Gå til innhold

BMW 2-serie Gran Tourer


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

http://www.carthrottle.com/post/the-2series-gran-tourer-is-the-sevenseat-fwd-mpv-that-bmw-fanboys-will-hate/

 

Begynner å bli mange modeller nå. Volumsalg og premiummerke hører ikke sammen. BMW og forhjulstrekk hører heller ikke sammen. Men kan tenke meg at noen pappaer der ute velger disse nye "fornufige" BMWer fremfor tradisjonelle 3- og 5-serie stasjonsvogner med relativt små bagasjerom.

Endret av awt
Endret topic litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det på en litt annen måte! Jo flere biler BMW selger jo mer penger blir det i kassa, ergo mer penger til å utvikle råere M biler og vanlige modeller for oss andre.

Men for all del, en BMW med framhjulstrekk, tverrstilt motor og 7-seter taler ikke akkurat til entusiasten i meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har en uttalt målsetning om å vokse og være størst blant premium-merkene. Da er de helt avhengige av volum-modeller for å nå sine mål.

 

Man ser lignende lanseringer hos Mercedes og Audi. 

Audi begynte med dette med A2 for mange år siden. De ville ha småbilmarkedet i premiumsegmentet. Mercedes har holdt på merke-utvanningen så lenge at jeg ikke lenger bryr meg om de lanserer forhjulstrekker eller hva annet de finner på, de har lenger ingen klar identitet. BMW begynner å bli som Mercedes, å tro at nøkkelen til å forbli størst er å klistre sitt priceless merke på alle typer biler, samt med overdreven tro på at merkeidentiten vil forbli det samme om det finnes forhjulstrekkere eller ikke. Det har forvrengt merkevaren til Mercedes, i mine øyne har BMW allerede forvrengt merkevaren sin med disse nybillanseringene.

 

Jeg er sikker på at 95% av nybilkundene hos BMW kjøper seg en 2-serie AT fordi det føles bedre å kjøre kidsa rundt i en BMW til barnehagen enn en Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en skikkelig vekker med denne tråden. Kan ikke huske å ha observert en eneste 2-serie langs veien. Er dette fordi de er kjønnsløse brødbiler, eller fordi de selger rævdårlig?

I Oslo kryr det av BMW overalt. F10/F11 er like populær som Mondeo og Avensis, og X3/X5 er overlegent den mest populære SUVen. Men 2-serien glimrer med sitt fravær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette ikke er en modell som tiltaler entusiasten i meg, men jeg har heller ikke noe problem med å se at dette kan  være en viktig modell for BMW (økonomisk sett). Jeg kom forøvrig over en artikkel tidligere i dag om at Mazda har besluttet å ikke lage en ny utgave av deres "Mazda 5 - MPV" grunnet dårlige salgstall og at SUV var veien å gå. Det forundrer meg egentlig ikke, og jeg synes kanskje det er litt oppsiktsvekkende at BMW ikke har undersøkt dette markedet grundigere (skudd fra hoften)? Iht. "SCOTT26" (BMW insider) så er 2-serie Gran Tourer kommet til for de som ikke har finansiell evne til en F15 X5 med 7-seter, men jeg undrer da over hvorfor den nye X1 skal leveres i lang versjon med syv seter som option. Noe sier meg derfor at BMW helt sikkert vil komme med en lang og kort versjon av kommende X3 og neste generasjon X5, og at de alle modellene derfor vil kunne leveres med syv seter. Om dette blir realiteten må vel 2-serie GT sies å være ganske overflødig og lite gjennomtenkt.

 

Det som imidlertid irriterer meg mer enn at BMW spyr ut modeller på modeller, er den usedvanlig kjipe halogen-fetisjen hos BMW. Det er rett og slett skammelig at en ny BMW i dag ikke har LED i blinklys, bremselys, ryggelys og så videre. Jeg synes det er direkte flaut at en billig Toyota ser mer moderne ut enn en halogenifisert BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en skikkelig vekker med denne tråden. Kan ikke huske å ha observert en eneste 2-serie langs veien. Er dette fordi de er kjønnsløse brødbiler, eller fordi de selger rævdårlig?

I Oslo kryr det av BMW overalt. F10/F11 er like populær som Mondeo og Avensis, og X3/X5 er overlegent den mest populære SUVen. Men 2-serien glimrer med sitt fravær...

Jeg har faktisk sett to 2-serie Active Tourer her i byen, blir nok flere med tiden vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på 2000 tallet leste jeg første gang rykter om en forhjulsdrevet familie BMW, dette var i Auto Motor Und Sport og de er jo veldig troverdig. Likevel har jeg håpt på at de ryktene skulle forbli med det. Tiden har vist at det var mer enn bare rykter.

 

I mine øyne skader dette BMW sin merkevare med at det klusser med tradisjonen og en av grunnstenene til BMW, bakhjulsdrift med 50-50 vektfordeling. Spesielt med tanke på at BMW kjøpte Mini og dermed er eksponert mot dette markedet de nå prøver å komme inn i med Active og Gran Tourer, så forstår jeg ikke strategien. De tjener veldig gode penger i dette markedet allerede med Mini og nå dilter de bare etter Mercedes og VW med sine B klasser og Golf Sportsvan med sin egen merkevare. 

 

BMW er kjent for å skape helt nye segmenter med SAV (X6) & SUV (X5), og nå kopierer de bare VW og Mercedes som allerede er veldig godt etablert. Folk kommer ikke til å bruke masse mer penger på en framhjulsdrevet BMW enn på en Golf Sportsvan eller B-Klasse.

 

I det siste virker de å ha røkt mye rart med tanke på alle forandringene, ekstremt modulbaserte motorer B38/48 etc, totalt fravik fra Karrosserikoder, sammensmelting av nyrer og lykter som virker å ha blitt fast innslag (funker bra på noen modeller men en trenger jo ikke gjøre det til en fast BMW design på alle), framhjulsdrevne biler, rykter om 4 sylindrer i nye 7 serie G11 etc...

 

Teknisk: Motorer er så å si ingenting å si på. Det er BMW og det er bra. Men chassis framme er en single joint strut (MacPherson) og bak er det multilink. Nå er multilink bak ok og bra, men med MacPherson framme kombinert med framhjulsdrift har jeg lite tro på at de klarer å komme i samme kjøreegenskaper som en 1 eller 3 serie. Time will show, skal prøvekjøre den snart før jeg signerer under på alt jeg føler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Thats why we don`t have front wheel drives"

 

191gd11ckg583jpg.jpg

 

754d1149693523whywedonthavefrontwheeldri

 

44054c78-4650-36d3.jpg

 

Hva har det blitt av BMW? Det går bare nedover og nedover på så mange områder i de senere år. Værre skal det bli i fremtiden.

 

Gikk inn på finn.no får å se på det som av mange blir ansett som den mest sportslige modellserien BMW har idag. 2-serien. Merket "bakhjulstrekk" for å "luke ut ugresset".. Tror dere ikke det kommer opp 5 stykk kassebiler likevel da... *sukk*...

 

Ikke det at 2-serie Coupe er så veldig sportslig heller.. *dobbelsukk*

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da jeg var ung...!"

 

Det er markedskreftene som rår, enten man vil eller ei. Hvor puristisk skal man være? Man kan jo (lett) argumentere for at BMW med dieselmotor er Satans skaperverk. Og hvor sportslig er egentlig en F10/F11 518d/520d, sammenlignet med 535d eller M550d? Eller med en 3-serie fra 2-3 generasjoner tilbake? Og hva gjør egentlig 3- og 4-sylindrede motorer i BMW-er? For ikke snakke om motorer med turbo, fysj!

 

Hvis man hadde skjært bort alt "daukjøttet", hadde BMW vært et lite bakgårdsfirma med marginal omsetning, og konkursspøkelset konstant bankende på døra, ala f.eks. Aston Martin. Takket være volummodellene kan BMW fortsette å levere entusiastbiler til den harde kjernen.

 

Edit: fikset typo

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er merke utvanningen og mangelen på fokus som igjen går over på de andre modellene. Tidligere hadde BMW ett veldig sterkt fokus på kjøreglede, Nå til dags har de laget en helt ny definisjon på hva kjøreglede betyr. Kjøreglede og sportslige kjøreegenskaper hadde tidligere en sterk tilknytting. Det viskes gradvis bort. Nå til dags er fokuset på høyere volum og mindre på entusiastene. Det til tross for at det ene ikke trenger å gå på kompromiss med det andre.

 

Hvilke gode entusiastbiler har BMW i dag som ikke er fullblods M-biler? Hvor er entusiastbilene for den "harde kjernen" som ifølge noen skulle vært mulig takket var biler som 2-serie Active Tourer, X-biler, I-biler, overvektige og store standardbiler og alle mulige crossovere? Til og med flere fans av M-biler er idag skuffet. Det til tross for at BMW har et helt hav av M-biler sammenlignet med tidligere. Men da for nye kundegrupper.

 

Realiteten er at flere fremhjulstrekkere er på vei. Noe som er grunnen til at bakhjulsdreven 1-serie nå ser døden i øynene. Det er ingen sportslige Z-biler lengre og de bakhjulsdrevne bilene mister kraftig fokus selv om det fundamentale ser rett ut på papiret.

Når biler som M135I kan bli beskrevet som klumsete i handligen (av folk som egentlig liker BMW) og bilen er satt opp så middemådig at mange som ellers ville kjørt bilene med mest mulig elektronikk avslått velger å kjøre med slikt innkoblet så er det fordi BMW ikke lengre bryr som om "den harde kjernen". Det har med fokus å gjøre. Det er der BMW svikter. Ultimate driving machine for whom?

 

Downsizing er helt naturlig i disse tider. Der synes jeg BMW gjør en fantastisk god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke gode entusiastbiler har BMW i dag som ikke er fullblods M-biler? Hvor er entusiastbilene for den "harde kjernen" som ifølge noen skulle vært mulig takket var biler som 2-serie Active Tourer, X-biler, I-biler, overvektige og store standardbiler og alle mulige crossovere? Til og med flere fans av M-biler er idag skuffet. Det til tross for at BMW har et helt hav av M-biler sammenlignet med tidligere. Men da for nye kundegrupper.

Personlig ville jeg vært svært fornøyd med en M235i eller en 435i Coupé. Jeg kunne også godt tenke meg en i8... Men jeg er helt fersk på BMW, og kan definitivt ikke påberope meg å tilhøre den harde kjernen.

 

Hvorfor er downsizing ok, mens forhjulsdrift på enkelte av de rimeligere modellene ikke er det? Kan ikke begge deler karakteriseres som å vanne ut merkevaren? (For ordens skyld: jeg har ingenting imot hverken downsizing, turboer eller annet BMW finner på med motorene sine.)

 

Ser vi langt inn i fremtiden tror jeg personlig transport vil se veldig annerledes ut enn det gjør i dag. Tror ikke det er dristig å spå at vi beveger oss mot selvkjørende "biler" der vi taster inn bestemmelsesstedet og blir skysset dit som passasjerer. Da spiller det fint liten rolle hvilke hjul som trekker, og kjøreglede erstattes av passasjerkomfort. I mellomtiden får hver velge den bilen som passer en best.

 

Edit: Artige reklamebilder du postet noen hakk opp! :-D

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BimmerR:

Synes du at Porsche har vannet ut sin merkevare med modeller som Cayenne, Panamera og Macan som alle leveres med dieselmotorer? Synes du at Mercedes har vannet ut sin merkevare med modeller som A-klasse og B-klasse med framhjulstrekk?

BMW må da stadig gjøre noe riktig i henhold til sine sportslige røtter da de stadig er klassens sportslige alternativ, spør du meg så gjør dagens modeller seg vel så fortjent til slagordet "freude am fahren". Tidene har selvsagt forandret seg og BMW bygger ikke blir slik det gjorde før, men tiden har forandret seg hos produsenter som Porsche også og det ser man jo resultatet av i dag. Jeg synes dagens produsenter av biler har møtt tidens krav på en veldig bra måte jeg, det er jo ikke akkurat slik at det er vanskelig å finne en morsom bil hvis man har kapital til det. For min egen del så er det ikke i denne enden av skalaen problemt ligger, jeg synes det er forbaska trist at man i dag på opp på 335I for å få en 3-serie med en god gammaldags bensinsekser. Her mener jeg BMW har prioritert feil, ikke kom og fortell meg at verdens beste motorbygger ikke hadde klart å lage en liten turbomatet rekkesekser til 320i og 328I modellene. Men her er det åpenbart viktigere å vise verden at man tar grep og ikke å verne om gode tradisjoner og historie. Men nok om det, dette er en annen sak.

Hvilke gode entusiastbiler har BMW i dag spør du? Da må man først spørre hva man selv anser som entusiast bil. For mitt vedkommende så ser jeg på BMWer som 435I, 228I, 550I, Z4 35SI, 335I og 125I som entusiastbiler etter gammel BMW oppskrift. Noen har firere mens andre har rekkesekser og V8ere med både manuell og automat. Videre så har man modeller som M235I og M135I som absolutt gir BMW entusiasten det han er ute etter, iallfall så lange han krysser av for diffsperre i utstyrslisten (tull at denne kommer standard med åpne diff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...