Evenol Skrevet Oktober 22, 2014 Share Skrevet Oktober 22, 2014 Hei, Driver å lurer på å kjøpe en 116D M-sport etterhvert. Er det noen som har erfaringer/tips å komme med til denne bilen? Alle innvendinger mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 27, 2014 Share Skrevet Oktober 27, 2014 Tenker du ny eller brukt? Tips: 1) Kjøp 116i i stedet for 116d. Generelt sprekere i et bredere turtallsområde (lengre ned og høyere opp på skalaen). Prøvde begge deler før vi bestilte, og synes dieselen ble litt kortpusta. Bensinen slutter rundt 4000rpm. 2) Dersom 116i, kjøp manuell. Synes automat ble litt masete på denne motoren, selv om alle skrøyter seg i hjel av 8-trinnskassen. Med manuell får du utnytta kreftene lengre nede på turtallsskalaen. 3) Velg/se etter en lys farge som fremhever de nydelige linjene på denne bilen (spesielt hoftelinja). Med svart forsvinner alt. Erfaringer: 1) Ekstremt god bil å kjøre, snedden i bytrafikk og behagelig på langtur! M-sport setene er nydelige. Vi har standard alcantara/anthrazite, og de er verken kalde om vinteren eller varme om sommeren, og lette å vedlikeholde. 2) Litt mye støy til å være en så ny bil. Tror det endrer seg om du skifter ut RFT dekka med vanlige, skikkelige dekk. 3) På grunn av perfekt balanse, er den ekstremt morsom på vinterføre! 4) Forholdsvis god fremkommelighet (har aldri stått fast der jeg vil opp med piggdekk, og det har vært bratte, lange bakker med 10-15cm nysnø. 5) Nye Nokian piggdekk gjorde at antispinn slo inn hele tida ved pådrag - både i lave og høye hastigheter. Dette pga. at dekka var så myke at de vridde seg under akselerasjon. Problem avtok gjennom første sesong, borte 2. sesong. Er det noe mer, bare spør! På tampen: Chip med 2 års garanti fra AC Schnitzer gir 204 hk og 290Nm over et bredere register! Evenol reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Oktober 27, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2014 Tusen takk for meget utfyllende svar! Jeg tenker å kjøpe en bil som er ca. 1-2 år gammel. Jeg heller egentlig mest på diesel da, siden jeg syns det passer best når det er snakk om så "små" motorer. Bør kanskje prøvekjøre begge for å få et inntrykk. Er drivstofforbruket forbruket ca. likt på bensin og diesel? Er forøvrig ute etter enten en hvit eller estorilblå bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 Det trodde jeg også, men da er det mulig du kan komme til å få deg en overraskelse om du prøver begge to. Anbefaler absolutt å gjøre det, så finner du ut hva som passer deg best. Tipper dieselen passer best med automat uten at jeg har prøvd det. Forbruket på dieselen ligger nok litt under bensinen (se hva de klarer på tester av de forskjellige), vi ligger på 0,7-0,75 på mila med vår (reelt forbruk målt til 0,2-0,3 ltr/mil over kjørecomputeren), med 95% bykjøring. Og ikke spesielt økonomisk kjøring. Har klart 0,53 reelt forbruk på langkjøring, noe som er akseptabelt nok. Estorilblå passer denne bilen perfekt, da får du en bil som skiller seg ut blant alle grå, svarte, hvite og sølv biler på parkeringsplassen. Hadde gjerne sett at en knallrød farge hadde blitt tilbudt (gjerne Melbourne Red metallic), på denne bilen, men den gang ei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 "Småmotorer" uten turbo, og "småmotorer" med turbo er 2 vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Oktober 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2014 Det trodde jeg også, men da er det mulig du kan komme til å få deg en overraskelse om du prøver begge to. Anbefaler absolutt å gjøre det, så finner du ut hva som passer deg best. Tipper dieselen passer best med automat uten at jeg har prøvd det. Forbruket på dieselen ligger nok litt under bensinen (se hva de klarer på tester av de forskjellige), vi ligger på 0,7-0,75 på mila med vår (reelt forbruk målt til 0,2-0,3 ltr/mil over kjørecomputeren), med 95% bykjøring. Og ikke spesielt økonomisk kjøring. Har klart 0,53 reelt forbruk på langkjøring, noe som er akseptabelt nok. Estorilblå passer denne bilen perfekt, da får du en bil som skiller seg ut blant alle grå, svarte, hvite og sølv biler på parkeringsplassen. Hadde gjerne sett at en knallrød farge hadde blitt tilbudt (gjerne Melbourne Red metallic), på denne bilen, men den gang ei. Skjønner hva du mener. Tror jeg får prøvekjøre begge to slik at jeg danner meg et inntrykk. Har faktisk ikke kjørt en F20 enda. Har selv sansen for rød bil, så det hadde vært noe! "Småmotorer" uten turbo, og "småmotorer" med turbo er 2 vidt forskjellige ting. Helt riktig, den ene har turbo og den andre har ikke... Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg tenkte egentlig mest på antall sylindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 F2x 116i har turbo, og er også kjent for å gi noe mer effekt enn oppgitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 Jeg sier bare en ting, kjøp for all del 116I istede for 116d! Prøvekjør begge to så skjønner du, 116I er overraskende sprek og riktig så morsom å kjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 Skjønner hva du mener. Tror jeg får prøvekjøre begge to slik at jeg danner meg et inntrykk. Har faktisk ikke kjørt en F20 enda. Har selv sansen for rød bil, så det hadde vært noe! Helt riktig, den ene har turbo og den andre har ikke... Mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg tenkte egentlig mest på antall sylindre. de har begge 4 syl. Så ser ikke helt poenget ditt. Mitt og andre sitt poeng er at bensinutgaven er overlegen dieselen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Ja... bortsett fra når det gjelder drivstofforbruk og CO2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Oktober 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2014 de har begge 4 syl. Så ser ikke helt poenget ditt. Mitt og andre sitt poeng er at bensinutgaven er overlegen dieselen. Det er helt riktig, derfor brukte jeg ordet 'små motorer'. Jeg har ikke sansen for 4syl bensinmotorer. Da vil jeg heller ha diesel; kakler uansett. Uansett så er det som Fredrik sier, både ups&downs når det gjelder bensin vs diesel. Har hørt flere har skrytt av disse 16i motorene, så må nesten få prøvekjørt begge slik at jeg danner meg et inntrykk. Ser at oppgitt forbruk er følgende: 116D: Bykjøring i l/mil 0,54 - 0,53 [0,55 - 0,53] Landeveiskjøring i l/mil 0,39 - 0,38 [0,40 - 0,38] Blandet kjøring i l/mil 0,45 - 0,43 [0,45 - 0,44] 116i: Bykjøring i l/mil 0,72 - 0,71 [0,74 - 0,72] Landeveiskjøring i l/mil 0,48 - 0,46 [0,48 - 0,47] Blandet kjøring i l/mil 0,57 - 0,55 [0,58 - 0,56] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Eneste fordelen i denne sammenhengen er litt lavere drivstoff forbruk på dieselen. Ellers kakler den vesentlig mer, med kortere register. Pluss ellers de andre bakdelene med diesel ved mye småkjøring. Bensinmotoren har ved flere anledninger vist at den leverer mer en det som står på papiret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Oktober 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2014 Eneste fordelen i denne sammenhengen er litt lavere drivstoff forbruk på dieselen. Ellers kakler den vesentlig mer, med kortere register. Pluss ellers de andre bakdelene med diesel ved mye småkjøring. Bensinmotoren har ved flere anledninger vist at den leverer mer en det som står på papiret. Stemmer. Det blir for det meste langkjøring til jobb hver dag for min del, så det er derfor diesel frister mest mtp. forbruk. Har lest en del på nettet nå og ser det er vanvittig mange som skryter av 116i motoren. De sier den presterer like bra som en 118d osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Alle tester og praktisk erfaring viser at det er lettere å nå de offisielle forbrukstallene med en dieselmotor enn med en bensinmotor. Skal man pendle langt er det ingen tvil om hva som lønner seg mest i relasjon til drivstofforbruket. Jeg tror at det er svært vanskelig å komme ned mot 0,57-0,55 liter/mil ved blandet kjøring med en 116i. Jeg vil tippe at reelt forbruk snarere er rundt 0,65-0,70 liter/mil. En helt annen sak er motorenes karakteristikk. Mange trives med dieselmotorens rolige gange og lave turtallsregister. Det gir en mer avslappet kjørestil... som igjen påvirker drivstofforbruket positivt. Smak og behag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Eneste fordelen i denne sammenhengen er litt lavere drivstoff forbruk på dieselen. Ellers kakler den vesentlig mer, med kortere register. Pluss ellers de andre bakdelene med diesel ved mye småkjøring. Bensinmotoren har ved flere anledninger vist at den leverer mer en det som står på papiret. Greit nok at det er et kort register på diesel, men min diesel har ganske lange gir. 3 giret går fra ca30 - 130. Det gjør den meget allsidig samtidig til å bruke veldig lite på langkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå