Gå til innhold

Lese feilkoder fra bil: Bavaria bedriver ran?


AndreasBr
 Share

Anbefalte innlegg

Sendte mail med bavaria på Økern.. De skulle faenmeg ha 825 spenn bare for å lese ut feilkoder fra bilen.. 

I svarte granskauen er galt med dem? Det er jo nærmest ran.. 

 

 

Ikke kunne de gi meg tilstandsrapport på bilen heller, slikt var det NAF som drev med.. (Jaja, mindre penger til bavaria :D )

 

Sidenote: Noen i Oslo/omegn som har en feilkode-leser som funker på e90? 

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt ok pris det mtp et merkeverksted sine timepriser. Du står jo helt fritt til å forsøke å løse problemet selv eller sette det bort til et verksted med lavere timepris (dog, totalen trenger ikke å bli lavere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt ok pris det mtp et merkeverksted sine timepriser. Du står jo helt fritt til å forsøke å løse problemet selv eller sette det bort til et verksted med lavere timepris (dog, totalen trenger ikke å bli lavere).

Beklager, men ... nei?

 

3300 er ingen "ok" timepris... Det tar virkelig ikke en time å lese ut feilkoder..  

Hvilket problem? Jeg vil bare ha sjekket OM det er noen feilkoder.. 

 

De har hvertfall passet på at jeg aldri kommer bruke dem på noe som helst.. Så det er JÆVLIG god timepris ja... ;) Vel, i motsatt skala.. 

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den prisen tipper jeg de fakturerer 30 minutt.  Personlig synes jeg absolutt ikke det er en urimelig sum for en diagnose. 

30 minutter? Det er meget urimelig når jobben tar maks 10 min.

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo mer enn 10 min når bilen skal kjøres inn og ut, maskinen skal klargjøres, korrekt data skal ploppes inn og kundemottaker skal bruke 10 min på å få deg inn i systemet og fakturere deg. Og når feilkoder leses ut pleier mekaniker også å ta en tur til delelageret for å få pris på delen som evt er feil, slik at du får en totalsum på reperasjon å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutt ja.. haha.   hva rekker man da?   mekaniker skal få tildelt jobben,  gå ut, dekke til seter ratt, kjøre bilen inn, koble til, lese av, legge inn på ditt navn/bilen, printe ut. og så skal bilen ut igjen osv osv.  kanskje mekaniker har noen risiko/sjekklister han må fylle ut også uten at jeg vet det forsikkert.  jeg gjør iallefall det på alle ordrer på jobb (10-15min trykking pr jobb). 

 

en halvtime går nok fort det ja.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutt ja.. haha.   hva rekker man da?   mekaniker skal få tildelt jobben,  gå ut, dekke til seter ratt, kjøre bilen inn, koble til, lese av, legge inn på ditt navn/bilen, printe ut. og så skal bilen ut igjen osv osv.  kanskje mekaniker har noen risiko/sjekklister han må fylle ut også uten at jeg vet det forsikkert.  jeg gjør iallefall det på alle ordrer på jobb (10-15min trykking pr jobb). 

 

en halvtime går nok fort det ja.. 

Dekke til seter og ratt? Får da være grenser. Han skal ta med seg utstyret, plugge den i, lese ut, bam ferdig. Skal ikke legge inn noe navn eller dritt no sted.. 

 

Tror nok det er best å holde seg unna ja... De taper flerfoldige tusen på å ta 825 for å lese feilkoder.. Snakk om dårlig butikk... 

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo mer enn 10 min når bilen skal kjøres inn og ut, maskinen skal klargjøres, korrekt data skal ploppes inn og kundemottaker skal bruke 10 min på å få deg inn i systemet og fakturere deg. Og når feilkoder leses ut pleier mekaniker også å ta en tur til delelageret for å få pris på delen som evt er feil, slik at du får en totalsum på reperasjon å gå ut i fra.

Jeg betaler han ikke for å sjekke pris på deler. Jeg betaler for at han skal sjekke feilkoder.

Men, det er jo rimelig enkelt.. Da gir jeg blanke faen i å sjekke om det er noe feilkoder der ;) 

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pga du synest noe er dyrt trenger du ikkje slenge dritt om de.

Mekanikerne pleier å dekke til ratt og seter så ikkje dette blir full av riper eller drit.
825kr for ein halvtime hørest ikkje så galt ut.

Det tar tid, utstyret koster og du betaler for kompetansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekke til seter og ratt? Får da være grenser. Han skal ta med seg utstyret, plugge den i, lese ut, bam ferdig. Skal ikke legge inn noe navn eller dritt no sted.. 

 

Tror nok det er best å holde seg unna ja... De taper flerfoldige tusen på å ta 825 for å lese feilkoder.. Snakk om dårlig butikk... 

Nå må du slutte å oppføre deg som en liten unge. 

 

#1: Selvfølgelig skal de dekke til seter og ratt, jeg skal ikke ha skitne arbeidsbukser i mine rene skinnstoler. 

#2: Det er ikke noe håndholdt jallasystem de har, i motsetning til det du får kjøpt på "bildiagnose.no" eller DX.com.

#3: System og kompetanse koster, og feilkodene disse gir er ofte noe helt annet en hva "Mekk og drekk" i bakgården gir deg, til den nette sum av 300kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter? Det er meget urimelig når jobben tar maks 10 min.

Etter 10 min er bilen kjørt inn og tilkoblet lader. Så må man koble opp hode og hente opp bilen i systemet 5 min til. Så avlesing av feilkoder 3 min til.

Og om dette skal ha noen verdi for deg bør jo mekaniker , om det er fler feilminner ( som det alltid er) ta seg tid til å se hvor mange registreringer det er på de enkelte

For å videre kunne gi deg råd om hva som er viktig å prioritere osv. For så å skrive ut,eventuelt slette så du ikke sitter igjen med masse gamle uviktige feil. Også se hva som eventuelt kommer opp etter sletting. Så er det logge seg ut av system+ kjøre ut, parkere og tekste arbeidsordren. Og vips 30 min plus

Endret av toomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du få det forklart på en annen måte. Jeg tenkte som deg før, og kanskje fortsatt litt halveis.

 

 

825 for å få svar om det er noen feilkoder på din bil: JA det er dyrt. Det er nesten 1 tusen lapp! Folk med normal jobb med 140 i timen tjener ikke 1000 etter skatt engang!

 

Så JA sånn sett er det dyrt.

 

MEN nå skal du høre.

 

Verkstedet er en bedrift. De skal ikke selge deg en vare, men en tjeneste. Tjenesten er i seg selv en nytteverdi for kundene, fordi den gir dem relevant informasjon om bilen.

 

Tjenesten skal koste en sum, akkurat som et produkt gjør. La oss si at verkstedet priser en diagnosetest til 300kr. Virker det som en grei pris for deg?

 

Det gjør det sikkert.

 

Men husk at bedriften skal betale alle sine FASTE kostnader og alle sine VARIABLE kostnader. Husk som sagt, de er en bedrift som skal bedrive lønnsomt!

 

 

Når de kalkulerer priser, så regner de ALT inn i hver tjeneste eller produkt. 

 

 

De skal betale ned for diagnosemaskinen sin

De skal betale:

strøm

avgifter

lønn

overskudd

materialer

maskiner

+++++ 

 

 

Så hvis et verksted skal selge diagnosetest for 300kr. så vil dem TAPE penger på å utføre det til 300 kr. Derfor koster det 825.

 

Jeg kan vedde på at de tjener kanskje et sted mellom 150-300 kr på en sånn jobb. resten går til deres Kostnader.

 

 

 

Du får vurdere om det er verdt å betale 825 for å sjekke om du har feilkoder. Mitt tips er: Du behøver ikke før du faktisk merker at det kan være noe galt med bilen.

 

 

Hilsen Økonomi student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...