Gå til innhold

Hva er akseptabel M-styling?


Basse Lusk
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1-serie M-Sport, og det ønsker jeg å gjøre mer tydelig. Det første som faller meg inn er selvfølgelig å klistre et M-merke bak. Men selv om jeg er BMW-newbie, så har jeg allerede skjønt at det ikke er helt koscher i visse kretser. Hva mener dere?
 
Hvis jeg har oppfattet historikken riktig, så var M-merket opprinnelig forbeholdt biler med M-motor, som M3 og M5. Så har BMW selv klusset litt til ved å klemme inn en M-Sport mellom vanlige BMW-er og M-utgaver. M-Sport har M-styling, sportsunderstell, osv, men mangler M-motoren. Men jeg kan telle hele åtte M-merker på min 1-serie som er levert slik fra fabrikk (på 4x felger, 2x dørlister, ratt og girkule). Hvorfor er det da galt med et M-merke på bakluken i tillegg? Jeg skjønner det om M-merket bak indikerer M-motor, da blir det jo helt feil på en slik bil. I så fall, er det samme M-merket i grillen foran akseptabelt? Hva med M-merket på senterkoppene?
 
I utgangspunktet gjør jeg som jeg vil, men vil gjerne unngå at erfarne BMW-farere brekker seg i vemmelse når jeg kjører forbi. :mrgreen:
 
Et lite, diskret merke i fronten?
 
741036_bmw-syndikat_bild_high.jpg

 

 

Friske opp felgene med slike senterkopper?

 

s182922823525689555_p123_i1_w500.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du never jo det egentlig selv ;) 4x felger, rat osv. Hvorfor trenger du fler? kan nesten virke som om du ikke har org M sport med flere uoriginale merker på den :) skal du ha min mening, så hadde jeg latt det ligge :)

Endret av West320ci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av hvordan BMW vanner ut merkevaren sin....

Ser utrolig mange nye dritkjipe 1-serier, X3, X1 og lignende med M-merker på forskjermene, samt at mange biler er dekorert innvendig fra fabrikk med M-merker i hue og ræva...For min del er det på samme nivå som når man kjøper emblemer på Biltema (Sport, GT, V6 etc) og limer det på bakluka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det orginale m-sport felger med m merker fra fabrikk er det greit, synes ikke de senterkoppene er fine i det hele tatt.

Bmw senterkopper er stilrent.

De nyrene går vel an, men ikke ha M3 merke på en 320 feks.

Forøvrig er det fint med m merker på msport ratt osv, men ikke gjør sånn her : ( se interiørbilder mot slutten)

http://m.finn.no/car/used/gallery.html?finnkode=60312575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det orginale m-sport felger med m merker fra fabrikk er det greit, synes ikke de senterkoppene er fine i det hele tatt.

 

Jeg likte dem heller ikke i starten, for prangende. Men tror nå de kan gjøre seg på en svart bil (som har M-sportskarosseri).

 

Forøvrig er det fint med m merker på msport ratt osv, men ikke gjør sånn her : ( se interiørbilder mot slutten)

 

Skjønner. :)

 

Tro det eller ei, noen har faktisk tatt seg bryet med å maile BMW om dette. Den sentrale setningen i svaret: "Traditionally, M trunk badges are only used on vehicles manufactured with a motorsport engine." Altså skal M på bakluken indikere en M-motor, da vil det naturligvis gi et galt inntrykk å sette dette merket på en bil som ikke har denne motoren. Derimot kan det brukes andre steder for å indikere sportslige egenskaper, for eksempel i grillen. De første M-tech-bilene ble levert slik fra BMW, sies det.

 

Men BMW burde nok ha laget en egen logo for M-Sport.

 

Jeg blir helt matt av hvordan BMW vanner ut merkevaren sin....

 

Salgsavdelingen har fått for stor innflytelse. Ser samme tendens til misbruk av merkevaren hos andre bilmerker med sportsutgaver. Utslag av dårlig økonomi, kanskje.

 

Takker for øvrig alle for svar. Da fikk jeg bekreftet inntrykket av at det er sterke følelser knyttet til M på bakluken, og en forståelse av hvorfor. Jeg kommer til å respektere dette og avstå fra misbruk av M-merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette bildet er litt morsomt. :)

 

za5egapy.jpg

 

Litt spesielt tema dette.

Slenger folk M-felger, M-fangere, CSL bakluker etc på standardbiler så er det for veldig mange helt ok. Slenger man på et lite uskyldig M-merke på bilen som man lett kan ta bort så er det mange som finner frem tau for lynsjing virker det som.

 

Orginalpolitiet er jo selvsagt ekstreme på at M-merker er for M-biler, men når BMW selv slenger på 16-merker på en bil som ikke er skikkelig M da er det plutselig helt greit.  :stupid:

 

Alle har sine meninger om hva som er riktig. Å legge til M-merker er jevnt over blant de modifiseringene som er sett ned på av mange.

Selv heller jeg mer mot det orginale og synes at kosmetiske ting som hører til en M-bil bør forbli på de fullverdige M-bilene. Litt oppgraderinger som gjør biler mekanisk bedre har jeg ikke noe imot, men hva som er mekanisk bedre er jo også litt smak og behag. Nye felger og diverse har jeg heller ikke noe imot så lenge det er noenlunde på linje med orginalt. Jeg synes uansett det viktigste er at man selv er fornøyd med bilen og derfor er det lite relevant hva andre mener om "oppgraderinger" som er gjort.

 

Edit: Enda et bilde jeg fant.  :D

a4enu4y6.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle oppgraderinger som du kunne få fra fabrikk er helt greit, som f.eks m-sport og performancedeler. M på bakluka derimot kan du ikke få på en vanlig 1-serie, og heller ikke eksos med 4 rør ut bak. Da syns jeg det fort blir til at man prøver å få bilen til å se ut som noe den ikke er.

Folk gjør selvfølgelig akkurat som de selv vil med bilene sine, men jeg flirer litt inni meg når jeg ser en 320d som ser identisk ut med en m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på M merke og for eksempel M3..
Har du M3/M5 osv merke på en vanlig bil, da er du ute og sykler etter min mening..

Har selv flere sånne små på min egen, men alt har vært der fra fabrikk. Type ratt, dørstokker.. Vel, er vel kanskje bare der jeg har det.. :P Kjøpte nye lister på forrdørene med M merke på, men det er de eneste merkene jeg har utvendig. Men de er jo knapt synelig..

 

 

Ser ikke vitsen med og ha merket om du ikke har aerodynamic pakken, da ser jo bilen helt standard ut også..

Men i bunn og grunn er det jo en smakssak.. . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har original M-sport så har du jo en del M emblemer fra før, å da montere på M senterkopper, M emblem i grill og M på bakluka blir helt jalla synes jeg. Det fremstår bare som desperat og virker som om man ikke har peiling i det hele tatt. Det er også større forskjell på en M bil og en M-sport bil en kun motoren, det er interiør, understell, fangere, bakluke, lister, felger osv. En M-sport bil er faktisk ikke lik en ekte M bil i det hele tatt, den er kun tilnærmet lik.

Behold den som den er, ikke forsøk å gjøre den til noe den ikke er :)

 

Salgsavdelingen har fått for stor innflytelse. Ser samme tendens til misbruk av merkevaren hos andre bilmerker med sportsutgaver. Utslag av dårlig økonomi, kanskje.

Tro meg, BMW lider IKKE av dårlige økonomi. Det er nok heller "mye vil ha mer" de lider av, derfor gjør de dette og setter M på vanlige biler. Men hvorfor ikke, Audi og Mercedes gjør det med S line og AMG så hvorfor skal ikke BMW gjøre det med M-sport. De har forresten holdt på med dette i 30 år, helt siden M-tech (som det het før det ble M-sport på slutten av 90 tallet) var det kuleste man kunne ha på en E30 eller E28 :)

Orginalpolitiet er jo selvsagt ekstreme på at M-merker er for M-biler, men når BMW selv slenger på 16-merker på en bil som ikke er skikkelig M da er det plutselig helt greit.  :stupid:

Jeg synes BMW putter på for mye M emblemer på dagens M-sport biler, så jeg synes ikke det er greit. Men en ting er når fabrikken gjør det, det er i det minste diskré med ett ganske lite emblem på framskjermen samt noen ørsmå merker på felgene. Noe annet er en svær ///M på bakluka, M i grillen og M matter ifra Ebay...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalpolitiet er jo selvsagt ekstreme på at M-merker er for M-biler, men når BMW selv slenger på 16-merker på en bil som ikke er skikkelig M da er det plutselig helt greit.  :stupid:

Jeg sitter nok med inntrykk av at den harde kjerne har et litt tvangspreget forhold til dette. Det gjelder ikke bare M, men at alt skal være "originalt", selv om det originale er dårligere både teknisk og estetisk. Om noen for eksempel setter inn et tredjeparts ryggekamera, som har nyere teknologi og gir bedre funksjonalitet enn BMWs originale, så er det likevel noen som vil rynke på nesen og bemerke at "det er ikke originalt, da". Det synes irrasjonelt at en forbedring som gir høyere bruksverdi, skulle gi lavere salgsverdi (unntak for veteranbiler). Dette er en måte å forholde seg til virkeligheten på som man finner igjen i sekteriske grupperinger.

 

Når det er sagt, så synes jeg det er greit at man avstår fra å provosere unødig ved å sette M-merket på bakluken. Selv om M-merket bare signaliserer sportsegenskaper når det står alene, så assosieres det med M-motor når det sitter på bakluken. Det er en grei regel å forholde seg til. Utover det er det smak og behag hvordan man styler bilen. Det vil alltid være noen som overdriver, men så er det også delte meninger om hva som er å overdrive. Noen vil mene at en ekte M-bil ikke har noe på offentlige veier å gjøre, og at folk som kjører slike biler har et spesielt behov for å vise seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1-serie er ikke original, og jeg har heller ikke noe behov for at alt skal være originalt, verken når det kommer til styling, interiør, hjul eller andre ting.

 

Likevel synes jeg det blir feil å sette på M-merker her og der, da jeg rett og slett ikke ser poenget. De som er bilinteresserte vet at dette bare er påklistret og vil riste litt på hodet, og de som ikke bryr seg legger ikke merke til slikt uansett. Jeg synes forøvrig ikke noe om at BMW klistrer på M-merker på forskjermene heller, men det kan man ikke gjøre så mye med.

 

Senterkoppene tror jeg ikke er verdt å kommentere en gang. :) Da vil jeg faktisk påstå det er bedre bedre med falske BBS-logoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterkoppene tror jeg ikke er verdt å kommentere en gang. :) Da vil jeg faktisk påstå det er bedre bedre med falske BBS-logoer.

 

Men det er ikke noe fake ved å sette M-senterkopper på en M-Sport BMW. Jeg synes BMW sine standard senterkopper er kjedelige og gammelmodige, og kommer til å bytte dem ut med noe friskere. Ikke akkurat de som er avbildet i det første innlegget, for de passer ikke til bilens farge. Men det er mange å velge mellom. Skal jeg bestille til deg også? Tipper du skifter mening når du får se hvor flott det blir på bilen min. :mrgreen:

51NBXC4lBNL._SX425_.jpg

post-85828-0-77446200-1435079094_thumb.p

post-85828-0-84633600-1435079169_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...