvert. Tok av matta i bagasjerommet og støvsugde vekk litt. Ikke noe alvorlig rustete her. Var litt ved tankpåfyllinga som må tas. Eksosen hang og dingla, så den ble midlertidig hengt opp med koppertråd. 😝 Og til slutt fikk utsida en kjapp avfettning og spyling. Nå over til Is’en, her nedsnødd utenfor garasjen før jeg fikk den inn igjen. 😜 Jeg ble litt lei av bil og mista motivasjon til å mekke, etter at jeg fant ganske mye rust i golvet på Is’en. Var visst ikke bare noen små hull. 😐 Huff dette var ikke ett hyggelig syn: Har nå kappa ut rusta, og har begynt å sveise inn nytt stål. Må også bytte noen bremserør, så skal den på etterkontroll og forhåpentligvis være eu ok. Endret Mars 10, 2018 av Amarios Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet April 24, 2018 Forfatter Share Skrevet April 24, 2018 (endret) Sløv med oppdateringer som vanlig, men har ikke blitt gjort så veldig mye på 325'en. Etter en sesong med hard kjøring på isen og saltlaka i Bodø i vinter, har det satt sine spor. En stk knust frontfanger og det som var små rustflekker har utviklet seg kraftig, spesielt nede på dørene og under bakluka. 😕 Anyhow, pøser på med en god dose bilder fra de siste kjøringene på isbana denne sesongen. Fikk god trening i tandems de siste helgene der, og klarte å ligge ganske nært. Passe brei her Men senere den runden satsa jeg litt vel friskt. Høy fart, turtallskutt i 4. gir og kom borti en brøytekant. Resultet var dette: Hadde heldigvis fanger liggende, ikke så bra stand men bedre enn ingenting. Bilder fra helga etter, ble noen tandems da også. Bilde av meg som tar bilde av fotografen som tar bilde av meg mens jeg tar bilde av han mens jeg ligger på tverra. 🤣 Slenger ut noen videoer fra kjøringa i neste post. Ellers så ble bilen endelig innkjørt. (Tror framhjula har rulla en del mindre da. ) Må si at omtrent hver eneste av de 46.000 kilometerene jeg har kjørt denne bilen siden jeg kjøpte den har vært en nytelse. Bilen funker like bra til jobben, butikken, som på bane og isbane. Denne skal det nok mye til for at jeg skal kvitte meg med. 😃 In other news, så har jeg kjøpt felger til E28'en. 17x8.5 ET15 Fikk de veldig billig, samt fikk en mtech fanger gratis med på kjøpet som skal på 325'en etterhvert. De er ikke i perfekt stand, men bra nok for meg akkurat nå. Ganske brei kant på de, og sånt liker man jo. 👌 Ordna meg også zkw lykter til 325'en, litt limrester som må fjernes men ellers i bra stand. Fikk endelig gjort ferdig sveisearbeiet på Is'n, så da gikk den gjennom etterkontrollen. Det første jeg gjorde var å få lagt mørk film på lyktene, koble til angeleyes og ordne us-blinkers. Måtte teste BBS hjula på den, bytta også bakluka da den som var på hadde en stor bungel og rust ved låsekassa. Har kjøpt nye framskjermer da de som er på ikke er bra, men de nye må lakkeres. Endret April 24, 2018 av Amarios Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet April 24, 2018 Forfatter Share Skrevet April 24, 2018 (endret) Her er en onboard video der jeg øver på tandems, begynte å komme seg på slutten av sesongen. Beklager lavt volum på denne. Og her er en samlevideo fra sesongen som noen har laget, en del filming med drone osv. Veldig bra lagd. Endret April 24, 2018 av Amarios Skare1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Juni 10, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2018 Da har man fått skrudd litt på E28. Alt av bremser ble bytta samt vannpumpe og termostat. Glemte å ta førbilde av bremsene foran men de var ganske rusta. Pussa ned og lakkerte kaliperene og fikk på nye skiver/klosser. Ene bremsa hengte, stempelet var rusta. Nytt er bestilt håper det kommer til uka. Bremsetromlene bak var i ok stand, så pussa og lakka de. Bremsebåndene var ikke så ille, og ingen lekkasje fra sylindrene. Men bytta alt uansett bare for peace of mind. Før: Etter: Å bytte termostat var av det enkle slaget må jeg si 😂 Nye vannpumpa på plass: Har også flytta til nytt garasjelokale, ingen grav i denne men ett par minutter unna der jeg bor. Den forrige var 15-20minutter unna. E28 snart klar for eu for første gang siden 2008. Har solgt den sorte bilen, så nå blir det snart innkjøp av banebil. 😁 BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Juni 15, 2018 Share Skrevet Juni 15, 2018 Jeg er innom her og liker tråden godt. Grattis med e28 btw.:). Flotte biler uten tvil. Men du ? Pass godt på denne e36en din,dette begynner å bli skjeldne biler i god stand ,og skjelver litt i sjela når du er ute og herjer med den på is osv :). Men ser ut som du har kontroll og vet hva du gjør ,så da er man litt roligerd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Juni 15, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2018 (endret) Prøvde meg på å få fiksa litt på instrumentpanelet til E28’en i dag. Verken speedometer eller tempmåler var det liv i. Batteriene i SI panelet var gåene. Hadde bestilt nye samt batteriholder, så jeg kunne plassere de ett mer tilgjengelig sted. Men lykken var kortvarig, var eira ganske mye på det kretskortet. 😐 Så etter litt googling fant jeg ut at man kunne koble seg forbi hele greia. Fant guide her: http://www.mye28.com/viewtopic.php?t=94937#p897631 Var en ganske enkel prosess, og er spent på om det blir liv i tempmåler og speedometeret nå. Fant ikke ut hvor jeg kunne hente strøm til klokka, men det får jeg fikse en annen gang. Evt kjøpe nytt SI kort etterhvert. Vet det finnes ettermarkedskort som er laget uten batteri, men de kosta rundt 1000 lappen. Montert i hop instrumentpanelet, SI kortet fikk ikke bli med inn igjen. 😜 3 timer siden, sveigis skrev: Jeg er innom her og liker tråden godt. Grattis med e28 btw.:). Flotte biler uten tvil. Men du ? Pass godt på denne e36en din,dette begynner å bli skjeldne biler i god stand ,og skjelver litt i sjela når du er ute og herjer med den på is osv :). Men ser ut som du har kontroll og vet hva du gjør ,så da er man litt roligerd Takk for det, blir moro å få E28’en tilbake på veien. Og er snart eier av dedikert banebil så nå skal ikke E36’n verken på bane eller isbane. Skal heller ikke kjøres på vinteren da de salter noe helt sinnsykt i Bodø. Har desverre litt jobb med rustfjerning på den nå, nede på dører og under bakluka. Må ha ny frontfanger og framskjermer også, banekjøringa har sørga for det. 😝 Men understell, bremser og motor/drivverk er fortsatt tipptopp. 👍🏻 Den trenger generelt litt stell, blitt brukt hardt og jeg har ikke ordnet noe på en god stund. Endret Juni 15, 2018 av Amarios sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Mathias Skrevet Juni 22, 2018 Share Skrevet Juni 22, 2018 Spennende prosjekt, følger her 😀 Har en samme E28 518 prosjekt jeg driver med. Desverre litt rust i dempertårn og hjulbue framme. Men overkommelig 😊 Holder på og montere e34 bærearmer bake og 535 forstilling framme. Alle foringer blir byttet med powerflex foringer 😋 Motor får sitte i så lenge. Har en M30B30 som blir turbo på når tiden strekker til 😳 Amarios reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet Juli 9, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 9, 2018 (endret) Moro med E28 ja. Jeg skal med min på eu kontroll i morgen. Håper jeg har fikset det meste som trengs for å få den gjennom. Eneste jeg vet jeg får feil på er speedometer, å bypasse Si-kortet funka ikke desverre. 😕 Men den blir nok lagt ut for salg snart, har kjøpt meg banebil og den krever sitt mtp penger og tid. Får se positivt på det uansett at jeg har redda bilen fra å stå å støve ned i en garasje, og at noen andre heller får ha det moro med den. Ang. banebilen så ble det ikke BMW som planlagt, så på en del E30’er men de var enten opprusta, for mange feil osv. Trengte noe turn key. Så da ble det denne, Nissan S13 180SX. Fikk den frakta fra Mandalsområdet som er ett godt stykke unna Bodø. Og pga passe useriøs og treg transportør fikk jeg den 1 dag før sommertreffet på ACR. >.< Så ble en del mekking i løpet av helga før den funka som den skulle. Ble nesten ikke kjøring fredag og lørdag, men på søndag fikk jeg brukt en god del av dekka jeg hadde med meg. 😁 🚗💨💨 Her er litt onboard video: Endret Juli 9, 2018 av Amarios Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet September 5, 2018 Forfatter Share Skrevet September 5, 2018 (endret) Da har man klart å kjøpe seg enda ett prosjekt, før E28’n er solgt engang. 😝 En kollega hadde en 94’ E34 520i touring han ville kvitte seg med. Er en del småplukk på den men det skal man få ordna lett. Bilen er karosserimessig veldig bra for rust, og generelt sett ellers i god stand. Slenger ut noen bilder. 🙂 Slik den sto når jeg kjøpte den, fortsatt på vinterhjul. Fikk ordna dekk til de 17» felgene som egentlig skulle på E28’n. Passet veldig fint på E34 syns jeg. Men må ha 10mm spacer foran da felgen tar i fjærbeinet foran. Led bjelken skal av og brukes på fremtidig winterbeater/isbanebil. Bilder av det lille jeg kunne finne av rust. Førerdør: Bakdøra på høyresiden: Skade på ei list på bakfanger: Bakfanger sitter dårlig her, men må være enkelt og ordne: Står vann i ene grøftelyset, forklarer hvorfor det ikke virker. 😂 Bilen gikk veldig dårlig og sleit med å holde seg på tomgang. Kjørte diagnose og sjekket feilkoder, men ble ikke så mye klokere. Grunnen var enkel, helt gåen vakumslange til tomgangsregulator: Ny orginal slange ble handla hos BMW for 160,- spenn og bilen er kurert. 😁 Ellers så har jeg en liten liste med ting som skal ordnes: -Sprekk i frontrute -Bytte vannpumpe/kjølevæske -Olje/filter -Luftfilter (var ikke filter i boksen 😝) -Pollenfilter -Bensinfilter -Dempere til bakluka -Frieksos, bakpotta er dårlig Skal få den på eu kontroll i neste uka å se hva jeg må gjøre utenom det jeg allerede vet må fikses. Blir neppe å beholde bilen så lenge, men godt å redde en fin E34 fra å bli spiker. 🙂 Endret September 5, 2018 av Amarios skirveleif Skare1 og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amarios Skrevet September 18, 2018 Forfatter Share Skrevet September 18, 2018 (endret) Bestemte meg for å shine opp interiøret i E34’en litt. Den var rett og slett nasty innvendig, forrige eier var ikke flink å holde det pent og rent innvendig for å si det mildt. Før bilder skal dere slippe. 😝 Ble først en omgang med å rydde ut søppel og støvsuge og det tok vel rundt 3 timer. Og så en runde med mer støvsuging og vask av alt av plast etc samt vinduer innvendig. Ble en veldig hyggelig plass og sitte etter hvert. 🙂 Pøser på med noen bilder: Litt slitasje på førersete: Interiøret er stort sett i veldig bra stand, mangler noen deksler etc men det skal man få ordnet. Samt jeg trenger dørmatte på førersiden foran. Motorrommet ser forsåvidt også greit ut, trenger en shine da. Vannvittig hvor mye plass det er i motorrommet også, i forhold til på E36'en min. Ellers så har jeg kjørt bilen litt nå og da, og den begynte å gå dårlig igjen. Så da ble det å ta fram diagnose pc’n. Må tydeligvis bytte kamakselsensor: Hadde den også på eu kontroll, absolutt ikke avskrekkende Endret September 18, 2018 av Amarios Skare1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 23, 2018 Share Skrevet September 23, 2018 Så ut til å være en fin e34 du har fått deg og interiøret ble meget bra.:). Kan jeg spørre hva diagnose pc / program du bruker ? Skulle hatt sånn til min og . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå