Gå til innhold

Kjøpsråd E61 vs F11


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en bmw 5 serie stasjonsvogn. Valget står mellom E61 525DAT, eller F11 med 2,0 Diesel.

E61 har forholdsvis mye utstyr, men F11 er spartansk utstyrt, og med mindre motor.

Valgets kvaler.

Er 2literen en ok motor i f11 chassiet, eller blir det litt slapt?

Hva ville dere kjøpt og hvorfor?

Har et pristak på 330000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt noen av dem, spartansk utstyrt F11 er ikke noe å hige etter og E61 ville jeg aldri valgt fremfor F11. Jeg ville derimot ha økt budsjettet noe og kjøpt en riktig utstyrt F11 520d, er ikke så mye mer som skal til :)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=55131251&model=1.749.2131&year_to=2013&year_from=2011&make=0.749&sort=2&ref=fas

2,0 litern er jo grei nok, dette er tunge biler så jeg ville ikke forventet noe voldsomme fartsresurser men det holder mer en nok til å følge trafikken. 3,0 liters seksern er sterkere, mer kultivert i gangen og mer driftsikker men da må man opp i mot 400 000 kr og det er det kanskje ikke verd for deg og dine behov. Ellers så er F11 solide biler som har svært få kjente feil og mangler, E61 har derimot hatt en del trøbbel dessverre som er nok en grunn til å heller velge F11 :) Men se etter dugg i lykter, sjekk at dørpakkningene er hele og at alt det elektriske inkl Idrive enheten virker som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk at det i ny og ned kommer en del gode kjøp på F11 til rundt 330-350 000. Og det er jo priser før evt. pruting. Da ser jeg på biler som minimum har sportstoler og stor navi, ting som jeg mener er et must i F11. Liten navi i F11 ser dessverre veldig merkelig ut.

 

Har kjørt F11 520xDrive med 163hk og synes motoren er sterk nok. En sekser er jo mere morro, men ikke nok morro til at jeg heller hadde kjøpt E61. Vil også tro at en F11 i en den prisklassen har et lavere verditap enn tilsvarende priset E61.

 

Men dette er jo mest smak og bak :-) Selv er jeg på vei til å kjøpe E61 da budsjettet mitt dessverre er 150 000 for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg favorisere e61 på noen annen måte enn at jeg er fornøyd med min, men jeg tror faktisk en dyr og "riktig" e61 vil holde seg bedre i pris enn en billig og gjerne litt ukurrant utstyrt F11.

Jeg har følgt litt med på dette, og dette viser igjen på flere modeller gjennom tidene. En sent produsert utgave av forrige modell med riktig utstyr og motorisering holder seg bedre i pris enn en tidlig utgave av neste modell til samme pris.

Jeg hadde også en tråd om dette før jeg handlet e61-en, men det er riktignok endel år siden. Dette gikk også i hovedsak på forrige generasjon 5-serie kontra neste generasjon 3-serie, men det kan jo hende du får noen tips (link).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innspill.

Jeg heller mest imot å kjøpe E61 med sekser, da dette frister mest. Ser ikke så mørkt på noen av de småproblemene E61 har som for eks tett drenering på panoramatak, kabelbrudd ved bakluke osv. Er ikke redd for å skru/reparere litt selv.

Men så er det dette med fornuften igjen da... Den hvisker F11 i øret mitt.

Er det store forskjeller på servicekostnader e61 vs F11?

Regner jo med at en 3 liter er litt tørstere enn en 2 liter.

Men no kjører jeg en god del med kona og gutten i baksetet, så da blir det ikke like sportslig kjøring :-)

Så det her blir en kamp mellom fornuft og følelser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at AWT fåt fram endel fornuftig med sitt innlegg.

 

Ellers kan jeg si at jeg var samme båt som deg for 1 år og 3 mnd siden. Og jeg valgte da E61.

Angrer ikke, da mitt største ankepunkt var motor og utstyr samt M-pakke. Da blir det veldig dyrt på F11.

 

Men skal du ha bilen du kjøper nå i mange år, så betyr ikke utstyr/motor noen ting, nesten. Fordi da er kanskje bil så gammel og har gått så mye ned i verdi at det ikke betyr noe mer enn 10-15000,- i salgssum.

 

Du kan også tenke på at nesten alle E61 nå har alle standard feil korrigert, så de kommer nok ikke tilbake igjen.

F11 er enda en relativt sett "ny" bil, så kjente problemer på den er ikke så veldig utbredt enda.

 

Men jeg valgt som sagt en E61 pga kjent teknologi, et veldig stort utvalg av deler, kanskje enklere å skru på selv?, og fordi jeg liker bilen og ikke ønsket en nyest mulig bil med lite utstyr og minste motor.

 

Jeg har forøvrig 2 barn, om det betyr noe.

Endret av Otis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne slik at strekker man strikken for langt å kjøper seg en model som egentlig ikke har råd til.

Er dette neppe en model man setter seg inn i med et smil om munnen.

Ei heller er en spartansk utstyrt 5 serie noe som holder seg i verdi.

Spør deg selv hva som er viktig og gå for dette.

Sannsynligvis ville du blitt mer happy med en 09 E61 530xdat enn en kjip F11 520d.

Men når det er sagt F11 er en mye mer moderne og stilig bil som går utenpå en aldrende E6*.

Dette kommer ifra en tidligere E61 eier.

Mitt råd er kjøp en stilig E61 nå, evt vent litt for deretter kjøpe en F11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største ankepunkt mot E60/E61 er interiørdesignet. Her fremstår F10/F11 langt mer moderne, påkostet og elegant.

Eksteriøret på E60/E61 har jo vært diskutert i det vide og brede, men jeg må innrømme at det har vokst på meg, og i retrospekt slett ikke er ille.

Når det er sagt, er jeg enig med flere her som anbefaler loaded E61 fremfor ribba F11. En 5-serie skal være godt utstyrt! Og da få rekkesekser "på kjøpet" er slett ikke ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt:/ Ser på finn 3-4t pr dag. Vurdera attogfram ... Er ny familie bil på gang:)

Men er f11 designe eg lika mest:)

Men lurer på viss ein kjøpe f11 m sport , er det behov for. Comfor sport program på demperane da? Er sikkert ein dyr rep om det ryker:)

Panorama å sport/komfor seter og automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer på viss ein kjøpe f11 m sport , er det behov for. Comfor sport program på demperane da? Er sikkert ein dyr rep om det ryker:)

Dette kalles Adaptivt understell og lar deg velge i flere understells oppsett i tillegg til motor og styreprogam til de forskjellige oppsetta. Om det er verd det er en annen ting, jeg har det og ville ikke vært uten.

Adaptivt understell fåes forøvrig ikke på 520d og 525d. Kun de store motorene man får dette på mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles Adaptivt understell og lar deg velge i flere understells oppsett i tillegg til motor og styreprogam til de forskjellige oppsetta. Om det er verd det er en annen ting, jeg har det og ville ikke vært uten.

Adaptivt understell fåes forøvrig ikke på 520d og 525d. Kun de store motorene man får dette på mener jeg

 

Adaptive Drive består av Dynamic Damper Control (DDC, kalles også Electronic Damper Control -- EDC -- og Variable Damper Control -- VDC) og Dynamic Drive. Adaptive Drive er tilleggsutstyr på 530d og opp, mens på 520d og 525d fås kun DDC. DDC lar deg justere hardheten på demperne, mens Dynamic Drive aktivt motvirker at karosseriet krenger ved kjøring i svinger.

 

Jeg har DDC på min 520d, og det er stor forskjell på chassis-oppsettet i Comfort og Sport. Hvorvidt man bør gå for denne opsjonen beror på hvordan demperne er satt opp når man ikke har DDC, i kombinasjon med hvor aktivt man pleier å kjøre.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDC heter det vel (Electronic Damper Control). Jeg bruker det av og til, er kjekt å kunne sette i comfort når man skal kjøre rolig langtur og det er ujevne veier, men stort sett kjører jeg uansett i Sport (og jeg har senket min).

Jeg ville nok forøvrig kjøpt F11 dersom du kan finne en bil med under 100.000 på telleren som i tillegg har automat, minimum sportsseter i skinn og NaviPro. Den bilen som Fredrik linket til virket som et ypperlig kjøp. Skal ikke mer enn det til for at du får godfølelsen. 2-literen er mer enn sterk nok til kjøring her i Norge. 

Så finnes det jo en hel del ekstrautstyr som er morro å ha, men akkurat hvor nødvendig det er vet jeg ikke. Det kommer jo litt an på hvor opptatt man er av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...