Be-eM-We Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Hei. Jeg var ute på en kjøretur med bilen min da jeg ble stoppet av Statens Vegvesen ved en rutinekontroll. De skulle sjekke førerkort og vognkort. Jeg fant frem vognkortet, men når jeg skulle finne førerkortet så såg jeg at det ikke lå der det alltid ligger. Jeg forteller kontrolløren at jeg aldri glemmer førerkortet mitt og at dette er første gangen. Jeg spør om han kan gjøre et unntak for denne gang. Han sier: "Det er ikke noe problem, jeg trenger bare hele fødselsnummeret ditt og et bankkort som legitimasjon." og det får han. Så rusler han over veien til vegvesenbilen sin og kjører infoen manuellt. I mellomtiden så kommer kollegaen hans bort til meg og kikker på rutene mine. Han sier til meg at jeg må fjerne solfilmen og det på stedet! Fordi at det er ulovlig. Han var veldig frekk og kvass i tonen. Jeg forteller han at det er lagt på proffesjonellt og at jeg da vil at et sertifisert verksted skal ta det av. Han begynner da å true meg med at hvis jeg ikke fjerner det så tar han skiltene mine.Rolig og høflig prøver jeg å fortelle han at han ikke kan ta skiltene mine men at han kan gi meg kjøreforbud.Det gør at han blir rasende forbanna og spaserer bort til kollegaen sin (som sjekker meg på data) og begynner å prate og peke mot meg. I mellomtiden så legger jeg merke til at førerkortet mitt faktisk ligger på gulvet.Jeg plukker det opp og roper kontrollørene bort til meg. Jeg viser førerkortet for ordens skyld.Det er nå helvetet begynner. Han kjefter og smeller og sier til meg at jeg får bot like vel for glemt førerkort, selv om han sa at det var i orden først og at det ikke hjalp at jeg viste førerkortet nå.("I had my chance") Dette er jo tydligvis misbruk av sin stilling fra vegvesenet sin side og nå i dag så sitter jeg med en bot på 500 kroner for glemt førerkort og en bot på 4000 kroner for solfilm på rutene fremme... Hva mener dere om denne saken ? Hva hadde dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Dette høres ut som en gjeng med kontrolører som hadde en svært dårlig dag på jobb. Nå vet ikke jeg hvordan du oppførte deg og hvilken tone du brukte men slik som dette er svært useriøs og respektløs oppførsel fra kontrollerenes side. Har du fører kortet med deg så har du det med deg, det er ikke noe som heter "i had my chance", du ser jo også når han begynner å true med noe han ikke kan gjøre (ta skiltene). Problemet her er at slike folk jobber i staten (altså vernet bedrift med andre ord) og feil eller dårlig utført arbeid får ingen konsekvenser, da oppstår tilfeller av maktmisbruk som vi har sett så mange ganger før. Gjør ett forsøk på å ta det videre likevel, slikt skal man ikke måtte finne seg i! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 (endret) For å pirke så har du ikke fått bøter, kun domstoler kan idømme en bot. Glemt førerkort gir et gebyr på 500 kr, her har du 3 ukers klagefrist. Vet ikke hvorfor du har fått ett forenklet forlegg på 4000 kr for solfilm, jeg ser du kan få få forenklet forlegg på 2000 kr for utilstrekkelig utsyn. Når du får et vedlegg skal du få valget mellom å godta det eller ikke. Endret Juni 23, 2015 av E.H.D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 det er vel kun politi som har lov til å gi deg bot på stedet ? å ang solfilm, så heter det seg at det alltid skal være tilstrekelig sikt, men hvis du har sotete sideruter forran så er det ikke værre en å ta ned siderutene forran, å kjøre videre, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Be-eM-We Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2015 Jeg fikk "Gebyr" på 500 kroner på stedet for "glemt førerkort" og et forelegg på kr 4000 for brudd på vegtrafikkloven §31 første ledd jf.§13 forskrift om bruk av kjøretøy av 25 Januar 1990. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 jeg kjenner ingen som har fått bot av veivesenet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Be-eM-We Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2015 Jeg fikk et gebyr fra vegvesenet. Så sa di at jeg måtte logge inn med en gang via mobil og vedta linken som jeg fikk på sms der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Også lurer vi på hvorfor noen av oss er skeptiske til å gi for mye myndighet utover det de har idag til ymse statlige organer... BMWE39turbo og Be-eM-We reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Jeg fikk "Gebyr" på 500 kroner på stedet for "glemt førerkort" og et forelegg på kr 4000 for brudd på vegtrafikkloven §31 første ledd jf.§13 forskrift om bruk av kjøretøy av 25 Januar 1990.Er du sikker på disse paragrafene? Forskrift om bruk av kjøretøy har ikke §13, men §1-3 handler om utsyn. Men vegtrafikkloven §31 handler om straffereaksjoner, ikke hva som er brutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Sett mobilen på video-opptak når du blir stoppet! Da har man "bevis" hvis man blir dårlig behandlet. Blir det spørsmål så sier man bare at jeg filmet kjøreturen. Og veivesenet sine kontrollør kan gi bot Hvis ikke hadde dem ikke vært på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Men er det sant at du ikke er pliktig til å stoppe for SVV, uten politi tilstede? Morty999 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Svv har vel lov til å ha teknisk kontroll uten politi tilstede? Kompis ble stoppet og måtte fjerne solfilm, men han fikk 4 uker på seg og ingen bot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Be-eM-We Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2015 Er du sikker på disse paragrafene? Forskrift om bruk av kjøretøy har ikke §13, men §1-3 handler om utsyn. Men vegtrafikkloven §31 handler om straffereaksjoner, ikke hva som er brutt. Jeg skriver av rett fra forelegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Be-eM-We Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2015 Jeg har hendelsen på video, fra start til slutt. GoPro i bilen da, vettu. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Som vanlig en enkel sak å avgjøre, når man hører bare den ene parten. Men godt du har videobevis, forhåpentligvis også med lyd? Det kan bli ord mot ord, og da teller ditt ord lavere enn en offentlig tjenestemann. Send inn klage, pass på fristen. Rolig og høflig prøver jeg å fortelle han at han ikke kan ta skiltene mine men at han kan gi meg kjøreforbud. Du forteller rolig og høflig, at manen er en idiot, likevel lar han seg provosere? Du overprøver kontrollørens kompetanse, og det er alltid provoserende. Profesjonelle skal overse slikt, men det er ikke alltid lett. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå