Gå til innhold

BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update


 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, E.C. skrev:

Som en eier av E9x 325i (rettere sagt 325ix E91, som trolig er den minst ettertraktede utgaven) så varierer priser på E9x 325i sånn ca. fra 30-250k. Bananas.

Sett noen e91 325i til meget god pris. Til å stå å kose seg i garasjen om vinteren, så sikter jeg meg inn mot en coupe.  Jeg har noen sære krav, det skal være facelift og med CIC, gjelder både e92 og e6*. Kan naturligvis ettermonteres, men med alt annet snacks som finnes til de bilene, så blir det kostbart. Dog hvis jeg finner en med gitte oppgraderinger, men uten CIC, så blir det handel. Stort sett manuell kasse eller DCT, men er resten perfekt med 6 trins auto, så holder ikke det meg tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, E.C. skrev:

Skal dele tips om jeg ser noe ;)

E91 min har faktisk ikke skjerm i det hele tatt, litt befriende på sin måte det også. 

Er veldig clean uten skjerm. CiC med mr12volt modul som kjører lyd over MOST med Apple car play ser helt nydelig ut.

https://www.mr12volt.com/collections/carplay-aa-for-bmw/products/p2000-cicmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble vel ikke helt tett før første snøen kom😅, har ikke vært på latsiden denne uken og helgen heller. Fått tett undertak, så det er jo en milepel i seg selv. Fått lagt om til vinterdekk og gnudd på ett lag med fusso og to lag rainX. Motivasjon er ikke like mye på topp som den en gang var. Klør i fingra etter noe nytt, men jeg nekter å være med å presse prisene på det e6x/e9x markedet. Det får lærlingene med finansieringsbevis ta seg av. Ikke noe vondt i det, er bare jeg som er litt gretten på at de presser prisene på ett kunstig nivå😂. Samtidig som at jeg er blitt for gammel for eBay karbonleppe, Tommy sharif felger og alt annet jåleri som blir montert før de selger igjen. Da får gamle børsa brukes enda, EU i desember. Det kan bli spennende, på godt og vondt. Rusten har dessverre kommet i store mengder. Jeg personlig mener den fortsatt er bra for alderen og KM stand, spesielt når jeg sammenligner med andre 22 år gamle bruktbiler med over 3 runder på seg. Null lamper som lyser, er det også👏 en av grunnene til at det ikke blir noen løftebukk ser dere på ett av bildene. Det er ikke mange meterne å kjøre til der jeg er oppvokst😅. En som jobbet på tak mens jeg la om. Måtte kaste meg opp på taket etterhvert jeg også. Godt med klær, så går det meste i sur vind.

 

IMG_7774.jpeg

IMG_7775.jpeg

IMG_7776.jpeg

IMG_7777.jpeg

IMG_7778.jpeg

IMG_7779.jpeg

IMG_7780.jpeg

IMG_7781.jpeg

IMG_7782.jpeg

IMG_7783.jpeg

IMG_7784.jpeg

IMG_7785.jpeg

IMG_7786.jpeg

IMG_7788.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å bli en fin garasje det her. Og en saftig jern bjelke i front. Kommer ikke noen vei det der. Hehe.  Ser du tenker litt på isolering og diverse. Jeg har dobbel garasje på 6,2 m x6,4 m. 10 cm i vegger og isolert 4 cm port. Og ser at rundt port er det største varmetapet. 15 cm i tak og varme pumpe.   
 

fliser på gulv er 30x30 fra megaflis.

Lysstoff rør 8 stk gir greit lys.

Legger ved noen bilder hvis det er greit.

IMG_5833.png

IMG_5832.png

IMG_5831.png

Endret av M-jakob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tennbrikket skrev:

@M-jakob Inspirasjon settes alltid pris på, spesielt i form av bilder. Er jo 1000 ord per bilde  😛 .

Det ble jo veldig snasent! Hvordan varmepumpe gikk du for? Hvordan temperatur holder du gjennom vinteren?

Har en bosch varmepumpe som er en del år gammel men fungerer til mitt bruk. Bruker kun varme når jeg skal gjøre noe i garasjen og da setter jeg pumpen på noen timer før.  Skulle jeg hatt på varme hele året så måtte jeg hatt noen bedre tetningslister rundt porten.

 

Artig å følge med på fremgangen på garasjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, M-jakob skrev:

Har en bosch varmepumpe som er en del år gammel men fungerer til mitt bruk. Bruker kun varme når jeg skal gjøre noe i garasjen og da setter jeg pumpen på noen timer før.  Skulle jeg hatt på varme hele året så måtte jeg hatt noen bedre tetningslister rundt porten.

 

Artig å følge med på fremgangen på garasjen. 

Tenkt litt på det med tetningslister rundt porten selv. Hva som kreves for å minske varmetapet noen %. Fungerer jo også å bare sette på varmen når du skal gjøre noe. Jeg ønsker å oppbevare bilpleie rekvisita og spyleren, så en frostvakt på 8 grader hadde vært perfekt for min del.

 

Går nå framover med garasjen. Driver å montere vindskier nå. Håper på port og stein på taket før det verste snøfallet kommer. Fliser, varme og isolasjon får bli til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok mange flotte garasjer blant medlemmer her, og jeg søker insiprasjon, så en fellestråd hadde vært nyttig :).

Fått malt forkantbordene svarte og vindskier har fått ett strøk maling også. Begynt å montere litt blekk også. Mulig det blir bestilt takstein til uka. Får se litt med været, stort sett 1 dag levering på stein, så blir nok til å treffe ett fint værvindu. Tror faktisk det skal gå opp uten å måtte skjære noe stein også. Jeg er litt i søket etter noe godt lys å ha i taket. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tennbrikket skrev:

Tenkt litt på det med tetningslister rundt porten selv. Hva som kreves for å minske varmetapet noen %. Fungerer jo også å bare sette på varmen når du skal gjøre noe. Jeg ønsker å oppbevare bilpleie rekvisita og spyleren, så en frostvakt på 8 grader hadde vært perfekt for min del.

enn skikkelig kvalitetsport trenger du ikke å tette etter montering, den skal være tett fra dag 1.  her blir det assa abloy(tidligere crawford) industriport om jeg så må utsette portmontering 1 år pga pris, men den kom bra ut i pris sammenlignet med ekstra isolert hørmannport.  42mm assa abloy isolerer bedre/likt som 67mm hørmann.   assa abloy har også en på 82mm med veldig god isolerings evne som jeg håper å få kranglet til meg på tross av de ikke leverer den lavere enn 310cm høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir en vanlig "billig" port. Har ikke lyst til å bruke veldig mye mer enn 30-35k ink motor, og med den størrelsen så blir det nok av det billig segmentet. En jeg kjenner hadde kjøpt port fra Krafer, og han var fornøyd med kvalitet opp mot pris. De ligger også ikke så veeeldig langt unna der jeg bor, så tenker jeg prøver meg der.  Porten blir 550*250 :) 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster med port. Sjekket rulleport fra Hörmann i størrelse 490x210 cm, for det ser jo veldig digg ut å slippe å ha noen skinner i taket. Fikk to tilbud, på 70k og 86k. Lol nope. Isolasjonsverdien (u-verdien) på disse var hele 5W/kvmK, så er ikke så veldig egnet for kaldere steder der du skal varme opp over tid, som den ene selgeren innrømmet selv. Billigere leddporter havner på 1-1,25 W/kvmK og det tror jeg holder for alle som kan skru ned oppvarmingen i perioder. For en bedrift som har det varmt minst alle arbeidsdagene så gir det sikkert mer mening med noe man får ned i 0,5 W/kvmK. Hvilken verdi sikter du på med Assa abloy  @Ingvaldsen ? Har du regnet ut hvor mye du vil spare? Du har vel ned mot -30 hos deg, da gir det fort mer mening om man skal skru på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Koster med port. Sjekket rulleport fra Hörmann i størrelse 490x210 cm, for det ser jo veldig digg ut å slippe å ha noen skinner i taket. Fikk to tilbud, på 70k og 86k. Lol nope. Isolasjonsverdien (u-verdien) på disse var hele 5W/kvmK, så er ikke så veldig egnet for kaldere steder der du skal varme opp over tid, som den ene selgeren innrømmet selv. Billigere leddporter havner på 1-1,25 W/kvmK og det tror jeg holder for alle som kan skru ned oppvarmingen i perioder. For en bedrift som har det varmt minst alle arbeidsdagene så gir det sikkert mer mening med noe man får ned i 0,5 W/kvmK. Hvilken verdi sikter du på med Assa abloy  @Ingvaldsen ? Har du regnet ut hvor mye du vil spare? Du har vel ned mot -30 hos deg, da gir det fort mer mening om man skal skru på vinteren.

Når produsenter skryter av u-verdi er det viktig å se om det gjelder den totale instalasjonen eller om det er kun isoleringsevnen på selve panelet/portbladet, assa abloy tar utgangspunkt i 5x5 meter port når de oppgir isolerings evne.

på 82mm regner de med å ha en u-verdi på 0,46wm2k, men vist de ikke vil levere den lavere en 310 så er også 42mm et godt alternativ. Den har u-verdi på 1.0wm2k.

setter man isoleringsevnen til sides så er jo dette en veldig robust port som neppe klarer å slite ut i dim levetid i privat bruk, den bare fungerer.

pris messig tror jeg det kom på rundt 50-60k ferdig montert med en slik port på tilbudet jeg fikk, var ivertfall billigere en hørmann.
 

om jeg kjøper en billig port til 30k så er steget opp til en skikkelig for 60k egentlig veldig kort siden dette er den delen av garasjen som får mest hjuling sammen med gulv.

 

 

kom fram til at det kunne forsvares, kan enkelt legges inn i kalkulatorer på nett som beregner areal og differanse på isolerings evne. Her er det som regel en lengere periode vær vinter med under 30 minusgrader, samtidig vil jeg holde jevnt over 10-12 grader til vær tid i garasjen. Blir også vannbåren varme i gulv som bli koblet på mitt eksisterende anlegg som jeg fyrer med ved og pellets.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må passe på hvordan verdien er oppgitt, kan fort være noe annet enn man forventer når alt kommer til alt. Mye sånn triksing på vinduer for eksempel. Skjønner at du tar steget opp i kvalitet og isolasjonsevne med den temperaturdifferansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tennbrikket changed the title to BMW E46 320DAT Prosjekt garasje. E34 update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...