And-reas Skrevet Mai 18, 2015 Share Skrevet Mai 18, 2015 Hvis du har avtalt innlevering av bil, så er nok leiebil klar ja. Fikk Mondeo stv. når jeg leverte inn min E81, men i min forsikring står det ikke spesifisert leiebilgruppe, kun hvor mange kr/dag som dekkes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 18, 2015 Share Skrevet Mai 18, 2015 På min arbeidsplass er vi mer økonomiske. Administrerende direktør kjører privat Volvo XC70 og salgsdirektøren har akkurat byttet fra Golf til V60-firmabil. Gamle regionsjefen som hadde vært der i 40 år kjørte Nissan Quashqai... Jeg tror faktisk det er lettere å bygge relasjoner og gjøre innsalg hvis man kjører en mer moderat og kjedelig bil som Mondeo og V60. Nå er riktignok BMW blitt såpass vanlig her til lands (ser flere F11 i Oslo enn Insignia/C5/508 til sammen) at det ikke er store forskjellen lenger, så BMW vekker nok ikke samme reaksjoner som f.eks Cayenne/Panamera. Husker en gang at en salgssjef i et annet firma fikk noen slengbemerkninger når de så han kjørte en da ganske ny Volvo XC90 til sikkert 7-800k kr. Selv jeg som alltid er interessert i hva slags bil andre mennesker kjører hadde ikke reagert negativt hvis en litt oppi systemet kjørte Fiesta eller Fiat 500 - kanskje heller tvert om (man er jo hjernevasket av Janteloven om man vil eller ei).... Forøvrig basic markedsføring dette. De som driver å "presser igjennom" dyre biler for statusens del på jobb, har misforstått noe vesentlig. Notar er kroneeksempelet på dette, og hvor er de nå... Krika reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Å bruke bil som penisforlenger eller statussymbol er heldigvis noe som for de fleste av oss forsvinner med alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Å bruke bil som penisforlenger eller statussymbol er heldigvis noe som for de fleste av oss forsvinner med alderen. Det er dessverre ren ønsketenkning, vil nå også si at det er motsatt. Jo eldre man blir jo bedre økonomi får man som regel, jo større sjanse for å kjøpe en bil som overgår naboen. Er en klar tendens man ser, bare se langs veiene i dag og sammenlikn for 15 år siden... Nordmenn har heller aldri hatt mer gjeld enn hva vi har nå, nettopp for å kjøpe oss gjenstander som fungerer som "penisforlenger". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Kanskje du føler det sånn, jeg er uenig. Ja, man får bedre råd når man blir eldre, men i stedet for å kjøpe noe basert på signalet det sender gjør man det kanskje heller fordi det er noe man selv har lyst på. Er forskjell på når en 50 år gammel mann casher ut en ny 5-serie enn en 22-åring som tar opp enormt lån Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 (endret) Jeg jobber i et, etter norske forhold, ganske stort selskap, som i tillegg til å være godt spredt utover Norge, også er relativt godt representert i mange andre deler av verden. Firmabilreglene gjeldende for den norske delen av virksomheten er ganske så edruelige; selv for direktører er det et tak på ca. kr. 540k på firmabil. Vil man ha noe fetere, må man spytte i fra egen lomme, så man får ikke akkurat kastet BMW-er etter seg. PS. I min stilling har jeg ikke krav på firmabil/-tilskudd, så jeg må betale for penisforlengeren selv... Edit: Beklager til trådstarter for off-topic innlegg... Endret Mai 19, 2015 av Dweezil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Ser ikke helt hvordan differansen mellom en 50-åring som casher ut en 5-serie og en 22-åring som tar opp et lån har noe å si for formålet med kjøpet av bilen, hanzhe? Som regel er det positiv korrelasjon mellom hvor lyst man har på en bil og hvor mye man "viser seg frem" med den. Hvorvidt man har kjøpt bilen fordi man har lyst på den eller for å vise seg frem, kan vel kun den enkelte svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Ser ikke helt hvordan differansen mellom en 50-åring som casher ut en 5-serie og en 22-åring som tar opp et lån har noe å si for formålet med kjøpet av bilen, hanzhe? Som regel er det positiv korrelasjon mellom hvor lyst man har på en bil og hvor mye man "viser seg frem" med den. Hvorvidt man har kjøpt bilen fordi man har lyst på den eller for å vise seg frem, kan vel kun den enkelte svare på. Jeg vil tro at motivasjonen som regel består av en kombinasjon av have-syke og behov for å vise seg fram, men fordelingen mellom dem kan nok variere fra person til person... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Tilbake til topic: Jeg har heldigvis kjørt skadefritt til nå (bank i bordet), så jeg har aldri hatt behov for leiebil på forsikringen. Men Passaten jeg hadde var en skikkelig mandagsbil, som var på verksted støtt og stadig. VW dekker leiebil på sin mobilitetsgaranti, og standard prosedyre er leiebil av minste sort, type Polo (fikk også en Hyundai i10 en gang, det var ikke noe særlig). Jeg har imidlertid fått større leiebil de gangene jeg har bedt om det, bl.a. en Octavia stasjonsvogn, som igrunn er en ganske trivelig bil å ratte rundt i. Mitt inntrykk er at hvis man fremlegger sitt behov på en grei måte vil motparten som regel strekke seg langt i å komme en i møte. BimmerFan! reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Folk kjøper biler de ikke trenger Med penger de ikke har For å imponere folk de ikke kjenner. Dweezil, StigJ og HPVL reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Hva forsikringen dekker av leiebil, og hva bruktbil/nybilgarantien dekker, kan være vidt forskjellige ting. At det står en småbil og venter er temmelig vanlig. Forøvrig håper jeg virkelig at flertallet her inne skaffer seg fine biler fordi de oppriktig har lyst på det. Ikke fordi de skal vise seg. Enten det er firma/representasjonsbil eller privatbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Synes dette er litt kult. Dette er leiebilen til Porsche Center Stavanger Dweezil og BimmerFan! reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Lurer på om kostnaden for "tilsvarende leiebil" er innbakt i forsikringspremien på en Ferrari... Og hva gjør Avis når du ringer og spør. "Du, jeg har kræsja bilen min og trenger leiebil. Hva slags Ferrarier de har inne akkurat nå?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Lurer på om kostnaden for "tilsvarende leiebil" er innbakt i forsikringspremien på en Ferrari... Og hva gjør Avis når du ringer og spør. "Du, jeg har kræsja bilen min og trenger leiebil. Hva slags Ferrarier de har inne akkurat nå?" Med "tilsvarende" mener de kanskje størrelse? Eller som nevnt tidligere her, mulighet til å dra henger. Hadde vært komisk om du ba om tilsvarende bil når du bulker ferrarien, og får tildelt en Fiat500 med omtrent samme volumet på bagasjerommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Mai 19, 2015 Share Skrevet Mai 19, 2015 Det er begrensninger på dette i ordlyden som fremkommer av vilkårene, som f.eks. "oppad begrenset til" og "likevel ikke større enn". Som nevnt er det nok størrelse/bagasjeplass og praktisk bruk (f.eks. hengerfeste, firehjulstrekk, bakkeklaring) dette går på, ikke hestekrefter og "X-faktor". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå